Vegatopia Forum

De Dikke Vegetarier

Offline ilja

• *
  • 12
De Dikke Vegetarier
« Gepost op: 26 juli 2009, 13:04:20 »
Nu ik toch bezig ben

dan maar gelijk mn andere favoriete kookboek bespreken :)

De Dikke vind ik ook een zalig boek! Vooral voor de doordeweekse maaltijd. Het boek staat bol van de tips hoe je makkelijk en snel groentes, granen en bonen etc. kunt opleuken. Leuk vind ik ook de basis info, bijvoorbeeld hoe je zelf een saus of soep kunt samenstellen. Het boek zet aan tot zelf experimenteren. En de index is ook perfect: alles staat op ingredient vermeld.

Offline Eefje1976

• 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Dikke Vegetarier
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2009, 23:49:20 »
Ik twijfel of ik hem zou kopen (of is het haar?)
Ik heb de laatste tijd heel veel kookboeken gekocht, veel inspiratie opgedaan, maar nog nooit echt iets uit gemaakt.. Is het dan weggegooid geld, of toch niet...? Ik vind het zo leuk staan in mijn nog aan te schaffen keuken.... ;)

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2009, 23:51:16 »
Ik vind het zo leuk staan in mijn nog aan te schaffen keuken.... ;)

Je bent een vrouw, dan lijkt me dat een valide reden om 'm te kopen, ook al lees je 'm verder niet.

Aiko

« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2009, 01:09:18 »
Ik vind het zo leuk staan in mijn nog aan te schaffen keuken.... ;)

Je bent een vrouw, dan lijkt me dat een valide reden om 'm te kopen, ook al lees je 'm verder niet.

Precies, of je nu een nutteloze zesentwintigste paar schoenen of een overbodige vijftiende tas koopt; het maakt niet uit, je kunt je geld ook aan dit uitgeven.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2009, 11:31:01 »
Wat mij betreft het kookboek dat alle andere overbodig maakt. Als je tenminste de basis van het koken onder de knie hebt. Koken Kopen dus.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2009, 14:12:27 »
Wat mij betreft het kookboek dat alle andere overbodig maakt. Als je tenminste de basis van het koken onder de knie hebt. Koken Kopen dus.

Heb je tips qua gerechten? Het boek is zo groot dat ik er een beetje in verdwaal eigenlijk. Ik gebruik kookboeken ook verkeerd, vaak heb ik al een beetje in mijn hoofd wat ik wil maken en dan ga ik daarnaar op zoek in een kookboek. 99% kans dat er niet instaat wat ik zoek dus dan leg ik het maar weer weg  ::)

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2009, 15:06:35 »

Heb je tips qua gerechten? Het boek is zo groot dat ik er een beetje in verdwaal eigenlijk. Ik gebruik kookboeken ook verkeerd, vaak heb ik al een beetje in mijn hoofd wat ik wil maken en dan ga ik daarnaar op zoek in een kookboek. 99% kans dat er niet instaat wat ik zoek dus dan leg ik het maar weer weg  ::)

Nee, ik lees kookboeken eigenlijk vooral ter inspiratie, maar ik heb bijvoorbeeld polenta (her)ontdekt door dit boek. Lekker en simpel.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2009, 17:53:59 »
Ok, ik heb polenta nooit ontdekt dus misschien moet ik daar eens naar kijken.
Ik kan de pasta met linzen of andere peulvruchten (blz 454) van harte aanbevelen, gisteren gemaakt met witte bonen en ik vond hem erg smakelijk.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2009, 18:05:18 »
Ik kan de pasta met linzen of andere peulvruchten (blz 454) van harte aanbevelen, gisteren gemaakt met witte bonen en ik vond hem erg smakelijk.
Zitten die peulvruchten in een pittige rode saus met ui, wortel en selderij?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2009, 18:17:23 »
Zitten die peulvruchten in een pittige rode saus met ui en wortel en selderij?

Jazeker!

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #10 Gepost op: 28 juli 2009, 18:30:48 »
Zitten die peulvruchten in een pittige rode saus met ui en wortel en selderij?

Jazeker!
Ik kan selderij (bleek- of knol-) en iets chilipeper aanraden als variatie. Zaken als peterselie, tijm, oregano kunnen ook zeker in dit recept opgenomen worden. En dan heb je inderdaad een buitengewoon acceptabele veganistische pastamaaltijd.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2009, 18:31:41 »
En cheapass ook, ja, Selly.

Kiwi

« Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2009, 20:02:59 »
Ik was erg lyrisch over dit boek, maar ik dacht vandaag eens iets leuks met snijbonen te maken. Staan er voor zover ik kan zien toch helemaal geen snijbonen in dat boek! :o Of kan ik niet zoeken en zien jullie ze wel?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2009, 12:15:21 »
Het zou zo maar kunnen dat 'snijbonen' iets Nederlands is? Dat kun jij beter weten dan ik als wereldreiziger, maar ik denk gewoon aan het snijbonenmolentje van mijn moeder. Ergens denk ik dat althans het snijbonenmolentje iets Nederlands is. Weet-ik-veel waarom ik dat denk. Het past in de lijn pannenlikker of zo.
de tuin: dat ben ik

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2009, 12:51:27 »
Ik was erg lyrisch over dit boek, maar ik dacht vandaag eens iets leuks met snijbonen te maken. Staan er voor zover ik kan zien toch helemaal geen snijbonen in dat boek! :o Of kan ik niet zoeken en zien jullie ze wel?

klopt ik ben inmiddels al een paar ingredienten tegengekomen die er niet in staan. Het is niet iets Nederlands trouwens snijbonen  :)
,,,,فلافل

Offline ilja

• *
  • 12
« Reactie #15 Gepost op: 29 juli 2009, 13:26:12 »
Als je iets zoekt met snijbonen kun je het recept voor groene bonen met walnoten miso saus eens proberen (blz.305-306).
Een super lekkere saus vonden mijn vriend en ik. Of inspiratie opdoen in het hoofdstuk sauzen?

Ben zelf trouwens weer allerlei bonen gerechten aan  het maken sinds ik dit boek heb. De braziliaanse zwarte bonen en met bier geglaceerde zwarte bonen kan ik aanbevelen!

Offline ilja

• *
  • 12
« Reactie #16 Gepost op: 29 juli 2009, 13:32:45 »
Bedenk net dat tuinbonen met korianderpesto met gember en chilipeper (blz 770) waarschijnlijk ook lekker is; smaakte prima over de sperziebonen van de week

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #17 Gepost op: 02 augustus 2009, 12:38:06 »
Je kunt mijns inziens sperziebonen vaak vervangen door snijbonen. Kun je die wel vinden in dat boek?

Kiwi

« Reactie #18 Gepost op: 02 augustus 2009, 13:25:48 »
Sperziebonen staan er wel in. Ik kan ook zelf wel dingen met snijbonen verzinnen, maar ik vond het gewoon vreemd dat ze niet in zo'n kookbijbel voorkomen. Ik had echt verwacht dat alle mogelijke vegetarische voedingsmiddelen er wel in zouden staan (zeker als je bijvoorbeeld naar het peulvruchtenhoofdstuk kijkt; daar staan meer gedroogde bonensoorten in dan waar ik ooit van gehoord heb in ieder geval).

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #19 Gepost op: 28 oktober 2009, 10:35:37 »
Heb dit boek gisteren voor mezelf besteld (via de link hier bij Bol.com  :angel:), ik ben benieuwd!