Vegatopia Forum

Tefal Actifry

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Schanulleke

Tefal Actifry
« Gepost op: 05 april 2009, 13:21:58 »
Ik ben op dit moment bij vrienden van me. Mijn vriendin gaat zo zelfgemaakte friet bakken in de Tefal Actifry. Ik ben heel benieuwd of het kan: een kilo friet bakken in een eetlepel olie. Wie heeft er ervaring met zo'n apparaat? Uiteraard zal ik ook verslag doen van de friet van vandaag. ;)

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tefal Actifry
« Reactie #1 Gepost op: 05 april 2009, 13:25:05 »
Ikzelf niet, maar heb al veel goede verhalen gehoord. Ik wilde hem vorig jaar ook gaan halen, totdat ik de prijs zag. Ik vind het een te dure frietpan.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tefal Actifry
« Reactie #2 Gepost op: 05 april 2009, 20:16:22 »
Mijn schoonzusje heeft hem en is dolenthousiast. Mijn zwager daarentegen helemaal niet. 20 minuten wachten duurt hem te lang. Als je nog een snack erbij wilt dan heb je bijna een avondvullend programma!

Kiwi

Re:Tefal Actifry
« Reactie #3 Gepost op: 05 april 2009, 20:20:42 »
Ik heb net even gegoogled, want ik had er nog nooit van gehoord. Volgens mij kun je in een oven net zo snel en met minder vet ook patat bakken. Hier vooralsnog dus geen Actifrywens.

Schanulleke

Re:Tefal Actifry
« Reactie #4 Gepost op: 05 april 2009, 21:52:05 »
Ik ben op dit moment bij vrienden van me. Mijn vriendin gaat zo zelfgemaakte friet bakken in de Tefal Actifry. Uiteraard zal ik ook verslag doen van de friet van vandaag. ;)

Nou, de patatjes zijn op. Tijd voor een 'productbeoordeling'. ;) De friet was prima. Ze kwamen lekker knapperig en lichtbruin uit het apparaat, wat ik toch erg knap vind als je bedenkt dat je voor een kilo patat slechts een eetlepel olie gebruikt. Als je een eetlepel olie in een koekenpan/hapjespan/wok/enz. doet en vervolgens een kilo friet van rauwe aardappel, dan lukt je dat niet. Het duurt trouwens wel lang (40 minuten per kilo). Qua smaak is het absoluut niet te vergelijken met patat van de snackbar. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de hoeveelheid vet die wordt gebruikt. Al met al smaakt (en is) de Actifry-patat erg 'light', nog meer dan ovenfriet. En dat is in ieder geval goed nieuws voor de slankelijners onder ons, al moet je wel een dikke portemonnee hebben om het apparaat te kunnen betalen (iets van 160 euro geloof ik).

Twanneke81

Re:Tefal Actifry
« Reactie #5 Gepost op: 09 april 2009, 18:23:33 »
Ik heb een actifry aangeschaft van cadeaubonnen die ik verzameld had. Als ik hem zelf had moeten betalen, had ik het nooit gedaan, maar nu moet ik zeggen dat ik nog geen moment spijt gehad heb. Enig nadeel vindt ik (= kookboekengek) dat er niet veel kookboeken voor zijn. Ik heb er nu 2, waarbij het grootste deel van de recepten niet vegetarisch is.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Tefal Actifry
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2009, 12:59:02 »
Wat is eigenlijk het 'nut' van zo'n actifry? Dat je light kunt frituren?

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tefal Actifry
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2009, 13:58:54 »
Ja. En als keukengadget/hebbeding.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Tefal Actifry
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2010, 12:54:53 »
Wij hebben er gisteren toch maar één gekocht. Een iets groter (en natuurlijk duurdere).
Lang hebben we getwijfeld, maar mijn broer heeft hem al geruime tijd en is er nog steeds blij mee.
Er zit een vies kookboek bij, mag bij afval.

Gisteren voor het eerst dus biologische diepvriespatat gemaakt, daarna veg nuggets met wat roerbakgroenten.
Ik vond het resultaat wel goed.

De patat hadden we een baktijd gegeven van 27 minuten en waren mogelijk iets te bruin, maar smaakten best.
In een electrische oven moet je de oven eerst voorverwarmen en vervolgens 15 - 20 minuten bakken. Tussentijds patat keren. Je hebt met dat Actifry minder tijd nodig.

Verder neem ik aan dat er minder energie wordt verspilt. Er wordt gebruik gemaakt van circulerende hete lucht. in een veel kleinere ruimte dan de oven.

Tja, de aanschaf 229,00 Euro is best wel hoog. Toch verwacht ik er veel gemak van te hebben. Je gooit gewoon de groenten er in, stelt de tijd in, en je hebt er verder geen omkijken naar totdat hij klaarpiept. Ik denk dat er weinig kans op aanbranden is.

Kookboek heb ik inderdaad bij het afval gegooid. Teveel onzin over goede vleesvoeding. We gaan gewoon experimenteren met verschillende groentes. Veel kan er niet mis gaan. Rauw, half rauw, half gekookt (maar vermoedelijk niet stukgekookt). We eten het wel op.

Nadeel: prijs, groot (lelijk) ding in je keuken, kan in vaatwasser maar die is dan gelijk vol.


Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.443
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Tefal Actifry
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2010, 13:02:22 »
Schanulleke en @rno, waar hebben jullie de Actifry gekocht en hoeveel sterren (op een schaal van 1 tm 5) zouden jullie het geven? Dan schop ik het product binnenkort naar de Gespot  :D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Tefal Actifry
« Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2010, 14:33:04 »
Verkrijgbaar bij de (grotere) witgoedhandel, in dit geval de Mediamarkt. Ik kan nog niet echt een oordeel vellen, maar laat ik vast inzetten op 4 sterren.
Als ik hem meer dan één keer per week gebruik (wat ik verwacht) zal de laatste ster ook toegevoegd kunnen worden. Maar dat moet wel gezien worden over een aantal maanden, want in het begin ben je natuurlijk een beetje enthousiast.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tefal Actifry
« Reactie #11 Gepost op: 13 juni 2010, 08:46:44 »
@Arno: ik dacht dat zo'n ding alleen voor patat bedoeld was. Hoe komen roerbakgroenten er dan uit?
Smaakt het ook anders? Worden ze bijv. knapperig?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Tefal Actifry
« Reactie #12 Gepost op: 13 juni 2010, 13:32:33 »
We zijn nog volop aan het experimenteren. Maar je kan verschillende groenten er in doen. En met een beetje water of een beetje olie bereiden. Het principe is gewoon dat er hete lucht in de kom wordt geblazen, die de groenten dus verhit.
Je kan er inderdaad patat mee bakken, maar daar heb ik hem niet voor gekocht. Eerder als een alternatieve roerbakdinges. Gisteren aardappeltjes, groenteballetjes en roerbakgroenten (ui, wortel, courgette, paprika, champignons, tomaat). Na een half uur was het klaar.

Als alternatief voor de frituur is hij ook wel makkelijk. Je zit niet met een pan frituurolie, die je moet bewaren en na verloop van tijd moet weggooien. Of als je het met ovenfriet in de oven doet, het voorverwarmen en keren van de frietjes.

Reclame

De goedkoopste is 179,00 Euro. Duur dus.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Tefal Actifry
« Reactie #13 Gepost op: 13 juni 2010, 14:30:15 »
Ben benieuwd of ie blijft bevallen. Is wel een interessant ding.
,,,,فلافل

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Tefal Actifry
« Reactie #14 Gepost op: 19 juni 2010, 11:27:25 »
Afgelopen week een aantal keren gebruikt. Helaas geen recepten. Je pleurt er gewoon wat aardappelen, groenten en vleesvervangers in. Na 30 minuten komt het er best wel eetbaar uit. Vooral champignons, die hun vorm en smaak blijven behouden.
Broccolli was (nog) geen succes.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tefal Actifry
« Reactie #15 Gepost op: 19 juni 2010, 11:49:54 »
Kruid je het ook en zo ja, wanneer dan?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.443
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Tefal Actifry
« Reactie #16 Gepost op: 19 juni 2010, 12:19:49 »
Na 30 minuten komt het er best wel eetbaar uit.
Is dat nu positief bedoeld?  ::)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Tefal Actifry
« Reactie #17 Gepost op: 20 juni 2010, 18:53:37 »
Ik ben zelf niet zo kruidig, dus daar heb ik niet over nagedacht. Vrouwtjelief gooit er gewoon wat over heen.
Wat betreft de tijdsduur is het een beetje gokken. Aardappelen kan je er best wat eerder in doen en de groenten wat later. Maar afhankelijk van de soort kan het zijn dat ze niet helemaal gaar, of juist verschrompelt er uit komen. We zijn het apparaat nog aan het "inkoken".

Afgezien van de broccoli (zie hiervoor) hebben we niets weggegooid (kwestie van (op)voeding trouwens).
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Online Sam

  • ******
  • 7.103
Re:Tefal Actifry
« Reactie #18 Gepost op: 20 juni 2010, 20:14:52 »
Maar van ergens wat aardappelen, groente en vleesvervangers ingooien wordt je toch helemaal niet gelukkig? Al heb je nog zo'n mooi apparaat, het klinkt niet inspirerend. Koken jullie elke dag zo?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Tefal Actifry
« Reactie #19 Gepost op: 21 juni 2010, 16:32:00 »
Wij zijn inderdaad geen keukenprinsessen.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!