Vegatopia Forum

Zelf sap persen

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Zelf sap persen
« Reactie #20 Gepost op: 06 april 2009, 22:47:39 »
Dank je voor de links. Kennelijk zijn wetenschappers het er niet over eens.

Volgens mij zijn de betrouwbare wetenschappers het er over eens dat er geen afdoende bewijs is dat het positieve effecten heeft maar wel voldoende bewijs dat er mogelijk negatieve gevolgen voor de gezondheid zijn.

Ze leken me wel vezelrijk. En ik zat ook te denken in het verlengde van pompoenpitten, zonnebloempitten, pijnboompitten en andersoortige pitten en zaden. Maar onderbouwen kan ik dat niet. :-[

Genoeg ander spul om je vezels uit te halen.  En met die andere pitten is natuurlijk niets mis.

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 06 april 2009, 23:42:46 »
Bij de hema hebben ze ook sapcentrifuges. Hebben die een beetje kwaliteit en zijn ze niet te ingewikkeld met schoonmaken?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #22 Gepost op: 07 april 2009, 20:52:08 »
Volgens mij is de truc bij elke sapcentrifuge om METEEN af te spoelen met koud water. Vaak is afwassen dan niet eens nodig. Maar als je het een keertje vergeet dan zit je meteen een dag af te wassen.
Heb trouwens goede ervaringen met 'hema' kwaliteit maar (nog?) niet met hun SC.

Schanulleke

« Reactie #23 Gepost op: 07 juni 2009, 18:46:01 »
Hmmm, misschien is zo'n sapcentrifuge iets voor mij. Ik ben geen echte groente-eter, maar misschien lust ik het in sapvorm wel. Soms is het namelijk niet eens de smaak die me tegenstaat, maar de structuur. En daar heb je bij sapjes niets mee te maken.

Ik heb gisteren een sapcentrifuge van Philips gekocht met als doel het vergroten van mijn dagelijkse groente-inname. Ben daarna meteen doorgefietst naar de supermarkt voor appels, sinaasappels, kiwi's, wortels en broccoli.

Mijn ervaringen tot nu toe:
* 2 appels + halve wortel + een paar broccoliroosjes = zeker drinkbaar voor een niet-groenteliefhebber
* 2 sinaasappels + 1 wortel + 1 kiwi + een paar flinke broccoliroosjes = idem

Ik moet nog wel even wennen aan die "rauwe groente-geur". Wat wel erg handig is, is dat zelfs de kiwi er met schil-en-toebehoren in kan! Da's echt superhandig. :D Ik heb er ook een DVD bij gekregen van Jason Vale, aka The Juice Master (had nog nooit van die man gehoord, maar dat terzijde). Heb natuurlijk die DVD meteen even bekeken. De eerste 5 minuten dacht ik dat het zo'n raw food-promofilm was (gezever over enzymen, levend voedsel, 'mijn eczeem en psoriasis zijn verdwenen sinds ik sapjes drink', alternatieve geneeswijzen versus reguliere gezondheidszorg,...), maar die toon zette gelukkig niet door in de rest van de DVD. (Ik wil gewoon lekkere sapjes maken en geen raw food-gepreek.) Om een lang verhaal kort te maken: ik heb gisteren en vandaag meer groente gegeten dan ik ooit zou hebben gedaan zonder dat apparaat. Voor mij een uitkomst dus. ;D

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #24 Gepost op: 07 juni 2009, 19:06:47 »
Die dvd is vrij ernstig, maar wel goed om ideeën op te doen. Wat ik nog het mooist vind is, dat hij de hele tijd roept: keep it simple, en dan vervolgens een sap van -tig verschillende soorten fruit gaat maken.

Schanulleke

« Reactie #25 Gepost op: 07 juni 2009, 21:57:46 »
 ;D Inderdaad ja. Vooral dat appel-courgette-komkommer-wortel-spinazie-waterkers-gember-paprika-citroen-sapje laat zich absoluut als 'simple' classificeren. :bonk:

Maar het is zoals je zegt: aan ideeen geen gebrek in ieder geval. Ik heb net nog even 'gesapcentrifugeerd'. Eerst een sapje gemaakt van een sinaasappel, een halve (dikke) winterpeen en een grote broccolistronk zonder roosjes. Daarna in de blender met een klein stuk meloen, een appel en twee eetlepels roosvicee ferro. Was ook weer prima drinkbaar, maar nu proefde ik in de nasmaak wel duidelijk de wortel. De volgende keer dus toch wat minder wortel erin.

Wat ik trouwens wel leuk vind, is dat ik die broccolistronk nog kon gebruiken. Normaal ging die bij mij grotendeels de GFT-bak in. Da's toch weer winst.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #26 Gepost op: 07 juni 2009, 23:42:07 »
Wat ik trouwens wel leuk vind, is dat ik die broccolistronk nog kon gebruiken. Normaal ging die bij mij grotendeels de GFT-bak in. Da's toch weer winst.
Broccolisap...
Zou toch zo een twee drie niet in me op komen...

Kan me ook niet voorstellen dat daar sap in zit ???

Tijdens mijn opvoeding is het er helaas met de groente-en-fruit-lepel ingegoten dat je groente en fruit NOOIT in een maaltijd mag combineren. Op de een of andere manier moet ik daar altijd aan denken als ik al die lekkere receptjes lees en doe ik t toch maar niet. Best jammer eigenlijk.

Schanulleke

« Reactie #27 Gepost op: 08 juni 2009, 14:47:57 »
Groente en fruit schijnen wel te gaan gisten samen, maar het fijne weet ik er niet van. Of het echt ongezond is of dat het gewoon zwaar op de maag ligt... ???

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #28 Gepost op: 08 juni 2009, 18:11:05 »
Groente en fruit schijnen wel te gaan gisten samen, maar het fijne weet ik er niet van. Of het echt ongezond is of dat het gewoon zwaar op de maag ligt... ???

Dat is volgens mij 'volkswijsheid' in bepaalde alternatieve kringen die gerust mag afgedaan worden als onzin.  Het begint al met het gegeven dat men fruit en groenten op diverse manieren kan definiëren en dat wat in het ene geval als fruit kan bestempeld worden, in het andere geval groenten zijn.  Bovendien is er zoveel onderscheid in samenstelling tussen diverse groenten en diverse soorten fruit dat het een wonder zou zijn als elke combinatie van groenten en fruit een vergelijkbaar effect op het lichaam zou hebben.

Schanulleke

« Reactie #29 Gepost op: 08 juni 2009, 19:08:51 »
Dat gistingsverhaal had ik van een website. Heb het even gecontroleerd, en ja hoor: het komt van een alternatieve dietistensite. Niet te zwaar aan tillen dus. ;)

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #30 Gepost op: 09 juni 2009, 09:04:49 »
O dat wist ik eigenlijk allang hoor. Bij ons thuis komt het bij Dr Vogel vandaan, maar het werd iedere keer weer gezegd als groente en fruit moesten worden gecombineerd.
Ik wíl er dan ook niet zwaar aan tillen maar het zit zo'n beetje met secondelijm vastgehamerd zeg maar.

Schanulleke

« Reactie #31 Gepost op: 09 juni 2009, 15:02:30 »
Ik wil ook nog graag een keer een sapje met rode biet maken (vanwege de kleur ;D), maar ik kan nergens rauwe rode biet vinden. Ik ben al bij een groentenspeciaalzaak geweest, maar zelfs daar werden ze alleen gekookt verkocht. Verkeerde seizoen misschien? Hoe dan ook, vanmiddag ga ik weer boodschappen doen. Ik hoop weer wat andere lekkere ingredienten voor mijn sapjes te kunnen vinden.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #32 Gepost op: 09 juni 2009, 15:16:25 »
Vroegah lagen ze iig gewoon rauw bij de AH, maar dat zal wel niet meer.
Kan het niet met gekookte dan, of is dan het idee weg?

Misschien een reformzaak proberen.

is iig erg lekker én heel gezond!

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #33 Gepost op: 09 juni 2009, 18:22:34 »
ik weet dat de makro ze in het seizoen heeft.. maar of je daar wat aan hebt?
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline greet

• 2.671
« Reactie #34 Gepost op: 09 juni 2009, 18:28:12 »
Het duurt nog wel eventjes eer het seizoen is, te zien aan de bieten in onze tuin.
Dat wordt weer overkill in de herfst... :-\ Ik lust dat namelijk helemaal niet graag.  :-X

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #35 Gepost op: 09 juni 2009, 18:32:50 »
misschien kan schanulleke er straks heerlije sapjes mee maken  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

« Reactie #36 Gepost op: 09 juni 2009, 19:08:15 »
Het duurt nog wel eventjes eer het seizoen is, te zien aan de bieten in onze tuin.
Dat wordt weer overkill in de herfst... :-\ Ik lust dat namelijk helemaal niet graag.  :-X

Misschien is het nog niet te laat om de bietenkever in je tuin uit te zetten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Kiwi

« Reactie #37 Gepost op: 09 juni 2009, 19:59:52 »
Ik had ze een week of twee, drie geleden nog in mijn groentepakket, dus ik ga er eigenlijk van uit dat het nu bietenseizoen is (aangezien die groenten hier allemaal in de buurt verbouwd worden).

Offline greet

• 2.671
« Reactie #38 Gepost op: 09 juni 2009, 20:08:44 »
kan hoor, ik weet alleen dat onze rode bieten vooral in de herfst op het bord komen. Zal er ook wel vanaf hangen...

Schanulleke

« Reactie #39 Gepost op: 10 juni 2009, 14:32:42 »
Ik heb gisteren op de valreep toch nog rauwe rode biet gevonden! Gisteravond een zoet, roze sapje gehad. :beer:

Er zijn diverse websites waarop je kunt zien welke groenten bij welk seizoen horen, zoals deze of deze.