Vegatopia Forum

Faux Gras

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Faux Gras
« Gepost op: 19 december 2008, 21:42:58 »
Vandaag startte de campagne van GAIA tegen foie gras, op een (ietwat) ludieke manier > dit jaar stelt GAIA 'Faux Gras de GAIA' voor. Een vegetarisch alternatief voor foie gras. Leuk, alleen jammer dat het niet in/aan de Delhaize werd verkocht waar actie werd gevoerd, dan had ik het gelijk meegenomen.
Heeft iemand al zoiets in die aard geproefd? Misschien ga ik het wel zoeken in de Bio-winkel voor kerst. Kan ik mijn familie tonen dat er ook wat anders bestaat dan dieren in eten :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Faux Gras
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2008, 23:05:58 »

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Faux Gras
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2008, 23:20:03 »
Hihi leuke site he, die eend begint zo plots kerstliedjes te toeteren :)

Maar heeft iemand het laternatief al geproefd??

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Faux Gras
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2008, 23:23:49 »
Euh ja, en gelukkig kun je snel wegdrukken (rechts in beeld verschijnt de button: ik heb me bedacht)...
Ik zag een paar benen, een emmer met voer en een heleboel ganzen in een donkere stal. Nuff said.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Faux Gras
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2008, 02:21:48 »
Maar heeft iemand het laternatief al geproefd??

Ja, het is eigenlijk gewoon een versie van Tartex-pâté waar Gaia zijn etiketten op mocht kleven.  Ik vind deze pâté wel lekker, maar als je niet van de 'standaard' Tartex-pâté houdt moet je het dus niet kopen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Faux Gras
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2008, 12:23:26 »
Euh ja, en gelukkig kun je snel wegdrukken (rechts in beeld verschijnt de button: ik heb me bedacht)...
Ik zag een paar benen, een emmer met voer en een heleboel ganzen in een donkere stal. Nuff said.

Ow, ik las niet goed ;D. Niet geproefd, wel dus op die andere knop gedrukt op de site. Sorry!

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.567
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Faux Gras
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2008, 14:47:02 »
Hihi leuke site he, die eend begint zo plots kerstliedjes te toeteren :)
Die eend is een gans, madam  ;D (En ik dacht dat het met mijn dierenkennis al slecht was gesteld  :heehee: ).

En die ganzen zijn leuk gemaakt, ook hoe ze op het beginscherm met de trechters spelen ('wie süüüüüß!').
Gemüse ist mein Fleisch

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Faux Gras
« Reactie #7 Gepost op: 21 december 2008, 23:06:34 »
Euh ja, en gelukkig kun je snel wegdrukken (rechts in beeld verschijnt de button: ik heb me bedacht)...
Ik zag een paar benen, een emmer met voer en een heleboel ganzen in een donkere stal. Nuff said.

heb ik ook gedaan.... :-\

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Faux Gras
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2008, 00:36:26 »
Euh ja, en gelukkig kun je snel wegdrukken (rechts in beeld verschijnt de button: ik heb me bedacht)...
Ik zag een paar benen, een emmer met voer en een heleboel ganzen in een donkere stal. Nuff said.

heb ik ook gedaan.... :-\

 :pet:

Offline Purplehippie

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Faux Gras
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2008, 15:57:27 »
Walgelijk, ik zag net een reportage op het NOS journaal over de effecten van de kredietcrisis op de foie gras industrie ZONDER enige kritische noot over het 'product' zelf Gut, ontzettend zielig inderdaad voor al die hardwerkende boeren dat er minder foie gras wordt verkocht...
Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Faux Gras
« Reactie #10 Gepost op: 26 december 2008, 11:03:25 »
Ik zag gisteren iets gelijkaardigs op Koppen, één.
Er werd gesproken over illegale en misleidende voedingshandel (waaronder foie gras die, ojee ojee, 9 op de 10 uit BULGARIJE komt en niét uit het 'mooie en dierlievende' Frankrijk'. Er werden afschuwelijke taferelen getoond van in Bulgarije, gaande van te kleine hokken voor de eenden en ganzen, tot het vreselijke voederen van de beestjes door één of andere Bulgaarse bullebak.
In Frankrijk mochten de beesten wél (en dat was voor het programma de tegenstelling van het hele verhaal) vrij rondlopen, dit zorgde dan (aha!) voor 'lekkere en niet-uit-elkaar-vallende foie gras.
Alsnog werd getoond hoe de dieren werden gevoederd in de Franse boerderij: 'op de traditionele manier', mijn gedacht over foie gras begon te veranderen tot .... Ook hier 'gewoon' de spuit met maiszetmeel e.d. werd bovengehaald.

Er werd helemaal niéts gezegd over deze gruwelijke 'voedingsmethode', nee, de consument werd bedrogen door het niet vermelden van plaats van herkomst (Bulgarije) op het etiket. Schandalig.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Faux Gras
« Reactie #11 Gepost op: 26 december 2008, 11:04:32 »
Hihi leuke site he, die eend begint zo plots kerstliedjes te toeteren :)
Die eend is een gans, madam  ;D (En ik dacht dat het met mijn dierenkennis al slecht was gesteld  :heehee: ).

En die ganzen zijn leuk gemaakt, ook hoe ze op het beginscherm met de trechters spelen ('wie süüüüüß!').

Mijn dierenkennis is niet zó slecht hoor :) Ik had gewoon niet goed gekeken, was de context (het toeteren) aan het observeren ;)

Offline karl

  • *****
  • 6.352
  • Geslacht: Man
Re:Faux Gras
« Reactie #12 Gepost op: 26 december 2008, 11:17:29 »
De prof en televisie-kok Herwig Van Hove (type van brompot die over velerlei een mening spuit, die soms wel juist is), begrijpt de heisa niet tegen ganzenlever.
Hij zegt dat vele dieren meer eten voor de winter en dat veel voedsel innemen dus niet abnormaal is (wat me toch wel voor tegenargumentering vatbaar lijkt, omdat het om dwangvoeding gaat). Ook vergelijkt hij deze voeding met die van het zogen van baby's die ook ongevraagd een tepel in de mond krijgen geduwd. (Nu ja, die zullen dat toch wel prettiger en levensnoodzakelijker vinden dan de ganzen.)
Ik sta altijd open voor discussie (bijvoorbeeld in dit geval je afvragen of het zo veel erger is dan andere vormen van industrieel slachtrijp maken van dieren), doch de "argumenten" van de prof lijken me toch aan de zwakke kant.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2008, 11:19:19 door karl »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Faux Gras
« Reactie #13 Gepost op: 26 december 2008, 11:38:07 »
De prof en televisie-kok Herwig Van Hove (type van brompot die over velerlei een mening spuit, die soms wel juist is), begrijpt de heisa niet tegen ganzenlever.

Herwig Van Hove  :bigeyes: de man die op regelmatige basis aantoont dat prof zijn en intelligentie niet onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn (type van brompot die overal zijn mening over denkt te moeten geven los van het feit of hij er ook maar enige kennis van heeft en daarbij denkt dat iedereen die er anders over denkt per definitie achterlijk is en dat eveneens aan de wereld duidelijk wil maken). 

Hij zegt dat vele dieren meer eten voor de winter en dat veel voedsel innemen dus niet abnormaal is (wat me toch wel voor tegenargumentering vatbaar lijkt, omdat het om dwangvoeding gaat). Ook vergelijkt hij deze voeding met die van het zogen van baby's die ook ongevraagd een tepel in de mond krijgen geduwd. (Nu ja, die zullen dat toch wel prettiger en levensnoodzakelijker vinden dan de ganzen.)
Ik sta altijd open voor discussie (bijvoorbeeld in dit geval je afvragen of het zo veel erger is dan andere vormen van industrieel slachtrijp maken van dieren), doch de "argumenten" van de prof lijken me toch aan de zwakke kant.

Zoals de meeste van zijn meningen is ook deze totaal ongefundeerd en getuigt van een immense domheid.


« Laatst bewerkt op: 26 december 2008, 11:46:00 door Ligfietsertje »

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Faux Gras
« Reactie #14 Gepost op: 18 december 2009, 11:27:26 »
Toch eens even naar boven halen dit topic, want ook dit jaar is de faux gras weer te koop oa bij Lidl en Carrefour.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Faux Gras
« Reactie #15 Gepost op: 28 december 2009, 13:10:25 »
Ooh, is dat zo? Waar staat het dan bij? Was al van plan om naar de natuurvoedingswinkel te gaan, maar ga liever naar Carrefour. Ik gebruik het als hapje bij oudejaar :)

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Faux Gras
« Reactie #16 Gepost op: 09 januari 2010, 14:08:13 »
Ooh, is dat zo? Waar staat het dan bij? Was al van plan om naar de natuurvoedingswinkel te gaan, maar ga liever naar Carrefour. Ik gebruik het als hapje bij oudejaar :)

In de Carrefour in Hasselt stond het gewoon bij de andere foie gras in het rek. Ik vond het eigenlijk best lekker. Ik had er verse Ardeense uienconfijt bij gedaan. Die smaak paste er goed bij.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2010, 14:13:23 door Brent »

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Faux Gras
« Reactie #17 Gepost op: 09 januari 2010, 16:56:56 »
Ooh, is dat zo? Waar staat het dan bij? Was al van plan om naar de natuurvoedingswinkel te gaan, maar ga liever naar Carrefour. Ik gebruik het als hapje bij oudejaar :)

In de Carrefour in Hasselt stond het gewoon bij de andere foie gras in het rek. Ik vond het eigenlijk best lekker. Ik had er verse Ardeense uienconfijt bij gedaan. Die smaak paste er goed bij.

Vreemd! Ik ben net in die Carrefour geweest en heb het niet gevonden. Ben het in de natuurwinkel gaan halen (die daar aan de brug).

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Faux Gras
« Reactie #18 Gepost op: 09 januari 2010, 18:34:04 »
Ooh, is dat zo? Waar staat het dan bij? Was al van plan om naar de natuurvoedingswinkel te gaan, maar ga liever naar Carrefour. Ik gebruik het als hapje bij oudejaar :)

In de Carrefour in Hasselt stond het gewoon bij de andere foie gras in het rek. Ik vond het eigenlijk best lekker. Ik had er verse Ardeense uienconfijt bij gedaan. Die smaak paste er goed bij.

Vreemd! Ik ben net in die Carrefour geweest en heb het niet gevonden. Ben het in de natuurwinkel gaan halen (die daar aan de brug).
Welke Carrefour ben jij geweest, ik weet er minstens drie in Hasselt zijn.  ;)
Misschien dat het assortiment per vestiging kan verschillen of dat het alleen voor de feestdagen beschikbaar was.
Ik heb het iig gekocht in de Carrefour aan de Herkenrodesingel.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Faux Gras
« Reactie #19 Gepost op: 09 januari 2010, 18:58:14 »
Hmm, ik ben geweest in de Carrefour die je't eerst tegenkomt als je vanuit het centrum richting Antwerpen rijdt (geen idee van de straat).