Vegatopia Forum

Witte vlekjes op nagels

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

moi

Witte vlekjes op nagels
« Gepost op: 08 oktober 2008, 15:43:02 »
Hey!
Ik ben sinds een tijdje vegetariër maar
heb nu witte vlekjes op mijn nagels ontdekt.
Vroeger had ik er ook wel eens een paar maar nooit zoveel.
Nu heeft ons mama het zelfs opgemerkt.
Heb ik een voedingsstof te kort of heeft dit een andere oorzaak?
Ik hoop dat iemand kan helpen want mijn ouders zijn er zowiezo al niet echt voor dat ik
nu vegetariër ben.
Bedankt!
Groetjes,
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2008, 20:40:42 door Sander »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:witte vlekjes op nagels
« Reactie #1 Gepost op: 08 oktober 2008, 16:41:10 »
Dat zijn kleine beschadigingen die er vanzelf weer uitgroeien. Doe je misschien sindskort iets waarbij je je nagels veel stoot?


Hier nog iets over dat het veroorzaakt zou worden door een zink-tekort:
Some of the common myths associated with white spots on fingernails claim they are the result of a calcium deficiency or eating too much mayonnaise. While these white spots may be the result of a zinc deficiency, it is likely that other signs of zinc deficiency, such as hair loss or a slow immune system, would be present as well. Occasionally, a few white spots on fingernails may indicate an allergic reaction to a product used on the nail, such as nail polish, hardener, or polish remover. .

Het kan dus een zink-tekort zijn, maar hoeft niet. Heb je nog andere klachten? Dan is een multi met voldoende zink een goede optie, net als zorgen dat je gezond eet. 


http://www.wisegeek.com/what-causes-white-spots-on-fingernails.htm
http://www.straightdope.com/columns/read/643/what-causes-white-spots-on-your-fingernails



« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2008, 16:52:59 door Hizikigrrrl »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Witte vlekjes op nagels
« Reactie #2 Gepost op: 09 oktober 2008, 00:34:36 »
Een veel voorkomend en ergens ook wel begrijpelijk fenomeen is dat mensen al snel een oorzaak-gevolg verband leggen tussen twee gebeurtenissen die elkaar in de tijd opvolgen en waarvan met het tweede niet volledig kan plaatsen.  Dus bij iemand die vegetariër wordt en een tijdje later opeens ergens 'last' van heeft (en dat mag gaan van witte puntjes op de nagels, over maagpijn en slechte sportprestaties tot een verkoudheid of het vinden van een grijs haar)  legt men al snel een verband met het vegetarisme.  Dit is in de meeste gevallen volkomen onterecht.

Op enkele zeldzame uitzonderingen na hebben die witte puntjes geen enkele bijzonder oorzaak en is er dus geen enkele reden om je er zorgen over te maken.  Ze wijzen zelden op enig tekort.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Witte vlekjes op nagels
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2008, 01:55:12 »
Geen witte vlekjes op nagels in ons gezin.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Witte vlekjes op nagels
« Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2008, 15:53:48 »
ik heb niet meer witte vlekjes dan vroeger...

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.316
Re:Witte vlekjes op nagels
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2008, 16:04:02 »
ik heb niet meer witte vlekjes dan vroeger...

Ik heb er juist minder!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Witte vlekjes op nagels
« Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2008, 13:41:53 »
Korte check, ik heb een wit vlekje op mn duimnagel. Kan me wel herinneren dat ik er vroeger altijd heel veel had, maar ben al 20 jaar vegetarier dus denk niet dat het er iets mee te maken heeft.