Hummus is in sommige landen wel een dipsaus, dunner dan hier, waar we het meer als een smeersel gebruiken toch? In Arabische landen heb ik het in een aantal vormen en smaken voorbij zien komen. In de UK en US staat het ook bij de dips en gebruiken ze het om groente in te dippen. Hummus is trouwens perfect anti-dip spul!
Mijn comfort food bij uitstek sinds mijn ontdekking drie weken terug: toutons. Men neme gerezen (wit)brooddeeg, een koekenpan met een laagje olijfolie, andere olie, half olie/half roomboter of reuzel (volgens het originele niet vega-recept) en men bakke platgedrukte stukjes deeg langzaam tot ze uitgerezen, gaar en bruin aan twee kanten zijn. Loeiheet opeten met stroop, maar boter, appelmoes of jam kan ook. Hartige variant: bakken in olijfolie met wat zout waar een minuutje flink wat knoflook in mee is gebakken,verse peper erover malen.
De volgende dag ook nog lekker uit de magnetron (als er iets overblijft...)
Het is niet echt gezond maar dat moet ook niet bij anti-dip voer, je slagaderen slaan al dicht als je er alleen maar naar kijkt, maar LEKKER!