Vegatopia Forum

Mijn vragen als kok

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

kokinspee

Mijn vragen als kok
« Gepost op: 29 juni 2008, 03:36:37 »
bedankt voor je intresse en eventuwele antwoorden,


ik ben een leerling zelfstandig kok uitstroom, en volg deze opleiding  in rotterdam.
opschool krijgen wij ook een verplicht vak: dieet koken:
- speciale voeding ivm geloofovertuiging
- speciale voeding ivm medische redenen
- seizoensgebonden werken.
- product kwaliteitskenmerken (met als aandachtspuntje keurmerken zoals bv scharreleieren etc)

dit vond ik wel nuttig om prijs te geven zodat u ook ingelicht bent dat de horeca van tegenwoordig ook met u bezig is.

mijn vragen.

1 - vitamine B12 is een dierlijk eiwit en een belangrijke bouwstof voor het menselijk lichaam. hoe krijgt een vegetarier deze vitamine binnen zonder dierenleed?

2 - planten zoals de mais en sojaplant, ondergaan tegenwoordig genitische modificatie, dat houdt in de de planten in de stamcel zijn aangepast zodat ze eigenschappen krijgen zoals; immumiteit voor bestrijdingsmiddelen en insecten. eten vegetariers dit wel en zijn ze hier bewust van?

3 - homeo therapie; zijn kort af gezegd gezonde pilletjes, maar tot hoever wil je gaan als vagetarier en/veganist/fruitist/lactovegetarier, want uiteindelijk worden de machines ook schoongemaakt met reiniginsmiddelen die in je product kunnen komen. waar ik naar toe wil is, wanneer mag je jezelf nou ECHT een vegetarier noemen?
(ik heb bijvoorbeeld wel eens gasten op mijn werk die claimen dat ze vegetarier zijn maar dan vooraf toch graag de vis willen?? huh als je erovernadenkt sterft de vis uiteindelijk een vreselijkere dood dan de landdieren)

4 - ik zou graag hulp willen in menusuggesties voor fruitisten, ik krijg het namelijk niet voor elkaar een 5 gangenmenu samen te stellen naar mijn zin.. iemand in voor de uitdaging :)?

5 - wat is uw motivatie om vegetarier te worden? doet u het uit medeleven voor de dieren, want uitendelijk is de mens een Omnivore en gebouwd om zowel plantaardige producten en dierlijke producten te eten omdat je er je voedingstoffen uit moet halen. wat me brengt bij de vegetariers die geen dierlijke producten eet uit overtuiging dat  het gezonder is? daar geloof ik niet in, ik geloof er wel is dat je prima zonder kan maar niet dat het beter is.

bij deze vragen wil ik het laten voor nu, als u zo vriendelijk zou willen zijn het nummertje van de vraag te gebruiken ivm. overzichtelijkheid.



bedankt voor uw moeite,

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn vragen als kok
« Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2008, 12:55:14 »
1 - vitamine B12 is een dierlijk eiwit en een belangrijke bouwstof voor het menselijk lichaam. hoe krijgt een vegetarier deze vitamine binnen zonder dierenleed?

B12 is geen eiwit, maar een vitamine. Het klopt dat deze alleen in dierlijke producten voorkomt, dus wanneer vegetariers genoeg zuivel en eieren eten, krijgen ze die B12 wel binnen. Gebruik je weinig zuivel en weinig eieren of ben je veganist, dan moet het gesupplementeerd worden of je moet producten gebruiken die verrijkt zijn met B12, zoals bepaalde soorten sojamelk, vruchtensap etc.


2 - planten zoals de mais en sojaplant, ondergaan tegenwoordig genitische modificatie, dat houdt in de de planten in de stamcel zijn aangepast zodat ze eigenschappen krijgen zoals; immumiteit voor bestrijdingsmiddelen en insecten. eten vegetariers dit wel en zijn ze hier bewust van?

Vegetariers komen in alle soorten en maten; het is geen homogene groep. De een zal er geen problemen mee hebben, maar ik gok zo dat veel vegetariers het liever niet hebben.


3 - homeo therapie; zijn kort af gezegd gezonde pilletjes, maar tot hoever wil je gaan als vagetarier en/veganist/fruitist/lactovegetarier, want uiteindelijk worden de machines ook schoongemaakt met reiniginsmiddelen die in je product kunnen komen. waar ik naar toe wil is, wanneer mag je jezelf nou ECHT een vegetarier noemen?
(ik heb bijvoorbeeld wel eens gasten op mijn werk die claimen dat ze vegetarier zijn maar dan vooraf toch graag de vis willen?? huh als je erovernadenkt sterft de vis uiteindelijk een vreselijkere dood dan de landdieren)


Een groot compliment dat je als aankomend kok uberhaupt weet dat vissen niet in een vegetarisch dieet thuishoren! Vegetariers vinden het over het algemeen irritant wanneer iemand zich vegetarier noemt, maar wel vis of kip eet, bv.

Vegetarier/lacto (zuivel)-ovo(ei)-vegetarier = geen vlees, vis, gevogelte, vaak geen gelatine, zuivel en eieren zo diervriendelijk geproduceerd
Veganist = geen dierlijke producten, dus ook geen honing of lanoline
Pescotarier = geen vlees, maar wel vis
Fruitarier = in zijn strengste vorm eet de fruitarier alleen vruchten, noten en zaden die vrijwillig van de boom zijn af gevallen. In een restaurant zul je deze dus vermoedelijk niet tegenkomen.

De meeste mensen hier weten dat ze niet zonder dierenleed kunnen leven (er sterven immers ook insecten tijdens het oogsten van groenten), maar proberen het zoveel mogelijk te beperken. Iets is beter dan niets.


4 - ik zou graag hulp willen in menusuggesties voor fruitisten, ik krijg het namelijk niet voor elkaar een 5 gangenmenu samen te stellen naar mijn zin.. iemand in voor de uitdaging ?

Zoals ik hierboven al schreef, gok ik dat je deze niet eens in je restaurant zal krijgen, maar bedoel je misschien mensen die alleen Raw Food eten? Daar zijn hele kookboeken over geschreven, recensies daarvan vind je hier:
http://www.vegatopia.com/kokenenzo/index.php?subaction=showfull&id=1213967231&archive=&start_from=&ucat=1&
en
http://www.vegatopia.com/kokenenzo/index.php?subaction=showfull&id=1187119708&archive=&start_from=&ucat=1&


5 - wat is uw motivatie om vegetarier te worden? doet u het uit medeleven voor de dieren, want uitendelijk is de mens een Omnivore en gebouwd om zowel plantaardige producten en dierlijke producten te eten omdat je er je voedingstoffen uit moet halen. wat me brengt bij de vegetariers die geen dierlijke producten eet uit overtuiging dat  het gezonder is? daar geloof ik niet in, ik geloof er wel is dat je prima zonder kan maar niet dat het beter is.

Mijn motivatie is dat ik dol ben op dieren en ze liever geen pijn doe. Ik vind het vreselijk als ik zie hoe de dieren in de bio-industrie worden behandeld en ik kan me de stress die het slachhuis oplevert heel goed voorstellen.
Anderen eten geen vlees vanwege het milieu, of omdat ze het niet lekker vinden, of omdat ze het gezonder vinden. Zoveel mensen, zoveel redenen.

De mens is oorspronkelijk waarschijnlijk een omnivoor geweest, maar ze leefden toen ook in hutten, droegen berenvellen en werden maximaal 35 jaar. Voedsel was schaars, daarom diende er zoveel mogelijk nutrienten te zitten in wat je kon krijgen en dan is vlees het meest geschikt.

Tegenwoordig is voedsel in overvloed verkrijgbaar en kan men alle benodigde nutrienten ook verkijgen uit plantaardig voedsel. Er is maar weinig gedegen onderzoek gedaan, maar de meeste onderzoeken laten zien dat vegetariers een beduidend kleinere kans lopen op veel welvaartziektes, ook zijn ze vaak slanker wat gezonder is dan overgewicht.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2008, 12:56:59 door Hizikigrrrl »

Kiwi

Re:Mijn vragen als kok
« Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2008, 13:06:24 »
En nog even een aanvulling op Hiziki:
1 - vitamine B12 is een dierlijk eiwit en een belangrijke bouwstof voor het menselijk lichaam. hoe krijgt een vegetarier deze vitamine binnen zonder dierenleed?

B12 is geen eiwit, maar een vitamine. Het klopt dat deze alleen in dierlijke producten voorkomt, dus wanneer vegetariers genoeg zuivel en eieren eten, krijgen ze die B12 wel binnen. Gebruik je weinig zuivel en weinig eieren of ben je veganist, dan moet het gesupplementeerd worden of je moet producten gebruiken die verrijkt zijn met B12, zoals bepaalde soorten sojamelk, vruchtensap etc.

Die toegevoegde vitamine B12 in die verrijkte producten is synthetisch, dus vegetarisch/veganistisch.

2 - planten zoals de mais en sojaplant, ondergaan tegenwoordig genitische modificatie, dat houdt in de de planten in de stamcel zijn aangepast zodat ze eigenschappen krijgen zoals; immumiteit voor bestrijdingsmiddelen en insecten. eten vegetariers dit wel en zijn ze hier bewust van?

Vegetariers komen in alle soorten en maten; het is geen homogene groep. De een zal er geen problemen mee hebben, maar ik gok zo dat veel vegetariers het liever niet hebben.

De gangbare, in supermarkten verkrijgbare, tofu is altijd van niet-genetisch gemanipuleerde soja.


Re:Mijn vragen als kok
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2008, 14:28:46 »
Die toegevoegde vitamine B12 in die verrijkte producten is synthetisch,

Is toch afkomstig van bacterieculturen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Kiwi

Re:Mijn vragen als kok
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2008, 14:40:12 »
Je hebt inderdaad gelijk. B12 wordt altijd gemaakt door micro-organismen. Synthetisch was dan ook een foute woordkeuze, ik bedoelde fabrieksmatig.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Mijn vragen als kok
« Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2008, 22:31:57 »

5 - wat is uw motivatie om vegetarier te worden? doet u het uit medeleven voor de dieren, want uitendelijk is de mens een Omnivore en gebouwd om zowel plantaardige producten en dierlijke producten te eten omdat je er je voedingstoffen uit moet halen. wat me brengt bij de vegetariers die geen dierlijke producten eet uit overtuiging dat  het gezonder is? daar geloof ik niet in, ik geloof er wel is dat je prima zonder kan maar niet dat het beter is.

Ik mag helaas niet in herhalingen vervallen van de redactie.

Je zult mijn motivatie vast wel ergens vinden.

Ik heb in ieder geval levenslang.  ;)
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Mijn vragen als kok
« Reactie #6 Gepost op: 01 juli 2008, 02:00:30 »
Vegetariërs zijn net gewone mensen, met als verschil dat ze geen vlees en geen vis (is namelijk ook vlees) eten. Er zijn ook pescotariërs, die dan wel weer vis eten - strikt genomen zijn dat geen vegetariërs (en, zoals je zelf al hebt gemerkt, zaaien ze enige verwarring). En dan heb je, zoals Hiziki al uitvoerig beschreef, verschillende gradaties in hoe strikt vegetariërs zijn. De ene eet wel kaas (met dierlijk stremsel), de andere is strikt veganist.

Beweegredenen te over. Gezondheid, dierenwelzijn, milieu, ander idealisme, levensstijl, smaak (geloof het of niet, er zijn mensen die vlees gewoon vies vinden). Eigenlijk doet de reden er niet toe, en al helemaal niet of de reden al dan niet gerechtvaardigd is. Een vegetariër is een vegetariër. Punt. (En dat met die subgroepen is dan weer een verhaal apart).

Ik ben in ieder geval blij dat jij (en blijkbaar ook de horeca, fijn!) je verdiept in het fenomeen 'vegetarisme'. Maar al te vaak heb ik te maken gehad met de soep-met-balletjes-zonder-balletjes. Zonder te willen scherpslijpen, denk ik dat het belangrijk is dat de horeca weet wat vegetarisme inhoudt en gericht kan vragen wat een gast al dan niet blieft (bijvoorbeeld vegetarisch gestremde kaas). Er is tenslotte niets mis mee een pescotariër vis te serveren, of een minder consequente vegetariër een gerecht met 'gewone kaas'.

Een menu voor fruitariërs... voor een simpele vegetariër als ik is dat ook te moeilijk. Wel een uitdaging! Misschien weet je goede punten te scoren via de links van Hiziki.

Succes! En leuk dat je gewoon je vragen hier stelt en niet klakkeloos de 'boekjes volgt'.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2008, 02:03:47 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mijn vragen als kok
« Reactie #7 Gepost op: 01 juli 2008, 19:40:19 »
5 - wat is uw motivatie om vegetarier te worden? doet u het uit medeleven voor de dieren, want uitendelijk is de mens een Omnivore en gebouwd om zowel plantaardige producten en dierlijke producten te eten omdat je er je voedingstoffen uit moet halen. wat me brengt bij de vegetariers die geen dierlijke producten eet uit overtuiging dat  het gezonder is? daar geloof ik niet in, ik geloof er wel is dat je prima zonder kan maar niet dat het beter is.


Ik ben er wèl van overtuigd dat een leven zonder vlees gezonder is.
Ik ben trouwens vegetariër 'uit medeleven' voor de dieren. Als ik er echt over nadenk kan ik er echt droevig van worden, dat mensen (inclusief mijn vriend, beste vrienden, familie, ...) tóch vlees eten, terwijl er zo'n afschuwelijke gruwel aan vooraf gaat.
Maarja.. Er wordt vaak niet of te weinig nagedacht en naar een 'ver van mijn bed' verhaal gesproken.  :(

« Laatst bewerkt op: 02 juli 2008, 19:46:34 door Sander »