Vegatopia Forum

Poll

Hoe groot is jouw mondiale voetafdruk?

minder dan 1,8
1 (6.3%)
1,8 - 2,5
5 (31.3%)
2,6 - 3,5
4 (25%)
3,6 - 4,5
5 (31.3%)
4,6 - 6
1 (6.3%)
meer dan 6
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 12

Je mondiale voetafdruk

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Je mondiale voetafdruk
« Gepost op: 05 augustus 2008, 13:41:19 »
Hoe groot is jouw mondiale voetafdruk?
Reken het in enkele minuten uit op http://www.quaestio.com/q5/quaestio_nl.php?qst=VTB


Hoe staat u op de wereld?

Iedere persoon gebruikt een gedeelte van de ruimte op aarde. Hoeveel ruimte hangt af van iemands consumptie. Met behulp van de Mondiale Voetafdruk, kortweg Voetafdruk, zijn we in staat om met een getal, uitgedrukt in hectares, aan te geven hoeveel oppervlakte aarde per persoon dat is. Het model is bedacht door Canadese wetenschappers. Het gaat niet alleen om de ruimte die nodig is om uw voedsel te verbouwen. Ook gebruik van papier en transport legt beslag op de beschikbare ruimte. Alles wat u eet, aantrekt en koopt wordt ergens geproduceerd en moet ook worden vervoerd. Op deze website krijgt u uitleg hoe de voetafdruk wordt berekend, kunt u zien welke landen welke voetafdruk hebben. Ook staan hier tips hoe u u voetafdruk kunt verkleinen.

Hoe wordt de Voetafdruk berekend?

Alles wat we gebruiken kunnen we omrekenen naar de hoeveelheid ruimte die daarvoor nodig is. Bij landbouwgrond voor voedsel en de ruimte voor wegen en huizen is dat duidelijk. Energiegebruik wordt omgerekend naar de hoeveelheid uitgestoten CO2 (kooldioxide). Om die CO2 om te zetten in zuurstof, is een bepaalde oppervlakte bos nodig. Die hoeveelheid bos wordt opgeteld bij de rest van uw ruimtegebruik. Zo is het mogelijk om voor iedere persoon en ook voor landen, steden, bedrijven en producten, uit te rekenen hoeveel grondoppervlak nodig is voor de energie en ruimte die gebruikt zijn.[/i]

Hoe groot is de Mondiale Voetafdruk van de gemiddelde inwoner in verschillende landen?

Noord-Amerika 9,6 hectare
België 5,6 hectare
Nederland 4,4 hectare
Hongarije 3,5 hectare
Turkije 2,1 hectare
Beschikbaar per wereldbewoner 1,8 hectare
China 1,6 hectare
Kenia 0,8 hectare
India 0,8 hectare

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #1 Gepost op: 05 augustus 2008, 16:51:48 »
40
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #2 Gepost op: 05 augustus 2008, 18:32:45 »
40

Ik hoop dat je een komma vergeten bent?!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #3 Gepost op: 05 augustus 2008, 19:13:53 »
Nee dat ding geeft een rare score die nog omgezet moet worden naar hectares.

Ik had 29, maar het scheelt wel dat ik met de trein dichtbij op vakantie wilde en dat mijn werk erg dichtbij is, denk ik. En onze verwarming zit in de servicekosten, niet in de  energiekosten voor gas en electra en naar de stadsverwarming werd niet gevraagd.

Ik vermoed dus dat het eigenlijk wat hoger ligt, ook al eet ik geen vlees en geen zuivel.

29 is ongeveer 2 hectare.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #4 Gepost op: 05 augustus 2008, 19:28:30 »
Ik blijk een redelijk gemiddelde Nederlander te zijn. :P
Er vanuitgaande dat de wei als tuin meegeteld moet/mag worden.

Maar een test die geen enkel idee geeft van de rekensleutel die gehanteerd wordt. Het zou veel interessanter zijn als je bij ieder antwoord kan zien hoeveel dat meetelt.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2008, 19:28:43 door Compli@ñt »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Helen

Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #5 Gepost op: 05 augustus 2008, 21:35:38 »
ohwk, dacht echt dat t wel mee zou vallen, maar k zit dus op 50.
(kwam vast alleen maar door de royale voor- en achtertuin :D).
Of zou het toch de jaarlijkse vliegvakantie zijn geweest?

Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #6 Gepost op: 05 augustus 2008, 21:41:09 »
Zouden ze ook een paar vierkante centimeters optellen voor het invullen van zulke testjes? 8)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #7 Gepost op: 05 augustus 2008, 22:03:02 »
Uw score is 45. Dit correspondeert met circa 3 hectare.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2008, 23:49:22 »
Nee dat ding geeft een rare score die nog omgezet moet worden naar hectares.

Aha, dat had ik niet door.

ohwk, dacht echt dat t wel mee zou vallen, maar k zit dus op 50.
(kwam vast alleen maar door de royale voor- en achtertuin :D).
Of zou het toch de jaarlijkse vliegvakantie zijn geweest?

Zo'n snelle test geeft natuurlijk maar een heel beperkt beeld.  Er zijn ook veel gedetailleerdere testen op het net te vinden.

Een vliegtuigreis weegt in ieder geval - terecht - erg zwaar door.  (Als je je vliegtuigreis 'compenseert' dan is het natuurlijk weer iets minder erg maar daar houdt deze test geen rekening mee.)

En je hebt natuurlijk tuin en tuin.  Er is wat ecologisch voetafdruk betreft een wereld van verschil tussen een over-bemeste groene 'graswoestijn' waar ook nog allerlei middelen tegen onkruid, mos, emelten, ... op worden losgelaten en een tuin die specifiek is ingericht voor natuur en die vol zit met zweefvliegen, bijen, vogels, amfibieën, ...
Als je zelf (biologische) groenten kweekt in je tuin is dat net weer positief voor je ecologisch voetafdruk.

Zo'n snelle test geeft dus niet meer dan een heel globaal beeld en volstaat hooguit om mensen even te laten nadenken over de impact van bepaald gedrag en wat er beter kan, maar is niet accuraat genoeg om zinvolle onderlinge vergelijkingen mogelijk te maken.

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #9 Gepost op: 07 augustus 2008, 07:31:59 »
1,5. Ik denk door het fietsen naar het werk en niet zoveel kopen.

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #10 Gepost op: 07 augustus 2008, 07:34:44 »
sorry, 1,5 moet zijn 2,2.

Kiwi

Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #11 Gepost op: 07 augustus 2008, 09:08:18 »
Uw score is 33. Dit correspondeert met circa 2.5 hectare.

Tsja, die verre reizen doen 't 'm... :-\

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #12 Gepost op: 07 augustus 2008, 11:57:45 »

Zo'n snelle test geeft dus niet meer dan een heel globaal beeld en volstaat hooguit om mensen even te laten nadenken over de impact van bepaald gedrag en wat er beter kan, maar is niet accuraat genoeg om zinvolle onderlinge vergelijkingen mogelijk te maken.

Dit is dan ook geen wetenschappelijk forum, het is meer voor de lol bedoeld.


Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #13 Gepost op: 07 augustus 2008, 16:54:10 »
En dat mensen gaan nadenken over de voetafdrukken die ze achter laten.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #14 Gepost op: 10 augustus 2008, 21:35:33 »
31 en dus 2 hectare.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #15 Gepost op: 11 augustus 2008, 20:54:50 »
Uw voetafdruk is berekend. Uw score is 44. Dit correspondeert met circa 3 hectare.

Hij is eigenlijk lager, want ik ga niet elk jaar buiten europa op vakantie, maar ik heb die optie toch gekozen omdat ik de andere opties ook niet geschikt vond.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #16 Gepost op: 11 augustus 2008, 21:08:48 »
Uw voetafdruk is berekend. Uw score is 25. Dit correspondeert met circa 2 hectare.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #17 Gepost op: 11 augustus 2008, 21:10:20 »
Zo'n snelle test geeft natuurlijk maar een heel beperkt beeld.

[...]

Zo'n snelle test geeft dus niet meer dan een heel globaal beeld en
Maar waar ik dan benieuwd naar ben is hoe het staat met het globale beeld bij jou :devil:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #18 Gepost op: 12 augustus 2008, 20:29:43 »
43, oftewel 3 hectare.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2008, 20:30:21 door Dot »
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Je mondiale voetafdruk
« Reactie #19 Gepost op: 06 oktober 2008, 11:24:52 »
Measuring your water footprint
http://edition.cnn.com/2008/TECH/10/03/eco.water.hoekstra/index.html


HONG KONG, China -- Most people by now will be familiar with the term 'carbon footprint' and may even have calculated it themselves, but how many are familiar with their 'water footprint'?
It's about time we all learned what it is, says Professor Arjen Y. Hoekstra, Professor in Multidisciplinary Water Management at the University of Twente in the Netherlands, as soon it will be influencing how we live our lives.
Hoekstra created the water footprint concept in 2002 when he was undertaking research on what is known as virtual water trade flows for the UNESCO-IHE Institute for Water Education.
CNN finds out what it is and why it's important.

CNN: So, what is a water footprint?

Hoekstra: It relates to how much water is being used to make a product, but it also refers to where that water is being used and when that water is being used. This is about the water use in different parts of the world to make products for businesses and individuals, so this enables an impact assessment and a formulation of policy to improve the water sustainability of these products.

...

CNN: What can individuals do?
Hoekstra: There are two types of approaches. One is to substitute types of consumption articles for other ones, which take less water -- like going from a meat-based diet to a vegetarian one, which will save a lot of water.
Drinking tea instead of coffee saves a lot of water. Not wearing cotton but wearing artificial fiber saves a lot of water.
But this is probably limited, because people don't shift from meat to vegetarian as they just don't like not to have beef; or they like cotton.
So the different kind of approach is to keep the same kind of consumption pattern but when choosing cotton, or when choosing beef, choose the sound one. If you make things more transparent, by citing the precise impact of a certain article on the water system, through the water footprint, you provide that kind of information and you label it somehow, then consumers within the same category have some choice to go in the better direction.

...

How much water it takes to make...
1 kilo of beef: 15,500 liters of water

1 glass of beer: 75 liters of water

1 hamburger: 2,400 liters of water

1 cup of coffee: 140 liters of water

1 cup of tea: 30 liters of water

1 cotton shirt: 2,700 liters of water


(Source: Waterfootprint.org)

...



http://www.waterfootprint.org/