Vegatopia Forum

Vega BBQ

Offline Gabs

• 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vega BBQ
« Reactie #160 Gepost op: 11 juni 2008, 19:50:56 »
ik marineer altijd grote champignons (altijd met een andere marinade, met olijfolie, ketjap, knofook, verse rozemarijn, ...) en rijg ze dan aan een stokje. zo garen ze goed op de barbecue, zonder uit te driogen. maar blijkbaar waren anderen nog nooit op dat idee gekomen, want ze vonden het geweldig! echt van die vleeseters he, die denken dat je alleen maar vlees op de barbecue kan gooien.

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #161 Gepost op: 11 juni 2008, 20:27:07 »
echt van die vleeseters he, die denken dat je alleen maar vlees op de barbecue kan gooien.

Ha, ja, dat is mijn ervaring ook. Ik nam laatst naar een bbq leuke groente dingen mee en iedereen was heel enthousiast. Toen zei ik ook, dat is het voordeel van een vegetariër bij je bbq, dan eet je lekkere dingen!  ;) Al die bergen vl33s bleven liggen, maar de non-vlees hapjes gingen op!

Offline IneN

• 873
« Reactie #162 Gepost op: 12 juni 2008, 09:30:31 »
echt van die vleeseters he, die denken dat je alleen maar vlees op de barbecue kan gooien.

Al die bergen vl33s bleven liggen, maar de non-vlees hapjes gingen op!

Bij mij hetzelfde!

Windigo

« Reactie #163 Gepost op: 12 juni 2008, 19:54:04 »
Ik had hier een tijdje geleden gelezen 'fetakaas op spiesjes', dat lukte bij mij eigenlijk helemaal niet, zo braken/brokkelden af.
Tips?

Je kunt ook van die bettine geitenkaas nemen van de supermarkt, die is wat plakkeriger en blijft dus ook langer ''in vorm''.

En spiesjes maken van mozarella, paprika, basilicum en tomaat is lekker, of honinggeitenkaas en stukjes appel.

Helen

« Reactie #164 Gepost op: 08 september 2008, 22:41:24 »
Weet niet meer waar het stond, maar dat idee van de banaan met suiker (en kokos in mijn geval) in folie is hier met veel enthousiasme door mijn gasten onthaald! Zeer aan te raden dus. (was overigens in juli hoor, niet in september ...)

Offline Selly

• 30.783
Re:Vega BBQ
« Reactie #165 Gepost op: 30 mei 2009, 11:06:48 »
Ja hoor het is weer bbq weer komt u maar met ideen, tips, recepten!
Ik suggereerde net aan Fem een plak geblancheerde koolrabi in een pakketje met honinggeitenkaas en veel tijm op de bbq te gooien.
Daar heb ik nu dus zin in.
,,,,فلافل

Offline greet

• 2.671
« Reactie #166 Gepost op: 30 mei 2009, 12:03:44 »
Uit de kookboek van de boerinnenbond: appeltjes voor in de oven. Maar dan op de bbq

In de helft snijden, klokhuis eruit en opvullen maar!
Dan suiker en boter en kaneel mengen. En eigenlijk hoort er ook nog amandelpoeder bij. Dat maakt het af.
Pakketje maken, effetjes wachten, nog effetjes wachten. Bolletje ijs. Klaar!

« Reactie #167 Gepost op: 08 juni 2009, 11:29:14 »

Afgelopen zat. zouden we gaan bbq-en (bij de Gaasperplas) voor m'n verjaardag maar het werd uiteindelijk het balkon aan de achterkant van onze flat vanwege het weer.

Aanrader: tempe gemarineerd in Patrick's Marinade!! Het is een kant en klare marinade v.h. merk Patrick en geheel vegan.
Tempe even 5-6 minuutjes koken en dan een dag of zo laten marineren. Heerlijk!

Tofu was ook lekker maar had wat langer in de marinade mogen liggen.

Groetjes,

Sam

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #168 Gepost op: 08 juni 2009, 12:28:30 »
Banaan met schil, al dan met blokjes chocola in een sneetje!
En laten wij nou binnenkort een BBQ krijgen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

« Reactie #169 Gepost op: 08 juni 2009, 17:01:23 »

Zou ik bijna vergeten. Die hebben we ook gedaan en was erg lekker. M'n vriendin wilde een andere variant flamberen maar dat lukt niet erg  :D

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
Re:Jij vegetariër, je ouders niet?
« Reactie #170 Gepost op: 13 juni 2009, 19:27:52 »
Wat ik wel altijd irritant vind bij barbecueën, is dat als je niet oplet dat mensen dan zo een vegetarisch iets op de plek leggen waar daarvoor een druipende speklap heeft gelegen :-\
Wat ik irritant vind bij barbecueën met vleeseters, is barbecueën met vleeseters. Dat probeer ik dus over het algemeen hartstochtelijk te vermijden. Over iets meer dan een maand ben ik op een festival met kennissen die daar graag willen barbecueën (want dat doen ze al jaren daar). Zal ik een regendans doen, zelf een slaatje ofzo regelen, of gewoon op het festivalterrein een broodje falafel gaan scoren? Oja, of meebarbecueën dus, maar bwuk.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Traantje

• **
  • 61
« Reactie #171 Gepost op: 14 juni 2009, 12:27:25 »
Je kan ook gewoon voor jezelf zo'n wegwerpbarbecue kopen die alleen voor het vegetarische spul is.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #172 Gepost op: 14 juni 2009, 12:44:49 »
of zo'n aluminium schaaltje! die verkopen ze in wegwerp en in afkuisbaar, en die zet ik er vaak op. Is nog gezonder ook, naar't schijnt volgens test-aankoop.

http://www.webkey2.nl/ktrends/images2/Barbecue/BBQ_schaaltjes.jpg

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #173 Gepost op: 14 juni 2009, 13:09:27 »
Bedankt voor het meedenken!
Maar. Ik vind dus, zoals gezegd, ongeveer alles irritant aan bbq'en met vleeseters.
1. Je zit altijd nog met die ranzige walm (waar ik al helemaal geen voor mij bestemde etenswaren in wil leggen!).
2. Vegaburgers op de bbq? Dat lijkt me best wel goor.
3. Wél lekker op de barbecue vind ik gemarineerde groentedingetjes ofzo, maar dat kost vaak toch wel enige voorbereiding (en keukengereedschap c.q. arsenaal aan kruiden/specerijen). Dat is niet handig op de festivalcamping want daar heb ik mijn keuken niet bij de hand. Daarnaast gaan de vleeseters vermoedelijk niets anders doen aan voorbereiding dan de lappen vlees uit de koeling halen, en zijn zij de rest van de dag in het meertje aan het zwemmen ofzo, en ik heb geen zin om dan niet mee te gaan en in m'n eentje mijn eten te gaan zitten voorbereiden met de ingrediënten en spullen die ik niet heb.

Ik denk dat ik een makkelijk zonder-koken-gerecht in elkaar ga draaien. Wrap met avocado, mais en tomaat ofzo. Of vantevoren een salade maken die het meer dan een dag redt buiten de koeling. Ja of ik moet al mijn groentedingetjes op donderdag klaarmaken voor vrijdagavond, maar de ervaring leert dat ik op de dag dat ik op reis ga niet echt meer tijd heb om andere dingen te doen dan inpakken en stressen.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #174 Gepost op: 14 juni 2009, 13:15:00 »
Ik denk dat ik een makkelijk zonder-koken-gerecht in elkaar ga draaien. Wrap met avocado, mais en tomaat ofzo.

Een wrap kan ook op de bbq  :) In alufolie. Eens kijken of het recept ergens staat.. http://www.vegatopia.com/kokenenzo/ko&zo_feesteten.php?subaction=showfull&id=1151352874&archive=&start_from=&ucat=36 zie tip 6.
,,,,فلافل

Offline greet

• 2.671
« Reactie #175 Gepost op: 14 juni 2009, 13:15:09 »
Kan je de marinade al niet op voorhand maken? Blijft wel een paar dagen goed... Dan daar grote stukken makkelijke groenten erin kiepen? (paprika, courgette...)
veel plezier, in elk geval, laat het een mooie dag worden, hoe dan ook...

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #176 Gepost op: 14 juni 2009, 13:31:04 »
Ahja, dat zijn wel goede ideeën denk ik! :)

Dus, ik moet regelen:
- eigen bbq mee
- eigen bevoorrading (pita's, wraps, groenten, fruit) mee (en néé vage kennissen, ik wil niet delen in de kosten van jullie vlees!)
- plus grote milieuonvriendelijke rol alufolie
- marinades & the like vantevoren (wanneer?) klaarmaken en in potjes meenemen
- iedereen eruit heerschen bij de bbq en jaloerse blikken vergaren :P oké oké en misschíen af en toe iets uitdelen

Het lastige is; dit is een festival waar ik voor 't eerst heenga, samen met m'n neef. Die is ook niet zo van het bbq'en, op zich. Vervolgens bleken er enkele (oud-) collega's van me ook heen te gaan, dus eentje stelde toen voor samen te gaan. Hij had er al helemaal zin in, lekker zwemmen overdag, eind van de middag barbecuen (doet de hele camping daar, schijnbaar :-X), leuk! Dus we moesten alleen maar zorgen dat we ladingen bier en vlees mee hadden, dan kwam alles goed!
Nou, ik heb maar vast gezegd dat-ie niet op vlees hoeft te rekenen van mijn kant, maargoed, hun groepje bestaat dus uit zes mensen waarvan ik er twee een béétje ken en vier helemaal niet, en dan is er dus ook nog mijn neef, die heel oké is en van wie ik geen onbegrip verwacht. Maar ik ben dus wel een beetje benieuwd hoe het samenzijn zal verlopen.

En oei we zijn een beetje offtopic gegaan geloof ik.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #177 Gepost op: 14 juni 2009, 14:14:19 »
Je moet het ook niet de 'vegetarische bbq' noemen, daar krijgen veel mensen al de kriebels van, van het woord op zich.
Je moet het de 'geweldig lekkere alternatieve groenten en hapjes bbq' ofzo noemen.
en dan natuurlijk heerschen met lekkers  ;)

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #178 Gepost op: 14 juni 2009, 14:37:24 »
Mijn eerste doel is echt niet om mensen het idee te geven dat ik lekkerder eet dan zij. Mijn hoofddoel is dat ik zelf voldoende lekkers te eten heb. En dat anderen bijvoorbeeld niet hun kipkluifjes in mijn bakje geweldig lekkere vegan knoflooksaus gaan duwen ofzo (ze mogen natuurlijk best alles proeven, als ze willen! zolang ze in eerste instantie maar enigszins gereserveerd zijn in hun positieve benadering en dus niet al mijn spullen in hun enthousiasme met druipend vlees besmeuren). En als 'vegan bbq' een benaming is waarmee dat bereikt kan worden, des te makkelijker.
Als ze tegen de tijd dat ze verkrampt zijn van de buikpijn na al dat halfgare vlees ook eens doorkrijgen dat die jakkie vega bbq er eigenlijk best niet verkeerd uitzag, mogen ze misschien best nog een restje hoor. Maar ik vind hartstochtelijke vleesbbq'ers bij voorbaat al niet mijn doelgroep, dus in principe kook ik voor mezelf (of misschien ook mijn neef) en niet voor iedereen.

Ja sorry als ik onaardig overkom, maar ik word altijd een beetje chagrijnig van het vooruitzicht van bbq met vleeseters.
En mijn laatste omnivore bbq was ook heel stom, dat zal er wel mee te maken hebben.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2009, 14:41:22 door cal¡mero »

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #179 Gepost op: 14 juni 2009, 15:53:16 »
Ik bbq vaak (gisteren nog) gezellig bij mn ouders. Hebben ze een aparte bbq voor mij of zo'n alu schaaltje (maar dat werkt dan weer niet echt goed). Maar vindt die vega dingen vaak errug lekker dr op hoor. Scheelt wel een hoop dat ik niet zo'n culinaire eter ben, vindt alles wel lekker)
En mn vader houdt overal rekening mee, aparte tangetjes enzo.

Vroeger vonden ze het heel erg dat ik vegetarier was, nu vertellen ze het trots tegen iedereen die het maar (eigenlijk niet) horen wil ;D