Vegatopia Forum

Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?

0 leden en 30 gasten bekijken dit topic.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #60 Gepost op: 23 augustus 2011, 23:12:56 »


(ik zag trouwens een advertentie op deze site over rollades barbecueën... Daar hebben jullie vast geen invloed op  :(

De moderator kan je er natuurlijk veel meer over vertellen. Google Ads (of andere advertentieaanbieders) plaatsen automatische advertenties. De mogelijkheid bestaat dat je "gerichte" advertenties krijgt doordat ze met een programmaatje jouw zoekgedrag in kaart hebben gebracht. Dus als je hebt gezocht naar BBQ-recepten, dan krijg je advertenties met BBQ-recepten en aanverwante zaken.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #61 Gepost op: 24 augustus 2011, 09:44:20 »
Wel geinig als je zoals ik op een openbare computer zit, van het werk. Kan je het zoekgedrag van je collega's eens onder de loep nemen :) Nu staat er overigens een ad voor fotoboeken, En daar heb ik net zelf over gepost, dus dat klopt dan wel weer. [\offtopic]

Offline Enelya

  • **
  • 30
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #62 Gepost op: 24 augustus 2011, 10:33:05 »
Vegatopia en Wakker Dier zijn inderdaad twee verschillende organisaties. Vegatopia staat voor lekker en vegetarisch eten, Wakker Dier voor geen bio-industrie (dus niet per definitie vegetarisch).


Ik bedoelde ook niet dat dat hetzelfde zou zijn... :)

Wel geinig als je zoals ik op een openbare computer zit, van het werk. Kan je het zoekgedrag van je collega's eens onder de loep nemen :) Nu staat er overigens een ad voor fotoboeken, En daar heb ik net zelf over gepost, dus dat klopt dan wel weer. [\offtopic]


Heb ik mezelf nu verraden?? :$ Ik heb toch alleen het boek gebruikt...

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #63 Gepost op: 24 augustus 2011, 11:29:27 »
Haha eet je stiekem rollades op barbecues dan? ;D

Offline Enelya

  • **
  • 30
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #64 Gepost op: 24 augustus 2011, 21:13:31 »
Nee hoor, zelfs geen vegetarische rollades. Ik heb geen vleesvervangers gebruikt omdat ik dan het idee had dat het werd vergeleken met echt vlees, waar het dan niet aan kon tippen.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #65 Gepost op: 16 september 2011, 17:48:14 »
Help! Ik ervaar echt een dilemma. Ik heb deze hele draad gelezen, maar toch... Ik weet wel wat ik eigenlijk zelf wil doen, maar weet ook dat dat niet in goede aarde gaat vallen of anderzijds lastig kan gaan worden. Meestal trek ik me daar niets van aan, maar nu blijf ik al meerdere weken twijfelen. Misschien kunnen jullie me overtuigen met goede argumenten (voor dan wel tegen), of tips, ideeen, eigen ervaringen. Ik denk nu al twee weken bijmezelf, Tem, stel je niet aan. je moet doen wat jou beter lijkt. En toch blijft het knagen en kom ik er op de een of andere manier niet uit.

Het 'dilemma' (dat maak ik er althans van :-\) is het volgende. Eind van deze maand ben ik jarig. Dit keer komen mijn vrienden en familie op aparte dagen. 8 familieleden die belangrijk voor mij zijn zullen dan mee eten.
Dit specifieke deel van de familie is echt heel erg moeilijk met eten. De afgelopen 3 verjaardagen heb ik 2 dagen staan koken en enorm mijn best gedaan om ook voor hun iets lekkers neer te zetten als ook voor de andere gasten. Tevergeefs. En dan had ik dus echt 6 verschillende schalen/schotels staan. Ze kijken naar de schalen en zien niks waar vlees in zit, of zien iets met rare cous cous of pasta met enge gedroogde tomaten en willen het dan bij voorbaat al niet. Één nichtje had nog wel van een van de salades geproefd, maar lustte het niet, m'n aangetrouwde neef vond de soep (die een fale safe was) "heeeeerlijk! Wat voor recept is dit? Mag ik nog een derde kom, Temari?" Err... Dat was dus zo'n zak champignonnensoep van het AH-huismerk. >_<'
De laatste keer had mijn moeder een pasta-salade gemaakt met specifiek dit gezin in haar hoofd. Ik hoopte dat zij wel zou slagen waar ik al twee keer faalde. Dat deed ze! Ze had een salade gemaakt van pasta, brie en paprika en een fles tomatenketchup ernaast gezet :cheer_eerie:. Ze wilde eigenlijk iets met vlees maken, maar dat mocht toen niet van mij.

Het is traditie dat we met dit soort dagen met elkaar eten en ik vind het ook altijd heel gezellig. Koken voor hen is echter nagenoeg onmogelijk! Wel weet ik nog van één hartige taart met courgette die ze lusten, dit had ik voor een andere gelegenheid geprobeerd.

Mijn moeder vindt nu dat ik iets van vlees moet neerzetten, desnoods wil zij wel een 'meat loaf' maken, zei ze, want dat lusten ze bijvoorbeeld wel. Zij vindt het enorm ongastvrij (om niet te zeggen onaardig) van mij dat ik geen vlees in huis wil halen voor hen als ik weet dat dat is wat ze lusten. Ik vind vlees eten om de bekende redenen heel vervelend. En om nu mijn verjaardag te gaan vieren door een koe te mishandelen en te vermoorden, of door een varken bruut af te slachten, de zee leeg te roven en vissen te laten stikken en de planeet te vernietigen, dat vind ik eigenlijk gewoon heel beroerd en ook helemaal niet in een feestje thuishoren.
Deze mensen komen eten en ik wil niet ongastvrij en asociaal zijn. Ik wil ook iets behoorlijks neerzetten wat ze lusten. Nu weet ik dus niet waar ik goed aan doe.

Wat is jullie mening hierover?
Hoe pakken jullie dit soort situaties aan?
Eigen ervaringen?
Tips over hoe ik dit aan zou kunnen pakken?
Recepten van oersimpele (Hollandse) gerechten zonder 'enge' dingen?

Ik hoor graag van jullie!

O ja, 'ze' lusten geen tomaat, champignons (andere paddenstoelen weet ik niet) of bittere groenten.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2011, 18:07:11 door Temari »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #66 Gepost op: 16 september 2011, 18:39:24 »
Pizza zelf maken? (ik ben in pizza zone, voor het eerst zelf aan het maken, vandaar...) Of lust niet iedereen dat?
Frietjes met kaaskroketten of andere kost die vleeseters normaal ook naar binnen spelen?

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #67 Gepost op: 16 september 2011, 18:45:54 »
Hè, wat een lastige situatie.
Er is helemaal geen probleem!

Jij vindt dieren doodmaken en opeten stom, dus daar werk je niet aan mee. Prima. Jouw huis, jouw regels!

Jouw familie lust niet zo veel, maar wel iets.
Dus:
Vooraf: champignonsoep uit een zakje. Voor de variatie, en de mensen die niet jouw aangetrouwde neef zijn, ook een andere soep erbij nemen (tomaat? franse ui?). Liefst uit een zakje. Dat kennen ze van thuis. (Graag een zo gangbaar mogelijk merk.)
Hoofd: pastasalade met brie, paprika en ketchup.
Erbij: courgettequiche. En ook genoeg stokbrood (al vanaf de soep).
En dan eventueel nog iets (max. 2 gerechten, en liefst eenvoudige) 'van jou' erbij bij wijze van experiment voor hen. Niet te luxe, niet te moeilijk, niet te bijzonder, want dat is allemaal niet aan ze besteed, als ik het zo lees. Je kunt dit onderdeel ook weglaten (of alleen voor jezelf maken); besteed je energie voor mooie gerechten koken liever aan mensen die dat wel kunnen waarderen. Twee dagen koken voor mensen die niks lusten is voor iederéén teleurstellend, dat zou ik echt niet meer doen.

Of gewoon denken: 'tradities zijn er om verbroken te worden!' En dan met z'n allen uit eten gaan. Of ze na het eten pas uitnodigen, of juist alleen 's morgens/begin middag.

Overigens: deze familie is belangrijk voor jou, zeg je. Ben jij dat ook voor hen? Dan kun je ze toch bellen en overleggen? Ik heb een vriendin die ik superlief vind, en die een echte carnivoor is en qua eetpatroon enige gelijkenis vertoont met jouw familie. Ongeveer alles wat ik kook lust ze niet of nauwelijks. Als ik een feestje geef waarbij gegeten wordt, neemt ze soms zelf wat snackjes mee (wel vega, omdat ik haar dat dan vraag en zij op zich geen vlees moet) en zorg ik hier voor broodjes en pindakaas ofzo.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #68 Gepost op: 16 september 2011, 18:47:58 »
Ik geloof echt niet dat die mensen alleen maar vlees eten. Nooit een aardappel, een bakje vla of een stukje kaas? Geloof ik niet.
Ik denk dat je het in  dat geval het beste bij 'traditioneel' kunt houden, of bij herkenbaar. Dus geen dingen die twintig jaar geleden nog niet op de markt waren (coucous, gedroogde tomaten, etc.). En je hoeft ook geen rekening te houden met hun gezondheid, dat doen ze de andere dagen van het jaar zelf maar (of ook niet).

Ik zou verschillende soorten brood (inclusief wit stokbrood) doen met stukjes kaas (en dan niet alleen woeste blauwe maar ook van die suffige zachte Franse smeerkaas ofzo), eiersalade, gevulde eitjes, tomatensoep, geroosterde aardappeltjes, etc.
En dan gewoon alles tegelijk neerzetten als een soort buffet. En zorg vooral ook voor erg lekkere toetjes, mensen die alleen maar vlees eten eten gek genoeg vaak wel chocoladetaart en ijs...
This is between me and the vegetable!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #69 Gepost op: 16 september 2011, 19:24:08 »
Ik geloof echt niet dat die mensen alleen maar vlees eten. Nooit een aardappel, een bakje vla of een stukje kaas? Geloof ik niet.

Als mensen zeggen dat ze 'alleen maar' vlees lusten, krijg ik altijd de neiging om jus in hun koffie en over de taart te gieten.
(Maar meestal staat er rond koffietijd geen jus op tafel. Ik heb dit dus nog nooit uitgeprobeerd. Iemand wel, toevallig? Ik ben zo benieuwd naar de reacties!)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.572
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #70 Gepost op: 16 september 2011, 21:18:30 »
Hè, wat een lastige situatie.
Er is helemaal geen probleem!
Jij vindt dieren doodmaken en opeten stom, dus daar werk je niet aan mee. Prima. Jouw huis, jouw regels!
Jouw familie lust niet zo veel, maar wel iets.
[...]
Niet te luxe, niet te moeilijk, niet te bijzonder, want dat is allemaal niet aan ze besteed, als ik het zo lees.
Wat Calimero zegt. Mensen die niets lusten 'waar geen vlees in zit' of 'vegetarisch' vies vinden, denken bij 'vegetarisch' vaak aan enge dingen als tofu, tempeh, vleesvervangers en dat gedoe. Of aan macrobiotische, verantwoorde sm-maaltijden met een meditatief tintje. Niet toegeven dus. Maar kook gewoon wat de boer al kent en steek er niet te veel tijd en moeite in.  

Of de champignonsoep per sé uit een pakje moet komen... ik zou een simpele verse maken. Of misschien pompoensoep. Stokbrood, simpele salade, kruidenboter, boter, wat kaasjes. Geroosterde aardappels zijn inderdaad woest lekker en snel te maken.

Of inderdaad het calimero-protestmenu. Met een XXL-fles ketchup erbij!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #71 Gepost op: 16 september 2011, 21:23:18 »
Een broodmaaltijd? Met afbakbroodjes, van die 'salades' van Johma, vlaaien erbij en soep uit blik?
,,,,فلافل

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #72 Gepost op: 16 september 2011, 21:54:27 »
 :schater2: Ik lig helemaal dubbel om jullie reacties! En daardoor voel ik me gelijk alweer wat beter!

- Ik hou van woest(e) stinkende Franse kaas! lol! Maar ik kan wel wat kaasjes en borrelnootjes en chips en salsa zonder jalapeño doen voor 't eten. Hummus kan ik ook wel van te voren maken, weet eigenlijk niet of ze dat eten. Maar ik wel, hihi. En taart krijgen ze dan ook vooraf, dus dan prop ik ze van te voren al lekker vol, gehehe - dat scheelt weer als ze de aardappeltjes te rozemarijnig vinden.

- Gevulde eitjes, dat heb ik dus nog nooit gemaakt! Maar dat is wel een goed idee, dat lusten ze vast wel! Kun je dat een dag van te voren maken, denk je? of de vulling en de uitgeholde eieren gescheiden houden en dan op de dag zelf vullen? Ik ga me beheersen er niet stiekem olijven doorheen te gooien ;)

- Ja, die courgettetaart moet sowieso maar.

- soep met brood is in elk geval makkelijk... De een lust geen tomaat, de ander geen champignon... Dan ga ik t denk ik niet zelf maken, gewoon laten klaarmaken door chef Heijn en dan haal ik 2 soorten. Of misschien een heldere groentensoep (zonder kip :eh:) maken, misschien kan dat wel, of vult dat minder dan die soepzakken/blikken uit de supermarkt?

- En dan van die vieze selderie salades en zo voor op 't stokbrood? Ik denk dat ze dat wel eten.

- Ja... aardappeltjes. Ik heb niet een heel grote oven (en bezit ook geen frituurpan), maar misschien kan dat wel. Even over nadenken nog. Dan kunnen die warm, maar dan moet de taart koud. Kan denk ik wel. Of in plaats daarvan die pastasalade, al krijg ik dat zelf niet weg. Oh! Ik zou echt 2 ruime ovens willen hebben! Oh! of een aardappelsalade?

- Een frisse groene salade (zonder venkel, radijs, tomaat en andere lekkere dingen) bakje met pitjes en kerstomaatjes er maar naast dan.

- Dan moet ik toch nog wel iets. Hmmzz misschien kan ik wel maiskolven doen? of zo iets

- Lekker zwaar toetje, dan missen ze die baksteen die vlees veroorzaakt in je buik wat minder (mensen zeggen wel eens dat vlees minder vult, toch?). Ik ben niet zo toetjes minded, als je al taart geeft bij de koffie, wat geef je dan als toetje? Misschien griesmeelcake met siroop... Dat is zelfs beter van te voren te maken en dat ik ook wel makkelijk. Ideeën?

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #73 Gepost op: 16 september 2011, 22:04:59 »
Ja, afbakbroodjes ipv stokbrood is leuker en dan zoals maartje zei een paar kaasjes en idd van die mayonaise salades (niet mijn smaak, maar daar gaat t niet om).

Dan geroosterde groenten erbij (ook leuk voor op t afbakbroodje), kant en klare soep (als we toch makkelijk doen, kan dat er ook nog wel bij ;)). misschien geroosterde aardappels of anders een aardappelsalade, een groene salade en die taart. Mwah, dat zou op zich nog wel kunnen werken! En dan warm geserveerde gevulde bladerdeegdingen met niet-enge dingen.

En dan toetje en ook van voren de mensen alvast goed volstoppen.
Dan, als ze graag willen en de bui al zien hangen, kunnen ze thuis voor ze weggaan nog een goede lading vlees naar binnen schuiven en een zak van die gedroogde worstjes in de auto leggen voor op de terugweg.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #74 Gepost op: 16 september 2011, 22:15:25 »
Zo'n boomstammetje toe, zo'n ijs ding? Evt met div. sorbetijzen van AH er ook nog bij en wafelkoekjes?
,,,,فلافل

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #75 Gepost op: 16 september 2011, 22:28:12 »
Bedankt voor al jullie goede tips, heel fijn!

Nu je 't zegt, mijn neef is echt dol op van die ijstaarten (dat is zo'n boomstammetje toch?) Ik ben er niet zo van, maar nu ik er over nadenk, is dat wel iets wat ze zelf weleens in huis hebben. Dat ga ik doen En dan koop ik er advocaat bij voor er overheen en dan kan ik (doe ik ook nog 's wat) zelf chocoladesaus maken.

Ik was me al aan 't afvragen hoe je een aardappelsalade zonder olijven maakt :-[ toen ik op jouw, Eelco, link klikte die een link had naar een aardappelsalade zonder olijven leidde. Fijn!

Ik heb er weer een positief gevoel bij en een idee wat ik kan doen om iets op tafel te zetten waar niemand over kan klagen. Het is wel raar om niet uitgebreid te koken, maar uiteindelijk gaat het er om dat mensen het naar hun zin hebben. M'n neef gaat in elk geval blij zijn met z'n soep en z'n ijstaart en m'n tante met de advocaat. En m'n oom lust iig die courgettetaart.
Ik voel me helemaal opgelucht!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #76 Gepost op: 16 september 2011, 22:35:00 »
Ik zou de ui en misschien ook de mais weglaten uit de aardappelsla als het echt picky-eters zijn (en zo te horen zijn ze dat). Tenzij je weet dat ze mais lusten. Als je weet dat ze doperwten lusten kun je evt een paar, maar niet te veel, doppers toevoegen.

,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #77 Gepost op: 16 september 2011, 22:58:39 »
Benoem om te beginnen je buffet niet als vegetarisch, dat scheelt al meer dan de helft.

Ik denk dat je met het menu van mijn afgelopen verjaardag wel aardig uit de voeten zal kunnen. Niet te extreme smaken, wel vega (ik had een gedroogde w0rst en saucijzenbroodjes als enige niet-vega opties), genoeg keuze. En bijna alles is van te voren te maken.

Als vooraf had ik appeltaart en taart met aardbeien en gele kiwi. Appeltaart is zeker van te voren te maken en met vorm en al in een zak in de vriezer te doen. Op de ochtend uit de vriezer halen en laten ontdooien.
Als appetizer had ik gevulde eieren (kan je ook van te voren maken, dan wel met plastiekje afdekken in de koelkast), blokjes kaas (ik dacht 2 soorten, met vega stremsel), de niet-vega dingen en ik dacht ook een schaaltje nootjes.
Als voorgerecht groentesoep. Bouillonblokjes, water, gewelde gedroogde shiitake (kan je ook weglaten, maar het smaakt heel vlezig, ook qua structuur), paprika in kleine stukjes of hele dunne reepjes, eventueel omeletreepjes, wortel in kleine stukjes, lente-ui in dunne ringetjes, vermicelli of dunne noedels, peterselie, taugé.
Hoofdgerecht was een grote schaal huzarensalade. Deze is ook van te voren te maken (liever niet meer dan 2 dagen) en afgedekt onder plastiekje in de koelkast dan bewaren. Daarbij had ik stokbrood (al vanaf de soep) en linzenköfte.
Als dessert had ik een gewone home made griesmeelpudding.
Ik heb geen klachten gehad dat het niet te eten was.

Ik heb ook een familie met moeilijke eters. Mn zus lust niets en de laatste keer dat ik bij haar ging eten, werd ik daarna ziek.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #78 Gepost op: 16 september 2011, 23:10:26 »
Of aan macrobiotische, verantwoorde sm-maaltijden met een meditatief tintje.
sm-maaltijden?  :o
Ik heb veel vooroordelen over vegetarisme en macrobiotiek gehoord, maar dat het zo kinky zou zijn is nieuw voor me   ;)
Macrobiotisch&vega = jezelf niks lekkers gunnen = zelfkastijding => dan zal je dus wel van pijn houden => sm. Zoiets? ;D

Maar je bedoelt vast iets anders, waar staat de afkorting sm voor bij jou?

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat als je niet-vegetariers op visite krijgt?
« Reactie #79 Gepost op: 17 september 2011, 00:16:44 »
Mijn 1e gedachte bij de aardappelsalade was rode ui, toen dacht ik, nee, geen goed idee. Bosui moet wel kunnen. doperwten vind ik een heel goed plan en dan misschien nog een groen blaadje van 't een of t ander erbij... veldsla misschien, of wordt dat raar met erwten. Ik ga wel 's even nadenken daarover.

zelfgemaakte eiersalade gaat 't denk ik worden bij de afbakbroodjes, al zijn gevulde eieren mooier... en dan koop ik er nog wel een selderiesalade bij en dergelijke andere vegetarische smeersels die er zijn en kruidenboter.
Een grote schaal gegrilde groenten vind ik er ook wel bijpassen (en wie weet gooi ik daar wel stiekem wat kikkererwten door).
ik dacht kant-en-klare champignonsoep met wat toegevoegde paddenstoelen, peterselie en een scheut port of zo en wat bosui erop, dan is 't wat aangekleder. Daarbij nog een ander soepje. Maar de soep die jij, Koekje, voorstelt, is ook wel een leuk idee. Ga ik nog even over nadenken. Misschien dat dat het wel wordt.
Courgettetaart erbij en voor wie trek heeft nog gevulde bladerdeegflappen en dan maak ik gewoon 2 verschillende vullingen, kunnen ze nog kiezen ook. Dat hoeft ook niet heel lang in de oven, dus desnoods kan ik nog een 2e lading doen ook.

van te voren natuurlijk taart en borrelhapjes... nou alles bij elkaar zit ik al vol als ik eraan denk!

Ik ben blij dat jullie met me meedenken. Ik zag er namelijk echt flink tegenop en nu bijna helemaal niet meer! Zo kan ik toch nog een degelijke maaltijd neerzetten. Koekjes menu klinkt inderdaad grotendeels alsof mijn familie zo aan had kunnen schuiven. Ik hou zelf niet van huzarensalades, zij wel, want met feestjes hebben ze het wel geregeld staan, volgens mij. Heb er echter nooit aan gedacht daar een vega variant op te maken... Geen slecht idee, maar ja, mijn verjaardag en moet het zelf toch ook nog wel willen eten, hihi.

Koekje, wat was voor jou de doorslaggevende reden om ook wat dingen met vlees erin neer te zetten?