Vegatopia Forum

Creatiever met koken? Probleemingredienten...

Offline Carmen San Diego

• 266
  • Geslacht: Vrouw
Creatiever met koken? Probleemingredienten...
« Gepost op: 24 juli 2009, 18:38:03 »
Alhoewel ik al langer geinteresseerd was in dierenwelzijn en vaker hier op het forum heb gehangen en af en toe vegetarisch at, ben ik het nu maar eens écht aan het volhouden. Al ruim twee weken nu. Ik vind het erg moeilijk en heb vegetarisch eten al vaker na korte tijd opgegeven omdat ik te veel trek heb in vlees of gewoon niet meer weet wat ik moet koken. Maar nu ik het ruim twee weken al niet eet, merk ik dat mijn darmen voor het eerst in jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren weer enigszins normaal werken, dus dat houdt me dan toch weer tegen om (bij uitzondering) vlees te eten. Het idee was eigenlijk, als ik af en toe vlees eet omdat ik er echt trek in heb, is dat qua milieu en dierenwelzijn e.d. nog altijd veel beter dan iedere dag vlees eten. Maar ik zit ook niet te wachten op maag- en darmkrampen natuurlijk.

Ik kook nu al twee weken steeds van recepten, want ik kan zelf echt niets vegetarisch bedenken. Ik ben opgegroeid met aardappelen, groente en vlees en ik wil niet iedere avond een kant-en-klare vegetarische burger... Op zich gaat het redelijk goed - het ene recept is succesvoller dan het andere, maar dat heb je toch altijd. Het is even zoeken en het zal wel wennen.

Maar met sommige ingrediënten weet ik niet wat ik moet. Ik heb gisteren tuinbonen gekocht, maar ik kan geen fatsoenlijk recept vinden. Ik wil geen soep of salade maar een normaal, volledig en vullend hoofdgerecht. Kan alleen dingen vinden als 'lekker met bonenkruid' of 'kook ze met wat melk'. Ja, leuk, maar da's geen volledig gerecht. Van boontjes met bonenkruid zit ik niet vol. "Lekker met aardappeltjes". Ja, fijn, maar aardappels, groente en Geen-Vlees is voor mij ook niet echt een maaltijd. Dan mis ik echt iets. Dus een écht idee voor tuinboontjes is welkom.

Verder heb ik twee favoriete pastagerechten: tagliatelle met gesneden plakjes salami en kappertjes in rode wijn en penne met knapperig gebakken blokjes salami en artisjokharten. Ik heb daar dus gigantisch veel trek in, maar heb geen idee of het mogelijk is die salami door iets plantaardigs te vervangen wat erop lijkt. Zat al te denken aan iets met knapperig gebakken blokjes gemarineerde tofu, maar zou dat werken? En hoe marineer je iets met salamismaak? :’) En hoe maak ik dan 'lintjes' salamivervanger?

Ik kan niet tegen zuivel, maar dat valt eigenlijk altijd wel door soja te vervangen. Eieren eet ik niet veel, maar ik heb er niet per se iets tegen (zolang het maar biologische vrije uitloop is…), dus dat kan evt. wel in een recept.  
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 18:40:05 door Carmen San Diego »

Offline koekje

• 2.503
Re:Creatiever met koken? Probleemingredienten...
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2009, 18:49:49 »
Ik heb niet direct een recept voor je, maar mijn ervaring is dat je niet moet gaan proberen bepaalde vleessmaken (bv salami) te vervangen. Dat lukt namelijk nooit. Salami is salami en een nepvleesje is een nepvleesje.
Zoek vega recepten uit met ingredienten die je lekker lijken en maak dat gewoon. Naarmate je meer oefent en probeert, kan je steeds beter uitzoeken wat je wel of niet lekker lijkt en zo kan je zelf steeds beter receptjes verzinnen. En dan kan je ook aan de slag met een los ingredient en daar zelf een recept omheen verzinnen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2009, 18:56:06 »
Om met de makkelijkste vraag te beginnen: nee, salami is niet als zodanig te vervangen. Tofu of dat soort dingen hebben niet dat vettige en dat is nou net wat je, zeker in dit soort gerechten, wil.

Maar in de pasta die jij noemt zou je bijvoorbeeld in plaats daarvan champignons kunnen bakken met knoflook. Of lekkere olijven (denk ik). En dan met flink wat lekkere kruiden. (Tijm, rozemarijn, oregano, basilicum)

En dan de tuinboontjes: lekker in risotto. Maak risotto en meng er enkel- of dubbelgedopte tuinboontjes door. Het wordt helemaal lekker (en groen) als je er ook nog stukjes groene asperge (kort mee laten koken in de risotto of van tevoren grillen) en/of diepvrieserwtjes door doet. En dan met een beetje citroenschil- en sap.

O, en wat overal lekker in is: een klein stukje van een lekker bouillonblokje doet een hoop voor de 'hartigheid' van de smaak. Hou je ogen open voor paddestoelenbouillon - slecht verkrijgbaar, maar erg lekker.
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2009, 19:09:07 »
paddestoelenbouillon - slecht verkrijgbaar

Das toch bij iedere Heijn in blokjes te halen? Zelfs de 2 mini-heijntjes hier om de hoek en die zijn formaat campingwinkel.

Of is dat echt alleen bij de AH? Ik kom eigenlijk nooit meer bij andere supers...
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2009, 19:17:46 »
Ik heb niet direct een recept voor je, maar mijn ervaring is dat je niet moet gaan proberen bepaalde vleessmaken (bv salami) te vervangen. Dat lukt namelijk nooit. Salami is salami en een nepvleesje is een nepvleesje.
Zoek vega recepten uit met ingredienten die je lekker lijken en maak dat gewoon. Naarmate je meer oefent en probeert, kan je steeds beter uitzoeken wat je wel of niet lekker lijkt en zo kan je zelf steeds beter receptjes verzinnen. En dan kan je ook aan de slag met een los ingredient en daar zelf een recept omheen verzinnen.

Tja, op zich ben ik ook niet voor het namaken van iets. Maar anders blijft alleen echte salami over. Het gaat nog net niet zo ver dat ik ervan droom, maar het zou me niet verbazen als dat op korte termijn wel gebeurt.  :-[

Vanwege het feit dat ik niet tegen zuivel kan kom ik vaak uit bij veganistische recepten. En als me een ding opvalt bij sommige veganisten is dat ze bijna alles proberen na te maken van plantaardige producten en daar vaak nog in slagen ook - van veganistische cheesecake tot bacon. Dus ergens denk ik, als het met bacon kan, waarom dan niet met salami?
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 19:25:18 door Carmen San Diego »

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2009, 19:20:22 »
Om met de makkelijkste vraag te beginnen: nee, salami is niet als zodanig te vervangen. Tofu of dat soort dingen hebben niet dat vettige en dat is nou net wat je, zeker in dit soort gerechten, wil.

Maar in de pasta die jij noemt zou je bijvoorbeeld in plaats daarvan champignons kunnen bakken met knoflook. Of lekkere olijven (denk ik). En dan met flink wat lekkere kruiden. (Tijm, rozemarijn, oregano, basilicum)
Ja, Met name die eerste drie zijn wel kruiden die dat lekker kruidige, iets zoute hebben. Ik houd alleen niet zo van olijven en champignons. Maar andere paddenstoelen kunnen misschien ook wel. Portobello vind ik wel lekker bijv.

En de bouillonblokjes zijn echt een goede tip, ik gebruik die namelijk normaalgesproken nooit met koken.
Het gaat trouwens niet echt om het vettige hoor. Ik bak salami bijna uit, ik sta echt tig keer het vet af te gieten voordat het verder ergens door gaat. De blokjes zijn bijna droog krokant.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 19:23:46 door Carmen San Diego »

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2009, 19:53:08 »
Ja, maar als je salami droog krokant hebt gebakken, smaken ze naar het vet dat je eraf hebt gegoten. Ik bedoelde te zeggen dat de smaak (mede) in het vet zit. En inderdaad, als je niet van champignons hout: andere paddestoelen zijn ook fijn. Of doe eens, vlak voor je gaat eten, wat (iets kleiner gehakte) gerookte amandelen door je pasta. Of een beetje citroensap, dat 'lift' de boel op een hele fijne manier.

O, enne, Koekje, geen van mijn Albert Heijnen heeft volgens mij nog paddobouillon. Is er weer uit.

Edit: Deed Jamie Oliver ook niet iets met broodkruim uitbakken met knoflook in olijfolie en dat dan over de pasta?

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #7 Gepost op: 24 juli 2009, 19:59:39 »
Hoe kom ik aan gerookte amandelen?
Ok, dat broodkruim is wel een idee. Maar ik doe niet aan Jamie Oliver =P

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #8 Gepost op: 24 juli 2009, 20:01:29 »
Je hoeft er niet per se vet haar en een slissend accent bij te hebben ;)
En gerookte amandelen heeft de Albert Heijn in ieder geval, grotere andere supermarkten ook wel denk ik. Bij de nootjes.

Kiwi

« Reactie #9 Gepost op: 24 juli 2009, 20:20:53 »
Ik eet al zo lang geen vl33s meer dat ik me niet eens meer kan voorstellen hoe salami smaakt (vraag me zelfs af of ik het ooit wel heb gegeten?), maar ik gebruik in stamppotten bijvoorbeeld krokant gebakken tofureepjes (die voorgemarineerde dus), zongedroogde tomaten en/of cashewnoten om het spekjes-effect na te bootsen. Zo heb je toch die zoutige smaak. zonder dat je vl33s hoeft te gebruiken.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #10 Gepost op: 24 juli 2009, 23:03:18 »
Sodeju, dat is lang geleden! Welkom terug!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.677
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #11 Gepost op: 25 juli 2009, 01:17:06 »
En natuurlijk een pepertje erdoor voor de pittige touch die je waarschijnlijk ook zoekt.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #12 Gepost op: 25 juli 2009, 09:59:19 »
Maar met sommige ingrediënten weet ik niet wat ik moet. Ik heb gisteren tuinbonen gekocht, maar ik kan geen fatsoenlijk recept vinden. Ik wil geen soep of salade maar een normaal, volledig en vullend hoofdgerecht. Kan alleen dingen vinden als 'lekker met bonenkruid' of 'kook ze met wat melk'. Ja, leuk, maar da's geen volledig gerecht. Van boontjes met bonenkruid zit ik niet vol. "Lekker met aardappeltjes". Ja, fijn, maar aardappels, groente en Geen-Vlees is voor mij ook niet echt een maaltijd. Dan mis ik echt iets. Dus een écht idee voor tuinboontjes is welkom.

Risotto, koude pasta, hartige taart?

Oh, hmm, je kunt niet tegen zuivel.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #13 Gepost op: 25 juli 2009, 12:51:50 »
Carmen, wb  ;D
Probeer eens een tripje naar de Natuurwinkel, daar hebben ze wel nepsalami (geen idee of het lekker is trouwens, want ik eet dat niet). Of haal gerookt paprikapoeder en doe dat met een beetje knoflook en cayennepeper in je tomatensaus. Gerookte buffelmozzarella smaakt ook wat vlezig, kun je wel tegen buffelmelk? Sojacuisine is ook handig trouwens.
Kom je trouwens de 8e nog? In de winkelstraat vlakbij J's huis zit ook een Natuurwinkel, naast een toko en een winkel voor dat gerookte paprikapoeder...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #14 Gepost op: 25 juli 2009, 17:26:22 »
Carmen, wb  ;D
Probeer eens een tripje naar de Natuurwinkel, daar hebben ze wel nepsalami (geen idee of het lekker is trouwens, want ik eet dat niet). Of haal gerookt paprikapoeder en doe dat met een beetje knoflook en cayennepeper in je tomatensaus. Gerookte buffelmozzarella smaakt ook wat vlezig, kun je wel tegen buffelmelk? Sojacuisine is ook handig trouwens.
Kom je trouwens de 8e nog? In de winkelstraat vlakbij J's huis zit ook een Natuurwinkel, naast een toko en een winkel voor dat gerookte paprikapoeder...
Wat is er de 8e??? Mail me eens! Oh en ik zou jou ook mailen van die workshop (vergeten :')), maar da's dus op www.taartopmaat.nl.

Oh, ik heb wel gekeken hier bij de groene passage, en ik heb vanalles gezien, maar geen nepsalami...

Ik kan helemaal niet tegen zuivel, ook niet van andere beesten... =/ Een klein beetje doe ik af en toe weleens want ik vind het geen leven hoor, zonder kaas, melkchocola e.d. maar ik merk het wel snel. Ik denk dat ik toch meer zie in het vervangen door iets sponzigs met kruiden. Ik hou ook erg van paprika en knoflook, dus ik denk dat dat (en de chewy textuur) hetgene is wat ik er het lekkerst aan vind.

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #15 Gepost op: 25 juli 2009, 17:27:51 »
Sodeju, dat is lang geleden! Welkom terug!
Ik gluurde nog weleens en ik heb nog ergens een ander account omdat ik vergeten was dat ik deze had, maar heb niet zo heel veel boeiends te melden op vegagebied. Jullie weten er allemaal meer vanaf dan ik en op de meeste vragen is ook wel duidelijk antwoord te vinden hier. =)

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #16 Gepost op: 26 juli 2009, 01:10:14 »

Probeer eens een tripje naar de Natuurwinkel, daar hebben ze wel nepsalami (geen idee of het lekker is trouwens, want ik eet dat niet).
Nog nooit gezien. Wat voor een natuurwinkel is dat?
Het zal vast wel niet op het origineel lijken, maar na 20+ jaar weet ik niet of ik dat verschil nog proef.

Offline Natura

• 110
« Reactie #17 Gepost op: 26 juli 2009, 11:29:36 »
Carmen, wb  ;D
Oh, ik heb wel gekeken hier bij de groene passage, en ik heb vanalles gezien, maar geen nepsalami...

Ik neem aan dat je de Groene Passage in Rotterdam bedoeld? Daar, bij de Gimsel, hebben ze vega salami. Ook nep-bacon en dat soort dingen. Het ligt in de koeling met de andere vleesvervangers, maar ook in de koeling daar rechts van. Daar liggen alle vegan dingen.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #18 Gepost op: 26 juli 2009, 13:49:01 »
Wat is er de 8e??? Mail me eens! Oh en ik zou jou ook mailen van die workshop (vergeten :')), maar da's dus op www.taartopmaat.nl.

Ik kan helemaal niet tegen zuivel, ook niet van andere beesten... =/ Een klein beetje doe ik af en toe weleens want ik vind het geen leven hoor, zonder kaas, melkchocola e.d. maar ik merk het wel snel. Ik denk dat ik toch meer zie in het vervangen door iets sponzigs met kruiden. Ik hou ook erg van paprika en knoflook, dus ik denk dat dat (en de chewy textuur) hetgene is wat ik er het lekkerst aan vind.

De 8e had J. ook al in je 18 juli topic gepost (ander forum), maar dan hebben we een bbq bij J. Eerst gaan we 's middags shoppen, ieder maakt voor zichzelf wat en er komt een gemeenschappelijk gerecht. 's Avonds is er nog een openluchtbios vlakbij J.'s huis. M., R.+A., J en ik komen in ieder geval. Misschien komt andere A. (met een kleurtje) ook nog, maar dat weet ik niet zeker. Als je wil kun je blijven pitten trouwens, mijn huisgenoot is toch weg en dan ben je er ook eens een weekendje uit;-) Bezoekje aan de L&Bdoen? ;D
Moet wel zondag werken trouwens, maar niet extreem vroeg.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #19 Gepost op: 26 juli 2009, 15:27:52 »
 ??? ???
Dit is voor de ingewijden onder ons jullie of niet?