Dat is nu allemaal blijkbaar heel hip in de vleeseterskeuken, dus dat ga ik met Kerst vast tegenkomen. Wat zijn nou de vegetarische equivalenten daarvan? En wat is er hip in de vegakeuken?
Bij uit eten gaan valt me op dat zachte geitenkaas met sla helemaal je van het is, ze serveren het zo overal dat ik het ondertussen een beetje zat ben, de kaas warm of koud, met of zonder walnoten, met mosterd of mosterd/honigdressing, met dadels, als vooraf of als hoofdgerecht.Het begint een beetje fantasieloos te worden, laatst zelfs een restaurant gemeden omdat het enige vegetarische hoofdgerecht iets met geitenkaas was. En dat terwijl ik geitenkaas erg lekker vind en het zelf best wel vaak in huis heb.
Ook populair, zeker in deze tijd van het jaar, zijn pompoenen en portobello's. Maar die geitenkaas is erger want niet seizoensgebonden.
Toen ik mijn eerste prille alto-eten schreden zette was pompoensoep één van mijn eerste openbaringen. Het was in een macrobiotisch restaurant, pompoen kende ik alleen van de Halloweenplaatjes en praatjes en het was in Nederland een ongewone groente en bijna nergens te krijgen. Dat moet in '78 of '79 geweest zijn, toen geitenwollen sokken nog hip waren...