Vegatopia Forum

Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #80 Gepost op: 08 augustus 2009, 22:17:02 »
Een arts, of het nu een orthomoluculaire is of niet, die belang hecht aan en 'bloedgroepdieet' is een charlatan.
De meneer zal het zelf wel geloven.
de tuin: dat ben ik

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #81 Gepost op: 08 augustus 2009, 22:36:46 »
Een arts, of het nu een orthomoluculaire is of niet, die belang hecht aan en 'bloedgroepdieet' is een charlatan.
De meneer zal het zelf wel geloven.

Je hebt gelijk.  En men kan zich de vraag stellen of iemand die overtuigd is van wat hij/zij verteld ook als charlatan bestempeld kan worden. Het is in ieder geval niet iemand waar ik enig advies van zou aannemen.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #82 Gepost op: 09 augustus 2009, 00:04:18 »
Een arts, of het nu een orthomoluculaire is of niet, die belang hecht aan en 'bloedgroepdieet' is een charlatan.
De meneer zal het zelf wel geloven.

Je hebt gelijk.  En men kan zich de vraag stellen of iemand die overtuigd is van wat hij/zij verteld ook als charlatan bestempeld kan worden. Het is in ieder geval niet iemand waar ik enig advies van zou aannemen.
Ja, maar dat heeft dan niks te maken met of meneer al dan niet een charlatan is, maar of jij er wel of niet in gelooft.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #83 Gepost op: 09 augustus 2009, 08:37:34 »
Ik denk ook dat het onzin is, maar vind het dan toch wel weer leuk dat ik bloedgroep A heb.
Net zoiets als je horoscoop lezen, slaat nergens op, maar als er staat het is een mooie dag om te solliciteren en jij hebt over een kwartier een gesprek dan is het toch weer leuk.
hehe. Dat is een omschrijving waar ik me volledig achter kan scharen ;)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #84 Gepost op: 09 augustus 2009, 08:50:30 »
Een arts, of het nu een orthomoluculaire is of niet, die belang hecht aan en 'bloedgroepdieet' is een charlatan.
De meneer zal het zelf wel geloven.

Je hebt gelijk.  En men kan zich de vraag stellen of iemand die overtuigd is van wat hij/zij verteld ook als charlatan bestempeld kan worden. Het is in ieder geval niet iemand waar ik enig advies van zou aannemen.
Inderdaad: zo'n heel zuivelverhaal gooi ik dan ook gelijk in mijn pet. Waarschijnlijk een zorgvuldig opgebouwd betoog met enkele hele, veel halve waarheden gemengd met pure onzin.
Ik vind wel dat het artsengenootschap (KNMG?) iemand moet royeren. Als het misgaat(a la Sylvia Millecam) dan zijn de evt. gevolgen voor zijn klanten en niet voor die man. Maar als iemand bij dat artsengenootschap blijft, of als een ziekenfonds de man vergoed dan is dat onzuiver m.i. Het lijkt mij moeilijk iemand voor het medisch tuchtrecht te halen vanwege zijn geloof. Dat hebben we onlangs ook gezien.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2009, 08:57:58 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #85 Gepost op: 09 augustus 2009, 23:11:44 »
Ik denk ook dat het onzin is, maar vind het dan toch wel weer leuk dat ik bloedgroep A heb.
Net zoiets als je horoscoop lezen, slaat nergens op, maar als er staat het is een mooie dag om te solliciteren en jij hebt over een kwartier een gesprek dan is het toch weer leuk.
hehe. Dat is een omschrijving waar ik me volledig achter kan scharen ;)

Ik ook! Zelf ben ik de mengvorm AB en steenbok en os in de chinese horoscoop. :nerd:
Wat ik wel cool vind is dat bij de gewone horoscoop altijd alles omgekeerd is van wat ik ben. Alleen het koppige klopt.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #86 Gepost op: 09 augustus 2009, 23:17:44 »
Ja, maar dat heeft dan niks te maken met of meneer al dan niet een charlatan is, maar of jij er wel of niet in gelooft.

Waar ik in 'geloof' (wat medisch advies betreft) heeft wel te maken met het gegeven of iemand onzin verteld of niet.  Of hij/zij daarmee als charlatan bestempeld kan worden is daarbij eerder een onbelangrijke taalkundige kwestie.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #87 Gepost op: 09 augustus 2009, 23:19:24 »
Ik denk ook dat het onzin is, maar vind het dan toch wel weer leuk dat ik bloedgroep A heb.
Net zoiets als je horoscoop lezen, slaat nergens op, maar als er staat het is een mooie dag om te solliciteren en jij hebt over een kwartier een gesprek dan is het toch weer leuk.

Eigenlijk zeg je dat het onzin is, maar dat je er toch wel in gelooft?  Want als je het echt als onzin zou beschouwen, zou je er niet als dusdanig enig belang aan hechten.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #88 Gepost op: 09 augustus 2009, 23:21:33 »
Ik denk ook dat het onzin is, maar vind het dan toch wel weer leuk dat ik bloedgroep A heb.
Net zoiets als je horoscoop lezen, slaat nergens op, maar als er staat het is een mooie dag om te solliciteren en jij hebt over een kwartier een gesprek dan is het toch weer leuk.

Eigenlijk zeg je dat het onzin is, maar dat je er toch wel in gelooft?  Want als je het echt als onzin zou beschouwen, zou je er niet als dusdanig enig belang aan hechten.
Neehee, ik hecht er geen belang aan, het is gewoon leuk.
Zeg jij wel eens tegen iemand 'ik zal voor je duimen'? Dan denk je toch ook niet dat draaien met je duimen daadwerkelijk invloed heeft op iemands gelukskansen?

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #89 Gepost op: 09 augustus 2009, 23:42:57 »
Neehee, ik hecht er geen belang aan, het is gewoon leuk.
Zeg jij wel eens tegen iemand 'ik zal voor je duimen'? Dan denk je toch ook niet dat draaien met je duimen daadwerkelijk invloed heeft op iemands gelukskansen?

Als je iets leuk vindt, hecht je er wel degelijk belang aan.

Dat ik het leuk vind dat iemand 'met zijn duimen draait' heeft te maken met het feit dat ik het leuk vind dat iemand voldoende met mij in zit om mij geluk te wensen en aan mij te denken.  Of deze persoon daadwerkelijk 'met de duimen draait' interesseert mij geen moer. Als ik zeg dat ik 'voor iemand duim' is dat dan ook volledig spreekwoordelijk bedoeld.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #90 Gepost op: 09 augustus 2009, 23:45:27 »
Ja en het belang dat ik eraan hecht is dat ik het leuk vind. Niets meer.
Jeetje.

Aiko

Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #91 Gepost op: 09 augustus 2009, 23:48:43 »
Als je iets leuk vindt, hecht je er wel degelijk belang aan.

Nee, als je iets mist of nodig hebt, dàn hecht je er belang aan.
Iets leuk vinden kan verder geheel betekenisloos zijn. Zo vond ik het leuk toen gisteren een pratend groepje op het station per ongeluk met de voorwiel tegen een geparkeerde scooter stootte, en er een felklinkend alarm af ging waarvan ze schrokten. Maar om nu te zeggen dat ik het belangrijk vond. Of het belangrijk genoeg vond om het eens ten sprake te brengen in een willekeurig gesprek...

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #92 Gepost op: 10 augustus 2009, 00:13:38 »
Of het belangrijk genoeg vond om het eens ten sprake te brengen in een willekeurig gesprek...

Ja he?

Als ik trouwens zeg dat ik voor iemand duim, doe ik dat meestal ook.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #93 Gepost op: 10 augustus 2009, 00:48:53 »
Nee, als je iets mist of nodig hebt, dàn hecht je er belang aan.
Iets leuk vinden kan verder geheel betekenisloos zijn. Zo vond ik het leuk toen gisteren een pratend groepje op het station per ongeluk met de voorwiel tegen een geparkeerde scooter stootte, en er een felklinkend alarm af ging waarvan ze schrokten. Maar om nu te zeggen dat ik het belangrijk vond. Of het belangrijk genoeg vond om het eens ten sprake te brengen in een willekeurig gesprek...

Het gegeven dat je ergens belang aan hecht betekent niet dat je het belangrijk (van groot belang) vindt.  Ook jij hecht duidelijk enig belang aan het gebeuren van gisteren, hoewel je het niet belangrijk vindt.  Net zoals Lelle duidelijk wel belang hecht aan wat er in haar horoscoop staat en wat het bloedgroepdieet over haar zegt.

Als de inhoud van een horoscoop mee bepalend is voor het gevoel dat die persoon heeft voor een sollicitatiegesprek dan kan men toch moeilijk beweren dat deze persoon er geen belang aan hecht.  Ik denk niet dat ik (te) ver ga door te zeggen dat Lelle belang hecht aan horoscopen en er zelf enig geloof aan hecht gezien het mee bepalend is voor haar gevoel.  Blijkbaar raak ik enkele gevoelige tenen door dat te suggereren, maar dan lijkt het me meer aangewezen dat deze personen even nadenken over het mogelijke waarheidsgehalte van mijn uitspraak dan onmiddellijk te reageren alsof mijn reactie totaal van de pot gerukt is.

Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #94 Gepost op: 10 augustus 2009, 01:08:24 »
Citaat
be·lang het; o -en 1 iets dat iem raakt doordat zijn voordeel ermee gemoeid is of omdat het zijn gevoel van nieuwsgierigheid opwekt
Van Dale geeft je gelijk, als je het puur taalkundig bekijkt. Het tweede deel van deze betekenis, daar hechten we in Nederland wellicht wat minder belang aan dan in België.
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2009, 01:11:40 door Charlat@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #95 Gepost op: 10 augustus 2009, 11:57:17 »
 Blijkbaar raak ik enkele gevoelige tenen door dat te suggereren, maar dan lijkt het me meer aangewezen dat deze personen even nadenken over het mogelijke waarheidsgehalte van mijn uitspraak dan onmiddellijk te reageren alsof mijn reactie totaal van de pot gerukt is.

Ze hoeven helemaal nergens over na te denken als ze dat niet willen, en ze mogen hun horoscoopje gewoon lezen.
We zitten hier op een forum en niet in de eerste fase van een wetenschappelijke studie waarbij alle definities moeten kloppen en weet ik al wat niet meer.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #96 Gepost op: 10 augustus 2009, 13:44:31 »
Bij de Tuinen hebben ze trouwens een vegan multi en die is nu in de aanbieding (3 halen, 2 betalen. Geldt voor alle producten van de Tuinen).

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #97 Gepost op: 10 augustus 2009, 14:42:47 »
Ik heb mijn eten van gisteren maar eens in de Eetmeter gegooid. Nou had ik niet alles nauwkeurig gewogen dus het is wel een grove schatting.

Vitamine A was inderdaad aan de krappe kant (711 microgram terwijl 800 microgram de ondergrens is volgens de eetmeter). Verder vitamine D ook, maar het is zomer en ik ben veel buiten dus daar maak ik me niet zo druk om. Selenium was veel te weinig, en b12 natuurlijk maar daar neem ik pillen voor in. Verder had ik veel teveel magnesium binnen gekregen (???) maar de rest was allemaal goed!

Edit: ik zie dat je nu de Eetmeter gewoon gratis op de site van het voedingscentrum kunt gebruiken: http://eetmeter.voedingscentrum.nl/
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2009, 14:55:23 door Marla »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #98 Gepost op: 10 augustus 2009, 16:03:08 »
 Blijkbaar raak ik enkele gevoelige tenen door dat te suggereren, maar dan lijkt het me meer aangewezen dat deze personen even nadenken over het mogelijke waarheidsgehalte van mijn uitspraak dan onmiddellijk te reageren alsof mijn reactie totaal van de pot gerukt is.

Ze hoeven helemaal nergens over na te denken als ze dat niet willen, en ze mogen hun horoscoopje gewoon lezen.
We zitten hier op een forum en niet in de eerste fase van een wetenschappelijke studie waarbij alle definities moeten kloppen en weet ik al wat niet meer.


Wat mij betreft mogen mensen horoscopen lezen zoveel ze willen (doe ik ook wel eens) en hoeven ze nergens over na te denken.  Maar mag ik er die mensen dan wel op wijzen dat het niet klopt als ze beweren dat hun uitspraak niet overeenstemt met hun gedrag en daarna dat ze geen reden hebben om zo gevoelig te reageren op mijn opmerking?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #99 Gepost op: 10 augustus 2009, 16:11:44 »
Wat mij betreft mogen mensen horoscopen lezen zoveel ze willen (doe ik ook wel eens) en hoeven ze nergens over na te denken.  Maar mag ik er die mensen dan wel op wijzen dat het niet klopt als ze beweren dat hun uitspraak niet overeenstemt met hun gedrag en daarna dat ze geen reden hebben om zo gevoelig te reageren op mijn opmerking?
Ben het nog steeds niet met je eens, maar kan daar prima mee leven. Zullen we erover ophouden?