Alhoewel ik al langer geinteresseerd was in dierenwelzijn en vaker hier op het forum heb gehangen en af en toe vegetarisch at, ben ik het nu maar eens écht aan het volhouden. Al ruim twee weken nu. Ik vind het erg moeilijk en heb vegetarisch eten al vaker na korte tijd opgegeven omdat ik te veel trek heb in vlees of gewoon niet meer weet wat ik moet koken. Maar nu ik het ruim twee weken al niet eet, merk ik dat mijn darmen voor het eerst in jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren weer enigszins normaal werken, dus dat houdt me dan toch weer tegen om (bij uitzondering) vlees te eten. Het idee was eigenlijk, als ik af en toe vlees eet omdat ik er echt trek in heb, is dat qua milieu en dierenwelzijn e.d. nog altijd veel beter dan iedere dag vlees eten. Maar ik zit ook niet te wachten op maag- en darmkrampen natuurlijk.
Ik kook nu al twee weken steeds van recepten, want ik kan zelf echt niets vegetarisch bedenken. Ik ben opgegroeid met aardappelen, groente en vlees en ik wil niet iedere avond een kant-en-klare vegetarische burger... Op zich gaat het redelijk goed - het ene recept is succesvoller dan het andere, maar dat heb je toch altijd. Het is even zoeken en het zal wel wennen.
Maar met sommige ingrediënten weet ik niet wat ik moet. Ik heb gisteren tuinbonen gekocht, maar ik kan geen fatsoenlijk recept vinden. Ik wil geen soep of salade maar een normaal, volledig en vullend hoofdgerecht. Kan alleen dingen vinden als 'lekker met bonenkruid' of 'kook ze met wat melk'. Ja, leuk, maar da's geen volledig gerecht. Van boontjes met bonenkruid zit ik niet vol. "Lekker met aardappeltjes". Ja, fijn, maar aardappels, groente en Geen-Vlees is voor mij ook niet echt een maaltijd. Dan mis ik echt iets. Dus een écht idee voor tuinboontjes is welkom.
Verder heb ik twee favoriete pastagerechten: tagliatelle met gesneden plakjes salami en kappertjes in rode wijn en penne met knapperig gebakken blokjes salami en artisjokharten. Ik heb daar dus gigantisch veel trek in, maar heb geen idee of het mogelijk is die salami door iets plantaardigs te vervangen wat erop lijkt. Zat al te denken aan iets met knapperig gebakken blokjes gemarineerde tofu, maar zou dat werken? En hoe marineer je iets met salamismaak? :’) En hoe maak ik dan 'lintjes' salamivervanger?
Ik kan niet tegen zuivel, maar dat valt eigenlijk altijd wel door soja te vervangen. Eieren eet ik niet veel, maar ik heb er niet per se iets tegen (zolang het maar biologische vrije uitloop is…), dus dat kan evt. wel in een recept.