Vegatopia Forum

Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline duifje

  • **
  • 55
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #60 Gepost op: 07 augustus 2009, 19:53:06 »
Citaat
Dosissen is ook niet echt een mooi woord.

Maar het mag wel, net zoals je musea en museums als meervoud van museum kunt gebruiken.
Maar het blijft allemaal lelijk klinken. Waardeer onze prachtige Nederlandse taal, en zeg "doses"en "musea". Maak je gelijk indruk door ontwikkeld te klinken  ;).

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #61 Gepost op: 07 augustus 2009, 20:24:48 »
kan je je altijd een keertje laten prikken.

Jamaar, je hebt het wel tegen fem hoor!
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #62 Gepost op: 07 augustus 2009, 20:33:19 »
kan je je altijd een keertje laten prikken.
Jamaar, je hebt het wel tegen fem hoor!

Ik mis vitale info om dit te snappen vrees ik.

@Nevyn, mijn HA -assistente is een soort bloedhond, bewaakt luid grommend en dreigend de drukke agenda van de HA. Niet dat dat me tegenhoudt, maar t is vaak wel lastig langs haar te komen met al haar afpoeier gedrag.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #63 Gepost op: 07 augustus 2009, 21:00:47 »
Ze heeft een prikangst
de tuin: dat ben ik

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #64 Gepost op: 07 augustus 2009, 21:13:03 »
Had ik zelf kunnen invullen.
Sorrie Fem, een multi slikken is ook een goed alternatief hoor.   :-*

Schanulleke

Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #65 Gepost op: 07 augustus 2009, 23:17:48 »
De huisarts gelooft er niet in, in vitaminen bijslikken. Die vind dat ik wel gezond genoeg eet als vegetarier en kan zich niet voorstellen dat ik tekorten oploop.

Laten we het van de positieve kant bekijken: het is wel fijn dat je huisarts positief staat tegenover vegetarisch eten en van mening is dat je daar prima gezond bij kunt blijven. Als je hem ook nog eens zou moeten gaan bepraten...

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #66 Gepost op: 08 augustus 2009, 00:05:04 »
Maar vind het wel goed dat Carmen erbij stilstaat. Dat hoef je ook niet continue te doen, maar als je een gemiddelde week neemt en ziet dat je daar tekorten in oploopt, dan kun je gericht actie onder nemen.
Vaker worteltjes of bonen eten, specifieke vit of multi's slikken.

Ik doe het ook inderdaad niet altijd - gewoon af en toe eens een week of twee, als m'n eetpatroon anders is (bijvoorbeeld als ik probeer af te vallen, of nu dus omdat ik geen vlees meer eet).

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #67 Gepost op: 08 augustus 2009, 00:18:05 »
Het verbaast met dat Carmen zo weinig vitamine E binnen krijgt. Op de website van het Voedingscentrum (hier) staat dat een vitamine E tekort zelden voorkomt. De voedingsmiddelen die genoemd worden als goede vitamine E bron, zijn plantaardig (zonnebloemolie, graanprodukten, noten, zaden, groente en fruit) of gemakkelijk in een vega(n) variant verkrijgbaar (dieethalvarine en -magarine). Volgens mij is er een grote kans dat Carmens vitamine E tekort niet met het weglaten van dierlijke produkten te maken heeft.
Veel producten waar vit E in zit zijn nogal calorierijk. Leuk dat er veel E zit in een ons noten, maar als ik een ons noten eet moet ik m'n avondeten schrappen  ;) En bij groente en fruit schiet het al helemaal niet op, dan moet je echt flink wat naar binnen werken om wat binnen te krijgen. Overigens ben ik nog nooit zo geschokt geweest als toen ik ging kijken wat er in een appel zat - het lijkt ongeveer de meest nutteloze vrucht te zijn qua voedingswaarde. Maar dat terzijde.

Het enige waar ik nu pas aan denk - en dat is eigenlijk een beetje dom voor iemand die zo veel bezig is met voeding - is dat ik altijd olijfolie gebruik ipv zonnebloemolie. Als ik dat ga afwisselen zou het al op moeten schieten met de vitamine E.

Ik gebruik geen margarine, ik eet altijd all bran of quinoamuesli met sojamelk/yofu. Dit ivm de vezeltjes en mijn nogal slechtwerkende darmen en ook voor extra calcium en vitamine B. Met brood red ik het niet.

Overigens ben ik nachtblind. Heb ook een tijd vit. A bijgeslikt en het leek iets minder te worden toen.

Ik heb het idee dat ik door mijn darmklachten ook extra op moet letten wat ik binnen krijg. Ik heb een periode zoveel last gehad dat ik heel zeker weet dat ik m'n voedingsstoffen niet meer goed opnam, ik was toen compleet uitgeput. Nu gaat het redelijk, maar ik hou er altijd rekening mee dat het misschien qua opname nog niet is wat het zou moeten zijn en ik daarom let ik ook goed op.

Liep van de week bij Action en zag daar tabletten met calcium, magnesium, zink en vitamine D3, vond het wel een handige combi. Het fijne aan die goedkope tabletten is dat het nooit van die bizarre doseringen zijn, omdat ze uitgaan van meerdere tabletten per dag om aan een goede hoeveelheid te komen. Nadeel is dan weer dat ze volgens mij lang niet zo goed opgenomen worden. Ik gebruik altijd biomagnesium van pharma nord en ik merk dat ik dan echt minder slaap nodig heb dan wanneer ik ze niet slik of wanneer ik bijv. huismerk van kruidvat gebruik. Vraag me af of de verschillen tussen die tabletten altijd zo groot zijn... Maar goed, ik dwaal een beetje af.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2009, 00:30:27 door Carmen San Diego »

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #68 Gepost op: 08 augustus 2009, 00:54:17 »
[ Ik gebruik altijd biomagnesium van pharma nord en ik merk dat ik dan echt minder slaap nodig heb dan wanneer ik ze niet slik of wanneer ik bijv. huismerk van kruidvat gebruik.
Dat is een bijwerking die ik nog niet kende. Dus als je veel moe bent, of slecht wakker kan worden (ik!) dan heeft magnesium nut?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #69 Gepost op: 08 augustus 2009, 01:14:37 »
Overigens ben ik nog nooit zo geschokt geweest als toen ik ging kijken wat er in een appel zat - het lijkt ongeveer de meest nutteloze vrucht te zijn qua voedingswaarde. Maar dat terzijde.


Er is meer dan vitaminen en mineralen he?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #70 Gepost op: 08 augustus 2009, 02:19:13 »
Maar je hoeft geen vlees te eten hoor, voor koolhydraatarm.

Je mag toch sojaproducten en geitenkaas?
Ja maar soja mag niet [edit] van het dieet.

En prikken ga ik inderdaad niet doen om zoiets. Ik moet toch wel dodelijks onder de leden hebben, wil ik eens een prik overwegen.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2009, 02:24:06 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #71 Gepost op: 08 augustus 2009, 10:07:27 »
Een multi is ook aan te raden, want het zal moeilijk worden om dagelijks alles uit je voeding te halen.
Wat is een goede multi?
Volgens 'mijn' ortholmoloculair arts is die van Plantina het meest optimaal qua verhoudingen. Ook zitten daar alle mineralen in en de b's.
Overigens....iemand zei net iets over dat er vaak hoog gedoseerd wordt bij de ortho's en daar wil ik een kleine nuance in maken want die van mij raadt b6 af. Dat zit ook niet zo veel in die Plantina.
Als je hem via een arts krijgt voorgeschreven krijg je korting bij De Roode Roos. (de prijzen in rood is met korting).
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #72 Gepost op: 08 augustus 2009, 12:15:43 »
Een multi is ook aan te raden, want het zal moeilijk worden om dagelijks alles uit je voeding te halen.
Wat is een goede multi?
Volgens 'mijn' ortholmoloculair arts is die van Plantina het meest optimaal qua verhoudingen.

Klopt, maar hij is ook pokkeduur. Het goede er aan is dat de B6 hier in de actieve vorm in zit, dat is vele malen werkzamer dan de B6 die in vrijwel alle andere multi's zit.
Als ik over 2 maanden stop met mijn vitamine A-creme voor de huid, wil ik misschien deze ook gaan nemen (durf nu geen multi te nemen ivm misschien teveel A; ik kan er geen goede info over vinden, maar met roaccutane mag je iig geen vit. A bijslikken).

Er is nog een ander merk, waarvan ik de naam weer eens kwijt ben. Deze heeft ook de B5 in de actieve vorm. Je kan het eigenlijk alleen bestellen via de orthomoleculaire peut of als je het heel lief vraagt, via zijn site. Ik zal eens googlen...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #73 Gepost op: 08 augustus 2009, 12:22:11 »


Er is nog een ander merk, waarvan ik de naam weer eens kwijt ben. Deze heeft ook de B5 in de actieve vorm. Je kan het eigenlijk alleen bestellen via de orthomoleculaire peut of als je het heel lief vraagt, via zijn site. Ik zal eens googlen...


Bingo, ik bedoelde BioVitaal http://www.biovitaal.nl/

Maar goed, ik denk dat al die dure merken voor de meeste mensen niet interessant zijn en dat ze beter een gewone multi kunnen slikken dan niets.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #74 Gepost op: 08 augustus 2009, 12:26:34 »

Volgens 'mijn' ortholmoloculair arts is die van Plantina het meest optimaal qua verhoudingen.


Apraxia, hoe kijkt de jouwe eigenlijk aan tegen vegan eten? En heb je baat bij de supps?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #75 Gepost op: 08 augustus 2009, 12:27:03 »
Mij lukt dat nooit, vitamines slikken. Ik heb zo vaak een pot multi gekocht die ik dan jaren later vrijwel onaangebroken weg kon gooien. Ik houd het misschien 1 weekje vol en daarna is het weer over.
Ik ben al lang blij dat ik mijn b12 de laatste tijd wel enigszins trouw neem (mijn eerste potje heb ik volgens mij 3 jaar mee gedaan  ::)).

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #76 Gepost op: 08 augustus 2009, 12:50:44 »

Volgens 'mijn' ortholmoloculair arts is die van Plantina het meest optimaal qua verhoudingen.


Apraxia, hoe kijkt de jouwe eigenlijk aan tegen vegan eten? En heb je baat bij de supps?
Ik heb het er nooit uitgebreid over gehad eigenlijk. Het eerste wat hij vroeg is "drink je melk". (toen wist hij nog niet dat ik vegan ben). Ik "nee". Hij "goedzo". Hij zou wel graag zien dat ik bepaalde vissoorten zou eten maar hij is nogal met het bloedgroepdieet en ik val onder A en daarbij is vegetarisch eten een aanrader dus met "geenvleeseten" kom ik prima weg.
Hij heeft er verder niets van gezegd maar hij heeft wel antimelkartikelen geschreven ;D Op zijn site vind je overigens heel veel interessante artikelen.

En over die Plantina...ik vind de prijs wel meevallen. 31 euro voor 90 pillen. Dat is welgeteld 35 ct per dag ;)

« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2009, 12:52:25 door Apraxia »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #77 Gepost op: 08 augustus 2009, 16:17:24 »
Ik neem zelf naast de B12 iedere dag twee a drie paranoten.
Dit doe ik voor het selenium. Is goed voor je hart.
Meestal schaaf ik de paranoten uit over zo'n alpro toetje.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #78 Gepost op: 08 augustus 2009, 17:33:24 »

Volgens 'mijn' ortholmoloculair arts is die van Plantina het meest optimaal qua verhoudingen.


Apraxia, hoe kijkt de jouwe eigenlijk aan tegen vegan eten? En heb je baat bij de supps?
Ik heb het er nooit uitgebreid over gehad eigenlijk. Het eerste wat hij vroeg is "drink je melk". (toen wist hij nog niet dat ik vegan ben). Ik "nee". Hij "goedzo". Hij zou wel graag zien dat ik bepaalde vissoorten zou eten maar hij is nogal met het bloedgroepdieet en ik val onder A en daarbij is vegetarisch eten een aanrader dus met "geenvleeseten" kom ik prima weg.
Hij heeft er verder niets van gezegd maar hij heeft wel antimelkartikelen geschreven ;D Op zijn site vind je overigens heel veel interessante artikelen.

En over die Plantina...ik vind de prijs wel meevallen. 31 euro voor 90 pillen. Dat is welgeteld 35 ct per dag ;)



Een arts, of het nu een orthomoluculaire is of niet, die belang hecht aan en 'bloedgroepdieet' is een charlatan.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #79 Gepost op: 08 augustus 2009, 17:42:47 »
Ik denk ook dat het onzin is, maar vind het dan toch wel weer leuk dat ik bloedgroep A heb.
Net zoiets als je horoscoop lezen, slaat nergens op, maar als er staat het is een mooie dag om te solliciteren en jij hebt over een kwartier een gesprek dan is het toch weer leuk.