Vegatopia Forum

De Dikke Vegetarier

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:De Dikke Vegetarier
« Reactie #40 Gepost op: 08 december 2009, 22:13:34 »
Ik heb dan juist het idee dat ik waar krijg voor mijn geld, zonder plaatjes die bovendien uit oneetbaar gemaakte zaken bestaan, als het al eetbaar was.
de tuin: dat ben ik

Offline veggiesara

• 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
« Reactie #41 Gepost op: 04 januari 2010, 14:27:17 »
Ik heb m als kerstcadeau gekregen! Jammer genoeg kan ik er pas gebruik van maken na mijn tentamens..
maar ik heb er wel al een eerste keer in gebladerd en het lijkt allemaal heel goed afgewerkt!

Offline veggiesara

• 225
« Reactie #42 Gepost op: 16 januari 2010, 14:36:15 »
Ik zag trouwens net dat vegatopia in het voorwoord staat :D
weliswaar een verkeerde link (.nl) ?

« Reactie #43 Gepost op: 16 januari 2010, 14:42:39 »
weliswaar een verkeerde link (.nl) ?

Probeer het eens uit, zou ik zeggen. ;)
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2010, 14:45:08 door Urb@ñus »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline veggiesara

• 225
« Reactie #44 Gepost op: 18 januari 2010, 21:22:54 »
Vreemd, want gisteren werkte dat niet!  ???

Kiwi

« Reactie #45 Gepost op: 20 januari 2010, 10:43:50 »
Jawel hoor, ik heb dat boek volgens mij al zeker een half jaar in huis en toen werkte .nl ook al (ik had het natuurlijk ook meteen even getest ;)).

Offline veggiesara

• 225
« Reactie #46 Gepost op: 20 januari 2010, 11:34:08 »
Dan zal het toen net even niet gewerkt hebben.. toen ik het gisteren probeerde ging het namelijk ook ;)

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #47 Gepost op: 23 juni 2010, 21:55:05 »
Oude draad eens omhoog werken met de volgende vraag:
Staat in de Dunne alles wat ook in de Dikke staat en staat er in de Dikke dus meer of zijn het twee volwaardige boeken naast elkaar?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Kiwi

« Reactie #48 Gepost op: 23 juni 2010, 21:58:38 »
Het zijn twee volwaardige boeken naast elkaar en de recepten overlappen niet. De dikke is echt een soort basiskookboek, in de dunne staan makkelijke snelklaarrecepten. En er is tegenwoordig ook een kleine vegetariër, met recepten en benodigde voedingsinformatie voor kinderen in alle leeftijdscategorieën.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #49 Gepost op: 23 juni 2010, 22:07:20 »
Ja, dat van die Kleine las ik in de nieuwsbrief en dat maakte me weer nieuwsgierig naar de Dikke en de Dunne. Vandaar mijn vraag.
Heb jij ze, Kiwi? Welke zou je aanraden? En staan er veel recepten in met/op basis van kaas? Ik woon samen met een kaas-hater en dat is soms best lastig koken...
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Kiwi

« Reactie #50 Gepost op: 23 juni 2010, 22:23:50 »
Ik heb ze inderdaad alle drie. Het ligt er helemaal aan wat je zoekt. Ik heb zowel de Dikke als de Dunne gerecenseerd (de Kleine moet ook nog, vandaar dat ik die al in huis heb), en mijn mening was (over de Dikke) "Al met al vind ik het een fantastisch boek, zeker voor mensen die al wat langer vegetarisch eten en tot nu toe een goed naslagwerk hebben moeten missen. Het boek is de aanschafprijs van bijna vijftig euro dan ook meer dan waard" en (over de Dunne) "Een heel handig boek dus voor drukke gezinnen, waarin het rond etenstijd vaak spitsuur is en die in korte tijd toch een gezonde, smakelijke vegetarische maaltijd op tafel willen zetten". Het kaasgehalte valt erg mee.
Ik was in eerste instantie vooral enthousiast over de Dikke, maar merk wel dat ik nu ook al een aantal keer iets uit de Dunne heb gemaakt (vooral de spinazie met pesto en zongedroogde tomaatjes verschijnt tegenwoordig regelmatig op tafel). In de Dikke staan echter véél meer recepten natuurlijk, en heel veel achtergrondinformatie. Echt een kookbijbel dus.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #51 Gepost op: 23 juni 2010, 22:33:29 »
Ok, dank je! Ik neig nu naar de Dunne. Doordeweeks heb ik nooit echt puf om te koken, dus inspiratie voor makkelijk en snel is altijd welkom.
Zijn ze eigenlijk ook gewoon in de boekhandel verkrijgbaar? Dan kan ik er eerst nog even doorheen bladeren, ook wel fijn.

Kiwi

« Reactie #52 Gepost op: 23 juni 2010, 22:36:19 »
Ja, ze zijn ook gewoon in de boekhandel te koop. :)

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #53 Gepost op: 23 juni 2010, 22:39:34 »
Fijn en bedankt he?

Kiwi

« Reactie #54 Gepost op: 23 juni 2010, 23:02:13 »
Graag gedaan hoor. :)

Offline trashydiva

• **
  • 78
    • FAIRyFAIR natuurlijke verzorging & fairtrade woondecoraties
« Reactie #55 Gepost op: 26 juli 2010, 14:03:23 »
Vind het een heerlijk boek (al mis ook ik de plaatjes, ik wil weten wat ik kook :o )!

Regelmatig hebben we iets in huis en weten we niet wat we ermee willen maken en dan zoeken we achter in het boek op ingrediënt en hopla... genoeg keuze uit recepten.

Er staan ook lekkere sausjes in en wat ik zelf erg handig vind is het deel waarin staat welke groenten/kruiden etc. goed bij elkaar passen :)

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #56 Gepost op: 26 juli 2010, 14:10:23 »
Vind het een heerlijk boek (al mis ook ik de plaatjes, ik wil weten wat ik kook :o )!
Je wilt toch niet echt beweren dat gerechten er bij jou net zo uitzien als op foto's?

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #57 Gepost op: 28 augustus 2010, 17:04:01 »
Ik begrijp echt niet waarom er geen moussaka gerecht in de dikke staat. Dit is toch bij uitstek geschikt om een lekker vegetarisch gerecht van te maken?!
Alleen auberginegerechten op zijn grieks.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Jippia

« Reactie #58 Gepost op: 17 oktober 2010, 11:23:07 »
Ik heb het boek ook en het is best een leuk boek om door te lezen. Maar het is door iemand die zelf geen overtuigd vegetariër is. Dat merk je altijd. De schrijver heeft er ook niet zo heel veel weet van dat er veganistische vervangers zijn voor boter, room, ei, yoghurt, roomkaas en honing. Tenminste, dat kan ik er niet in terug vinden, alleen olie ipv boter en plantaardige melk ipv dierlijke melk. Of hij vindt ze maar niks, dat kan natuurlijk ook, want van vegan kaas hield hij niet. Nu kan ik dat zelf ook wel bedenken, dus zo erg is het niet, maar dat viel me op. Het is duidelijk geschreven door een professionele kok en dat merk je aan zijn benadering van de gerechten en de ingredënten. Maar het is een dik boek, er staat veel informatie in over verschillende soorten groente en kruiden en sommige recepten zijn ook wel te maken door gewone mensen die na hun werk nog een maaltijd in elkaar moeten draaien, denk ik. En hij houdt in zijn recepten wel rekening met veganisten. Dat gebeurt niet zo vaak in vegetarische kookboeken. Ik wil wat meer uit kookboeken gaan koken en dan is zo'n boek wel interessant om mee te beginnen.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #59 Gepost op: 17 oktober 2010, 12:45:58 »
Lijkt me op zich logisch dat hij geen veganistische alternatieven geeft, het boek is geschreven voor mensen die niet per se vlees of vis hoeven te eten, niet specifiek voor mensen die alle dierlijke producten afgezworen hebben.