Vegatopia Forum

Bakken

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

izzy

Bakken
« Gepost op: 15 februari 2009, 20:10:54 »
welke veganistische margarine kan ik het beste gebruiken voor te bakken?provamel en alpro soya spetteren heel erg.is natufood beter? of zijn er nog andere merken?

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Bakken
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2009, 22:19:37 »
Waarom geen olie?

izzy

Re:Bakken
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2009, 19:48:34 »
voor bepaalde dingen is het beter om margarine te gebruiken

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bakken
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2009, 20:11:52 »
Zoals wat dan bijvoorbeeld? Ik gebruik echt alleen olie om te bakken.

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Bakken
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2009, 07:36:01 »
Bedoel je bakken in de pan, of bakken van taarten in de oven?
zijn de pakjes plantaardige margarine niet vegan? (nog nooit echt heel goed naar gekeken eigenlijk)
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Purplehippie

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bakken
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2009, 10:29:40 »
Aan margarine wordt soms gelatine toegevoegd en tegenwoordig ook steeds vaker Omega-3 uit visolie  :-X Er zijn echter ook wel 'normale' merken die ook veganistisch zijn, sommige huismerken van bepaalde supermarkten bijvoorbeeld. Ik bak zelf ook alleen in olie, dus weet niet welke wel/niet spettert bij het bakken (neem aan dat je in een pan bedoelt).
Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bakken
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2009, 11:10:58 »
Aan margarine wordt soms gelatine toegevoegd en tegenwoordig ook steeds vaker Omega-3 uit visolie  :-X Er zijn echter ook wel 'normale' merken die ook veganistisch zijn, sommige huismerken van bepaalde supermarkten bijvoorbeeld. Ik bak zelf ook alleen in olie, dus weet niet welke wel/niet spettert bij het bakken (neem aan dat je in een pan bedoelt).

Er bestaat helaas geen enkele normale margarine die veganistisch is. Er wordt namelijk altijd vitamine D aan toegevoegd, volgens mij is dat verplicht. Over het algemeen gebruiken ze daarvoor vitamine D3, en dat wordt gewonnen uit visolie of schapenwol (wolvet). De plantaardige vorm (D2) wordt voor zover ik weet alleen gebruikt door enkele biologische fabrikanten.


Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.231
Re:Bakken
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2009, 14:24:29 »
Ik gebruik de 'Bakken en braden' (o.i.d.) van Natufood en die vind ik prima. Hij spettert wel als je er vochtige dingen in gooit. :P
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Schanulleke

Re:Bakken
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2009, 14:55:44 »
Er bestaat helaas geen enkele normale margarine die veganistisch is. Er wordt namelijk altijd vitamine D aan toegevoegd, volgens mij is dat verplicht. Over het algemeen gebruiken ze daarvoor vitamine D3, en dat wordt gewonnen uit visolie of schapenwol (wolvet). De plantaardige vorm (D2) wordt voor zover ik weet alleen gebruikt door enkele biologische fabrikanten.

Ik meende dat er in Wajang ook geen D3 zit, maar ik kan me vergissen. Natufood heeft volgens mij wel een vegan variant met D2.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bakken
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2009, 15:26:00 »
Wajang was inderdaad een tijdje veganistisch maar nu helaas niet meer.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Bakken
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2009, 19:16:49 »
ik gebruik alpro soja light, en dat spettert eigenlijk helemaal niet. zelfs niet op hoge temperaturen. is dat dan anders dan andere, of komt het door mezelf?

izzy

Re:Bakken
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2009, 19:42:36 »
schnitzels vind ik niet lekker als ze gebakken zijn in olie

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Bakken
« Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2009, 19:45:56 »
schnitzels vind ik niet lekker als ze gebakken zijn in olie

jah, en aardappeltjes ook niet, die hebben echt wel (fake) boter nodig, naar mijn smaak.

Schanulleke

Re:Bakken
« Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2009, 09:50:50 »
Wajang was inderdaad een tijdje veganistisch maar nu helaas niet meer.

Ik heb eens even op het pakje in mijn koelkast gekeken en er staat niet bij of het D2 of D3 is. Nu begrijp ik dus waarom het idd niet veganistisch is. Wat ik wel vreemd vind, is dat er op staat: vrij van dierlijke hulpstoffen. Dat zou suggereren dat er wel D2 is gebruikt ipv D3. Beetje misleidend, als je het mij vraagt.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bakken
« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2009, 15:12:43 »
in margarine zit te veel water om erin te kunnen bakken, dat spettert. ik bak alleen in olie, ka en soms in roomboter...

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bakken
« Reactie #15 Gepost op: 23 februari 2009, 10:09:53 »
schnitzels vind ik niet lekker als ze gebakken zijn in olie

jah, en aardappeltjes ook niet, die hebben echt wel (fake) boter nodig, naar mijn smaak.
Dan heb je nog geen aardappeltjes gebakken in cocosolie (ik heb die van de chinese super, maar bij de natuurwinkel hebben ze er ook, maar die is duurder)? Heel lekker, smakelijker en krokanter dan in olie of boter.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Bakken
« Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2009, 14:08:02 »
schnitzels vind ik niet lekker als ze gebakken zijn in olie

jah, en aardappeltjes ook niet, die hebben echt wel (fake) boter nodig, naar mijn smaak.
Dan heb je nog geen aardappeltjes gebakken in cocosolie (ik heb die van de chinese super, maar bij de natuurwinkel hebben ze er ook, maar die is duurder)? Heel lekker, smakelijker en krokanter dan in olie of boter.

dat wil ik wel een keer proberen... blijft zoiets lang goed? geeft het een heel sterke cocossmaak af?

Offline Rosanne

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bakken
« Reactie #17 Gepost op: 24 februari 2009, 09:36:23 »
Kokosolie smaakt niet naar kokos! Heel neutraal eigenlijk.
Wel lastig dat het de neiging heeft tot 'vast zijn' bij kamertemperatuur. Vaak moet je het flesje verwarmen tot het schenkbaar is.



Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Bakken
« Reactie #18 Gepost op: 24 februari 2009, 10:39:47 »
ik bak alleen maar in kokosolie, smaakt inderdaad helemaal niet naar kokos. Bij de natuurwinkel zit het in potten of bakken. Dan maakt het niet uit dat het "vast' is. Mij bevalt het erg goed.