Vegatopia Forum

Beginnen met vis eten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

isdatzo

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #20 Gepost op: 16 februari 2009, 23:18:54 »
Het schijnt dat met een hedendaags (niet-vegetarisch) westers dieet, de balans tussen de omega 3 en 6 vetzuren niet optimaal is. Daarom wordt schijnbaar aangeraden om zo af en toe een vette vis te eten.

Zoals je kunt zien - in mijn vorige post - zijn er behoorlijk sterke aanwijzingen dat visconsumptie de kans om te overlijden aan hartziekten verlaagd. Sterker nog: Er zijn aanwijzingen dat de totale kans om te overlijden daalt. Dat betekent dat het beschermende op het hart niet wordt "geneutraliseerd" door bijvoorbeeld een verhoogde kans om te overlijden aan andere oorzaken.

Maar omega-3 vetzuren kan je ook halen uit allerlei andere dingen; zeewier (chlorella), walnoten, avocado's, etc.

De omzetting van omega-3 naar DHA is verwaarloosbaar uit bronnen anders-dan-vis.

Zoals je in mijn post hierboven kunt zien is er een onafhankelijk beschermend effect van vis. Dat betekent dat het een toegevoegd effect is. Met andere woorden: of alles in je dieet nu bijzonder gezond is, of bijzonder ongezond, consumptie van vis heeft altijd een beschermend effect tegen het overlijden aan hartziekten.


Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #21 Gepost op: 17 februari 2009, 07:38:39 »
Des ondanks is dit een forum voor vegetariërs en veganisten, dus veel hier zullen geen vis willeneten, omdat de manier van vangen of kweken dusdanig tegen staat dat dit niet op weegt tegen de gezonde effecten van het eten van vis.
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #22 Gepost op: 17 februari 2009, 09:11:09 »
Des ondanks is dit een forum voor vegetariërs en veganisten, dus veel hier zullen geen vis willeneten, omdat de manier van vangen of kweken dusdanig tegen staat dat dit niet op weegt tegen de gezonde effecten van het eten van vis.

eens. En dan wil ik wel eens een gedegen onderzoek zien met harde getallen over de levensverlenging. Want zo kun je een mooie balans zien van het aantal vissen dat in leven blijft door het niet consumeren van vis en wellicht een iets korter leven.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #23 Gepost op: 17 februari 2009, 09:44:03 »
Zoals je in mijn post hierboven kunt zien is er een onafhankelijk beschermend effect van vis.

Er zijn genoeg (vaak recente) onderzoeken te vinden die dat weerspreken.

Zie bijvoorbeeld New Study Finds Eating Fish Does Not Protect the Heart, of Fish still not a healthy choice, of Fish Consumption Presents More Risks than Benefits, Doctors Say, etc.

Dus.  :)
“it's strange how life makes sense in time...”

isdatzo

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #24 Gepost op: 17 februari 2009, 10:12:26 »
Des ondanks is dit een forum voor vegetariërs en veganisten, dus veel hier zullen geen vis willeneten, omdat de manier van vangen of kweken dusdanig tegen staat dat dit niet op weegt tegen de gezonde effecten van het eten van vis.

Dat begrijp ik, en ik heb respect voor de keus om te eten wat je wilt.

De vraag van de topicstarter gaat echter over de gezondheidseffecten van vis. Het lijkt me belangrijk daar een eerlijk antwoord op te geven zodat iedereen zelf een bewuste afweging kan maken aan de hand van de kennis die op dit moment beschikbaar is.

isdatzo

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #25 Gepost op: 17 februari 2009, 10:35:52 »
eens. En dan wil ik wel eens een gedegen onderzoek zien met harde getallen over de levensverlenging. Want zo kun je een mooie balans zien van het aantal vissen dat in leven blijft door het niet consumeren van vis en wellicht een iets korter leven.

Een literatuuroverzicht van alle relevante studies t/m april 2006 van de "Harvard Medical School" voldoet niet aan jouw criteria hiervoor?

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #26 Gepost op: 17 februari 2009, 11:05:18 »
@Isdatzo:
Ach, ook Harvard onderzoeken worden gesponsord door het bedrijfsleven, misschien is dit onderzoek wel gesponsord door het ministerie van Landbouw & Visserij. Alle onderzoeksresultaten van ieder onderzoek zijn op verschillende manieren interpreteerbaar en omdat het interpreteren altijd mensenwerk is, zal ik nooit 100% vertrouwen op onderzoek van welk instituut ook.

Maar, zelfs al zou 100% bewezen zijn dat vis goed voor me is, dan zou ik het toch niet willen eten omdat het tegen mijn principes is (bovendien krijg ik telkens last van mijn maag als ik per ongeluk is vlezigs binnen krijg). Als iemand twijfelt of hij/zij voor zijn gezondheid misschien toch maar zijn principes geweld aan wil doen, dan vind ik het een goed gebaar om ook andere alternatieven te geven waardoor die persoon alsnog gezond leeft en toch volgens zijn principes kan blijven eten. Dit is nu eenmaal een website voor vegetariërs en dat zal dan ook de reden zijn waarom hij zijn vraag hier post en niet het Voedingscentrum e-mailt.

@Mrace
Er zijn een paar hele goede alternatieven genoemd. Ik kook ook wel vaker voor meerdere dagen en soms gooi ik het in de diepvries (dan hoef ik rijst bijvoorbeeld alleen maar op te warmen) of eet ik het binnen 2 dagen op (langer is niet goed vanwege bacterie-groei).
Veel kaas eten is nu juist niet een gezond alternatief vanwege de verzadigde vetten.

Kees heeft ook een heel goed lijstje genoemd. Ik heb bijvoorbeeld een hele tijd op een werkplek gezeten met veel herrie en en zo goed als geen daglicht. Daarvan werd ik heel erg moe, het vrat energie. Een daglicht lamp thuis hielp gedeeltelijk, maar ik heb nu al een tijdje een werkplek met invallend daglicht en minder lawaai om mij heen en minder stress van de werkdruk: wel druk in dat ik genoeg te doen heb, maar geen stress omdat de mensen hier anders met hun werk omgaan. Dat heeft zo veel gescheeld met mijn vermoeidheidsverschijnselen. Ik zou als ik jou was dat lijstje van Kees ook eens afgaan.

Overigens, als je echt per se weer vis wilt eten, dan is dat een heel persoonlijke keuze en daar ga ik niets tegenin brengen.. Maar het kan ook zijn dat het probleem niet aan jouw vegetarische eetpatroon ligt.

isdatzo

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #27 Gepost op: 17 februari 2009, 14:38:27 »
Zoals je in mijn post hierboven kunt zien is er een onafhankelijk beschermend effect van vis.

Er zijn genoeg (vaak recente) onderzoeken te vinden die dat weerspreken.

Zie bijvoorbeeld New Study Finds Eating Fish Does Not Protect the Heart, of Fish still not a healthy choice, of Fish Consumption Presents More Risks than Benefits, Doctors Say, etc.

Dus.  :)


Dit is het abstract van het artikel waar je 1e link aan refereert:

Citaat
Relation of omega-3 Fatty Acid intake to other dietary factors known to reduce coronary heart disease risk.
Data supporting the inverse correlation of fish or long-chain omega-3 fatty acid (FA) (eicosapentaenoic acid plus docosahexaenoic acid) supplement consumption and coronary heart disease are inconclusive and may be confounded by other dietary and lifestyle factors. Using the Diabetic Control and Complications Trial (DCCT) database (n = 1,441), correlations between consumption of omega-3 FAs and saturated FAs to dietary variables (kilocalories, macronutrients, sodium, and cholesterol) and to age, gender, exercise level, and tobacco use were tested using Pearson correlation coefficients. Long-chain omega-3 FA intake inversely correlated with consumption of calories (r = -0.16, p <0.0001), percent calories from total fat (r = -0.14, p <0.0001), and percent calories from saturated FAs (r = -0.21, p <0.0001) and directly with dietary fiber intake (grams per 1,000 kcal, r = 0.20, p <0.0001). In the DCCT database, long-chain omega-3 FAs (i.e., fish consumption) inversely correlated with an overall low risk nutritional profile for coronary heart disease. In conclusion, these findings provide evidence that associations observed in studies suggesting a benefit of fish or long-chain omega-3 FAs may be due to a convergence of greater fish intakes with an overall healthier dietary pattern rather than with a specific effect of long-chain omega-3 FAs.
Link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17478148

Zoals je kunt zien is er helemaal geen onderzoek gedaan naar visconsumptie in relatie tot de gezondheid. Er is een correlatie gevonden tussen visinname en zgn. "confounders".
Dit betekent dat mensen in deze studie die vis eten mogelijk ook minder verzadigd vet binnenkregen en meer vezels. Daarna wordt de suggestie gedaan dat het beschermende effect van vis mogelijk niet veroorzaakt zou zijn door inname van vis, maar door de daaraan gepaarde verlaagde/verhoogde inname van andere voedingsmiddelen.

1) Het effect van vis op de gezondheid in deze kleine studie is niet onderzocht. Daarmee vervalt de titel van je referentie tot een relevantie van 0,0. Je kunt immers geen uitspraken doen over dingen die je niet hebt onderzocht.
2) Er is ook niet onderzocht of inname van vetten en vezels ook daadwerkelijk een effect hadden op de beschermende werking van vis.
3) In alle wetenschappelijke studies wordt gecorrigeerd voor de effecten van confounders (in dit geval vetten en vezels) op de werking van vis.
Bovendien is het artikel wat ik heb geplaatst een meta-analyse van "prospective", maar ook van "randomized" studies. Bij de laatste studievorm is er helemaal geen sprake meer van een mogelijk gezonder voedingspatroon van mensen die vis eten. In randomized studies krijgt een deel van de mensen een visolie-capsule, en een ander deel een placebo.
4) Er zijn ook studies waarin het effect van voeding op de gezondheid juist nog sterker wordt na correctie voor confounders. Dit is nooit te voorspellen.




Het 2e artikel waar je aan refereert is ook al geen onderzoek naar de relatie tussen vis en effecten op de gezondheid. Het is een mening zonder enige onderbouwing van feiten, en zonder referentie die de theorie aannemelijk maakt.
Er wordt gesteld dat vis veel PCBs en kwik bevat. Daaraan wordt simpelweg de conclusie verbonden dat vis niet gezond zou zijn.

Wanneer je naar het artikel kijkt wat ik heb geplaats, zie je dat de feiten toch net even anders liggen:
-Er is geen overtuigend bewijs van een toxisch effect van kwik op hart-en vaatziekten. En:

Citaat
Het is belangrijk om te weten dat in de 2 studies waarin wèl een hoger risico van kwik op deze ziekten werd gevonden, het netto effect van vis consumptie nog steeds een beschermend effect laat zien.

-De hoeveelheid PCBs en dioxines in zalm zijn vergelijkbaar met die in ander voedsel. Het netto effect op de gezondheid is als volgt:

Citaat
De hoeveelheid PCBs en dioxines in zalm zijn vergelijkbaar met die in ander voedsel (tabel 2). Zalm bevat echter ook aanzienlijke hoeveelheden vetzuren (EPA & DHA).

Wanneer zalm zou worden geconsumeerd in een hoeveelheid die 1000 mg EPA & DHA per dag zou leveren zou deze over een periode van 70 jaar in een groep van 100.000 mensen zorgen voor 24 (gekweekte zalm) of 8 (wilde zalm) extra doden door kanker. Daarentegen zou dit resulteren in 7.125 minder doden door hartziekten.





Het 3e artikel waar je aan refereert betreft hetzelfde als je 2e referentie: Het is wederom een mening zonder enige onderbouwing of referentie.
Dit keer gooiden de "experts" het over een andere boeg: Vis bevat veel verzadigt vet + cholesterol en zou daarom zelfs ongezond zijn. Tja, als je 30 jaar aan onderzoek gewoon negeert, kun je tot elke conclusie komen die je wilt.
Wanneer de theorie van dr. "expert" zou kloppen zou de consumptie van vis zorgen voor een verhoging van het aantal doden door hartziekten. Wanneer je naar mensstudies kijkt die daadwerkelijke inname van vis of visolie hebben onderzocht in relatie tot hartziekten, is er toch een duidelijke trend te zien...



Samenvatting:
-In niet 1 van je 3 referenties is een onderzoek gedaan naar het effect van vis, dioxines, kwik, of PCBs op de gezondheid. Vreemd van de auteurs om een uitspraak te doen over iets wat je niet hebt onderzocht.
-Referentie 2 + 3 zijn meningen van "experts" zonder onderbouwing. Sterker nog: wanneer feiten een totaal andere richting opwijzen, vind ik het bijzonder vreemd om een theorie de wereld in te helpen die een ander verhaal suggereert. Daarmee maak je je als "expert" nogal ongeloofwaardig.

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #28 Gepost op: 17 februari 2009, 14:48:56 »
Ik begin me zo langzamerhand af te vragen wie je bent en waarom je er zo op bent gebrand ons te bewijzen dat vis gezond voor ons is.
Wat is je motivatie hiervoor?
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

isdatzo

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #29 Gepost op: 17 februari 2009, 15:10:11 »
@Isdatzo:
Ach, ook Harvard onderzoeken worden gesponsord door het bedrijfsleven, misschien is dit onderzoek wel gesponsord door het ministerie van Landbouw & Visserij.

Financial Disclosures: Dr Rimm reports that he has received research funding from Merck, Pfizer, and GlaxoSmithKline, and that he has received payment or honoraria for presentations about food and diets from the US Environmental Protection Agency, the US Food and Drug Administration, the Institute of Medicine, the Culinary Institute of America, the International Chefs Association, and academic conferences funded by Bunge and Unilever. Dr Mozaffarian reported no financial disclosures.

Funding/Support: This study was supported by National Heart, Lung, and Blood Institute, National Institutes of Health grant K08-HL-075628.

Alle onderzoeksresultaten van ieder onderzoek zijn op verschillende manieren interpreteerbaar en omdat het interpreteren altijd mensenwerk is, zal ik nooit 100% vertrouwen op onderzoek van welk instituut ook.

Interpretatie komt pas na presentatie van de feiten. De link naar mijn referentie beschrijft zo duidelijk mogelijk de feiten zoals die zijn gevonden na systematic review + meta-analyse.

1) Dit is geen op zichzelf staand onderzoek. Dit is een systematic review. Een systematic review is een literatuuroverzicht van alle studies die tot op dat moment zijn gedaan. Aan de hand van een bepaalde rekenmethode (meta-analyse) wordt vervolgens gekeken naar het gemiddelde effect van de combinatie van al deze studies samen.
2) Een systematic review betekent dat de auteurs een transparant overzicht geven van hun werkwijze.
Wanneer een groep andere onderzoekers volgens deze zelfde werkwijze een review schrijven zullen ze dezelfde studies/feiten vinden, en aan de hand daarvan is het waarschijnlijk dat ze tot dezelfde conclusie komen.
Omdat de werkwijze transparant is, kan iedereen voor zichzelf een controle doen op de compleetheid ervan. Er is daarom ook maar één manier om onderbouwde kritiek te geven op het artikel van Harvard: Wanneer je met wetenschappelijke artikelen aankomt die niet zijn meegenomen in de analyse van de onderzoekers.
Het lijkt me sterk dat iemand op dit forum daartoe in staat is.

Maar, zelfs al zou 100% bewezen zijn dat vis goed voor me is, dan zou ik het toch niet willen eten omdat het tegen mijn principes is (bovendien krijg ik telkens last van mijn maag als ik per ongeluk is vlezigs binnen krijg). Als iemand twijfelt of hij/zij voor zijn gezondheid misschien toch maar zijn principes geweld aan wil doen, dan vind ik het een goed gebaar om ook andere alternatieven te geven waardoor die persoon alsnog gezond leeft en toch volgens zijn principes kan blijven eten. Dit is nu eenmaal een website voor vegetariërs en dat zal dan ook de reden zijn waarom hij zijn vraag hier post en niet het Voedingscentrum e-mailt.

Het probleem is dat er geen alternatief voor vis is. De manier waarop vis bescherming geeft, is anders dan die van andere gezonde voedingsmiddelen.
Er zijn wèl andere manieren om te zorgen voor een dieet dat de kans op cardiovasculaire aandoeningen voorkomt: meer groenten & fruit, noten, melk, volkoren producten, alcohol (wijn). Dan reken ik de 2 belangrijkste variabelen nog niet eens mee: Geen overgewicht, en veel en/of intensieve lichamelijke beweging.
Feit is echter dat zelfs iemand die al extreem gezond eet, nog gezonder zal zijn indien hij 1-2 x per week zalm (of andere vette vis) eet.


Schanulleke

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #30 Gepost op: 17 februari 2009, 15:11:38 »
Zomaar een citaatje van de website van het voedingscentrum:

Een vegetarisch eetpatroon met voldoende groente, fruit, brood, graanproducten, zuivelproducten en vleesvervangers, levert alle voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft. Ook kinderen kunnen vegetarisch eten, mits het vlees goed vervangen wordt.

In dit lijstje wordt nergens vis genoemd. Het lijkt me dat het voedingscentrum zich baseert op gedegen wetenschappelijk onderzoek. Conclusie: hoe het ook zit met Omega-3 en -6 en welke andere goede stoffen er ook in vis zitten, kennelijk krijgt een vegetarier die toch op een andere manier ook wel binnen. De gezondheidsvoordelen van vis zijn kennelijk niet zo groot dat het voedingscentrum alle vega's (die toch al weinig dierlijks binnen krijgen) met klem aanraadt om toch vooral wel wat vis te comsumeren. Volgens mij is vis niet bij uitstek gezond of ongezond te noemen.

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #31 Gepost op: 17 februari 2009, 15:19:30 »
Ik begin me zo langzamerhand af te vragen wie je bent en waarom je er zo op bent gebrand ons te bewijzen dat vis gezond voor ons is.
Wat is je motivatie hiervoor?

Misschien heb je bovenstaande vraag niet gezien, maar ik zou toch alsnog graag weten wat nu je motivatie is.
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

isdatzo

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #32 Gepost op: 17 februari 2009, 15:20:05 »
Ik begin me zo langzamerhand af te vragen wie je bent en waarom je er zo op bent gebrand ons te bewijzen dat vis gezond voor ons is.
Wat is je motivatie hiervoor?

Ik ben (net als jullie?) nieuwsgierig naar de relatie tussen voeding & gezondheid.
Bewijzen dat vis gezond is, is bijzonder moeilijk. Het belangrijkste wat je volgens mij kunt doen is transparantie geven over de stand van zaken op dit moment. En de stand van zaken betreffende de relatie tussen vis en hartziekten/overlijden probeer ik zo duidelijk mogelijk te maken.

Ik ben helemaal voor het recht om te eten wat je wilt, en heb respect voor ieders keuze. Mijn doel is het om mensen de middelen te geven om tot een bewuste keuze te komen.
Volgens mij kun je pas een bewuste keuze maken (in dit geval wel of geen vis) wanneer je een idee hebt van het effect van die keuze.


Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #33 Gepost op: 17 februari 2009, 15:22:25 »
Samenvatting:
-In niet 1 van je 3 referenties is een onderzoek gedaan naar het effect van vis, dioxines, kwik, of PCBs op de gezondheid. Vreemd van de auteurs om een uitspraak te doen over iets wat je niet hebt onderzocht.
-Referentie 2 + 3 zijn meningen van "experts" zonder onderbouwing. Sterker nog: wanneer feiten een totaal andere richting opwijzen, vind ik het bijzonder vreemd om een theorie de wereld in te helpen die een ander verhaal suggereert. Daarmee maak je je als "expert" nogal ongeloofwaardig.

En jij maakt je hiermee tot iemand waarmee ik niet in discussie ga, ook al zou ik de tijd er voor hebben. Ik heb mijn mening, gebaseerd op meer dan 200 gerelateerde artikelen die ik in de afgelopen jaren heb gelezen. Ik wil niet zeggen dat je ongelijk hebt, maar de manier waarop jij hier bepaalde meningen als feiten erdoor probeert te drukken staat me helemaal niet aan. Ik zou zeggen, probeer het eens op een ander forum. :)

“it's strange how life makes sense in time...”

isdatzo

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #34 Gepost op: 17 februari 2009, 15:26:44 »
Zomaar een citaatje van de website van het voedingscentrum:

Een vegetarisch eetpatroon met voldoende groente, fruit, brood, graanproducten, zuivelproducten en vleesvervangers, levert alle voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft. Ook kinderen kunnen vegetarisch eten, mits het vlees goed vervangen wordt.

In dit lijstje wordt nergens vis genoemd. Het lijkt me dat het voedingscentrum zich baseert op gedegen wetenschappelijk onderzoek. Conclusie: hoe het ook zit met Omega-3 en -6 en welke andere goede stoffen er ook in vis zitten, kennelijk krijgt een vegetarier die toch op een andere manier ook wel binnen. De gezondheidsvoordelen van vis zijn kennelijk niet zo groot dat het voedingscentrum alle vega's (die toch al weinig dierlijks binnen krijgen) met klem aanraadt om toch vooral wel wat vis te comsumeren. Volgens mij is vis niet bij uitstek gezond of ongezond te noemen.

Ik vind het volgende:

Citaat
Elk voedingsmiddel bevat verschillende voedingsstoffen in wisselende hoeveelheden. Door gevarieerd te eten, is de kans het grootst dat het lichaam voldoende van alle voedingsstoffen krijgt. De basis voor een gezonde voeding die het Voedingscentrum met de Schijf van Vijf aanbeveelt, zorgt voor voldoende voedingsstoffen. Deze bestaat uit een ruime hoeveelheid brood, aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten, groente en fruit en twee keer per week vis. Dit wordt aangevuld met zuivel en vlees, eieren of vleesvervangers en margarine of bak- en braadproducten. Verder is voldoende vocht belangrijk.
Bron: http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGezondheid/Gezond+eten/

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #35 Gepost op: 17 februari 2009, 15:28:43 »
Ik denk dat meneer (of mevrouw) visboer van beroep is  :P

isdatzo

Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #36 Gepost op: 17 februari 2009, 15:31:24 »
Samenvatting:
-In niet 1 van je 3 referenties is een onderzoek gedaan naar het effect van vis, dioxines, kwik, of PCBs op de gezondheid. Vreemd van de auteurs om een uitspraak te doen over iets wat je niet hebt onderzocht.
-Referentie 2 + 3 zijn meningen van "experts" zonder onderbouwing. Sterker nog: wanneer feiten een totaal andere richting opwijzen, vind ik het bijzonder vreemd om een theorie de wereld in te helpen die een ander verhaal suggereert. Daarmee maak je je als "expert" nogal ongeloofwaardig.

En jij maakt je hiermee tot iemand waarmee ik niet in discussie ga, ook al zou ik de tijd er voor hebben. Ik heb mijn mening, gebaseerd op meer dan 200 gerelateerde artikelen die ik in de afgelopen jaren heb gelezen. Ik wil niet zeggen dat je ongelijk hebt, maar de manier waarop jij hier bepaalde meningen als feiten erdoor probeert te drukken staat me helemaal niet aan. Ik zou zeggen, probeer het eens op een ander forum. :)



Voor de duidelijkheid: Mijn ironie naar het woordje "expert" verwijst niet naar jou, maar naar de auteurs van de artikelen.

Misschien staat het er nogal "hard". Het is niet mijn bedoeling om hiermee iemand op het forum te kwetsen. Ik wil alleen de referenties waar je naar verwees is het juiste wetenschappelijke kader plaatsen, door te wijzen op het gebrek aan inhoudelijke informatie.  :)

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #37 Gepost op: 17 februari 2009, 15:35:03 »
Vissen produceren die belangrijke vetzuren overigens niet zelf, maar krijgen ze binnen via de algen die ze eten. Door vis te eten maak je dus eigenlijk een omweg, je kan de vetzuren ook direct uit de algen te halen.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #38 Gepost op: 17 februari 2009, 15:36:45 »
Ik begin me zo langzamerhand af te vragen wie je bent en waarom je er zo op bent gebrand ons te bewijzen dat vis gezond voor ons is.
Wat is je motivatie hiervoor?

Ik ben (net als jullie?) nieuwsgierig naar de relatie tussen voeding & gezondheid.
Bewijzen dat vis gezond is, is bijzonder moeilijk. Het belangrijkste wat je volgens mij kunt doen is transparantie geven over de stand van zaken op dit moment. En de stand van zaken betreffende de relatie tussen vis en hartziekten/overlijden probeer ik zo duidelijk mogelijk te maken.

Ik ben helemaal voor het recht om te eten wat je wilt, en heb respect voor ieders keuze. Mijn doel is het om mensen de middelen te geven om tot een bewuste keuze te komen.
Volgens mij kun je pas een bewuste keuze maken (in dit geval wel of geen vis) wanneer je een idee hebt van het effect van die keuze.



Ook al zou het eten van vis gezond of gezonder zijn (maar wat het dus niet is), dan zou ik -en met mij velen- het nog niet doen. Punt.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Beginnen met vis eten
« Reactie #39 Gepost op: 17 februari 2009, 15:38:56 »
Ik denk dat meneer (of mevrouw) visboer van beroep is  :P
Dat gevoel krijg ik dus ook meer en meer

Geloof alleen niet dat er hier nu ook maar iemand is die weer is gaan twijfelen over het eten van vissen ;)
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel