Vegatopia Forum

'Oceanen in 2050 leeggevist'

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Gepost op: 08 juni 2009, 15:16:55 »
http://www.nu.nl/wetenschap/2018028/oceanen-in-2050-leeggevist.html

Uitgegeven: 8 juni 2009 13:26
Laatst gewijzigd: 8 juni 2009 13:34

ROTTERDAM - Als de visvangst in het huidige tempo doorgaat, zwemmen er in 2050 in de oceanen geen vissen meer.
Daarvoor waarschuwt een documentaire die maandag in Rotterdam in prèmiere ging. In de film stellen deskundigen dat als direct actie wordt ondernomen, het tij nog kan worden gekeerd.
Consumenten moeten minder en alleen duurzame vis eten, regeringen moeten het probleem harder aanpakken en er moeten meer zeereservaten komen waar niet mag worden gevist.
Die boodschap stuurde The end of the line op de zogenoemde wereldoceanendag van de Verenigde Naties maandag de wereld in.
Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren miste wel iets in de documentaire: ''De film zegt weinig over de vreselijke manier waarop dieren worden gedood.''

Vorige week las ik nog iets interessants over omega3-vetzuren en de inname van visolie-supplementen en het leegvissen van de oceaan. Als men zorgt dat men minder omega6-olieën binnenkrijgt, kan ook de hoeveelheid visolie voor omega 3 naar beneden.

Dit omdat het vooral gaat om het evenwicht tussen omega 3 en 6 en we in de westerse wereld veel te veel omega6 binnenkrijgen. Omega 6 zit vooral in plantaardige olieen als zonnebloemolie, sojaolie en maisolie.

Offline koekje

• 2.503
Re:'Oceanen in 2050 leeggevist'
« Reactie #1 Gepost op: 08 juni 2009, 18:01:13 »
Ik dacht dat omega 6 vetzuren ook voornamelijk in gekweekt vlees (kip, rund, etc) zat. Als vega zit je dus al goed in je omega vetzuren balans en hoef je geen omega 3 vetzuren capsules oid er bij te nemen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2009, 18:20:28 »
Ik dacht dat omega 6 vetzuren ook voornamelijk in gekweekt vlees (kip, rund, etc) zat. Als vega zit je dus al goed in je omega vetzuren balans en hoef je geen omega 3 vetzuren capsules oid er bij te nemen.

Het verhaal is oneindig ingewikkelder dan dat.  Zo ingewikkeld dat ik het niet volledig ken, laat staan het hier volledig kan neerzetten.  Veel heeft ook te maken met hoe goed men bepaalde stoffen omzet in anderen en in welke combinatie bepaalde voedingsstoffen worden opgenomen.  In ieder geval is elk verhaal waarin er geen onderscheid gemaakt wordt tussen de diverse soorten omega 3 een onvolledig verhaal dat de waarheid geweld aan doet en dus niet echt ernstig te nemen is.

Maar als je het hier verder over wil hebben kan je beter naar het omega 3 discussie, anders krijg je weer parallelle discussies.

http://www.vegatopia.com/smf/index.php?topic=4762.0
http://www.vegetarisme.be/index.php?option=com_content&view=article&id=104:essentiele-vetzuren&catid=58:voedingsleer&Itemid=92
http://www.vegetarisme.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2681&highlight=omega

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #3 Gepost op: 08 juni 2009, 19:19:22 »

De vetzuren in vlees en zuivel zijn minder goed als bv. koeien gevoed zijn met soja en granen. Daarom is het aan te raden om altijd zuivel (of vlees) te nemen van dieren die in de weide lopen.

Juist vega's moeten omega3 bijslikken omdat ze geen vis eten en vaak net zoveel omega6 binnenkrijgen van plantaardige olieen.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #4 Gepost op: 09 juni 2009, 08:28:12 »
DIT had dus o.a. een item moeten worden bij de afgelopen verkiezingen. Het is wonderlijk hoe dergelijk toch heel schokkend, zeer ingrijpend nieuws in de marge verdwijnt. Men steekt graag vervolgens collectief de kop in het zand. Er is bijv. een rechtstreeks verbinding tussen de piraterij door Somaliers en het leegvissen van de oceaan aldaar... En meer gaat volgen.
Denk dat met name het schaars worden van de vis en het drinkwater heel veel menselijk leed zal veroorzaken.
de tuin: dat ben ik

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #5 Gepost op: 09 juni 2009, 09:22:08 »
Niet alleen leeggevist natuurlijk, volgens mij is die oceaan binnenkort gewoon zo vol gestort met (illegaal) afval dat je overal kan wadlopen :-[
"vroegah? Vroegah hadden we kuilen". 

Dat ze op zoek waren naar dat neergestorte vliegtuig vonden ze toch ook allemaal kerosine dat later gewoon bleek te zijn gedumpt?

bweeh wat een naar volkje toch soms, die mensheid.

Offline Traantje

• **
  • 61
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2009, 09:07:52 »
En dan ook nog het koraal dat steeds meer verdwijnt ::)

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2009, 14:37:49 »
Er zal misschien geen vis meer in de oceanen zitten, kwallen zullen er genoeg zijn:

http://mo.be/index.php?id=63&tx_uwnews_pi2%5Bart_id%5D=25339&cHash=942bc208f4

Nog meer info:  http://www.dos-bertie-winkel.com - dos bertie - videopresentatie 'Wat is er mis met vis?'
Een lezing van Dos Winkel is trouwens een aanrader.

Kiwi

« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2009, 15:02:03 »
Een lezing van Dos Winkel is trouwens een aanrader.

Zeker! :yes: Mooie foto's maakt die man ook, echt schitterend!

Offline Sven

• 3.921
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2010, 17:11:23 »
Op mijn nieuwe werkplek hebben ze dit gelukkig (min of meer) begrepen. Voor de lunch kan je broodjes of friet bestellen, maar broodjes tonijn worden systematisch geweigerd met als uitleg "Check out the Japanese fishing damage for the reason why."

Op z'n minst al een goed begin. Zoiets verwacht je trouwens niet meteen bij een IT bedrijf.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #11 Gepost op: 07 februari 2010, 13:29:15 »
Stem op de Partij voor de Dieren

Bat

« Reactie #12 Gepost op: 07 februari 2010, 13:37:34 »
Tis een goed begin dat de supermarkten dit doen.

Die aziaten verzinnen altijd wel weer wat anders. Die stoppen echt niet met de visjacht.Dat is al jaren zo.
Het gaat nu ff om ons landje.

Blijf postief denken of neem zelf actie.(join Greenpeace, Sea Sheppard)

Offline Sven

• 3.921
« Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2010, 15:37:27 »
De webversie van Het Laatste Nieuws heeft intussen een hele reeks over het 'einde van de oceanen'. Erg confronterend vind ik zelf.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Judithxx2

« Reactie #14 Gepost op: 23 mei 2011, 19:11:02 »
Ik vind het allemaal maar zonde de levendige zee is zo mooi, maar wij de "mens" moet perse weeer vis eten :(
Soms schaam ik me om mens te zijn.

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #15 Gepost op: 26 juli 2011, 23:15:56 »
Ik voeg nog even wat toe aan deze wat oudere draad. Ik las vandaag het hoofdartikel van de Time van 7 juli (was 'm vergeten ;)), over kweekvissen: The End of the Line; B. Walsh. een uitgebreid artikel waarin de verschillende kanten van het kweken van vissen worden belicht en waarin de vele haken en ogen evenals het toekomstperspectief worden besproken. Ik wil het graag met jullie delen.

Introotje:

Josh Goldman runs a fish farm, but the hangar-size facility in the western Massachusetts town of Turners Falls looks a lot less like a farm than a factory. Thousands of one-third-pound barramundi — an omnivorous fish native to Southeast Asia and Australia — swim in a 36-ft.-diameter tank that resembles a supersize kiddie pool. They spend their days fattening up on feed pellets under the watchful eyes of factory workers — farmers, if you must — who grade them for size. After several weeks of careful feeding, the fish are moved via an industrial waterslide — the pescalator, Goldman calls it — to a larger tank in the plant's next cavernous room. The assembly line runs until the barramundi have been raised to market weight, about 2 lb., after which they're sent off to white-tablecloth seafood restaurants and sustainability-minded retail outlets across the U.S.

Read more: http://www.time.com/time/health/article/0,8599,2081796,00.html#ixzz1TFQ89QoA

« Laatst bewerkt op: 28 juli 2011, 21:28:22 door Temari »

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #16 Gepost op: 26 juli 2011, 23:24:50 »
en om mijn eigen ei nog maar even kwijt te kunnen:
Ik kan echt heel verdrietig en verontrust zijn over de staat waarin de zee verkeerd... En al helemaal: vorige week kwam een vriendin terug van een vakantie en wij spraken af in een restaurantje om bij te kletsen. Tijdens haar reis had ze gesnorkeld. Ze sprak vol bewondering en enthousiasme over de snorkeldag. Ik dacht, ok, ik ga een balletje opgooien over t leegvissen van de zee en ik vertelde ook over kweekvis en keurmerkvis. Ik hield me nog in ook, want het liefst zou ik een discussie zijn begonnen over dat we met z'n allen wat minder verwend moeten zijn en niet per se moeten eten wat we misschien het liefst zouden willen, maar dat durfde ik niet (op dat moment). Dus ze luistert en stelt een paar vragen, ze schrikt ervan en... besteld zeebanket. want ja, als het op de kaart staat, dan moet het toch kunnen?
Hallo?!
 :frusty:
Ik kan daar echt zo veel moeite mee hebben!  :'(

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #17 Gepost op: 24 augustus 2011, 12:18:25 »
 ::)
Dat merk ik toch vaak om me heen hoor. Dat mensen het rustig volledig met je eens kunnen zijn en vervolgens doodleuk datgene kopen waar je net over gepraat hebt. Zucht, steun.

Offline Hega

• 131
« Reactie #18 Gepost op: 24 augustus 2011, 23:34:20 »
Hoe zit het eigenlijk met het vis van het MSC-keurmerk?
Soms heb ik het gevoel dat het een druppel op de gloeiende plaat is.
Ook aangezien er zoveel grote bedrijven zijn, die de oceanen leegvissen.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #19 Gepost op: 24 augustus 2011, 23:54:16 »
Hoe zit het eigenlijk met het vis van het MSC-keurmerk?
Soms heb ik het gevoel dat het een druppel op de gloeiende plaat is.
Ook aangezien er zoveel grote bedrijven zijn, die de oceanen leegvissen.

Vissen ondergaan nog steeds een gruwelijke marteling voordat ze sterven. Men geeft met het MSC-merk aan dat men dit in de toekomst wil kunnen blijven doen en daartoe ook actie onderneemt.
Alleen zo mogelijk met minder bijvangst. Dan is de consument ook weer gewetensvol bij het eten van een MSC-visje.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!