Vegatopia Forum

Natuur verdwijnt, wat zijn de voor- en nadelen voor mens en dier?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mijxs

Natuur verdwijnt, wat zijn de voor- en nadelen voor mens en dier?
« Gepost op: 05 november 2008, 13:46:27 »
De schaarse groene ruimte in Nederland wordt in een hoog tempo volgebouwd. Het platteland verrommelt en de natuur verdwijnt.
Dorpen en steden worden steeds groter, men bouwt meer huizen en legt wegen aan. Dit gaat allemaal ten koste van de natuurgebieden. Hebben de mensen hier ook last van? Gaat dit ten koste van hun recreatie? En hebben de dieren minder leef ruimte?

Wat is jullie mening hierover?  :)
« Laatst bewerkt op: 05 november 2008, 22:28:16 door Sander »

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Natuur verdwijnt, wat zijn de voor- en nadelen voor mens en dier?
« Reactie #1 Gepost op: 05 november 2008, 21:37:24 »
Wil je een emmer over je heen? Ik ga niet helemaal los, maar ik zou graag weer eens op willen merken, het een schone taak vinden als er nu eens 1 politieke partij, eentje maar een zou durven roepen: "vergrijzing is een kans en uiteindelijk een oplossing voor meer ruimte voor natuur, mens en dier. Laten we deze kans grijpen".
Maar op de een of andere manier moet de economie groeien en dat moet o.a. door de bevolking in ieder geval niet te laten krimpen en al die mensen moeten zich vooral suf consumeren. Probeer mij niet uit te leggen, waarom "men" denkt dat dat eindeloos goed kan gaan, want dat gaat het duidelijk nu al niet.
de tuin: dat ben ik

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Natuur verdwijnt, wat zijn de voor- en nadelen voor mens en dier?
« Reactie #2 Gepost op: 05 november 2008, 23:18:59 »
Hebben de mensen hier ook last van? Gaat dit ten koste van hun recreatie? En hebben de dieren minder leef ruimte?

Wat is jullie mening hierover?  :)

Het antwoord op die vragen is niet enkel een kwestie van meningen, het is ook een feitenkwestie.  En het is een feit dat mensen ook de negatieve gevolgen dragen van het verdwijnen van natuur, open ruimte, ... Dat dieren daar ook de negatieve gevolgen van dragen staat natuurlijk ook als een paal boven water.  Als je kijkt hoeveel percent van de meeste diersoorten zeldzaam of bedreigd is dan is dat beangstigend.  Voor amfibieën, reptielen, libellen, vlinders, ... hebben we het over percentages die de 50 percent overschreiden.

Offline karl

  • *****
  • 6.354
  • Geslacht: Man
Re:Natuur verdwijnt, wat zijn de voor- en nadelen voor mens en dier?
« Reactie #3 Gepost op: 06 november 2008, 09:17:52 »
Het lijkt me wel nuttig om de juiste oorzaken van het verlies aan natuur en met name diersoorten te benoemen.
Verdwijnen in onze landen, waar je al een vergunning moet hebben om een afdakje aan je huis te bouwen, momenteel nog beschermde natuurgebieden? Ik denk dat dit in Nederland en België toch veel minder een probleem is dan zeg maar in het Amazonewoud.
Hier zal dan weer milieuvervuiling een oorzaak zijn van het verdwijnen van sommige diersoorten.
Mondiaal is industriële overbevissing een enorme dreiging.
Ook de massale kweek van voedergewassen om dieren te voederen die vervolgens dan weer door de mensheid worden verorberd.
Ik bedoel maar: door overconsumptie (o.a. van vlees en vis) door een stijgende wereldbevolking ontstaan zware problemen voor de natuur, maar de tijd is gelukkig voorbij dat we een natuurgebied in onze landen met handtekeningen of betogingen moeten redden. Nu ja, het Lappersfortbos als uitzondering.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Natuur verdwijnt, wat zijn de voor- en nadelen voor mens en dier?
« Reactie #4 Gepost op: 06 november 2008, 09:23:18 »
Het blijft een voortdurende strijd. De beschermde Waddenzee, qua biodiversiteit waarschijnlijk neerlands natuurgebied nr. 1, blijkt toch steeds weer niet zo beschermd. Het is nog maar kort geleden dat de kokkelvisserij is afgekocht. Daar moesten bepaalde soorten eerst voor decimeren. Ik begrijp dan ook niets van die beschermde status die geen garanties blijkt te geven.
Hier vlakbij is een stuk bos tegen de vlakte gegaan voor een weg. Er zaten een paar Rode Lijstsoorten en dit is Hoogovensgebied. Ik dacht dat we een fijnstofprobleem hadden. Het is hier dichter bevolkt dan Belgie, he. Zeker in het Westen is volgens mij vrij weinig gegarandeerd veilig. De gemakzuchtige automobilist gaat voor het zeggekorfslakje.
de tuin: dat ben ik

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Natuur verdwijnt, wat zijn de voor- en nadelen voor mens en dier?
« Reactie #5 Gepost op: 06 november 2008, 22:09:30 »
De nieuwe bezoeker van Vegatopia die gisteren middag deze draad heeft gestart is verder niet meer online geweest...

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Natuur verdwijnt, wat zijn de voor- en nadelen voor mens en dier?
« Reactie #6 Gepost op: 06 november 2008, 22:20:51 »
Dat kan toch?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Natuur verdwijnt, wat zijn de voor- en nadelen voor mens en dier?
« Reactie #7 Gepost op: 06 november 2008, 23:11:34 »
Knuppel succesvol in het hoenderhok gegooid  :P
de tuin: dat ben ik

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Natuur verdwijnt, wat zijn de voor- en nadelen voor mens en dier?
« Reactie #8 Gepost op: 07 november 2008, 00:58:34 »
Verdwijnen in onze landen, waar je al een vergunning moet hebben om een afdakje aan je huis te bouwen, momenteel nog beschermde natuurgebieden? Ik denk dat dit in Nederland en België toch veel minder een probleem is dan zeg maar in het Amazonewoud.

In vergelijking met landen als Brazilië stellen onze problemen met b.v. het verdwijnen van bossen inderdaad niets voor.  Toch kan ik je optimisme spijtig genoeg niet delen.  Ter illustratie een lijstje van recente (minder dan 2 jaar) voorbeelden in mijn onmiddellijke omgeving van situaties waarin natuur werd bedreigd of vernietigd. In sommige gevallen is de strijd nog bezig, in sommige gevallen is de strijd deels succesvol geweest en in sommige gevallen was alle kritiek voor dovenmansoren.

- Het kappen van een behoorlijk aantal hoge bomen - zogezegd vanwege de veiligheid van de luchthaven.

- Het deels voor woningbouw verkavelen van de groene strook langst een van de laatste vrij meanderende beekjes in het Antwerpse.

- De plannen om naast de Hobokense polder - één van de laatste grote stukken natuur rond Antwerpen - de bestemming van 68 hectaren te wijzigen van groen naar bedrijfsterrein.

- De absurde plannen voor het sluiten van de Antwerpse ring via de aanleg van een viaduct waarvoor er behoorlijk wat bos moet sneuvelen.

- De plannen om op termijn de ring rond Antwerpen op bepaalde plaatsen te verbreden met 8 rijstroken ten koste van de laatste restjes groen die er naast liggen.

- De vernietiging van zo'n 200 gierzwaluwnesten tijdens de broedperiode (de jongen zaten nog in het nest) in de Antwerpse haven.

En ja - bij de meeste van die projecten moet er tegenwoordig 'gecompenseerd worden'.  Maar waar onvoldoende bij stil gestaan wordt is dat het jaren duurt voor nieuw aangeplant groen dezelfde natuurwaarde krijgt als een bos van tientallen jaren oud.  Het totale plaatjes (voor en na de werken) is dus vanuit natuuroogpunt meestal nadelig.

Bovendien is er een wereld van verschil tussen theorie en praktijk.  Er mogen dan allerlei strenge regels zijn voor ontbossing, bemesting, gebruik pesticiden, maaien, oprichten constructies, ... die regels worden vaak niet nageleefd (vaker niet dan wel) en de overtreder blijft in bijna alle gevallen ongestraft.  In België worden zulke zaken bijna consequent geseponeerd.

Hier en daar evolueert het dus wel in de goede richting, je optimisme lijkt me onterecht en continue waakzaamheid blijft noodzakelijk.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2008, 01:03:58 door Ligfietsertje »

mijxs

Re:Natuur verdwijnt, wat zijn de voor- en nadelen voor mens en dier?
« Reactie #9 Gepost op: 08 november 2008, 07:50:34 »
hmm de meningen zijn erg verdeeld.

Offline karl

  • *****
  • 6.354
  • Geslacht: Man
Re:Natuur verdwijnt, wat zijn de voor- en nadelen voor mens en dier?
« Reactie #10 Gepost op: 08 november 2008, 09:41:42 »
hmm de meningen zijn erg verdeeld.

Maar wat is jouw mening of je behoefte om de vraag te stellen?
Op een forum dat "vegetarisch voor iedereen" als zeer algemeen gemeenschappelijk interessepunt heeft lijkt het me normaal dat je over de meeste onderwerpen allerlei verschillende meningen krijgt. We doen hier geen oefeningen om gezamenlijke partijstandpunten uit te werken over alles.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Natuur verdwijnt, wat zijn de voor- en nadelen voor mens en dier?
« Reactie #11 Gepost op: 08 november 2008, 10:41:32 »
hmm de meningen zijn erg verdeeld.

Komt dit wel door de turing-test?  :)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Re:Natuur verdwijnt, wat zijn de voor- en nadelen voor mens en dier?
« Reactie #12 Gepost op: 08 november 2008, 11:07:21 »
hmm de meningen zijn erg verdeeld.

Komt dit wel door de turing-test?  :)

Op die vraag moeten we ons even beraden. :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner