Hallo iedereen,
Al enige tijd is er een product op de professionele markt genaamd Qimiq. Het is op basis van melk (99%)en bevat 1% gelatine. Hoe het product gemaakt wordt is geheim, maar men garandeert dat er geen E-nummers in zitten.
Wij gebruiken het inmiddels als bindmiddel voor soepen/sauzen, vervanger van room en gelatine en voor een groot gedeelte eieren (als bindend of soufflerend middel). Qimiq kan gebruikt worden voor zowel warme als koude gerechten en zelf als basis voorhuisgemaakt ijs/parfait.
Het is (zeer) tijdbesparend en gemakkelijk in gebruik.
Volgens de makers:
-Only 15% fat content
-A natural dairy product, and doesn´t contain any E numbers, emulsifiers, stabilisers or preservatives (in contrast to non-dairy cream)
-Gluten free
-Can replace butter, eggs, cream and gelatine partially or completely, and is therefore ideal for a healthy well balanced diet
-No additional gelatine is required
-Is 100% "fool" proof
-Is neutral in taste and is therefore completely versatile, for cooking, baking and refining.
-Is acid stable (eg with vinegar or lemon juice)
-Can be combined with any ingredient
-Can build stable oil emulsions (ie, can bind fat)
-Binds water and moisture of any kind and drastically reduces moisture migration, skin formation and discolouration. Dishes look appetising for longer (on buffets, when pre-prepared, at presentations)
-Enhances the natural taste of added ingredients
-Contains all the benefits of milk
-Dishes made with QimiQ Cream Base have a full creamy taste despite less fat content
-Is suitable for children and most diet forms such as diabetes, low cholesterol and calorie diets, celiac diets etc.
En de site:
http://www.qimiq.comIk werk dus in de horeca en probeer mijn vak zo eerlijk mogelijk uit te oefenen. Als ik aan een vegetarier moet uitleggen wat het is wordt het vaak niet begrepen watvoor middel het is (komt mischien mede door mijn matige uitleg). Wij gebruiken in ongeveer 75% van onze gerechten Qimiq, hoeveelheden varieren per gerecht. Het probleem is dat het (vaak) niet mogelijk is om hetzelfde gerecht a la minute te maken zonder Qimiq. Onze vega gerechten zijn weliswaar zonder Qimiq.
Mijn(hoofd)vragen:
...Er van uitgaande dat de feiten die Qimiq beweert over haar product waarheid zijn...
-(1)Is qimiq geschikt voor vegetariers? (Voor Veganisten begrijp is dat dit product niet geschikt is.)
-(2)Wegen de voordelen van laag vet en cholesterol op tegen de gelatine?
-(3)Hoe kijken jullie tegen dit product aan? (Vooral degene die er al eens mee gewerkt hebben)
Graag onderbouwen met argumenten.
Ik ben Qimiq trouwens nognooit in de gewone supermarkt tegen gekomen.
Mijn deelvraag:
-(4)Zijn hier veganisten of vegetariers die in de horeca of voedingsindustrie werken?
Alvast hartelijk dank voor Uw reactie...