Vegatopia Forum

Recept gezocht vleesvervanger met beet

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

winne

Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Gepost op: 03 augustus 2008, 09:07:32 »
Ik wil zelf een vleesvervanger maken die een beet heeft. Met een beet bedoel ik dat de vleesvervanger weerstand geeft bij het kauwen, zoals vlees dat doet. Daarin zie ik een grote uitdaging: veel vleesvervangers waarvan ik recepten heb uitgeprobeerd, zijn slap, zijn prut in een korstje. Enkele vleesvervangers die zo te koop zijn, hebben wel een beet. De ingrediënten staan wel op de verpakking, maar het is niet duidelijk hoe ze hebben bereikt dat het product zo stevig is. Mijn doel is bovendien een recept van een vleesvervanger te vinden die een goede eiwitsamenstelling heeft, en de mineralen en de vitaminen bevat die vlees heeft.

Wie kan mij helpen aan een recept van een vleesvervanger met een beet?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #1 Gepost op: 03 augustus 2008, 12:01:18 »
Ik denk dat het heel moeilijk wordt. De ingredienten van die vervangers met een beet ondergaan, denk ik, veel processen die alleen in een fabriek of lab na te bootsen zijn. Zo worden de proteinen van tarwe en/of soya gehydroliseerd en weet ik al wat niet meer.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2008, 12:05:40 door Hizikigrrrl »

winne

Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2008, 12:28:17 »
Het zal wellicht moeilijk of onmogelijk zijn om in een gewone keuken zo'n vleesvervanger met beet te maken. Maar misschien zijn ingrediënten zoals "gehydroliseerde proteïnen" waar je over schrijft, wel ergens te koop. Het interesseert me hoe die vleesvervangers die in de winkel te koop zijn, worden gemaakt. Al zou het onmogelijk zijn ze zelf te maken, dan nog wil ik graag weten hoe zij het doen. Ik kan nergens een recept daarvan vinden. Die recepten zijn wellicht bedrijfsgeheim. Maar ik hoop dat er recepten zijn te vinden van voorlopers van die commerciële producten.

Falafel, seitan, tofu, tempeh, en gerechten van soya chunks (tvp), heb ik al gemaakt. De soya chunks hebben enigszins een beet als vlees, evenals de tofu die ik gemaakt had door sojamelk te stremmen met citroensap en deze voor te bakken alvorens te marineren in tamari.
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2008, 12:30:04 door winne »

Helen

Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #3 Gepost op: 05 augustus 2008, 21:16:59 »
Iets met gehakte nootjes erin  ??? misschien??

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #4 Gepost op: 05 augustus 2008, 22:04:19 »
Winne, misschien eens informeren bij een soja-fabriek?

winne

Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #5 Gepost op: 06 augustus 2008, 03:00:16 »
Iets met gehakte nootjes erin  ??? misschien??

Nootjes zouden een vleesvervanger knapperig kunnen maken. Dat is niet de beet die ik bedoel. Ik wil een vleesvervanger maken die weerstand biedt, zeg maar taai is, zoals drop bijvoorbeeld ook nogal stug is.

...

@Hizikigrrrl: Een sojafabriek zal gerust willen vertellen hoe ze tofu maken. Dat is ook op internet te vinden, en tofu heb ik al zelf gemaakt. Maar ik kan me nauwelijks indenken dat bijvoorbeeld een Goodbite, of een Vetara hun recepten vrijgeven. Zouden ze dat wel doen, dan geven ze ieder ander bedrijf de mogelijkheid hun producten te kopiëren. Ik kan me vergissen natuurlijk, misschien zijn ze heel open over hun product.


Off topic: Een makkelijk en lekker recept voor het zelf maken van tofu is te vinden op: http://www.sign2god.com/gezond/recept/tofu/tofu.html
 

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #6 Gepost op: 06 augustus 2008, 08:40:18 »
Portabello? (met iets eiwitrijks erbij, want dat zit er dan weer niet in)
Zo.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #7 Gepost op: 06 augustus 2008, 09:11:21 »
Mijn vriend maakt wel eens pasta met paddo (cantherellen? shi take?) en dat zijn wel lekker taaie stukjes.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #8 Gepost op: 06 augustus 2008, 09:27:58 »
het voldoet niet 100%, maar mijn pa maakt altijd lekker gebakken tempé, hij marineert deze eerst in water met tamarinde, zout en  knoflook, dan zeer heet frituren ( vraag met niet hoeveel graden, hij heeft gewoon een gietijzeren pannetje).
het is dan heerlijk knapperig, maar de vleesbeet is het nog niet helemaal. 'k geloof ook niet dat ik hem erg mis, die vleesbeet....

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #9 Gepost op: 06 augustus 2008, 11:55:28 »
Zelf seitan maken en dan in de oven doen in plaats van koken.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #10 Gepost op: 06 augustus 2008, 13:21:07 »

@Hizikigrrrl: Een sojafabriek zal gerust willen vertellen hoe ze tofu maken. Dat is ook op internet te vinden, en tofu heb ik al zelf gemaakt. Maar ik kan me nauwelijks indenken dat bijvoorbeeld een Goodbite, of een Vetara hun recepten vrijgeven. Zouden ze dat wel doen, dan geven ze ieder ander bedrijf de mogelijkheid hun producten te kopiëren. Ik kan me vergissen natuurlijk, misschien zijn ze heel open over hun product.

Ik bedoelde dat je misschien daar van dat gehydroliseerd soya-eiwit kan kopen, of bij een tarwefabriek gehydroliseerd tarwe-eiwit.


winne

Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #11 Gepost op: 06 augustus 2008, 17:47:55 »
Dank jullie wel! Hier kan ik wel iets mee!

Met portobello, cantherellen, shi take heb ik nog niet geëxperimenteerd. Heeft iemand een geschikt recept met die paddestoelen voor een vleesvervanger met beet?

Ik dacht ook: ik ga eens proberen die paddestoelen in lucifertjes te snijden, ze te bakken en dan weer aan elkaar te lijmen (wat zou ik daarvoor kunnen gebruiken als ei uitgesloten is?)

... lekker gebakken tempé, ... , dan zeer heet frituren ... het is dan heerlijk knapperig, maar de vleesbeet is het nog niet helemaal.
Ik heb tempé altijd gebakken in een koekenpan. Ik ben benieuwd of het anders smaakt als ik het frituur. Bedankt! Ik ga dat proberen.

Zelf seitan maken en dan in de oven doen in plaats van koken.
De Seitan die ik gemaakt had door het te koken was erg sponzig, nogal als brood. Bedankt voor je tip het in de oven te doen. Dat ga ik proberen. Hoe lang en bij welke temperatuur moet de seitan dan in de oven, heb je daar enig idee over?

... 'k geloof ook niet dat ik hem erg mis, die vleesbeet....
Het gaat me ook niet om de "vleesbeet", maar om de tast die voedsel geeft. Ik vind dat een aspect van voedsel dat te weinig aandacht krijgt naast smaak, geur en kleur van voedsel. De tast, mondgevoel kan zoveel aspecten hebben: zacht, hard, soepel, elastisch, knapperig, taai, sappig, droog, ruw, glad, enz.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #12 Gepost op: 06 augustus 2008, 22:49:37 »
Misschien een gepaneerde plak aubergine?

winne

Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #13 Gepost op: 06 augustus 2008, 23:19:16 »
Ik heb nog nooit een gepanneerde plak aubergine gemaakt. Het is een idee. Een ingesneden plak aubergine, daarin een plakje kaas, dit panneren en dan bakken. Lijkt mij lekker   :-P  :-P  :-P

Een recept voor een vleesvervanger met beet, mag wat mij betreft best heel ingewikkeld zijn. Het is niet zo dat ik het van plan ben hem dagelijks te maken, en dat die snel klaar zou moeten zijn. Het gaat mij er meer om of, en hoe zoiets gemaakt zou kunnen worden.


Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #14 Gepost op: 06 augustus 2008, 23:36:40 »
Het gaat mij er meer om of, en hoe zoiets gemaakt zou kunnen worden.

Ik denk niet dat je zoiets in een thuissituatie zal lukken. Met zekerheid valt er niks over te zeggen omdat fabrikanten er geheimzinnig over doen, maar wat je uit onderzoek wel aan de weet komt, is dat het een ingewikkelde kwestie is om de structuur van vlees te benaderen. Met plantaardig eiwit lukt dat nauwelijks omdat de eiwitketens anders zijn: langwerpig ten opzichte van meer bolvormig. Essentieel schijnt ook de dikte van de vezel te zijn: bij spierweefsel gaat het om  nanometers. Valess benadert dat nog het best, maar komt niet verder dan micrometers.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2008, 23:37:12 door J@n »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.597
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #15 Gepost op: 07 augustus 2008, 01:46:28 »
Vanavond weer een Valess gehad (mijn ouders zijn niet zo creatief). Een stevige bite, die in de verste verte doet denken aan een schnitzel. Het lijkt me lastig om zoiets thuis te fabriceren. Maar op zich kun je met tofu of gewoon met groenten best iets vleesvervangers in elkaar knutselen (mijn Mexicaanse groenteworstjes hebben in ieder geval een bite). Aan de andere kant vind ik eigenlijk dat een 'vleesvervanger' best een andere textuur mag hebben.
Gemüse ist mein Fleisch

winne

Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #16 Gepost op: 07 augustus 2008, 11:08:30 »
(mijn Mexicaanse groenteworstjes hebben in ieder geval een bite). Aan de andere kant vind ik eigenlijk dat een 'vleesvervanger' best een andere textuur mag hebben.
Dat recept ga ik vandaag proberen.
Ik let net zo veel op de "tast" van voedsel als op de smaak, geur of kleur. Rijst of aardappels hebben een "mondgevoel" dat heel zacht aanvoelt, of als je rijst of aardappels bakt: een korstje en dan zacht. Groenten zijn meestal draderig, glibberig en zacht, of enigszins knapperig. Blijft de vleesvervanger over als product om stevig kauwen aan de maaltijd toe te voegen. Die beet of textuur hoeft wat mij betreft ook niet op vlees te lijken, als die maar stevig is.

... de eiwitketens anders zijn: langwerpig ten opzichte van meer bolvormig. Essentieel schijnt ook de dikte van de vezel te zijn: bij spierweefsel gaat het om  nanometers. Valess benadert dat nog het best, maar komt niet verder dan micrometers.

Bedrijven die vleesvervangers maken weten dan kennelijk bolvormige plantaardige eiwitvezels om te zetten in meer langwerpige, en dikkere eiwitvezels. Hoe doen ze dat? Daar ben ik héél benieuwd naar. Ik ben met dit onderwerp al enige tijd bezig, maar kan niet vinden hoe ze dat doen. Wat ik pas geleden wel gevonden heb, is een beschrijving van een experiment waar ze "eiwitsoep" in een apparaatje doen dat de vloeistof zo laat stromen dat de eiwitten enigszins ontwarren en strekken in één richting. De eiwitsoep gaat in een soort mixer die bestaat uit  gladde cilinder die hard ronddraait.

http://img132.imageshack.us/img132/6936/schuifstroomeiwitmachintc6.jpg

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #17 Gepost op: 07 augustus 2008, 12:03:32 »
Op de site van het blad van Wageningen Universiteit heb ik er ook wel eens het een en ander over gelezen.

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #18 Gepost op: 09 augustus 2008, 22:02:42 »
Zelf seitan maken en dan in de oven doen in plaats van koken.
De Seitan die ik gemaakt had door het te koken was erg sponzig, nogal als brood. Bedankt voor je tip het in de oven te doen. Dat ga ik proberen. Hoe lang en bij welke temperatuur moet de seitan dan in de oven, heb je daar enig idee over?

Ik koop bij de natuurwinkel seitan, zo'n gesealde dikke plak. Die snij ik in stukjes en die bak ik knapperig in de koekenpan. Dat geeft altijd wel een bite, helemaal niet zompig. Zoiets zou dan toch ook met zelfgemaakte seitan moeten lukken?

winne

Re:Recept gezocht vleesvervanger met beet
« Reactie #19 Gepost op: 10 augustus 2008, 09:11:22 »
Ik heb nog niet de beet gevonden die ik zoek.

Portobello, had de stevigheid van een champion. De cantherellen, en shi take moet ik nog proberen.

Het maken van de mexicaanse worstjes was een nieuwe ervaring. Erg leuk! Pittige smaak, maar niet de beet, dat wil zeggen het stevige kauwen dat ik zoek. Het deed me in de verte denken aan Duitse klößen.

Ik zal eens in de natuurwinkel hier zoeken of ze dikke plakken seitan verkopen. Ik ken alleen seitan in een potje. (en de seitan die ik zelf gemaakt had)

Stoer vegetarisch voedsel zoek ik!. Voedsel dat ongeschikt is voor mensen met een kunstgebit, om het oneerbiedig te zeggen.  ;D  ;D :D
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2008, 09:12:58 door Winne »