Vegatopia Forum

Vega BBQ

Offline Wombat

• 2.706
Re:Vega BBQ
« Reactie #280 Gepost op: 29 mei 2012, 14:08:44 »
Kan iemand mij uitleggen wat er zo leuk is aan barbecueen? Ik begrijp dat oprecht niet. Heb buren die liefhebber zijn, zodat het regelmatig in mijn huis ruikt alsof er brand uitgebroken is. Misschien zou dat minder zijn als ze een gasbbq zouden gebruiken, maar die brandlucht, bleegh. En dan die halfgare halfverbrande lappen vlees die er meestal geserveerd worden, ok, niet aan vegetariërs, maar in het algemeen, ik snap het gewoon niet. En dan is het nog een heel gedoe ook.
Lekker buiten eten kan toch ook zonder stank en gedoe?

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #281 Gepost op: 29 mei 2012, 16:29:40 »
Nou er zit toch wel een ander smaakje aan je eten als je het boven brandend hout houdt. Dat kan ik wel waarderen. Bijvoorbeeld aubergine, daar haalt mijn oven het niet bij. Lappen vlees in gore en zoute marinades gedeeltelijk cremeren en verbergen onder saaie k&ksauzen snap ik ook niet zo. En dat het gedoe is, ja dat kunnen andere technieken en gerechten ook zijn. Voor mij is het een uit de hand gelopen hobby. Al verdenk ik sommige mannen mensen ervan dat het een soort statussymbool is. Alsof het gasfornuis niet bij je look past ofzo.
Dat je ramen acuut dicht moeten vind ik ook vervelend, maar mijn buren waarderen mijn muziek en ali illegaligerechtengeuren ook niet altijd. Geven en nemen ofzo...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #282 Gepost op: 29 mei 2012, 16:30:38 »
Ik vind het meestal niet stinken. Misschien dat koken op een bak vuur zo badass is als dat koken in/om je huis gaat worden? ;) En ik denk dat 't voor veel mensn iets speciaaligs heeft en in veel gevallen kan het alleen met mooi weer, ik gok dat dat meespeelt in de beleving ervan. Maar zelf barbecue ik echt zelden, dus misschien zit ik er wel helemaal naast.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #283 Gepost op: 29 mei 2012, 17:17:29 »
Dat je ramen acuut dicht moeten vind ik ook vervelend, maar mijn buren waarderen mijn muziek en ali illegaligerechtengeuren ook niet altijd. Geven en nemen ofzo...
Ja, maar het zijn altijd anderen die herrie maken en die hun stinkdingen aanzetten. Ik heb geen zin om me asociaal te gedragen, en doe dat niet, dus geven EN nemen klopt niet altijd.
Een keer moet kunnen, natuurlijk, maar als er een paar buren zijn die af en toe een feestje geven en/of barbecueen, en dat niet tegelijk maar bij voorkeur op opeenvolgende avonden ga je er wel van balen.
Het zijn trouwens niet eens de crematiegeuren die me zo tegenstaan, maar de vettige lucht van het aansteken en flink laten roken van de bbq, waarbij ik me dus iedere keer het leplazerus schrik, omdat ik denk dat er brand is.

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #284 Gepost op: 29 mei 2012, 17:29:34 »
Maar als jij nooit vervelend doet, geef je hen ook niet de kans jou iets te geven hè. ;) Is het hun fout dat jij schrikt elke keer dat zij hun barbie laten roken?

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #285 Gepost op: 29 mei 2012, 17:38:57 »
Ja. Als ze hem op een minder walmende manier aan zouden steken zouden ze minder overlast veroorzaken. ;D
Maar goed, ik denk dat jouw antwoord, over het specialige van bbq met mooi weer misschien wel de lol is.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #286 Gepost op: 29 mei 2012, 17:59:19 »
Gooi anders een printje in de bus over hoe je succesvol een bbq aansteekt of ga er eens een gesprek over aan. Wie weet zijn ze zich van geen kwaad bewust en kan het op een simpele manier anders. Natuurlijk is het niet leuk als jij een ander nooit tot last bent en je nu weer wat moet ondernemen, maar daar ontkom je denk ik niet aan tenzij je vrijstaand woont ofzo.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #287 Gepost op: 29 mei 2012, 20:56:48 »
BarBeQnoeien.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #288 Gepost op: 29 mei 2012, 21:41:34 »
Ik vind het wel gezellig en de geur ook, gezellig kampvuurachtig. Maar ik woon niet ergens waar ik elke avond als het warm is buren heb die bbq'en, dat kan schelen.
Ik vind de smaak vd bbq ook wel lekker, tenzij het zo'n suffe gasbbq is. Dan kun je idd net zo goed koude soep maken. Mmm koude soep.

Maar ik heb nog niemand met leuke nieuwe tips voor bbqgerechten gehoord. Maar misschien komt dat nog.
,,,,فلافل

brenda_lelie

« Reactie #289 Gepost op: 29 mei 2012, 21:47:18 »
Wij maken altijd een grilplaat (zoiets: http://www.kookproefgeniet.nl/bbq/320-bbq-grillplaat-405-x-29-cm-grilplaat-voor-op-de-barbecue.html) met paprika, courgette, tomaat, ui en knoflook en dan op de barbeque en aan het eind nog wat zachte geitenkaas erover. Heeeel lekker en echt veel lekkerder dan uit de oven, je krijgt een lekkere rokige smaak.
We hadden vorige week ook kipspiesjes van de vegaslager en dat was ook erg lekker.
En als toetje een alu-folie pakje met banaan, rozijnen en een beetje suiker.
Ik hou wel van barbequen (maar ook weer niet te vaak, moet wel beetje speciaal blijven). Ik vind de geur van barbequende buren ook heel lekker, beetje nostalgische geur ofzo.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #290 Gepost op: 30 mei 2012, 00:51:39 »
Barbecuën vind ik vaak erg gezellig. Vooral omdat je urenlang gezellig samen kunt zitten, een beetje salade eten, stukje stokbrood met kruidenboter, alsnog besluiten dat op de barbecue te leggen, dan toch ook maar iets als vegaburgers, groentespies, halloumi of tempehribbetjes op de barbecue leggen, glaasje wijn erbij.

Net als bij gourmetten staat bij barbecuën het culinaire aspect niet altijd voorop. Overigens heb ik dat vaak ook met uit-eten-gaan. Barbecuën is mijns inziens wel overgewaardeerd. Je kunt natuurlijk net zo goed lekker salades in elkaar knutselen (knal de tafel vol met groenten, dressings, feta, halloumi, pepertjes, zonnebloempitten, verse kruiden, zorg ook voor pizzabrood of stokbrood en kruidenboter, succes gegarandeerd) of voor mijn part Koreaanse taco's vouwen (ook erg leuk en lekker).

Een houtskoolsmaakje vind ik persoonlijk erg lekker. Vooral champignons, courgette en aubergine krijgen er een fijn smaakje door. En je kunt natuurlijk ook experimenteren met een takje rozemarijn op het geheel, of aardappels poffen of pakketjes in aluminiumfolie in het houtskool leggen. Ik heb ook wel eens een bescheiden rondje pizzadeeg, met wat tomaat er op, op de barbecue gaar gekregen.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik meestal bij mijn ouders barbecue. Erg gezellig, maar culinair gezien nogal saai. Naast de groentespiesjes steevast iets als een Valess of een Tivallburger. Salade-uit-een-zakje met kant-en-klaardressings, voorgesneden stokbrood (hoe durf je). Desalniettemin altijd gezellig en leuk (sorry voor het stopwoordje 'gezellig'). Op mijn werk wordt er ook twee keer per jaar gebarbecued. En dan wel echt op z'n Duits: halfverbrande worstjes met mosterd, aardappel- en koolsalade, en stokbrood. Daar weegt ook 'gezellig' niet tegen op.

Kortom: barbecuën kán erg lekker zijn. Vaak blijft het echter saai tot vies. Het gezelligheidsaspect mag niet worden onderschat, maar daarvoor hoef je echt geen dood dier te cremeren - of maïskolven te verkolen. En je kunt ook zonder barbecue gezellig urenlang buiten eten.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline greet

• 2.671
« Reactie #291 Gepost op: 30 mei 2012, 11:32:25 »
Ik sluit mij aan bij Eelco... (en ik wil de tempehribbetjes ook eens proberen, en de gebakken bataat en banaan ook, bedankt om de link nog eens te delen  ;)) Over gezelligheid enzo.
Ik eet ook meestal bbq  met de familie, maar die zijn gelukkig zelf nogal dol op halloumi en gevulde champions. Er zijn ook altijd groenten om zelf op spiesjes te steken, en lekkere olie om ze mee in te smeren. Vorige keer nog een berg van die ramiro puntpaprika's gegeten, die koop ik in het vervolg altijd, man wat zijn die lekker gegrild.
Ik krijg ook altijd een quorn pens (mijn favoriet, de andere wordt meestal trouwens door de vleeseters opgegeten) en nog een ander vegageval, dat wisselt. Dat en een boel salades maakt het voor mij dus niet echt saai.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #292 Gepost op: 30 mei 2012, 11:45:29 »
En ik weet niet of iemand het hier al gezegd heeft, maar groene asperges zijn ook echt heerlijk op de bbq... Vooral achteraf overgoten met een lekje sesamolie, verrukkelijk.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #293 Gepost op: 02 juni 2012, 22:14:06 »
Net buiten boven een rokerig vuurtje gegeten, oa Lijntjes tip van aubergine met geitenkaas (lekker, al was mijn geitenkaas veels te scherp, en smaakte het dus beter met fetakaas, eerst de ene kant grillen, dan de andere terwijl er op de eerste kant de kaas gelegd werd... erg lekker).
Verder was vooral het dessertje het vermelden waard: nougat. Gewoon op het einde over het vuurtje. Eigenlijk veel lekkerder dan marchmellows  :D Alleen smelt het wel redelijk snel, dus je moet het wat in het oog houden op het einde van het stokje.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2012, 22:16:58 door greet »

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #294 Gepost op: 06 juni 2012, 08:43:32 »
Wij hebben er sinds de eerste mooie dag in maart tot nu alweer een stuk of 10,12 x bbqen opzitten :) , omdat mijn vriend een extreem slechte eter is en vooral dol is op alles wat niet vega is, is bbq ideaal om samen te eten want dát vinden we beiden leuk en lekker.

Mijn favoriet op de bbq:
-portobello gevuld met geitenkaas&verse italiaanse kruiden.
-tandoori paneer spiezen
-hot glazed tempeh
- kip van de vegetarische slager, gemarineerd in sojasaus/sesamolie/knoflook

en de meest recente ontdekking bij de bbq van mijn buurman: verse ananas gemarineerd in beetje sambal, chilivlokken en wat olie, op een stokje en hup op de bbq. Zalig!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #295 Gepost op: 20 april 2013, 21:11:11 »
hophop...topicschop.

Wij hadden een Turks afbakbrood doormidden gesneden, besmeerd met pesto en belegd met mozzarella en tomaat. Een minuut of 6 op de barbecue; Heerlijk!
Want a sugarcube?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #296 Gepost op: 05 juni 2013, 21:03:02 »
Schop kick mep!

We hebben hier zaterdag een veggie bbq en dankzij de Jumbo ben ik in het bezit van een boel kipstukjes van de VegaSlager. Kun je die ook marineren? En zo ja, tips?

« Reactie #297 Gepost op: 05 juni 2013, 22:07:51 »
Schop kick mep!

Wat heeft die arme Kermit nu weer verkeerd gezegd?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #298 Gepost op: 05 juni 2013, 22:40:00 »
Schop kick mep!

Wat heeft die arme Kermit nu weer verkeerd gezegd?

Has ie maar niet groen moeten zijn!

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #299 Gepost op: 17 juli 2013, 07:33:33 »
Was zaterdag op een BBQ en er was niet zo veel vega. Dat was ook een beetje mijn schuld want ik had ze ook gezegd om niet zo veel burgers ofzo te kopen. Toen herinnerde ik me dat watermeloen op de BBQ vorig jaar zo hip was, en verrek. Lekker!