Vegatopia Forum

Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Schanulleke

Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Gepost op: 28 december 2008, 15:39:42 »
Ik wil deze zomer graag de Vierdaagse van Nijmegen gaan lopen. Heeft iemand trainingsadviezen voor mij? En is er iemand die zijn/haar Vierdaagse-ervaringen met mij wil delen? Ik ga binnenkort beginnen met de voorbereidingen, dus alle tips zijn welkom.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2008, 17:50:25 »
Voetje voor voetje  ;)
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

brenda_lelie

Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2008, 18:00:19 »
Ik zou op tijd een slaapplaats regelen
en gewoon veel lange afstandmarsen lopen de komende tijd
Succes ermee! Ik doe het je niet na, maar eerlijk gezegd zie ik er ook niet zo de lol van in, die vierdaagse. Er zijn zoveel mooie paden rond Nijmegen waar je met de vierdaagse helemaal niet komt, dat is alleen van dat saaie asfalt.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2008, 18:08:27 »
Leuk zeg! Waar woon je zelf?

Als je niet veel loopt, zou ik in ieder geval het trainingsschema proberen aan te houden. Vooral een keer 2 dagen lopen is handig gebleken. En zoals Brenda zegt: het is voornamelijk over asfalt, train dus ook op asfalt en niet alleen in het bos.

Ik heb het uitgelopen, maar het was echt verschrikkelijk zwaar. Waar ik bijvoorbeeld niet op bedacht was, was het filelopen. Dat gebeurt nog wel eens op de dijk. Dat is niet leuk en slecht voor je pas. Met nare blaren tot gevolg. Ik heb twee dagen toen moeten lopen met ingebonden voeten en dikke knieen. Dat is niet echt ideaal. Het is nu wel rustiger, want het jaar na mij begonnen ze met een maximum aantal deelnemers.

Loop natuurlijk je schoenen goed in, maar ook je sokken! Klinkt raar, maar daar krijg je ook blaren van.

Als je toch blaren krijgt, laat ze dan verzorgen. De vrijwilligers zijn echt geweldig. Trots zorgt voor nog meer klachten.

Ik vond het een superervaring. Het gevoel dat je het toch maar kunt is echt fantastisch. Maar toch heb ik het maar een keertje gedaan, ik wandel nu liever zonder al die andere mensen. ;)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2008, 18:56:23 »


Als je toch blaren krijgt, laat ze dan verzorgen. De vrijwilligers zijn echt geweldig.

Mijn god, wat een vreselijke baan lijkt me dat :zakoverhoofd:

Schanulleke

Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2008, 20:29:18 »
Voetje voor voetje  ;)

 :schater:

Leuk zeg! Waar woon je zelf?

Friesland, dus ik moet wel snel een slaapplaats gaan regelen. Ik ga wandelen met mensen die de Vierdaagse al vaker hebben gelopen. Zij hebben een vast logeeradres en met een beetje geluk is daar ook nog een plek voor mij.

Leuk zeg! Waar woon je zelf?

Als je niet veel loopt, zou ik in ieder geval het trainingsschema proberen aan te houden. Vooral een keer 2 dagen lopen is handig gebleken.

Dat schema had ik al van de vierdaagse-website geplukt :D maar toch bedankt voor de link. Dat van die tweedaagse tochten heb ik vaker gehoord. Dat ga ik zeker een paar keer doen. Nog een vraag aan jou, LL: hoe streng moet je je aan dat schema houden? Kan ik eens een keer een training overslaan of inkorten? Of opdelen in bijv. 2 wandelingen van 15 km (in 1 week) i.p.v. 1 wandeling van 30 km? Het lijkt mij dat je je lichaam met 2 wandelingen van 15 km op twee achtereenvolgende dagen anders belast dan met 1 wandeling van 30 km. Ik kan een wandeling van 30 km echter minder goed in mijn "weekplanning" inbouwen dan twee keer 15.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2008, 20:50:44 »
Nog een vraag aan jou, LL: hoe streng moet je je aan dat schema houden? Kan ik eens een keer een training overslaan of inkorten? Of opdelen in bijv. 2 wandelingen van 15 km (in 1 week) i.p.v. 1 wandeling van 30 km? Het lijkt mij dat je je lichaam met 2 wandelingen van 15 km op twee achtereenvolgende dagen anders belast dan met 1 wandeling van 30 km. Ik kan een wandeling van 30 km echter minder goed in mijn "weekplanning" inbouwen dan twee keer 15.

Helemaal precies weet ik het niet, maar wat ik wel eens heb gehoord is dat je een bepaald aantal kilometers "in de benen" moet hebben. Het zou dan niet uitmaken wanneer je dat precies loopt binnen je trainingsseizoen, maar aan andere kant geef je zelf ook al aan dat 30 kilometer anders aanvoelt dan 15. Daarom is het toch zeker goed om af en toe een lange tocht te doen.

Wij hebben het destijds ook niet allemaal precies gedaan (wel in december rustig begonnen met trainen), maar toch echt baat gehad bij de 40 en zelfs een keer die 45 of zelfs 50 kilometer lopen. (ik liep vier keer 40 overigens). Persoonlijk vind ik boven de 30 nooit leuk, maar het is goed om toch aan het gevoel te wennen. Je kunt dat soort afstanden op feestdagen doen (Pinksteren enzo), dat deden wij altijd.

Ik wens je alvast veel succes en ik zal er staan op de Via Gladiola :)
« Laatst bewerkt op: 29 december 2008, 20:55:46 door LL de Ling »

Schanulleke

Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2008, 21:02:43 »
Ik wens je alvast veel succes en ik zal er staan op de Via Gladiola :)

Daar hou ik je aan! :yes:

Schanulleke

Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2009, 15:01:25 »
[Helemaal precies weet ik het niet, maar wat ik wel eens heb gehoord is dat je een bepaald aantal kilometers "in de benen" moet hebben.

Dit heb ik eens even opgezocht. Voor de 4 x 40 km moet je ongeveer 10 x de dagafstand (dus 10 x 40 km) in de benen hebben. Zo'n 400 km dus! Ben ik blij dat ik al in januari begonnen ben met trainen! :o Ik heb afgelopen weekend een tocht van 29 km gedaan. Conditioneel goed te doen, maar ik heb wel wat zere voeten. Vooral de pezen onder mijn voetzool zijn behoorlijk gevoelig, maar daar heb ik in het verleden ook wel eens een blessure aan gehad, dus dat zal zeker meespelen. In totaal zit ik nu op ruim 150 km, dus het gaat best lekker eigenlijk. Ik krijg na een kilometer of 20 wel eens wat last van mijn rug, dus als iemand daar nog een oplossing of tip voor weet....

Offline Rosanne

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2009, 09:06:59 »
Ik heb de 4daagse al meerdere keren gelopen, maar ik zou me niet te veel vastklampen aan hoeveel kilometers je in je benen moet hebben. Heb 'm een aantal keren ongetraind uitgelopen, dus het is mogelijk, maar wanneer je enigszins getraind bent loop het toch wel een stuk relaxter!
Kijk gewoon wat voor jezelf goed voelt. Loop regelmatig een flink stuk (20, 30 km), zorg dat je in ieder geval die 40 km 'geproefd' hebt en loop een keer een 'meerdaagse' wandeltocht. Dat is wat voor mij tot nu toe gewerkt heeft!

Maar maak je vooral niet te druk, natuurlijk kun je een training overslaan of inkorten (het moet wel leuk blijven toch?).
Wanneer je de 4daagse loopt is de 40 km een stuk korter dan tijdens je trainingen, dat komt puur door de gezelligheid om je heen.

Heel veel succes!

(misschien zie ik je daar wel zonder dat we het weten)

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2009, 09:16:40 »
Ik heb hem nooit gelopen, dus heb geen recht van spreken. Probeer eens twee dagen achter elkaar een flink stuk te lopen, hoeft niet de hele vierdaagseafstand te zijn, maar bijvoorbeeld 30km. Dan voel je hoe je daarop reageert, en zal het de volgende keer een stuk makkelijker zijn. De pijntjes (behalve de voeten) komen na twee dagen, is mijn ervaring.
Wat bij mij helpt tegen rugpijn is trouwens:
getrainde buikspieren (moet ik weer eens aan gaan werken)
goede schoenen
lekker stevig doorlopen, geslenter is uit den boze
goede rugzak dragen, hoeft geen grote en/of zware te zijn, maar wel een die goed past
ontspannen, dus voor je lol lopen. Het is geen heilig moeten, het moet leuk zijn.

Schanulleke

Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2009, 15:03:02 »
@ Rosanne: ik begrijp dat jij hem dit jaar ook weer loopt? Doe je de 4 x 40 km? En voor de hoeveelste keer?

@ Wombat: om heel eerlijk te zijn ligt een (groot) deel van mijn rugklachten ook in mijn slappe buikspieren, alleen ben ik misschien (lees: zeker weten) wel wat te lui om er echt iets aan te doen.  :-[ Ik probeer in ieder geval wel op mijn houding te letten tijdens het lopen. En ik heb zo'n heuptas-gordel-achtig ding gekocht, zodat het zwaartepunt wat lager ligt. Van een rugzak krijg ik kramp in mijn nek en schouders (maar weer geen lage rugklachten). Het probleem heeft zich dus naar beneden verplaatst.

Verder nog een vraag: wat doe je als voorbereiding op het lopen (en dan bedoel ik op de dag zelf)? Voeten insmeren met iets of juist niet? Warming up oefeningen? En wat doen jullie na afloop: Rek-en-strekoefeningen? Warm douchen? Tijgerbalsem? Voetjes in het water? Ergens mee insmeren?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2009, 15:10:14 »

Verder nog een vraag: wat doe je als voorbereiding op het lopen (en dan bedoel ik op de dag zelf)? Voeten insmeren met iets of juist niet? Warming up oefeningen? En wat doen jullie na afloop: Rek-en-strekoefeningen? Warm douchen? Tijgerbalsem? Voetjes in het water? Ergens mee insmeren?

Ik deed helemaal niets van dit alles. Ja, zorgen voor schone, droge sokken. Na het lopen stukje fietsen naar huis (is fijn want je doet dan ineens een heel andere beweging), douchen en eten bij iemand. Dat laatste is wel essentieel: lekker verzorgd worden :). Een vriend las ons zelfs voor, heerlijk!

@ Rosanne, pff, knap hoor, ongetraind lopen! Dat argument van de gezelligheid hoor je vaker, en dat vond ik dus zo tegen vallen! Ik werd alleen maar gek van die menigte. Maar goed, dat jaar was het ook wel erg druk en regenachtig. En al die paraplu's die je ogen er bijna uitsteken is niets ;)

@ Wombat, ja niet slenteren is inderdaad goed. Als het druk is, lukt dat soms ook niet altijd.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2009, 15:14:11 door LL de Ling »

Offline Rosanne

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2009, 16:20:18 »
Ik doe dit jaar inderdaad weer mee (4 x 40). Wordt de 7e keer alweer! Vreemd genoeg krijg ik elk jaar weer zin om mee te doen. Eigenlijk is het natuurlijk maar een vreemde bezigheid.. zolang je daar niet te veel over nadenkt gaat het meestal wel goed.

Voorbereiding: goed ontbijten, verder smeer ik mijn voeten altijd in met Gehwol creme. Geen idee of het helpt, maar ik heb nooit blaren en durf dus niet meer zonder dat spul te gaan lopen ;) Uiteraard belangrijk: goede sokken en schoenen. Wat dat inhoudt is heel persoonlijk, dus dat mag je lekker zelf uitzoeken.

Na afloop: lekker douchen en verder zo min mogelijk (wel boodschappen doen en een maaltijd bereiden op een campinggasstelletje. Ja, mijn verzorging is toch een stukje minder dan die van LL de Ling lees ik wel!). Oja, een zak chips leegeten 's avonds is ook essentieel! :p



Schanulleke

Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2009, 19:42:13 »
Ik heb me vandaag ingeschreven Nu maar hopen dat er niet geloot hoeft te worden. Dat is het enige wat nog roet in het eten zou kunnen gooien, want ik heb op mijn werk inmiddels kunnen regelen dat ik de desbetreffende week vrij ben. Ik krijg er steeds meer zin in... :D

Schanulleke

Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #15 Gepost op: 23 maart 2009, 11:35:59 »
Ik baal! Afgelopen weekend heeft het aantal inschrijvingen het maximum van 45.000 overschreden. Oftewel: er moet dus wel geloot worden dit jaar. >:( En tot overmaat van ramp ben ik afgelopen zaterdag tijdens een georganiseerde wandeltocht door de aanwezige EHBO afgevoerd. Ik had me ingeschreven voor de 30 km, maar na 12 km begon ik pijn te krijgen in mijn linker bovenbeen, vlak onder de lies. Het ging van kwaad tot erger en toen ik bij het rustpunt kwam (bij 20 km), kon ik alleen nog maar strompelen. Doorlopen was geen optie. Ik heb geen idee wat er aan de hand is (overbelaste spier/pees, beknelde zenuw enz.?), want ik heb het nog nooit eerder gehad. Vorige week heb ik zelfs nog zonder problemen een tocht van 31 km gedaan. En nu ineens dit. Ik heb het de rest van het weekend rustig aan gedaan. De pijn is inmiddels afgezakt, maar er zit wel iets. Ik ben van plan om woensdagmiddag een korte wandeling te gaan maken (5 km) om te zien hoe het gaat. En anders maar even langs de huisarts. :(

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #16 Gepost op: 23 maart 2009, 12:59:43 »
Wat balen Schanulleke, hopelijk gaat het snel over!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #17 Gepost op: 23 maart 2009, 13:26:26 »
bah wat naar!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #18 Gepost op: 23 maart 2009, 15:23:43 »
Sterkte Schanulleke, hopelijk gaat de wandeling woensdagmiddag wel goed.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Schanulleke

Re:Voorbereidingen voor de vierdaagse van Nijmegen
« Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2009, 16:30:06 »
Thanx voor de lieve reacties. Even een update van hoe het nu gaat. Ik heb woensdagmiddag niet gewandeld, omdat de pijn zich inmiddels had verplaatst naar het linker heupgewricht. Woensdagavond voelde het echt naar, toen dacht ik: morgenochtend meteen maar naar de huisarts. Werd ik donderdagochtend wakker met nauwelijks tot geen pijn! ??? Ik snapte er niks van. Besloot toen om het doktersbezoek maar naar vrijdagochtend uit te stellen, maar op vrijdagochtend was een bezoek aan de dokter niet meer nodig: pijn helemaal weg. Gisteren heb ik het erop gewaagd en me ingeschreven voor een wandeltocht van 31 km. Geen centje pijn gehad, ook vandaag niet :cheer:

*Schanulleke huppelt verward doch verheugd door haar huisje*