Bij ons thuis wordt gewoon vegetarisch gekookt en gegeten. Heel vanzelfsprekend. En dus ook als er gasten komen; en uiteraard doe ik dan extra mijn best om iets lekkers op tafel te zetten. Voor gasten die ik niet goed ken, kies ik vaak het standaardwerk (Italiaans en zo), voor vrienden en bekenden kook ik ook graag iets experimenteler. En als we een feestje geven, is het buffet (inclusief meegebracht spul) normaalgesproken volkomen vegetarisch. Tot nog toe heeft nog niemand het vlees gemist of zo; integendeel.
Uitzondering is als mijn ouders meerdere dagen langs komen. Dan haal ik voor mijn carnivore vader goede kwaliteit, biologische vleeswaren voor op brood. Mijn broertje vindt ondertussen een 'vegetarisch weekendje' eigenlijk wel heel interessant en lekker
.
Dus, Anna, ik denk dat je het thema 'vegetarisch' helemaal niet ter sprake hoeft te brengen. Zorg er gewoon voor dat je gevarieerde lekkere hapjes hebt, zelfgemaakt of zelfgekocht. Wedden dat het een poosje duurt voordat iemand merkt dat er geen vlees tussen zit? En als iemand er een opmerking over maakt, hoef je niet meteen uit te leggen waarom en hoe; een simpele bevestiging volstaat ('ja, inderdaad, de hapjes zijn allemaal vegetarisch / zonder vlees').
Ach, en als je geen vegetariër maar
pescotariër bent, zie ik helemaal geen probleem.