Vegatopia Forum

Tuin- en natuurwaarnemingen

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Tuin- en natuurwaarnemingen
« Gepost op: 26 juni 2009, 19:57:21 »
Hadden we al een algemene? Wel die van de vogels...

In ieder geval: zag laatst deze rups in mijn tuin. Wat is internet toch geweldig! Ik typte in de Google plaatjes zoek dus alleen rups in. En daar zag ik 'm al staan.
Hoort dus bij de donsvlinder (nooooooit van gehoord!)

Ik lees dat de waardplant de meidoorn is, en de rups zat op de braam die, achter mijn compostbakken, naast een meidoorn staat.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Tuin- en natuurwaarnemingen
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2009, 21:24:26 »
Hoort dus bij de donsvlinder (nooooooit van gehoord!)

Nachtvlinders (motten) zijn over het algemeen een zeer weinig bekende (en ondergewaardeerde) groep.  Als je weet dat er in België/Nederland ongeveer 40 soorten dagvlinders voorkomen (bijna allemaal zeldzaam en/of bedreigd) en zo'n 2000 soorten nachtvlinders (waarvan wel zo'n 1300 soorten 'micronachtvlinders', dat zijn redelijk kleine beesten) dan is de aandacht voor dagvlinders onevenredig groot.  Het feit dat de meeste dagvlinders opvallende en mooie verschijnselen zijn die overdag waar te nemen zijn en de meeste nachtvlinders op het eerste zich 'bruine' en relatief kleine beesten zijn die meestal 's nacht vliegen zal dat wel verklaren.  Maar wie er meer aandacht aan begint te besteden merkt al snel dat er ook vele prachtige nachtvlinders zijn en dat zelf de bruin/grijze exemplaren vaak een zee van prachtige tinten hebben (vergelijk het met een mus of een spreeuw, op het eerste zich ook maar bruine/zwarte beesten, tot je wat beter kijkt).  Ook vind je bij nachtvlinders - in tegenstelling tot dagvlinders - soms zeer bijzondere vormen.

Als je een rups tegenkomt is de kans dat het van een nachtvlinder of van een soort bladwesp is dus erg groot.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2009, 22:04:05 »
Ik vind nachtvlinders erg mooi, eind augustus is er weer nachtvlindernacht. Altijd de moeite waard. Alleen, jeetje, insectenland: er zijn zoveel soorten!

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2009, 22:15:07 »
Ik vind nachtvlinders erg mooi, eind augustus is er weer nachtvlindernacht. Altijd de moeite waard. Alleen, jeetje, insectenland: er zijn zoveel soorten!

Leuk hé  :)

Ik vind insecten (en spinnen) zowat de leukste groep beesten, hoewel ik ze zelf soms ook eng vind.  Het is dan ook de groep waar ik mij het meest in verdiep.  Maar om het overzichtelijk te houden ben ik nu vooral bezig met de redelijk makkelijk en qua aantal soorten beperkte insectengroepen zoals zweefvliegen, libellen en juffers, sprinkhanen, lieveheersbeestjes, ...  Maar ook spinnen en nachtvlinders (de macrosoorten) zijn leuk omdat er toch ook wat redelijk herkenbare soorten tussen zitten en men de macronachtvlinders met een goed boek meestal wel op naam kan brengen en de spinnen meestal op zijn minst in de juiste familie in kan delen.

Het leuke aan insecten vind ik - buiten hun variatie en vaak fascinerende levenscyclus - hun relatief goede hanteerbaarheid.  Je kan de meeste van die dieren - mits enige ervaring - in de hand nemen en rustig bekijken of om zijn minst in een potje steken om grondig te bestuderen (en om ze daarna natuurlijk ongeschonden vrij te laten op dezelfde plaats.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2009, 23:22:56 »
Hier hebben we een egel, kikkers en veel hommels. Ik wil ze eigenlijk beter leren kennen en weten welke hommels het zijn, maar er nog niet de puf voor gehad.  :-\
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2009, 02:01:35 »
onze tuin is een druk bezocht stukje grond.. er wonen.. 2 bijenvolken (papa is hobbyimker) een stuk of 80 vissen (kunnen er ook 100 zijn ze liggen nooit stil om te tellen) een familie spitsmuis, een paar vleermuizen komen regelmatig aanwaaien (maar wonen een paar huizen verderop in het tuinhuisje  ::)) een berg kikkers en papa heeft de mol net een paar weken geleden hardhandig buiten gezet.. (lees: 60 cm diep gaas ingegraven om te voorkomen dat mollie weer komt logeren)

moet zeggen vindt t geweldig  ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2009, 23:11:32 »
Hier hebben we een egel, kikkers en veel hommels. Ik wil ze eigenlijk beter leren kennen en weten welke hommels het zijn, maar er nog niet de puf voor gehad.  :-\
Ik moet nog ergens....ergens in dit kleine huis, met een enorme berg rommel overal....een hommelkaart hebben liggen. Beloven doe ik niets. Maar als ik het ding binnenkort tegenkom, mag je hem hebben. Hommels zijn zo gezellig. Toen ik hier ging wonen en mijn allereerste tuintje had, ben ik begonnen te planten voor hommels. Tot op heden zoemt en gonst het. 4 soorten telde ik eens met die kaart. Zit ook goed in de zweefvliegen. Helaas: qua vlinders is het mager, algemeen beeld. Ik had ooit een grote griebel in een naald van Cleopatra en die had de enige bloemknop opgevreten. Dat was een ligusterpijlstaart geloof ik, in ieder geval een pijlstaart.
de tuin: dat ben ik

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #7 Gepost op: 04 juli 2009, 02:58:45 »
Ik heb mn tuin sinds 4 jaar speciaal ingericht voor vlinders en bijen, lekker veel nectar plantjes en plekjes voor brandnetels enzo. Maar dit is het eerste jaar dat ze ook echt komen.
Na het slechte vlinderjaar van vorig jaar ben ik dan ook helemaal blij. Het stikt ook van de bijen en hommels, gezellig hoor.

Ik kan de kleine rakkers alleen nog steeds niet uit elkaar halen en heb tot op heden nog geen rups gezien. Maar ooit ga ik me ertoe zetten ze uit elkaar te leren en te leren waar ik moet zoeken naar die rupsjes, want ze zijn er vast wel.

*hoop, hoop, hoop.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #8 Gepost op: 04 juli 2009, 11:03:36 »
Ik zag vanmorgen een zwart vlindertje met zo'n wit randje aan de onderkant. Ik weet ergens wel hoe ie heet, maar kan er niet opkomen en kan 'm op internet ook niet vinden... iemand een idee?

Edit: het is een koevinkje
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2009, 11:25:00 door Monique »

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #9 Gepost op: 04 juli 2009, 11:42:32 »
http://www.knnv.nl/hommels/soorten.htm
Ik heb besloten dat het hier aardhommels zijn.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #10 Gepost op: 07 juli 2009, 10:39:24 »
Na het slechte vlinderjaar van vorig jaar ben ik dan ook helemaal blij.

Ik heb vorige week toen we bij een open dag van een imker-vereniging voor het eerst van de vlinder-junidip gehoord.

Maar, was het vorig jaar echt zo'n slecht vlinderjaar, of alleen in jouw tuin? :)

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #11 Gepost op: 07 juli 2009, 10:42:56 »
Gisteren hadden we een hommel die niet meer kon vliegen, de hele tijd z'n tong zat af te poetsen en/of beide middelpootjes de lucht in stak, alsof hij 'hoera' aan het roepen was. We hebben 'm een druppel honing gegeven, en daar heeft 'ie flink van zitten smullen.

Free image hosting at imagecave.com

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #12 Gepost op: 07 juli 2009, 10:47:26 »
Na het slechte vlinderjaar van vorig jaar ben ik dan ook helemaal blij.

Ik heb vorige week toen we bij een open dag van een imker-vereniging voor het eerst van de vlinder-junidip gehoord.

Maar, was het vorig jaar echt zo'n slecht vlinderjaar, of alleen in jouw tuin? :)

Nee dat was het echt. En inderdaad, in juni zit een soort pauze tussen de eerste serie vlinders en de 2e, dan zijn er altijd minder te zien. Leuke foto van die hommel!

Offline Traantje

• **
  • 61
« Reactie #13 Gepost op: 07 juli 2009, 11:11:32 »
Ik heb afgelopen week oog in oog gestaan met een ree. Ik fietste door het bos, zag ik op zo'n 10 meter afstand een ree die stond te eten. Ik stapte af en keek, en die ree keek op, bleef even staan en rende toen het bos in ;D echt jammer dat ik geen fototoestel bij me had..

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #14 Gepost op: 07 juli 2009, 12:02:22 »
Gisteren hadden we een hommel die niet meer kon vliegen, de hele tijd z'n tong zat af te poetsen en/of beide middelpootjes de lucht in stak, alsof hij 'hoera' aan het roepen was. We hebben 'm een druppel honing gegeven, en daar heeft 'ie flink van zitten smullen.

En is hij weer weggevlogen?

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #15 Gepost op: 07 juli 2009, 12:16:11 »
Er lag vanmorgen in ieder geval nergens een dode hommel, dus ik hoop van wel!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #16 Gepost op: 09 juli 2009, 01:38:02 »

Wat onwijs lief :heart:

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #17 Gepost op: 11 juli 2009, 13:26:38 »
Gisteren begonnen met een inventarisatie te maken van wat er hier op en om het erf zoal rondwandelt en fladdert. Met de vogels begonnen en al aan een indrukwekkende lijst van 32 soorten gekomen!

Offline Sam

• 7.188
« Reactie #18 Gepost op: 15 juli 2009, 22:41:20 »
De weg naar mijn werk voert door de Vlietlanden en nog meer mooie stukken natuur tussen Leiden en Leidschendam/DenHaag. Van de 50 minuten fietsen zit ik er 35 midden in de natuur. Ik zie iedere ochtend en avond fazanten, konijnen, reigers, hele bergen naaktslakken waar ik dan om heen moet fietsen, en soms nog iets bijzonderders. Vandaag een haas gezien, dan realiseer je je ineens dat dat toch even heel iets anders is dan een konijn. Wat kan zo'n beest sprinten, en wat een groot en krachtig lijf! Ook een groene specht gezien vandaag, en twee jonge fazanten (hun ouders had ik al vaker gezien). Zijn fazanten echt zo honkvast als ik denk? Ik kom ze altijd op dezelfde plekken tegen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #19 Gepost op: 15 juli 2009, 23:12:49 »

Computer liep telkens vast op foto, dus kreeg m niet geladen, maar hij is idd heel erg leuk!