Vegatopia Forum

Tuin- en natuurwaarnemingen

Aiko

Re:Tuin- en natuurwaarnemingen
« Reactie #100 Gepost op: 18 april 2011, 23:50:00 »
Eerst cirkelden en klepperden er 2 ooievaars boven de tuin

Waren ze aan het ruziën? Dat krijst lekker, hè?

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #101 Gepost op: 20 april 2011, 07:58:46 »
Nee, het trok mijn aandacht omdat het klepperde, zoals een specht.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Aiko

« Reactie #102 Gepost op: 21 april 2011, 23:29:07 »
Oh. Wacht anders eens tot ze gaan ruziën met een reiger. Reigers en ooievaars mogen elkaar niet zo, heb ik het idee gekregen na een paar geconstateerde ooievaar/reiger-aanvaringen.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #103 Gepost op: 22 april 2011, 12:25:37 »
Gisterochtend onderweg naar mijn werk de eerste kwakende kikkers in de sloot en net hoorde ik een grutto.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #104 Gepost op: 26 april 2011, 12:51:34 »
Geweldig om de vleermuisje samen te zijn vliegen door de tuin, baby eksters te horen roepen naar mama.
De dode merel baby´s op de oprit vond ik veel minder leuk  :-\
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #105 Gepost op: 26 mei 2011, 18:03:29 »
Heel veel spreeuwen in de tuin met allemaal één of twee jongen achter zich aan. Zo leuk en zoveel kabaal!
Weet je meteen waarom die beesten in het Fries protters heten, protte=veel.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #106 Gepost op: 22 juni 2011, 15:08:45 »
Het eerste mini-kikkertje springt over het stoepje. En met mini bedoel ik ook echt mini, amper een centimeter groot.

Aiko

« Reactie #107 Gepost op: 22 juni 2011, 16:49:32 »
Zoeentje zag ik vorige week als eens over het fietspad hoppen. Zou het nou een babykikkertje zijn, of gewoon een kleine soort?

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #108 Gepost op: 22 juni 2011, 17:04:05 »
Ik gok op baby'tjes. Ze zitten hier ieder jaar in groten getale in ons gras. Het is echt uitkijken met grasmaaien. Soms "red" ik er wel een stuk of 30.

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #109 Gepost op: 22 juni 2011, 17:42:34 »
Ik heb de laatste anderhalve week meer hazen gezien dan ik normaal in een heel jaar zie. Gaat het opeens heel goed met de haas, zijn ze minder schuw, let ik beter op?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #110 Gepost op: 22 juni 2011, 18:18:37 »
Zoeentje zag ik vorige week als eens over het fietspad hoppen. Zou het nou een babykikkertje zijn, of gewoon een kleine soort?
Er zijn geen beduidend kleinere kikkersoorten. Het boomkikkertje, ja, maar die hopt niet over fietspaden.
de tuin: dat ben ik

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #111 Gepost op: 03 juli 2011, 21:50:37 »
Wat is de kleinste muizensoort? Er loopt er eentje van 2 bij 4 cm, het lijfje is nauwelijks groter dan de grootste hommel.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #112 Gepost op: 20 augustus 2011, 15:18:25 »
Wel eens eerder voorbij zien flitsen, maar nu liet ie zich uitgebreid zien: een wezel in de tuin.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #113 Gepost op: 21 augustus 2011, 00:40:48 »
Zowaar een vleermuisje van heel dichtbij kunnen zien, want Nelis heeft er een te pakken gekregen; ik vermoed dat het arme beestje al niet helemaal 100% was. Echt prachtig om te zien, zo bijzonder. Hij heeft zich na het beklimmen van een muur onder een plank kunnen verstoppen. Ik hoop maar dat ie het red, hij leek niet gewond.

Omdat ik bang was dat Nelisje misschien gebeten was door de vleermuis, heb ik nog wel de DA gebeld wat ik moest doen. Ze vertelde dat de kans dat ze besmet zou zijn met rabies heel klein is, maar dat inenten sowieso geen nut meer heeft.

Aiko

« Reactie #114 Gepost op: 21 augustus 2011, 00:42:58 »
Morgenochtend maar even controleren of er ineens twee kleine gaatjes in je hals zitten...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #115 Gepost op: 21 augustus 2011, 00:59:06 »
 :P

Ik ben nog even verder aan het googlen, en op andere sites wordt wel aangeraden dat de kat in zo'n situatie meteen ingeënt moet worden... morgen maar eens gaan rondbellen.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #116 Gepost op: 21 augustus 2011, 08:41:45 »
Oh daar had ik nooit bij stil gestaan, dat dat kan. Mijn ex had ook een kat die vleermuizen pakte. Ik heb het hem een keer zien doen, hij zat voor het raam en hengelde er zo een naar binnen, heel raar. Het zijn wel echt mooie beestjes inderdaad.
Komt rabies nog veel voor onder vleermuizen in Nederland? Ik dacht dat dat wel mee viel namelijk.

Edit: even gezocht en het percentage besmette vleermuizen is inderdaad niet zo heel hoog. Sowieso komt het in Nederland maar bij 2 soorten voor, en dan vooral bij laatvliegers. Denk je dat het er een van die soort was? Het is in ieder geval niet de meest voorkomende soort, dat is de gewone dwergvleermuis en daar hebben ze het virus nooit bij gevonden.
Oh en er stond ook: In Nederland heeft nog niemand, ook geen huisdieren, kwade gevolgen ondervonden van contact met een met hondsdolheid besmette vleermuis.
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2011, 08:51:08 door M. »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #117 Gepost op: 21 augustus 2011, 14:10:56 »
Ik heb vanochtend iemand van de werkgroep vleermuizen gebeld en hij achtte de kans op besmetting ook heel klein. Sowieso lijken katten immuun te zijn voor rabies. Nelisje lijkt ook geen wondjes te hebben.

Vannacht heb ik nog een baksteen hier in het gebouw opgemeten, om te kunnen checken hoe groot deze vleermuis was (ik had gisteren een boel foto's van hem genomen toen hij op de bakstenen muur zat, dat bleek een mooi referentiekader voor de maat te zijn). Gezien zijn geringe afmetingen leek het mij ook een dwergvleermuis te zijn. Die trouwens een zeer passende Latijnse naam hebben: Pipistrellus pipistrellus :heart:

De meneer van de werkgroep vertelde nog dat het verschil tussen een laatvlieger en een dwergvleermuis, op de grootte na, zat in 2 ruggewervels die uitstaken onder het staartvliesdingetje aan zijn kont (uiteraard noemde hij de juiste termen;)). Ik ben er nog niet over uit of die van mij dat heeft...

Je huisdier laten inenten na een beet is dus wel degelijk mogelijk, het liefst binnen 12 uur. Verder is het af te raden om de vleermuis aan te raken ivm ziektes.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #118 Gepost op: 27 oktober 2011, 17:37:50 »
M'n forsythia heeft een trosje bloemen  ::)

Offline Sedna

• 160
« Reactie #119 Gepost op: 27 oktober 2011, 22:09:21 »
Als ik me honden ga uitlaten loop ik op een pad wat langs wei landen loopt. Ik zag in de verte een zwerm vogels bij elkaar. Toen ze met ze alle opstegen had je een hele zwarte zwerm bij elkaar en landen samen weer neer. Was best een mooi gezicht. Het is ook echt een beetje mijn uitje elke dag daar te wandelen met mijn honden. Daar kan ik zo van genieten.
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.