Vegatopia Forum

Zilvervliesrijst of wilde rijst?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Janice

Zilvervliesrijst of wilde rijst?
« Gepost op: 27 juli 2009, 15:07:54 »
Wie weet welke van deze twee het gezondst is: zilvervliesrijst of wilde rijst (eigenlijk geen echte rijst)?
Nu ben ik wel een echte zilvervliesrijsteter maar mijn vriendin raadt mij wilde rijst aan.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2009, 23:06:35 door Sander »

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Zilvervliesrijst of wilde rijst?
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2009, 16:40:19 »
Anders combineer je die twee gewoon?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zilvervliesrijst of wilde rijst?
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2009, 21:01:22 »
Ja, neem een mix. Ik heb bij Gimsel weleens zo'n mix van verschillende soorten rijst (wit, rood en wilde) en granen. Erg lekker.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zilvervliesrijst of wilde rijst?
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2009, 21:46:20 »
Ja, neem een mix. Ik heb bij Gimsel weleens zo'n mix van verschillende soorten rijst (wit, rood en wilde) en granen. Erg lekker.
Heeft wilde rijst niet een veel langere kooktijd dan andere? En geldt dat ook niet voor varianten van rijst?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Zilvervliesrijst of wilde rijst?
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2009, 22:01:16 »
Wilde rijst is strikt genomen geen rijst, maar de zaden van een moerasgras. Schijnt duurder te zijn dan zilvervliesrijst. Voedingswaarde is mij niet bekend.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zilvervliesrijst of wilde rijst?
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2009, 23:24:09 »
Ja, neem een mix. Ik heb bij Gimsel weleens zo'n mix van verschillende soorten rijst (wit, rood en wilde) en granen. Erg lekker.
Heeft wilde rijst niet een veel langere kooktijd dan andere? En geldt dat ook niet voor varianten van rijst?

Bij die mixen is de wilde rijst vaak voorgestoomd geweest, zodat deze een minder lange kooktijd nodig heeft.


De voedinsgwaarden van 100 gram gekookte zilvervliesrijst en wilde rijst:
http://www.nutritiondata.com/facts/cereal-grains-and-pasta/5707/2
http://www.nutritiondata.com/facts/cereal-grains-and-pasta/5752/2

Op veel dingen ontlopen ze elkaar maar weinig en ik zie niet echt in waarom je vooral wilde rijst zou moeten eten. Gewoon afwisselen, zou ik zeggen.


Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zilvervliesrijst of wilde rijst?
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2009, 23:28:31 »
Ja, neem een mix. Ik heb bij Gimsel weleens zo'n mix van verschillende soorten rijst (wit, rood en wilde) en granen. Erg lekker.
Heeft wilde rijst niet een veel langere kooktijd dan andere? En geldt dat ook niet voor varianten van rijst?

Bij die mixen is de wilde rijst vaak voorgestoomd geweest, zodat deze een minder lange kooktijd nodig heeft.
Ja, maar als je zelf aan het mixen gaat dan is het different koek.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zilvervliesrijst of wilde rijst?
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2009, 23:55:46 »
Ja, neem een mix. Ik heb bij Gimsel weleens zo'n mix van verschillende soorten rijst (wit, rood en wilde) en granen. Erg lekker.
Heeft wilde rijst niet een veel langere kooktijd dan andere? En geldt dat ook niet voor varianten van rijst?
Geloof dat je die mix iets van 45 of 50 minuten moet koken.

Schanulleke

Re:Zilvervliesrijst of wilde rijst?
« Reactie #8 Gepost op: 01 augustus 2009, 10:37:31 »
lk heb een zak gemengde rijst van Ekoland in de kast liggen. Heb even naar de kooktijd gekeken: 40 minuten. Bestaat uit zilvervliesrijst, rode rijst en zwarte rijst. Ik weet overigens niet of zwarte rijst hetzelfde is als wilde rijst...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zilvervliesrijst of wilde rijst?
« Reactie #9 Gepost op: 01 augustus 2009, 11:43:44 »
Nee, dat is weer wat anders. Die mix had ik vroeger ook vaak!

Kijk, we hebben zelfs een draad over zwarte rijst! (mocht je je vervelen en alle zwarte korrels eruit willen selecteren)
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2009, 11:46:21 door Hizikigrrrl »