Vegatopia Forum

Tuin- en natuurwaarnemingen

Offline LelleL

• 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tuin- en natuurwaarnemingen
« Reactie #40 Gepost op: 25 juli 2009, 11:06:22 »
Ik heb al sinds gisteravond een zeer luid tjilpend jong mereltje in mn tuin. Ik vermoed dat mama aan een vogel ten prooi is gevallen en dat hij haar aan het roepen is.
Hij is zo verschrikkelijk sneu. Wou dat ik kon helpen maar hij vliegt van dak naar heg.

Zoals ie zich gedraagt gaat is ie ook een lopend doelwit want mn katten hebben het hele jaar nog niet zo gekwijlt (wat was dat woord ook al weer) als de laatste paar uren.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #41 Gepost op: 22 augustus 2009, 13:11:25 »
Hier op de parkeerplaats waren net 2 katten aan het vechten. Nadat de een jammerend op de grond was gaan liggen als teken van overgave en de andere kat er een beetje valskijkend bij stond, komt er een jonge ekster (die alles kwetterend had gadegeslagen) vanuit de boom vliegen en gaat op 2 meter afstand van die katten zitten!

Vervolgens scharrelt hij een beetje rond, eet eens wat en op een gegeven moment was de ekster nog maar 1 meter van de katten verwijderd. De katten waren te druk met elkaar om er achteraan te gaan, dus de mafkees heeft het overleefd. Misschien dacht hij dat zijn papa en mama ruzie hadden? De katten waren namelijk ook zwart-wit.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #42 Gepost op: 22 augustus 2009, 13:34:20 »
Hier op de parkeerplaats waren net 2 katten aan het vechten. Nadat de een jammerend op de grond was gaan liggen als teken van overgave en de andere kat er een beetje valskijkend bij stond, komt er een jonge ekster (die alles kwetterend had gadegeslagen) vanuit de boom vliegen en gaat op 2 meter afstand van die katten zitten!

Vervolgens scharrelt hij een beetje rond, eet eens wat en op een gegeven moment was de ekster nog maar 1 meter van de katten verwijderd. De katten waren te druk met elkaar om er achteraan te gaan, dus de mafkees heeft het overleefd. Misschien dacht hij dat zijn papa en mama ruzie hadden? De katten waren namelijk ook zwart-wit.
O nee hoor, eksters zijn gewoon hondsbrutaal. Ik heb op de campus van de UT gewoond, daar zaten veel eksters en veel katten, en die eksters joegen soms gewoon katten weg met hun lawaai.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

« Reactie #43 Gepost op: 22 augustus 2009, 13:37:00 »

O nee hoor, eksters zijn gewoon hondsbrutaal.

Een beetje kat laat zich anders niet door een hond wegjagen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #44 Gepost op: 26 augustus 2009, 23:05:10 »
onze buren hebben 3 doodenge hondjes ( heb ik geloof ik al eens genoemd in de katten en poezendraad) nu blijkt dat het gaat om 2 enge hondjes en 1tje (de oudste en rustigste) die serieus vriendjes probeert te worden met vlinder. Tot mijn verbazing zag ik vanmiddag hondje doodstil tegen de draad liggen kijken naar poes (neus strak tegen hek aan) en poes strak tegen het hek aan de andere kant al kopjes gevend :o :heart: dit duurde zo'n 3 sec. want toen kwam een van de andere mormels eraan en die vertrouwd poes dus echt niet (en logisch als je ziet hoe opgefokt die altijd zijn)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #45 Gepost op: 12 september 2009, 20:54:16 »
Vroege voorjaars vlinders hebben ook nectar nodig he!
Maar bollen zijn dus altijd vroeg bloeiers? Wist ik niet eens.
Nee, maar wel degenen die nu in de bollencatalogus staan. Ook een paar laters: die NU bloeien. Dat zijn misschien wel vlinderplanten(hersftkrokus, saffraankrokus, herfststijlloos). Er zijn genoeg planten in bloei voor de vlinders, hoor.
Ze zitten nog regelmatig in mn tuintje, maar het kunnen er altijd meer zijn he.

Ik heb er trouwens 3 op zolder zitten, ik denk atalanta's. Weet niet goed wat ik met ze aan moet. Kan me niet voorstellen dat ze het ene weliswaar kleine raampje niet kunnen vinden en ze zitten met zn drieën al zeker een week tegen mn schuine dak aan, zonder te bewegen. Winterslaap? Lijkt me niet handig op een zolder die swinters door cv warm wordt, maar om ze nou weg te halen...

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #46 Gepost op: 18 september 2009, 17:50:01 »
De gele vlinderstruik voor staat volop in bloei en het wemelt er van de vlinders: dagpauwoog, bruin zandoogje, distelvlinder, atalanta en gehakkelde aurelia hebben het er maar druk mee. Achter op een van de paarse vlinderstruiken zag ik ook nog de kleine vos. Vlinders zijn zo mooi! (maar de rupsen van het koolwitje op m'n boerenkool niet  :()

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #47 Gepost op: 18 september 2009, 22:40:03 »
Ik wil ook een gele vlinderstruik. Die heb ik nog niet. Kan er vast wel een plekkie voor vinden.
Zag er latste ook een helemaal vol met vlinders. De mijnes waren vandaag ook in trek, de witte buddleija is tegen al mijn verwachtingen in opnieuw gaan bloeien tot groot vermaak van allerlei fladderigs. En de rest van de struikjes trekken nu opeens wel vlinders. Rare beestjes. Misschien moet ik morgen die 3 winterslaaphouders op mijn zolder maak wakker maken en in het zonnetje op struik zetten...

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #48 Gepost op: 18 oktober 2009, 15:26:05 »
Het is geen tuin-en kamerplant, dus dan is de goede draad (of we moeten een verjaardagskado-draad maken!)
Ik heb een pot om vlinders te laten overwinteren gekregen, grijze klei met blauw tuutje erop. En erbij drie heksenmutsen, die je vult met stro, waar dan insecten inkruipen. Leuk voor de beestjes, of heel wreed, leuk voor de koolmeesjes. :angel:

Dus ik ga nu 3 mooie blauwe heksenmutjes in mijn gazon planten.
Voor wie nieuwsgierig is, zie: http://www.devogelpot.nl
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #49 Gepost op: 18 oktober 2009, 18:18:35 »
Het is geen tuin-en kamerplant, dus dan is de goede draad (of we moeten een verjaardagskado-draad maken!)
Ik heb een pot om vlinders te laten overwinteren gekregen, grijze klei met blauw tuutje erop.
Of gewoon een zolder nemen. Werkt ook :)
Hij ziet er wel leuk uit, lijkt me alleen wat koud in de winter voor vlindertjes?

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #50 Gepost op: 18 oktober 2009, 18:27:01 »
Ik heb een pot om vlinders te laten overwinteren gekregen, grijze klei met blauw tuutje erop.
Of gewoon een zolder nemen. Werkt ook :)
Hij ziet er wel leuk uit, lijkt me alleen wat koud in de winter voor vlindertjes?
Tja, op het zuiden, vrij dicht bij het huis. Ik kan geen vloerverwarming bieden ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #51 Gepost op: 18 oktober 2009, 19:36:21 »
Ik heb een pot om vlinders te laten overwinteren gekregen, grijze klei met blauw tuutje erop. En erbij drie heksenmutsen, die je vult met stro, waar dan insecten inkruipen. Leuk voor de beestjes, of heel wreed, leuk voor de koolmeesjes. :angel:

Dus ik ga nu 3 mooie blauwe heksenmutjes in mijn gazon planten.
Voor wie nieuwsgierig is, zie: http://www.devogelpot.nl

wat leuk!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #52 Gepost op: 13 november 2009, 21:35:46 »
Onze muizenstand is goed te noemen op het moment. Ze zitten in de winkel (-1, op vakkundige wijze gevangen door Mimi, poes 1, en onthoofd en opgegeten door Froukje, poes 2), eten uit de frituurpan in de stal, rennen over het plafond van de slaapkamer en kruipen vanuit de spouwventilatie naar buiten om de restjes vetbol van de grond te eten. Net zat er 1 in de vensterbank buiten, met kat Muis (want grijs) aan de binnenkant van het raam neus-aan-neus.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #53 Gepost op: 13 november 2009, 22:08:24 »
Ik wil ook een gele vlinderstruik.
Ik ken er 2: de Buddleja globosa en de Buddleja x weyeriana of zo. Evt. correctie volgt. De laatste heeft pluimen, de eerste klein bollen. Die geurt ook lekker. De laatste geldt als wintergroen. Je moet die matig snoeien en de bloemen komen aan 2- of meerjarig hout. Dus niet kortwieken in vroege voorjaar als de bekende B. davidii. De B. weyerina kun je wel als de B. davidii snoeien.
de tuin: dat ben ik

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #54 Gepost op: 13 november 2009, 22:28:11 »
Ik wil ook een gele vlinderstruik.
Ik ken er 2: de Buddleja globosa en de Buddleja x weyeriana of zo. Evt. correctie volgt. De laatste heeft pluimen, de eerste klein bollen. Die geurt ook lekker. De laatste geldt als wintergroen. Je moet die matig snoeien en de bloemen komen aan 2- of meerjarig hout. Dus niet kortwieken in vroege voorjaar als de bekende B. davidii. De B. weyerina kun je wel als de B. davidii snoeien.
Buddleja globosa net gegoegelt! die is leuk, die wil ik. Trekt hij evenveel vlinders als de rest?

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #55 Gepost op: 13 november 2009, 22:52:08 »
Ja hoor. Je mag er één komen halen. In het voorjaar lijkt me verstandiger. (Kun je gelijk Pip live aanschouwen  ;))

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #56 Gepost op: 13 november 2009, 23:21:32 »
JAAAAAA! Graag en graag.
Hoe is het eigenlijk met die grootogige knapperd?

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #57 Gepost op: 13 november 2009, 23:48:28 »
Die zit nu heel onnozel in de wasbak van mijn aanrecht. En zo'n plantje halen bij de Intratuin in Alkmaar is wellicht goedkoper dan naar Friesland reizen. Maar goed dan krijg je er geen Pip-live experience bij natuurlijk. Tegen die tijd is ie trouwens wel absolutely ball-less.  ;)

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #58 Gepost op: 13 november 2009, 23:57:07 »
Blijft het gevaar dat je daarna Pip opeens kwijt bent natuurlijk.
En ach goedkoop,...
Als ik een maandje niet tegen paaltjes of BMW-Z4s van werkgevers knal dan heb ik weer zat centjes over om naar Friesland te reizen natuurlijk.
:)
« Laatst bewerkt op: 14 november 2009, 00:11:13 door Lelle »

Aiko

« Reactie #59 Gepost op: 14 november 2009, 00:05:35 »
Ga je dan wel met de trein...?