Ik verf regelmatig kleding (met name spijkerbroeken), zodat ik geen nieuwe hoef te kopen. Ik vind het zonde om een spijkerbroek die - op de verschoten kleur na - nog prima te dragen is weg te gooien. Ik doe dit vanuit het duurzaamheidsprincipe: wat je hergebruikt, hoef je niet nieuw aan te schaffen en belast dus het milieu minder.
Maar....
Hoe milieuvriendelijk is kledingverf eigenlijk? Als ik kijk naar het spoelwater dat tijdens het verven uit mijn wasmachine komt, dan ben ik bang dat mijn nobele streven toch wat minder milieuvriendelijk is dan ik had gehoopt. Volgens mij bestaat die verf (ik gebruik kleurvaste verf van Dylon, in een pakje, niet die uit zo'n klein cupje) uit een en al chemische stoffen. En bovendien moet de wasmachine voor 1 verfbeurt minimaal 3 keer draaien: de eerste ronde verven, de tweede ronde wassen en de derde ronde leeg met bleekmiddel (
) om verfresten uit de machine te halen.
Heeft iemand een idee wat het milieu het minst belast: een spijkerbroek verven of een nieuwe kopen? (Hierbij moet ook rekening gehouden worden met het gebruik van chemicalien bij de katoenteelt, het vervoeren van katoen en/of afgewerkte kledingstukken, het tijdens de productie verven van de stof enz. enz.) Hou ik mezelf voor de gek als ik denk dat ik milieuvriendelijk(er) bezig ben?