Vegatopia Forum

Vegetarische schapenkaas

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Janice

Vegetarische schapenkaas
« Gepost op: 19 juni 2009, 15:44:39 »
Hey iedereen!

Ik heb een tijdje geëxperimenteerd met kazen en ben nu van plan om alleen schapenkaas te eten. Schapenkaas is namelijk de gezondste van alle kaassoorten, vanwege de hoge gehalten aan vitaminen. Echter heb ik inmiddels besloten om vegetariër te worden en weet niet waar vegetarische schapenkaas (het liefst voor een zacht prijsje) verkrijgbaar is...

 Heeft iemand wel een idee?

Aiko

Re:Vegetarische schapenkaas
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2009, 16:39:26 »
Biologische markten, ga ik vanuit. Elke woensdagmorgen en -middag in Den Haag, op het Plein-tussen-Binnenhof-en-Spuiplein-plein.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetarische schapenkaas
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2009, 16:49:27 »
Goede kaaswinkels en de natuurwinkel, maar daar is het wel wat duurder.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Schanulleke

Re:Vegetarische schapenkaas
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2009, 18:02:46 »
Ik heb ook wel eens voorverpakte plakjes geitenkaas met vega-stremsel in de gewone supermarkt zien liggen.

Janice

Re:Vegetarische schapenkaas
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2009, 23:41:54 »
In welke supermarkt Schanulleke ?  :-\

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetarische schapenkaas
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2009, 00:54:51 »
Ik heb ook wel eens voorverpakte plakjes geitenkaas met vega-stremsel in de gewone supermarkt zien liggen.
Maar geit is toch geen schaap? Wij hebben volgens mij nauwelijks schapenkaas in het assortiment, en vrijwel zeker geen plakjes (als ik morgen tijd heb ga ik wel even kijken, maar als wij het hebben wil nog niet zeggen dat andere AH's het ook hebben).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische schapenkaas
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2009, 09:44:23 »
ik heb t nog nooit gezien bij onze ah hoor.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Schanulleke

Re:Vegetarische schapenkaas
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2009, 21:50:54 »
In welke supermarkt Schanulleke ?  :-\

Bij de Poiesz

Maar geit is toch geen schaap?

 :-[ Ik had niet gezien dat het om schapenkaas ging i.p.v. geitenkaas. Dus: nog maar een :bonk: voor Schanulleke...

Offline duifje

  • **
  • 55
Re:Vegetarische schapenkaas
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2009, 20:27:03 »
Ik zou me niet zo druk maken over vegetarisch stremsel, ik zou me concentreren op biologisch als het je om het belang van dieren te doen is. Kaas, en andere zuivelprodukten, zijn namelijk nooit vegetarisch, ongeacht het soort stremsel. Ik leerde dit ook pas toen ik al 14 jaar vegetariër was hoor, maar voor een koe om melk te geven moet die namelijk ieder jaar een kalfje baren, de helft daarvan zijn jongetjes en die gaan regelrecht naar de slachterij. Indirekt ben je door het eten van zuivel dus net zo verantwoordelijk voor het doden van dieren als wanneer je vlees eet. Voor biologische zuivel geldt dit natuurlijk ook, maar dan hebben ze in ieder geval een wat beter leven gehad...

Kiwi

Re:Vegetarische schapenkaas
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2009, 23:23:44 »
Alleen wordt dan nog steeds de term 'vegetarisch' gebruikt. Die heeft namelijk betrekking op voedsel waarvoor direct dieren gedood worden. Om van iemand die niet veganistisch eet meteen maar te zeggen dat die ook niet vegetarisch eet vind ik erg kort door de bocht (en het klopt ook niet).

Offline duifje

  • **
  • 55
Re:Vegetarische schapenkaas
« Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2009, 19:00:53 »
Kiwi, je hebt gelijk. De term vegetarisch refereert inderdaad aan voedingsmiddelen die geen stukjes dood dier bevatten, en in die zin is plantaardig gestremde kaas inderdaad vegetarisch. Mijn excuus. Het was niet mijn bedoeling om wie dan ook te kwetsen of te beledigen. Er zijn inderdaad vegetariërs die het niet in eerste instantie gaat om het belang van dieren, maar die het vooral erg vinden voor zichzelf, om wat voor redenen dan ook, om een stukje dood dier in hun eigen lichaam op te nemen.
Maar ik zei dan ook: als het je gaat om het belang van dieren. Want je bent het vast wel met me eens dat biologisch geproduceerde zuivel dan de logische keuze is, en dat plantaardig stremsel dan nergens over gaat.

Offline duifje

  • **
  • 55
Re:Vegetarische schapenkaas
« Reactie #11 Gepost op: 26 juni 2009, 20:45:35 »
overigens wat betreft het vitaminegehalte van schapenkaas vergeleken bij andere kaassoorten, Janice, heb ik de NEVO tabel uit 2001, oftewel het Nederlandse voedingsstoffenbestand, uitgegeven door het voedingcentrum, er eens op nageslagen. Daar komt vooral uit naar voren dat kazen van verschillende herkomst enorm kunnen verschillen qua vitaminegehalte, en ook trouwens wat betreft mineralengehalte en wat betreft andere voedingsstoffen. Ik heb gekeken naar harde schapenkaas vergeleken bij andere harde kaassoorten, en verder naar zachte kaassoorten, maar helaas komt schapenkaas niet naar voren als de topper die jij zegt dat het is..

Offline duifje

  • **
  • 55
Re:Vegetarische schapenkaas
« Reactie #12 Gepost op: 26 juni 2009, 20:49:54 »
Dus ik ben wel benieuwd waar jij je informatie van hebt..

Kiwi

Re:Vegetarische schapenkaas
« Reactie #13 Gepost op: 26 juni 2009, 22:32:17 »
Maar ik zei dan ook: als het je gaat om het belang van dieren. Want je bent het vast wel met me eens dat biologisch geproduceerde zuivel dan de logische keuze is, en dat plantaardig stremsel dan nergens over gaat.

Klopt, je zou beter biologische, (en dan toch) vegetarisch gestremde kaas kunnen nemen. Of gewoon veganist worden, dan ben je helemaal niet verantwoordelijk voor welk dierenleed dan ook.

pipii

Re:Vegetarische schapenkaas
« Reactie #14 Gepost op: 21 december 2011, 12:10:54 »
De AH heeft zeker vegetarische schapenkaas. het heet Hollandse Schapenkaas 50+ en het is gemaakt met vegetarische stremsel. Maar ze verkopen het blijkbaar te weinig dat ze alleen rond feestdagen etc. in de schappen hebben. tot nu toe heb ik deze gevonden in de volgende AH's: Oosterbeek, Wormerveer en in Hengelo ov hadden ze die ook maar niet meer. Ik heb een keer aangedrongen om het te bestellen bij ze maar ze gaven aan dat deze in niet enkel stuk te bestellen is en omdat het niet snel genoeg verkoopt willen ze niet een aantal bestellen :(

bij de Lidle hebben ze ooit een actie gehad met schapenkaas en die was erg goedkoop!

Het zou geweldig zijn als meer mensen beseffen dat het beter is dan koeienkaas en dat het altijd in de schappen ligt!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Vegetarische schapenkaas
« Reactie #15 Gepost op: 21 december 2011, 12:26:18 »
Het zou geweldig zijn als meer mensen beseffen dat het beter is dan koeienkaas
Waarom is het beter?

Re:Vegetarische schapenkaas
« Reactie #16 Gepost op: 21 december 2011, 13:03:32 »
Tsja dan wordt de geit de nieuwe melkkoe.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner