Vegatopia Forum

Borstplaat

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Borstplaat
« Gepost op: 29 november 2008, 16:51:30 »
Ik heb weleens borstplaat geprobeerd te maken, maar dat lukte nooit echt goed.

Tot welke temperatuur moet je het suiker-roommengsel verwarmen? Alle recepten die ik zie, doen iets vaags met draden trekken of wollig zijn, maar dat is allemaal zo arbitrair. En ik heb nou eenmaal zo'n fijne thermometer...
This is between me and the vegetable!

Kiwi

Borstplaat
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2008, 16:57:36 »
Ik heb geen idee hoe warm het moet zijn. Ik kan me herinneren dat de keren dat ik borstplaat heb gemaakt ik tussendoor probeerde of een druppel van het mengsel in koud water als een bolletje stolde. Als dat het geval was was het goed.
Alleen werd mijn borstplaat de laatste keer dat ik het probeerde niet hard. :-\ Niet dat dat verder erg was hoor, de smaak was goed.

Offline Wombat

• 2.706
Borstplaat
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2008, 17:02:47 »
Harde of zachte?
Volgens een van mijn kookboeken harde 500g suiker en 1,5dl water inkoken tot 92 gr. R. De pan dan van het vuur nemen, desgewenst een klein klontje boter toevoegen en blijven roeerne tot de massa ondoorschijnend begint te worden. Snel de aromatische stof toevoegen (cacaopoeder wordt vanaf het begin meegekookt) en de massa in de met koud water omgespoelde of met boter besmeerde borsplaatringen gieten.
En zachte in plaats van water melk of room of half melk, half room en in plaats van suiker witte basterdsuiker inkoken tot 94 gr. R. De vormen niet met boter insmeren maar met koud water omspoelen.
Na enige minuten de ringen naar een droger plaatsje schuiven, op hun kant zetten en de borstplaat laten drogen.

Offline Maartje!

• 6.752
Borstplaat
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2008, 17:16:52 »
Zachte.

Graden R?

Offline Maartje!

• 6.752
Borstplaat
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2008, 17:53:10 »
O, wacht, ik vind een omrekendinges. 115 of 117,5 celsiusgraden.

En heb je het wel eens gemaakt? Dat in de vormen gieten, is dat echt gieten? Of is het meer duwen, omdat het eigenlijk al hartstikke dik is?

Offline Christiaan

• 10.293
Borstplaat
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2008, 18:10:33 »
Graden Rankine?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Borstplaat
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2008, 18:26:31 »
Vast niet. Mijn convertertje geeft aan dat 92 graden Rankine overeenkomt met -222 celsius. ;D
Ik kom uit op Réaumurs. Vermenigvuldig die met 1.25 en je hebt Celsiussen, dus dat kan wel kloppen.
De eerste keer trouwens dat ik dat onvolprezen universele converteerprogrammaatje op een misser betrap, want die kent geen Réaumur.

Maar wie hanteert nou in vredesnaam Réaumur en waarom?
« Laatst bewerkt op: 29 november 2008, 18:30:36 door Ping @ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Wombat

• 2.706
Borstplaat
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2008, 19:27:23 »
Is de eenheid die alleen gebruikt wordt bij de warme verwerking van suiker. (Réaumur dus)
Ik dacht dat je (Maartje!) een suikerthermometer had, vandaar mijn korte uitleg. (Die blijkt na inspectie trouwens in graden Baumé te meten.)
Ik heb het jaren geleden wel eens gemaakt, en als ik me wel herinner ging het toen om gieten. Het is alleen al ruim een kwart eeuw geleden (jeetje, wat klinkt dat oud). Ik kan me voorstellen dat het toen door mij gebruikte recept uit hetzelfde kookboek kwam als waaruit ik het nu had, want ik weet dat ik datzelfde boek heb als mijn moeder.
Ik heb alleen geen enkele herinnering aan hoe het resultaat was.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2008, 19:31:33 door Wombat »

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Borstplaat
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2008, 19:34:33 »
Er staat mij bij dat een fabriek waar mijn opa penicilline maakte in Réaumur de meting weergaf: vooral ook om de concurrent bij bedrijfsspionage op het verkeerde been te zetten.  ;D
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Wombat

• 2.706
Borstplaat
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2008, 19:36:58 »
 ;D

Offline Maartje!

• 6.752
Borstplaat
« Reactie #10 Gepost op: 29 november 2008, 21:26:51 »
Zo hee, dat was makkelijk. Ik weet niet zeker of het nou het roeren-tot-een-beetje-afgekoeld (het spul is om te beginnen al niet doorzichtig...) of de juiste temperatuur was, maar ik ben nu voor de prijs van een ons borstplaat ruim een pond verder. Ik zie een kapitaalstroom van richting veranderen, van de banketbakker naar de tandarts ;D

Offline Maartje!

• 6.752
Borstplaat
« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2008, 10:21:33 »
En zal ik meteen nog een handige borstplaattip geven? Denk niet, bij gebrekaan borstplaatvormen, 'acht, koekvormpjes doen het ook wel'. Echt, je krijgt die giraffe er met geen mogelijkheid uit, laat staan de olifant.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
Borstplaat
« Reactie #12 Gepost op: 30 november 2008, 11:22:35 »
 :heehee:

Offline Wombat

• 2.706
Borstplaat
« Reactie #13 Gepost op: 30 november 2008, 13:46:14 »
Maar afgezien van het lossen uit de vormen, hoe is het resultaat?

Offline Maartje!

• 6.752
Borstplaat
« Reactie #14 Gepost op: 30 november 2008, 13:50:23 »
Lekker!
Zo doet mijn banketbakker het ook, maar dan voor ik wil niet weten hoeveel geld...

(Grappig, ik hoorde laatst in de etos een gesprek tussen twee buurtgenotes die het over mijn favoriete banketbakker hadden; de winkel zou gaan sluiten, het ging heel slecht met ze en ze hadden er geen zin meer in. Ik kom niet vaak bij de banketbakker, behalve rond Sinterklaas, en mij viel niets op. En nu heb ik ineens het idee dat die twee mevrouwen wel een héél vooruitziende blik hadden. Want er gaat echt enorm veel omzet verloren daar als ik mijn eigen borstplaat maak!)

Offline Wombat

• 2.706
Borstplaat
« Reactie #15 Gepost op: 30 november 2008, 14:01:19 »
Heb je het volgens het door mij gegeven recept gedaan? Dan kan ik het ook weer eens proberen. Ik denk dat mijn ouders nog wel borstplaatvormpjes hebben liggen van vroeger. Ik weet wel dat ik het gedaan heb, maar het resultaat had ik verdrongen.
En anders kan ik het misschien in bonbonstekertjes gieten?

Offline Maartje!

• 6.752
Borstplaat
« Reactie #16 Gepost op: 30 november 2008, 18:07:09 »
Ja; en het was makkelijk.

Ik heb het in koekvormpjes gegoten (geen goed idee - je krijgt het er niet uit) en in een siliconenvorm met kleine holletjes (dan krijg je het er goed uit, maar gek genoeg wordt de onderkant niet glad maar mat) en ik heb het gewoon op een stuk bakpapier uitgegoten. En die plak barstte nogal toen ik hem in stukken sneed (en dat was alleen maar erger toen ik mijn koekvormpjes erin probeerde te duwen).

Bonbonstekertjes, bedoel je dan van die dingen waar je een bakje mee maakt? Dat lijkt denk ik het meeste op mijn siliconenvormpjes en die werden het presentabelst...

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
Borstplaat
« Reactie #17 Gepost op: 30 november 2008, 20:01:05 »
Die nieuwe Rudolf, die geen Rudolf heet, van Carlo en Irene (die een programma doen waarvan ik altijd de naam vergeet) die vette de koekvormpjes in. Heb jij dat wel gedaan?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Wombat

• 2.706
Borstplaat
« Reactie #18 Gepost op: 30 november 2008, 21:43:28 »
Bonbonstekertjes, bedoel je dan van die dingen waar je een bakje mee maakt?
Nee, dat zijn van die dingen waarmee je bonbonvullingen uitsteekt voordat je ze door chocola heen haalt.

Offline Maartje!

• 6.752
Borstplaat
« Reactie #19 Gepost op: 30 november 2008, 22:29:42 »
Die nieuwe Rudolf, die geen Rudolf heet, van Carlo en Irene (die een programma doen waarvan ik altijd de naam vergeet) die vette de koekvormpjes in. Heb jij dat wel gedaan?

Nee, ik spoelde ze om. Dat moet ook van sommige recepten. Maar gebruikte hij echt koekvormpjes? En niet van die borstplaatvormpjes, die je open kunt maken?

Bonbonstekertjes, bedoel je dan van die dingen waar je een bakje mee maakt?
Nee, dat zijn van die dingen waarmee je bonbonvullingen uitsteekt voordat je ze door chocola heen haalt.

Okee, daar heb ik geloof ik geen beeld van.