Vegatopia Forum

Tefal Actifry

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.103
Re:Tefal Actifry
« Reactie #20 Gepost op: 21 juni 2010, 21:19:44 »
Hmm, dat maakt me toch wel nieuwsgierig, het is dus niet om te experimenteren met nieuwe recepten en kooktechnieken, is het dan alleen om snel en zonder omkijken eten op tafel te krijgen? Je geeft aan dat je het als alternatief ziet voor roerbakken, maar hoe kun je nu roerbakgroenten 25 minuten in dat ding stoppen, terwijl roerbakgroenten in een wok in 5 minuten klaar zijn? Misschien lees ik het niet goed hoor, en doe je alles apart. Maar dan snap ik het ook niet helemaal, want als je niet alles er in 1 keer in doet maar in fases, bijvoorbeeld aardappelen eerst, later de vego-dingen en op het laatst de roerbakgroente, ontsnapt de hete lucht dan niet en duurt het langer voor iets klaar is?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Tefal Actifry
« Reactie #21 Gepost op: 22 juni 2010, 18:46:17 »
in fases, bijvoorbeeld aardappelen eerst, later de vego-dingen en op het laatst de roerbakgroente

Zo ongeveer doen we het. Maar ik zal over enige tijd hier wat "recepten" plaatsen. verwacht echter geen culinaire hoogstandjes. Vooral ik kook eenvoudig doch voedzaam.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tefal Actifry
« Reactie #22 Gepost op: 31 mei 2012, 20:43:27 »
Gebruik je hem nog @rno? En zijn er inmiddels anderen die zoiets hebben aangeschaft?

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Tefal Actifry
« Reactie #23 Gepost op: 01 juni 2012, 07:29:24 »
Ongeveer twee keer per week.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tefal Actifry
« Reactie #24 Gepost op: 01 juni 2012, 09:23:29 »
Ik moet dus de Philips Airfryer uitproberen, die is vergelijkbaar met de Actifry.
Ik had het ding al weken in huis maar steeds geen zin om uit te zoeken hoe het werkte. Gisteren dus eindelijk wel gedaan, en eigenlijk was het heel simpel. Ik houd totaal niet van frituren, of nou ja, eigenlijk heb ik het ook nog nooit gedaan. Ik laat het V. altijd doen, onder het mom van 'mannenwerk'. Maar hij vond dit ding maar onzin, dus ik moest het nu toch echt zelf uitvogelen.
Ok, eerst de patat dus. Ik had het er een eeuwigheid in, maar het bleef bleek en slap. Na een tijd was het enigszins eetbaar, en ik dacht dat het misschien wel niet beter zou worden dan dat dus toen hebben we het maar opgegeten. Toen gingen de nuggets erin (van Provamel), die kwamen er heerlijk krokant uit, dus dat was wel een succes. Toen V. de nuggets eruit haalde, merkte hij op dat er op de frituurpan stond dat diepvriespatat op een hogere temperatuur moest, dus heeft hij er nog een handje ingegooid en dat kwam er dus wel bruin en krokant uit, hadden we voor niks een hele lading vrij smerige patat naar binnen zitten werken  :-[.
Nou goed, uiteindelijk was het dus best een succes. V., die echt enorm sceptisch was over het apparaat, vond de patat (zijn versie dan ::)), ook echt lekker. Niet zo lekker als frituurpatat, maar veel beter dan we hadden verwacht. De nuggets waren echt heel goed geworden, zo krijg je ze niet in de pan denk ik. Qua geuren is het een beetje vergelijkbaar als met een oven, een stuk beter dan een normale frituurpan dus. En ik vind het toch wel een groot voordeel dat je niet met dat ellendige frituurvet zit de hele tijd. Ik ga nog even kijken hoe bitterballen/kroketten eruit komen, maar als dat ook een succes is, dan denk ik dat we hem wel houden.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Tefal Actifry
« Reactie #25 Gepost op: 01 juni 2012, 10:20:32 »
En hoe lang duurt het juist voordat een portie frietjes klaar is?

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Tefal Actifry
« Reactie #26 Gepost op: 01 juni 2012, 19:14:42 »
In Actifry: voorgebakken diepfrietjes 25 minuten.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tefal Actifry
« Reactie #27 Gepost op: 01 juni 2012, 20:31:52 »
Oh dan is die van Philips toch nog wat sneller. Die eerste lading die ik verkeerd had gedaan hebben er wel 20 minuten ingezeten, maar in principe moet het 12-16 minuten bakken. Voorverwarmen is niet nodig, kan wel (3 minuten).

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tefal Actifry
« Reactie #28 Gepost op: 11 juni 2012, 16:37:40 »
Heeft iemand een idee hoeveel vet friet opslurpt als je het in een gewone frituurpan bakt?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Tefal Actifry
« Reactie #29 Gepost op: 11 juni 2012, 18:40:34 »
Is erg afhankelijk van de temperatuur o.a. Maar je kunt beter iets echt in de frituurpan gelijk dichtschroeien zeg maar, dan in een klein laagje olie in een gewone pan.
Sin chile, no tiene chiste!

Re: Tefal Actifry
« Reactie #30 Gepost op: 10 juli 2018, 15:38:04 »
Ik zit stiekem aan een air-fryer te denken de laatste tijd.
Niet in de laatste plaats omdat ik toch met enige regelmaat diepvriesfrietjes in de oven bak (overigens juist weer geen speciale ovenfrieten, omdat die doorgaans een jasje hebben dat ik niet blief), wat op den duur toch een behoorlijk vieze oven en bakplaten oplevert, ondanks consequent gebruik van vers bakpapier.
Daarnaast lijkt het me ook handig als ik zo'n ding voor vegaburgers, worstjes etc. kan inzetten in plaats van koekenpan of oven.

Als ik daar zo het een en ander over probeer na te zoeken, kom ik er niet helemaal uit. Ook van de verhalen hierboven krijg ik gemengde gevoelens.
Maar toch, wie hier heeft een airfryer? Klopt het dat het voor verse friet geen geweldig idee is, maar dat (voorgebakken) diepvriesfriet er beter uitkomt dan uit de heteluchtoven? En dat dat per merk diepvriesfriet kan verschillen?
En hoeveel afwas vergt het? Kunnen alle afwasgevoelige onderdelen in de vaatwasser?
Waar moet ik eventueel nog meer op letten?

Ik zou zo'n ding zeker willen uitproberen, maar zie toch tegen de aanschaf op. Met name omdat er dan een toch vrij fors apparaat in de keuken een plekje moet vinden. Ook al hoef ik beslist geen grote te hebben (twee personen).
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.443
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Tefal Actifry
« Reactie #31 Gepost op: 10 juli 2018, 17:31:07 »
Ik zit stiekem aan een air-fryer te denken de laatste tijd.
Naast de door mijn voorganger gestelde vragen:
- Is zo'n air-fryer ook geschikt om (zelfgemaakte) falafel mee te maken?
- Zijn er naast de Actifry ook goedkopere apparaten die ook prima werk leveren?
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Tefal Actifry
« Reactie #32 Gepost op: 11 juli 2018, 23:54:54 »
Hmm ik was eigenlijk niet per se naar een tefal actifry op zoek, vanwege toch wel wat prijzig, maar de 1l original of traditional versie ligt hier nu in de winkel voor €120. Eens zien of ik sterk genoeg ben die te laten liggen.

Dus maar even op amazon gekeken wat gebruikers er over te zeggen hebben:

Question: Is it big enough for a family of 4?
Answer: Oh gosh no - you would be hard pushed to fit a small squirrel in... no way a whole family of four.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tefal Actifry
« Reactie #33 Gepost op: 12 juli 2018, 09:12:59 »
Ik heb voor mijn werk veel producten in de Airfryer getest (was eerst heel sceptisch, 'weer zo'n apparaat') en ik ben enthousiast! Ik heb er inmiddels zelf ook 1 en die heeft een vaste plek op het aanrecht.

Sommige friet komt er supergoed uit! Maar ik doe er ook bijv afbakbroodjes in (veel sneller dan mijn grote oven die eerst helemaal moet opwarmen). En zoete aardappelblokjes, beetje omhusselen met olie.

Falafel (voorgebakken) moet ook kunnen, ik heb nog zelfgemaakte falafel in de vriezer die ik dit weekend wil proberen te bereiden in de airfryer.

Er is wel een wezelijk verschil tussen de Tefal Actifry en de Phillips Airfryer. De Actifry is eigenlijk een automatische teflonpan, een roerarm zorgt dat het gerecht 'omgeschept' wordt. Je moet bij de Actifry ook een beetje olie toevoegen.
De Airfryer is een soort heteluchtfrituurpan. Hier hoef je bij voorgebakken producten geen olie toe te voegen (ovensnacks, airfryerfrites etc).




Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tefal Actifry
« Reactie #34 Gepost op: 12 juli 2018, 09:13:36 »
Dus maar even op amazon gekeken wat gebruikers er over te zeggen hebben:

Question: Is it big enough for a family of 4?
Answer: Oh gosh no - you would be hard pushed to fit a small squirrel in... no way a whole family of four.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tefal Actifry
« Reactie #35 Gepost op: 12 juli 2018, 09:17:34 »
Als ik daar zo het een en ander over probeer na te zoeken, kom ik er niet helemaal uit. Ook van de verhalen hierboven krijg ik gemengde gevoelens.
Maar toch, wie hier heeft een airfryer? Klopt het dat het voor verse friet geen geweldig idee is, maar dat (voorgebakken) diepvriesfriet er beter uitkomt dan uit de heteluchtoven? En dat dat per merk diepvriesfriet kan verschillen?
Klopt! Je hebt dus altijd wat olie nodig om een lekkere korst te vormen. Zonder olie geen korst (=karton). Dus danwel de fabrikant heeft het al voorgebakken voor je, danwel je voegt zelf ergens olie toe. De mate van krokantheid heeft ook te maken met hoeveel vocht er in het product zit. Goedkope diepfriesfriet die voor de frituur bedoeld is, bevat meer vocht dan bijv ovenfriet.

En hoeveel afwas vergt het? Kunnen alle afwasgevoelige onderdelen in de vaatwasser?
Ik was de bak en het mandje altijd even af. Geen werk, mits je het na ieder gebruik doet

Waar moet ik eventueel nog meer op letten?
Neem een Phillips en geen B-merk. Hier zit echt verschil in



Offline Sam

  • ******
  • 7.103
Re: Tefal Actifry
« Reactie #36 Gepost op: 12 juli 2018, 11:22:50 »
Qua falafel in de Actifry: het gaat goed met gekochte/voorgebakken falafel, of met verse/zelfgemaakte falafel die je van een stevige kwast olie voorziet, liefst even in laten trekken. Het is met weinig vet lastig om er een goed korstje op te krijgen, dus niet te zuinig.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tefal Actifry
« Reactie #37 Gepost op: 12 juli 2018, 12:48:36 »
Ik heb een airfryer gehad en inmiddels weer weggedaan. Vond het niet veel extra toevoegen t.o.v. de ovenfunctie van mijn combi-magnetron. Neemt wel behoorlijk veel plek in vond ik ook.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.443
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Tefal Actifry
« Reactie #38 Gepost op: 12 juli 2018, 16:10:12 »
Qua falafel in de Actifry: het gaat goed met gekochte/voorgebakken falafel, of met verse/zelfgemaakte falafel die je van een stevige kwast olie voorziet, liefst even in laten trekken. Het is met weinig vet lastig om er een goed korstje op te krijgen, dus niet te zuinig.
Ah, ik meende dat de hete lucht in een airfryer nogal vettig was en dat het daarom een soort frituren-light zou zijn. Maar nu ik dit filmpje heb gezien, heb ik meer het idee dat het een veredelde heteluchtoven is. Dan blijf ik mijn falafel gewoon in een pannetje met olie frituren - al vind ik het altijd een beetje zonde van de hoeveelheid olie die je daarvoor nodig hebt.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re: Tefal Actifry
« Reactie #39 Gepost op: 13 juli 2018, 09:05:26 »


Dan blijf ik mijn falafel gewoon in een pannetje met olie frituren - al vind ik het altijd een beetje zonde van de hoeveelheid olie die je daarvoor nodig hebt.

Maar die olie kun je gewoon hergebruiken toch?
,,,,فلافل