Vegatopia Forum

Hallo keurmerk, wie ben je?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #20 Gepost op: 10 juli 2008, 13:22:02 »
Oh en heel goed nieuws (ik wilde er eigenlijk een nieuwe draad voor openen maar t kan ook best hier): Verkade gaat Fairtrade!  :cheer:

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #21 Gepost op: 10 juli 2008, 13:23:20 »
wow, goed man. Kijk er echt van op, maar dit is alleen maar mooi!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #22 Gepost op: 10 juli 2008, 13:27:01 »
Ja ik had zoiets ook echt niet verwacht. Eerder dat de AH zoiets zou doen voor hun eigen merk chocolade (maar wie weet volgen zij nu wel snel). Eigenlijk moeten we een mailactie beginnen om verkade te laten  weten hoe  :thumbsup: we dit vinden.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #23 Gepost op: 10 juli 2008, 13:34:52 »
Ja ik had zoiets ook echt niet verwacht. Eerder dat de AH zoiets zou doen voor hun eigen merk chocolade (maar wie weet volgen zij nu wel snel). Eigenlijk moeten we een mailactie beginnen om verkade te laten  weten hoe  :thumbsup: we dit vinden.

En een chocoladefeestje geven!

LL wordt een meisje van Verkade, lalalalaala.

(ja, ik vind dit echt goed nieuws)
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2008, 13:36:34 door LL de Ling »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #24 Gepost op: 10 juli 2008, 13:49:33 »
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2008, 14:12:17 door Hizikigrrrl »

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #25 Gepost op: 10 juli 2008, 15:09:43 »
Citaat
Goed nieuws op deze druilerige dag: de chocolade van Verkade is vanaf oktober Fairtrade en dus slaafvrij. Maar liefst 50.000 boerengezinnen in ontwikkelingslanden worden door deze stap geholpen.

Ik vind het zonder meer goed nieuws, maar was de grap van Tony nou juist dat zélfs Fairtrade niet per se slaafvrij was? Ik kan me het fijne er niet meer van herinneren, maar zoiets staat me bij.
This is between me and the vegetable!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #26 Gepost op: 10 juli 2008, 15:11:35 »
Citaat
Goed nieuws op deze druilerige dag: de chocolade van Verkade is vanaf oktober Fairtrade en dus slaafvrij. Maar liefst 50.000 boerengezinnen in ontwikkelingslanden worden door deze stap geholpen.

Ik vind het zonder meer goed nieuws, maar was de grap van Tony nou juist dat zélfs Fairtrade niet per se slaafvrij was? Ik kan me het fijne er niet meer van herinneren, maar zoiets staat me bij.

Dat zou kunnen, ik denk overigens dat je 100% slaafvrij niet kunt garanderen (bijvoorbeeld in het productieproces), maar een betere prijs (en betere monitoring) en elk kind dat minder werkt (vooral in gevaarlijk werk met machetes in het suikerriet of lange dagen in het veld) is m.i. beter. Vind het vooral goed dat het zo'n groot bedrijf is, dat laat zien dat het economisch ook gewoon interessant is.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2008, 15:14:42 door LL de Ling »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #27 Gepost op: 10 juli 2008, 15:15:30 »
Citaat
Goed nieuws op deze druilerige dag: de chocolade van Verkade is vanaf oktober Fairtrade en dus slaafvrij. Maar liefst 50.000 boerengezinnen in ontwikkelingslanden worden door deze stap geholpen.

Ik vind het zonder meer goed nieuws, maar was de grap van Tony nou juist dat zélfs Fairtrade niet per se slaafvrij was? Ik kan me het fijne er niet meer van herinneren, maar zoiets staat me bij.

Er waren wat problemen met tussen hem en Max Havelaar:
Tony's Chocolonely-chocoladerepen waren tijdelijk niet voorzien van het Max Havelaarkeurmerk omdat de repen, evenals niet-slaafvrije chocolade, onvoldoende opbrengst voor de producerende boeren opleveren. Na gediscussieer met Max Havelaar is het keurmerk weer toegevoegd.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.579
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hallo keurmerk, wie ben je?
« Reactie #28 Gepost op: 11 juli 2008, 01:42:59 »
Hoera voor Verkade! Maar waarom Fairtrade en niet meteen Max Havelaar? Voor zover ik heb begrepen, is Max Havelaar nog een graadje fairder dan Fairtrade. Of is het allemaal één pot nat? In ieder geval een belangrijke ommezwaai, waar Saïdjah en Adinda vast erg blij mee zijn!
Gemüse ist mein Fleisch