Ik ben net terug uit India en heb daar heerlijke sapjes gehad!! Met name beetroot, carrot, ginger zijn mijn favoriet!! Nu wil ik ze natuurlijk zelf maken, maar moet eerst een machine aanschaffen... nu vraag ik me af, wat zijn de voordelen van een Sapperser/Juicer t.o.v. een blender of keukenmachine??
Voordelen juicer/nadelen blender:
- er kan ook groente in (die krijg je als ze rauw zijn in een blender nooit superfijn gepureerd)
- je hoeft de meeste soorten groente en fruit niet te schillen voordat je ze in de blender doet (ik doe wortels, courgettes, rode biet, kiwi, appel, peer enz. gewassen maar met schil in de juicer)
- je krijgt sap (bij een blender wordt het meer een prutje, babyvoeding zeg maar)
Nadelen juicer/voordelen blender:
- bepaalde fruitsoorten kunnen er niet in (met name zetmeelrijke vruchten zoals bananen, avocado's enz.), daarvoor moet je alsnog met een blender aan de slag
- minder makkelijk schoon te maken dan een blender, want meer onderdelen
- als je iets lekkers met ijs, yoghurt, muesli enz. wilt maken, heb je alsnog een blender nodig
- een deel van de voedingsstoffen blijft achter in de prut die je weggooit (in ieder geval een aanzienlijke hoeveelheid voedingsvezel)
Mijn advies: neem zowel een blender als een juicer om bovengenoemde na- en voordelen op te vangen. Het is wel een investering, maar ik vind de combi echt de moeite waard. Ik gebruik beide dagelijks en heb nog nooit zoveel groente en fruit gegeten.