Vegatopia Forum

Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #20 Gepost op: 01 augustus 2009, 20:09:09 »
Welke produkten bevatten eigenlijk een redelijke hoeveelheid toegevoegde B12?
Ik weet zo gauw alleen maar corn flakes (hoewel ik niet weet of dat in NL ook wordt toegevoegd) en eventueel sojamelk (maar dan niet de biologische variant).
Van die corn flakes moet je wel bijna een heel pak van 500g (à 8 µg/kg B12) leegeten wil je aan je dagdosis komen, dat schiet niet echt op.

Je hebt diverse sojamelken met b12 inderdaad. En geloof dat alpro ook bij de burgers b12 had toegevoegd.
In natuurwinkel vind je ook wel diverse producten met b12 toegevoegd. Ik heb zelfs gehoord dat in de VS bijvoorbeeld je brood met toegevoegde b12 hebt. Misschien dat dat ook eens in NL komt ooit ;) et beste is te kijken wat je allemaal inneemt in dieet qua producten met toegevoegde b12. En dan kan je wel balans opmaken of je ruimschoots genoeg krijgt of niet.
Makkelijkste en veiligste is natuurlijk gewoon het supplementje nemen :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #21 Gepost op: 01 augustus 2009, 20:29:37 »
Er zit ook B12 in de burgers van Goodbite.


Als je het uit sojamelk, vruchtensappen etc. wil halen, moet je vooral kijken naar de hoeveel B12 die er in zit en niet naar het percentage van de ADH volgens de fabrikant. Die houden namelijk nog vaak de oude ADH van 1 mcg aan, terwijl de ADH al jaren op 2,8mcg staat.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2009, 20:31:21 door Hizikigrrrl »

Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #22 Gepost op: 01 augustus 2009, 23:34:41 »
Gewoon Red Bull drinken als je veganist bent, dat 'mag'!

En hoe hoog gaan we vliegen als we voldoende van dat spul naar binnen hebben om aan de B12 ADH te voldoen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Schanulleke

Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #23 Gepost op: 01 augustus 2009, 23:48:52 »
Je hebt niet perse een goede dietist nodig, maar dan moet je je wel heel goed inlezen in voeding en nutrienten etc. en niet alles klakkeloos overnemen van vegan-propaganda.

Tsja, die vegan propaganda... Daar kom je echt veel van tegen op internet. Websites waarop staat dat je vitamine B12 uit zeewier kunt halen of dat het door het lichaam zelf wordt aangemaakt in de darmen etc. Ik hoorde het Gillian McKeith laatst ook nog zeggen in een van haar programma's. Kennelijk zijn die misvattingen moeilijk uit te roeien. Laten we hopen dat aspirant-veganisten zoals Ricky zich goed laten informeren en dat ook blijven doen.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #24 Gepost op: 02 augustus 2009, 00:04:59 »
En hoe hoog gaan we vliegen als we voldoende van dat spul naar binnen hebben om aan de B12 ADH te voldoen?

Hoog. Het kan ook geen kwaad om voor de ADH niet van 1 bron afhankelijk te zijn.

Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #25 Gepost op: 02 augustus 2009, 00:10:06 »
OK, ik zal dat spul voortaan over mijn Corn Flakes uitgieten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #26 Gepost op: 02 augustus 2009, 02:41:35 »
Je hebt niet perse een goede dietist nodig, maar dan moet je je wel heel goed inlezen in voeding en nutrienten etc. en niet alles klakkeloos overnemen van vegan-propaganda.

Maar... wij hebben jou toch? :-*
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #27 Gepost op: 02 augustus 2009, 13:21:28 »
 :angel:

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #28 Gepost op: 02 augustus 2009, 15:24:32 »
Hoe komen jullie aan genoeg vitamine A, D en E? Ik krijg die dus echt amper binnen. A lukt alleen als ik een bos wortelen opeet en D en E helemaal nauwelijks.



Voor vegans:

Vitamine A zul je idd als betacaroteen moeten halen uit groente en fruit (en je hebt veel meer van beta-caroteen nodig dan van de 'echte' vitamine A). Verder wordt het toegevoegd aan margarine etc..

Vitamine D zul je uit zonnestraaltjes moeten halen (tekort hiervan komt heel veel voor) en ook wat uit margarine.

Vitamine E zul je moeten halen uit zonnebloemolie, noten en margarine.

En dan laat ik selenium, calcium en bv. zink nog achterwege, net als nog wat B-vitaminen...


Als je echt veganist wilt worden, of je eet weinig zuivel/eieren of je eet sowieso weinig en/of eenzijdig, dan raad ik je aan om naar een goede (natuurvoedings)dietist te gaan, want als je je niet goed voorbereid, raak je onherroepelijk in de problemen.
Een multi is ook aan te raden, want het zal moeilijk worden om dagelijks alles uit je voeding te halen.
Ik eet zeg maar flexitarisch nu (heb in drie weken tijd een keer vis op, om de verhouding vlees-vleesloos even aan te geven) maar mag geen zuivel. Ik heb mijn eten twee weken lang precies bijgehouden. Ik eet behoorlijk afwisselend maar de dingen die ik dus standaard niet genoeg binnenkrijg volgens de eetmeter van het voedingscentrum zijn B12 (verrassing), calcium (ook een verrassing) en A, D en E.

Nu eet ik toch echt veel en veel verschillende soorten groente en fruit, maar daar red ik het blijkbaar niet mee. Ik kom vaak nog niet eens aan de helft van A en E. Ik snack tussendoor gedroogd fruit en noten. 

Voor calcium gebruik ik dus sojamelk met toegevoegd calcium, maar met vitamine D erbij heb ik niet gezien geloof ik. Voor B12 heb ik tabletjes. Neem ik niet iedere dag, want ik eet weleens dingen waar ei/klein beetje zuivel in zit dus krijg wel iets binnen, maar niet genoeg.

Voor selenium eet ik paranoten.

Voor magnesium heb ik ivm hypermobiliteit sowieso tabletten, want de 'normale' dosis schijnt voor mij niet genoeg te zijn, al kom ik zonder tabletten al een heel eind.

Maar A heb ik in twee weken tijd maar twee keer voldoende van binnen gehad, toen at ik wortelsoep. D krijg ik vrijwel niet binnen en gezien ik deel uitmaak van de beroepsbevolking en binnen werk, zie ik weinig zon. E lukt al helemaal niet. Overal zit maar zo'n prutbeetje vitamine E in, dat je ongeveer vijf kilo naar binnen zou moeten werken om er genoeg aan te hebben.

Als ik dan al weet dat ik behoorlijk gezond eet, dan vraag ik me af hoe het gesteld is met mensen die niet gezond eten, zoals mijn collega's die leven op patat, bullit en frikandelbroodjes.

Verbeteringen sinds ik anders ben gaan eten: ik krijg niet meer te veel vet binnen en ik kom makkelijk aan m'n ijzer, terwijl ik daar eerst moeite voor moest doen. Ook andere B-vitamines haal ik netjes binnen. Zink moet ik wel op letten, maar kan er mee door.
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2009, 15:29:17 door Carmen San Diego »

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #29 Gepost op: 02 augustus 2009, 22:19:59 »
Als ik dan al weet dat ik behoorlijk gezond eet, dan vraag ik me af hoe het gesteld is met mensen die niet gezond eten, zoals mijn collega's die leven op patat, bullit en frikandelbroodjes.
Gezond zal het op de lange duur niet blijken te zijn, maar de voedingsgoeroes overdrijven per definitie. Een groot deel van de wereldbevolking heeft geen of amper keuze en de rest teveel keuze. Maar weinigen zijn er zo mee bezig als jij nu. Ik zou mij beperken tot alert zijn op de zaken die veganisten per definitie te kort dreigen te komen en er verder niet zoveel energie in stoppen. Want dat ga je waarschijnlijk of niet volhouden, of eten wordt een gespreksonderwerp waar je naasten geen zin in hebben.
de tuin: dat ben ik

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #30 Gepost op: 02 augustus 2009, 23:11:13 »
Maar vind het wel goed dat Carmen erbij stilstaat. Dat hoef je ook niet continue te doen, maar als je een gemiddelde week neemt en ziet dat je daar tekorten in oploopt, dan kun je gericht actie onder nemen.
Vaker worteltjes of bonen eten, specifieke vit of multi's slikken.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #31 Gepost op: 03 augustus 2009, 00:11:46 »
Precies, en niet alleen vega's zouden het moeten doen, ook de niet-vega's.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #32 Gepost op: 03 augustus 2009, 07:55:46 »
Hmm, ik heb mijn voeding ook een tijd bijgehouden met de Eetmeter en volgens mij heb ik nog nooit gehad dat ik te weinig vitamine A binnen kreeg. Ik moet zeggen dat ik ook wel heel veel eet, dat zal het zijn  :bloos:

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #33 Gepost op: 03 augustus 2009, 11:24:54 »
Maar vind het wel goed dat Carmen erbij stilstaat.
Jawel, natuurlijk. Zeker in de orientatiefase. Maar ja, ik lees hier en daar weer over anorexia en aanverwante toestanden. Dan denk ik beetje bezorgd: het moet wel eten blijven en geen obsessie. Waarschijnlijk voorbarig, maar wilde het toch kwijt.
de tuin: dat ben ik

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #34 Gepost op: 03 augustus 2009, 11:28:31 »
Hmm, ik heb mijn voeding ook een tijd bijgehouden met de Eetmeter en volgens mij heb ik nog nooit gehad dat ik te weinig vitamine A binnen kreeg. Ik moet zeggen dat ik ook wel heel veel eet, dat zal het zijn  :bloos:

Je eet waarschijnlijk dan de goede dingen ;) Ik eet ook heel veel, maar kwam ook nauwelijks aan de Vitamine A. Let er nu wel beter op. Vooral door een multi te slikken :)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #35 Gepost op: 03 augustus 2009, 19:02:40 »
xTsja, die vegan propaganda... Daar kom je echt veel van tegen op internet. Websites waarop staat dat je vitamine B12 uit zeewier kunt halen of dat het door het lichaam zelf wordt aangemaakt in de darmen etc. Ik hoorde het Gillian McKeith laatst ook nog zeggen in een van haar programma's. Kennelijk zijn die misvattingen moeilijk uit te roeien. Laten we hopen dat aspirant-veganisten zoals Ricky zich goed laten informeren en dat ook blijven doen.

Die 'propaganda' komt helaas vooral uit de hoek van 'gezondheidsveganisten' (die vaak niet vegan zijn) of raw food hoek. Of van de oude garde of spirituele groepen binnen het veganisme.

« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2009, 19:10:02 door Draek »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #36 Gepost op: 03 augustus 2009, 23:38:10 »
Maar vind het wel goed dat Carmen erbij stilstaat.
Jawel, natuurlijk. Zeker in de orientatiefase. Maar ja, ik lees hier en daar weer over anorexia en aanverwante toestanden. Dan denk ik beetje bezorgd: het moet wel eten blijven en geen obsessie. Waarschijnlijk voorbarig, maar wilde het toch kwijt.
Is vaak ook geen geheel onterechte zorg, vaak. Maar mocht je alles binnen willen krijgen dat je nodig hebt dan moet je eerder te veel dan te weinig eten. Gelukkig.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #37 Gepost op: 04 augustus 2009, 17:02:33 »
Uit allerlei onderzoek blijkt dan weer dat matige innemers ouder worden. Ik neem aan dat degenen die op louter frikandellen en patat leven daar uitgefilterd zijn.
de tuin: dat ben ik

Schanulleke

Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #38 Gepost op: 04 augustus 2009, 18:51:49 »
Het verbaast met dat Carmen zo weinig vitamine E binnen krijgt. Op de website van het Voedingscentrum (hier) staat dat een vitamine E tekort zelden voorkomt. De voedingsmiddelen die genoemd worden als goede vitamine E bron, zijn plantaardig (zonnebloemolie, graanprodukten, noten, zaden, groente en fruit) of gemakkelijk in een vega(n) variant verkrijgbaar (dieethalvarine en -magarine). Volgens mij is er een grote kans dat Carmens vitamine E tekort niet met het weglaten van dierlijke produkten te maken heeft.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe kan ik veganistisch worden en gezond blijven?
« Reactie #39 Gepost op: 04 augustus 2009, 19:49:22 »
Waar halen jullie eigenlijk je vit A vandaan? Bedenk me net dat het daar altijd dramatisch mee gesteld was bij mij.
Moet ik toch maar elke dag aan de worteltjes?