Vegatopia Forum

Vegetariers statistiek

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

winne

Vegetariers statistiek
« Gepost op: 01 januari 2009, 14:31:34 »
Ik kom soms mensen tegen die de mening hebben dat vooral vrouwen vegetarier zijn, en dat vegetariers een linkse politieke voorkeur hebben. Hebben zij gelijk? Geen van beide ideeën is op mij van toepassing. Zijn er statistieken van:

Het percentage van de vegetariers dat man is / vrouw is?
Het percentage van de vegetariers dat links stemt / rechts stemt ?  (en welke partij dan?)

Uit nieuwsgierigheid ben ik daarnaast ook nog benieuwd of vegetariers zich statische onderscheiden ten opzichte van anderen qua geloofsovertuiging, inkomen, leeftijd, en gezinsgrootte.

Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #1 Gepost op: 01 januari 2009, 14:39:45 »
Ik ben benieuwd naar het percentage vegetariërs dat benieuwd is naar dit soort statistieken. :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vegetariersstatistiek
« Reactie #2 Gepost op: 01 januari 2009, 14:52:06 »
Ik ben benieuwd naar het percentage vegetariëres dat benieuwd is naar het percentage vegetariërs dat benieuwd is naar dit soort statistieken. :kip:
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2009, 15:01:41 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #3 Gepost op: 01 januari 2009, 15:28:09 »
Op Vegatopia man-vrouw verhouding is 1:2.4 volgens http://www.vegatopia.com/smf/index.php?action=stats. Dat kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben, maar in het onderzoek waarin een verband tussen IQ en vegetarisme werd gevonden waren meer vrouwen dan mannen vegetarier.

winne

Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #4 Gepost op: 01 januari 2009, 22:26:18 »
Via de site van het CBS (centraal bureau voor statistiek) en vergelijkbare buitenlandse organisaties die statistieken bijhouden, kan ik niets vinden over vegetariers. Het verbaast me wel dat dergelijke statistieken niet makkelijk via internet zijn te vinden.

Een man-vrouw verhouding van 1:2,4 voor Vegatopia, kan zoals je zelf al schrijft verschillende oorzaken hebben. Misschien zijn er wel meer mannelijke vegetariers dan vrouwelijke, maar zijn zij hierover niet extravert?

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2009, 00:14:49 »
In mijn persoolijke leefomgeving ken ik 15 man (inclusief mijzelf) en 9 vrouwen.

Ga verder niet af op hyves of leden van vegatopia.
Mogelijk dat vrouwen en mannen met een sterke vrouwelijke kant (moi) meer forummen dan "echte" mannen.

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2009, 00:28:57 »
Misschien ken jij wel meer mannen dan vrouwen.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2009, 08:38:51 »
Via de site van het CBS (centraal bureau voor statistiek) en vergelijkbare buitenlandse organisaties die statistieken bijhouden, kan ik niets vinden over vegetariers. Het verbaast me wel dat dergelijke statistieken niet makkelijk via internet zijn te vinden.


Het CBS doet al jaren geen volkstellingen meer waarin dat gevraagd kan worden. Zeker vroeger, maar nu ook wel is het ook zo dat elke vraag meer werk, maar ook meer opslagcapaciteit vraagt. Het is blijkbaar niet interessant genoeg. Maar ik zie volgende week nog 2 CBS-medewerkers, kan ze eens vragen of ze toevallig weten of zoiets er wel is, maar niet online staat.

Wat ik wel weet, is dat de vraag wel in de het onderzoek van het Nijmeegse leerproject bij sociologie gevraagd werd. Dat moet ondertussen al een flink bestand zijn, maar Nijmegen is natuurlijk al niet representatief voor Nederland als het gaat om stemgedrag enzo.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #8 Gepost op: 03 januari 2009, 15:40:03 »
Ik ben benieuwd naar het percentage vegetariërs dat benieuwd is naar dit soort statistieken. :P

Ik vind dat ook een interessante vraag. Die van of er statistieken over bestaan. Ik ken alleen vrouwen (3) die vegetariër zijn, geen mannen; heb dus ook die indruk. Links georiënteerde politiek is daarentegen niet aan mij besteed.

winne

Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2009, 20:45:29 »
Omdat statistieken zo moeilijk zijn te vinden, heb ik de vraag 1 januari aan het CBS gemaild. Vandaag antwoord gekregen:

"De informatie waarnaar u op zoek bent, is bij het CBS helaas niet beschikbaar. Waar deze gegevens wel te verkrijgen zijn weten wij niet."

Ik ben benieuwd of LL de Ling van de twee cbs medewerkers die hij/zij kent nog een antwoord krijgt. (ik had de vraag al naar het cbs gemaild nog voordat jij schreef de vraag aan de cbs medewerkers te stellen)

Behalve de statistieken naar de feitelijke sekse en politieke voorkeur van vegetariers, houden me nu nog twee vragen bezig:

Zijn er statistieken van hoe over vegetariers wordt gedacht?
Hoeveel procent van de bevolking denkt dat vegetariers vrouw zijn?
Hoeveel procent van de bevolking denkt dat vegetariers een linkse politieke voorkeur hebben?


Met deze vragen bedoel ik dus het imago van vegetariers, en met de eerdere vragen de feitelijke sekse en politieke voorkeur.

Die vragen hebben denk ik zin, omdat als het imago van vegetariers niet overeenkomt met de werkelijkheid, dit denk ik een grote groep mensen kan belemmeren ook vegetarisch te gaan eten.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #10 Gepost op: 05 januari 2009, 20:59:06 »

"De informatie waarnaar u op zoek bent, is bij het CBS helaas niet beschikbaar. Waar deze gegevens wel te verkrijgen zijn weten wij niet."

Ik ben benieuwd of LL de Ling van de twee cbs medewerkers die hij/zij kent nog een antwoord krijgt. (ik had de vraag al naar het cbs gemaild nog voordat jij schreef de vraag aan de cbs medewerkers te stellen)

Dan vrees ik dat ik niet meer te weten krijg dan wat je nu gehoord heb, maar ik zal het ze vrijdag vragen.

Statistieken over het beeld van vegetariers lijken me nog moeilijker.

Wel interessant om te weten is dat er natuurlijk wel over nagedacht wordt waarom mensen vegetarier worden en er wel een band met politieke voorkeur en of sekse kan zijn. Ik denk dat het valt binnen het onderzoek naar postmoderne waarden. Daarom moeten die vragen haast ook wel opgenomen zijn in het Nijmeegse onderzoek. Wel weet ik dat er in 1996, toen ik er voor enqueteerde, nauwelijks genoeg vegetariers in de survey zaten om er maar iets zinnigs over te zeggen.

Ik zal een dezer dagen, als ik wat meer tijd heb, wel even zoeken naar literatuur of onderzoeken als je het leuk vindt.

winne

Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #11 Gepost op: 05 januari 2009, 21:06:12 »
Ik zal een dezer dagen, als ik wat meer tijd heb, wel even zoeken naar literatuur of onderzoeken als je het leuk vindt.

Vind ik leuk!!  :yes:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #12 Gepost op: 05 januari 2009, 21:30:06 »
Misschien kan de NVB je helpen?

Edit: uit een klein onderzoekje onder de forummers hier, bleek het gros een HBO of universitaire opleiding te hebben.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2009, 21:33:12 door Hizikigrrrl »

winne

Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #13 Gepost op: 05 januari 2009, 21:36:50 »
Dat vind ik een goede tip! Ik heb ze direct gemaild en de vraag voorgelegd. Zodra ik antwoord heb, zal ik het hier posten.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #14 Gepost op: 06 januari 2009, 01:42:38 »
Ik heb zojuist een beetje gegoogled naar statistische informatie over vegetariërs. "statistics vegetarian", "statistics vegetarian political", dat soort werk. Tegen mijn verwachting in heb ik eigenlijk niets concreets gevonden, behalve de gebruikelijke zut à la 'wat levert het eigenlijk op'. Ervan uitgaande dat vegetarisme geen volledig irrelevante afwijking is (volgens sommige statistieken leeft een kwart van de wereldbevolking geheel of grotendeels vegetarisch), lijkt de conclusie: vegetariërs zijn ook gewoon mensen. Blijkbaar hebben de dames en heren wetenschappers statistici tot nog toe geen significante correlatie gevonden met politieke overtuiging, opleiding of geslacht. Niet-significante resultaten worden tenslotte eigenlijk nooit gepubliceerd.

In zekere zin vind ik dat ook wel weer geruststellend. Als de gemiddelde vegetariër vrouw was, een tuinbroek zou dragen, na de voltooide HBO-studie een deeltijdbaan zou combineren met ouderschap van Montessori-kinderen, alleen VPRO zou kijken, zou ik principieel het Schnitzelparadijs gaan opzoeken  ;).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #15 Gepost op: 06 januari 2009, 07:43:34 »
Niet-significante resultaten worden tenslotte eigenlijk nooit gepubliceerd.


Als ik een survey had gedaan om mijn onderzoeksvraag te beantwoorden, zou ik ook niet meteen alle statistische informatie gratis online plempen. Want het kost natuurlijk een hoop tijd en geld om die data te verzamelen. Het kan dus best zijn dat er wel informatie is, maar verstopt zit in een artikeltje met een spannende titel als "Postmodern values and behaviour: vegetarism, voting and feminism" ofzo ;)

Aha: hier bijvoorbeeld.

Citaat
The prevalence of vegetarianism is not influenced by age, gender, or education, but individuals holding traditional values are less likely to be vegetarian than others. There also is some evidence that individuals holding altruistic values are more likely than others to be vegetarians

edit: en hier (dezelfde auteurs)

En hier
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2009, 07:52:28 door LL de Ling »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #16 Gepost op: 06 januari 2009, 11:24:17 »
Het zal ook per land verschillen. Onder afro-amerikanen kom vegetarisme idd opvallend veel voor, dat heeft geloof ik te maken met de link met slavernij. Hier in NL zal vegetarisme onder de immigranten heel weinig voorkomen (vermoed ik), op de hindoes na.
Verder zou je nog kunnen zoeken op ecofeminism.
Let even op met onderzoeken waarin gebruik wordt gemaakt van self reported vegetarianism, want daar vallen dus ook mensen onder die alleen geen rood vlees eten maar zichzelf toch vega noemen. Zij doen dat vaker uit gezondheidsredenen.


Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #17 Gepost op: 06 januari 2009, 17:24:13 »

Als ik zo globaal naar de 24 vegae kijk, die ik ken, zijn er vrijwel geen uitersten bij. Maar ik heb ze nog geen vragenlijst voorgelegd. Ik denk niet dat er Wilders-stemmers bij zijn. En voor Thieme stemt er maar één.

Maar welke vegetariërs denken en zeggen van zichzelf dat ze vegetariër zijn? Er zijn zoveel variaties.

Verder zijn er van die hokjesgeesten, die niet in een hokje geduwd willen worden.
Ze willen niet vergeleken worden met wilde halfnaaktlopers, slachterij-in-brand-stekers, partijvoorzitter-moordenaars, half-Europa-moordenaars, wereldverbeteraars, zieligedieren-liefhebbers, etc.

Ik ben ooit afgewezen bij een solicitatie, omdat ik, in een gesprek, aangaf vegetariër te zijn. Kennlijk kon ik dan niet voor een reclame-bureau werken.


Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

winne

Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #18 Gepost op: 07 januari 2009, 13:09:01 »
Ik heb zojuist een beetje gegoogled naar statistische informatie over vegetariërs.
...
Tegen mijn verwachting in heb ik eigenlijk niets concreets gevonden,
...
lijkt de conclusie: vegetariërs zijn ook gewoon mensen.
Misschien is het waar dat vegetariers zich nergens in onderscheiden, behalve dan in dat ze vegetarier zijn.
Maar ik ben het niet met je eens dat je die conclusie kan trekken uit dat je geen statistieken kan vinden.

Het kan dus best zijn dat er wel informatie is, maar verstopt zit in een artikeltje met een spannende titel als "Postmodern values and behaviour: vegetarism, voting and feminism" ofzo ;)
In de samenvattingen van die onderzoeken schrijft Dietz dat de keuze voor vegetarisme niet verbonden is met leeftijd, sekse of opleiding. Wel met waarden die mensen hebben.
Mensen met traditionele waarden --> minder vaak vegetarier.
Mensen met altruïstische waarden --> vaker vegetarier.
Dietz heeft zijn onderzoek gedaan in voorsteden in de US of A. Het is niet zomaar te vertalen naar Nederland. (en daar ben ik vooral in geïnteresseerd)

Ik kwam een ander onderzoek van Dietz tegen: http://www.humanecologyreview.org/pastissues/her101/101gossardyork.pdf

Daaruit heb ik een statistiekje geknipt met de relatie tussen vleesconsumptie, sekse en ras:
http://www.homepages.hetnet.nl/~eendengang/statistiek%20afbeelding%20voor%20vegatopia/statistiek.bmp

Daaruit blijkt overduidelijk: vrouwen eten minder vlees dan mannen.
En naar ras: blanken eten minder vlees dan zwarten, en die weer minder dan aziaten.
Dit onderzoek is niet gedaan naar vegetarisme, maar naar vleesconsumptie. Het zou nog steeds zo kunnen zijn dat evenveel mannen als vrouwen vegetarier zijn. Wellicht dat het imago van vegetariers hierdoor wel wordt bepaald: mannen eten blijkbaar meer vlees. Misschien dat mensen dan geen vlees eten associeren met vrouwen.
En nog een kritiekpuntje: het is een onderzoek in de US of A en het kan in Nederland totaal anders zijn.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2009, 16:27:36 door Winne »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Vegetariers statistiek
« Reactie #19 Gepost op: 07 januari 2009, 13:21:22 »
En nog een kritiekpuntje: het is een onderzoek in de US of A en het kan in Nederland totaal anders zijn.

Tja, helaas is het zo dat als er geen echt redenen zijn voor een ander verband dat een Nederlands onderzoek weinig kans maakt om internationaal gepubliceerd te worden. Dus die zullen er dan toch weinig zijn ...

Maar wel over Zweden en Noorwegen:

Lifestyle-Related Characteristics of Young Low-Meat Consumers and Omnivores in Sweden and Norway 
 
Author   Larsson, Christel L.; Klock, Kristin S.; Nordrehaug Astrom, Anne; Haugejorden, Ola; Johansson, Gunnar 
 
 
Source   Journal of Adolescent Health, vol. 31, no. 2, pp. 190-198, Aug 2002 
 
ISSN   1054-139X 
 
 
Citaat
Abstract   This article compares the lifestyle-related characteristics of low-meat consumer & omnivore adolescents in Sweden & Norway. A total of 2,041 students (578 from Umea, Sweden; 504 from Stockholm, Sweden; & 959 from Bergen, Norway), with a mean age of 15.5 years, completed a questionnaire. Information was collected about physical characteristics; health; family situation; & social, exercise, alcohol, & tobacco habits. The response rate was 95% in Umea, 91% in Stockholm, & 83% in Bergen. Statistical analyses included Chi-square & Mann-Whitney U tests. There was no reported difference between low-meat consumers & omnivores with respect to alcohol use, smoking, weight, or amount of exercise. Female low-meat consumers more frequently used smokeless tobacco, reported having more sick days during the last year, attached less importance to "being healthy," & had been depressed more often than female omnivores. Male low-meat consumers reported, to a greater extent than male omnivores, having been tired without reason, often having headaches, & having been depressed. Female low-meat consumers had parents with a higher level of education than did female omnivores & more often spent time with friends after school. Vegetarianism or low-meat consumption is mainly a female phenomenon among adolescents in this study. The study indicates that the lifestyle of young low-meat consumers differs from the lifestyle found in previous studies of vegetarians with respect to the respondents' exercise habits, their perception of their own health, & their use of alcohol & tobacco. Contrary to findings from other studies, adherence to a low-meat diet may not correlate with other health promotion practices among adolescents in Sweden & Norway. 5 Tables, 30 References. Adapted from the source document.

En in Web of science:

Health-related determinants of organic food consumption in the Netherlands
 
     
Author(s): Schifferstein HNJ, Ophuis PAMO 
Source: FOOD QUALITY AND PREFERENCE    Volume: 9    Issue: 3    Pages: 119-133    Published: MAY 1998   

Citaat
Abstract: Health-related determinants of organic food consumption in a sample of customers of health and natural food stores were compared to those in a nationwide representative household sample. Organic food buyers considered themselves more responsible for their own health and were more likely to undertake preventive health action than the general population, Wholesomeness, absence of chemicals, environment friendliness, and a better taste were the primary reasons to buy organic foods. The customers of health and natural food stores found appearance, ease of preparation, and fitness for slimming less important than the nationwide sample. Stepwise discriminant analyses showed that buyer groups were distinguished best on the basis of education, body mass index, scores on the Health Locus of Control scales, or interest in vegetarianism and naturopathy. The differences between buyers and non-buyers on a multitude of measures suggest that organic food consumption is part of a way of life. It results from an ideology, connected to a particular value system, that affects personality measures, attitudes, and consumption behavior.

Maar ik vroeg naar vegetarianism ;)
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2009, 13:37:23 door LL de Ling »