Vegatopia Forum

Dingen die toch niet vegetarisch zijn

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #580 Gepost op: 17 december 2012, 15:03:22 »
Ik heb nu maar gewoon een fles lijnzaadolie gekocht, die gooi ik door mijn rauwkost  ;D
Veul goedkoper en lekkerder!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #581 Gepost op: 17 december 2012, 15:59:16 »
Ik heb nu maar gewoon een fles lijnzaadolie gekocht, die gooi ik door mijn rauwkost  ;D
Veul goedkoper en lekkerder!

Ehm... heb je het wel eens eerder gehad?

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #582 Gepost op: 17 december 2012, 16:03:48 »
Ik bedoel geen pure lijnzaadolie, maar deze (hoop dat ik het goed doe met het linkje). Die hebben ze bij mijn AH, en vind ik lekker.
http://www.monini-extravierge.nl/producten/omega-3-6-9/

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #583 Gepost op: 17 december 2012, 16:40:33 »
die gebruik ik ook idd en heb gebroken lijnzaad voor bijv de yoghurt

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #584 Gepost op: 08 januari 2013, 12:08:37 »
Ik weet niet of die er al bij staat, maar ik ben er achter gekomen dat Lays paprika chips niet vegetarisch is:
Het bevat namelijk dinatrium-5’-ribonucleotiden (E635).
Als je wil weten wat het precies is, hier een link: http://www.food-info.net/nl/e/e635.htm

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #585 Gepost op: 08 januari 2013, 15:07:22 »
Ik weet niet of die er al bij staat, maar ik ben er achter gekomen dat Lays paprika chips niet vegetarisch is:
Het bevat namelijk dinatrium-5’-ribonucleotiden (E635).
Als je wil weten wat het precies is, hier een link: http://www.food-info.net/nl/e/e635.htm


Vind ik niet leuk  >:(

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #586 Gepost op: 08 januari 2013, 22:41:05 »
Zo zeg. Hier is direct vrees ontstaan dat het ook in de Wokkels zit. Maar dat valt dan weer mee.
Ingrediënten lijstje van Wokkels: aardappelzetmeel, aardappelpoeder, zonnebloemolie (19%), rijstebloem, hartige smaak [weipoeder (van melk), dextrose, aroma (bevat boter zuren (van melk), ui, paprika, kaaspoeder, rookaroma), smaakversterkers (mononatriumglutamaat, dinatriumguanylaat), kaliumchloride, voedingszuur (citroenzuur)], zout, kleurstoffen (curcumin, annatto).
Groetjes, Antje

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #587 Gepost op: 08 januari 2013, 23:07:11 »
... dinatriumguanylaat

E627, zelfde probleem...
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #588 Gepost op: 08 januari 2013, 23:12:18 »
*moppert* :o
Groetjes, Antje

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #589 Gepost op: 09 januari 2013, 00:06:07 »
Navragen bij de producent, dan weet je het zeker.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #590 Gepost op: 09 januari 2013, 09:32:43 »
Ik weet niet of die er al bij staat, maar ik ben er achter gekomen dat Lays paprika chips niet vegetarisch is:
Het bevat namelijk dinatrium-5’-ribonucleotiden (E635).
Als je wil weten wat het precies is, hier een link: http://www.food-info.net/nl/e/e635.htm


Eh daar staat als ik het goed lees niet dat E635 van dieren wordt gemaakt, daar staat dat het zowel wel en niet uit dieren kan komen. Kortom: eerst even navragen bij de producent zou ik zeggen.
,,,,فلافل

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #591 Gepost op: 09 januari 2013, 10:49:03 »
Ik weet niet of die er al bij staat, maar ik ben er achter gekomen dat Lays paprika chips niet vegetarisch is:
Het bevat namelijk dinatrium-5’-ribonucleotiden (E635).
Als je wil weten wat het precies is, hier een link: http://www.food-info.net/nl/e/e635.htm


Eh daar staat als ik het goed lees niet dat E635 van dieren wordt gemaakt, daar staat dat het zowel wel en niet uit dieren kan komen. Kortom: eerst even navragen bij de producent zou ik zeggen.

Daar staat letterlijk: Guanylaten en inosinaten zijn vrijwel altijd van vlees of vis afkomstig
Natuurlijk kan je navragen bij de producent, maar dat is dan een beetje tegen beter weten in. Plus dat ik denk dat de producent ook niet zal willen garanderen dat het altijd van dezelfde bron afkomstig is.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #592 Gepost op: 09 januari 2013, 11:23:29 »
Ik weet niet of die er al bij staat, maar ik ben er achter gekomen dat Lays paprika chips niet vegetarisch is:
Het bevat namelijk dinatrium-5’-ribonucleotiden (E635).
Als je wil weten wat het precies is, hier een link: http://www.food-info.net/nl/e/e635.htm


Eh daar staat als ik het goed lees niet dat E635 van dieren wordt gemaakt, daar staat dat het zowel wel en niet uit dieren kan komen. Kortom: eerst even navragen bij de producent zou ik zeggen.

Daar staat letterlijk: Guanylaten en inosinaten zijn vrijwel altijd van vlees of vis afkomstig
Natuurlijk kan je navragen bij de producent, maar dat is dan een beetje tegen beter weten in. Plus dat ik denk dat de producent ook niet zal willen garanderen dat het altijd van dezelfde bron afkomstig is.


Maar ook dat het een mengsel is van E626 en E630.  Bij die E626 staat 'Hoewel guanylzuur en guanylaten vrijwel altijd van gist afkomstig zijn, wordt het ook gewonnen uit sardientjes' en bij die E630 staat ' Commercieel gewonnen uit vlees en sardientjes. Ook wel via bacteriële fermentatie van suiker.'

Voor zover ik weet stappen steeds meer producten over op van die gistwinning en bacteriele fermentatie omdat dat gewoon veel goedkoper is.

Als je in een andere bron kijkt, bv hier http://www.foodditive.com/additive/guanylic-acid en http://www.foodditive.com/additive/inosinic-acid, blijkt ook weer dat het net zo goed plantaardig gewonnen kan worden.

Daarom lijkt het me pas nuttig te roepen dat Lays paprikachips niet vega is als je dat bij de producent hebt nagevraagd. Eens dat het mogelijk is dat die niet wil garanderen dat de bron altijd hetzelfde is.
,,,,فلافل

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #593 Gepost op: 09 januari 2013, 11:33:38 »

Maar dan bedoel je dus eigenlijk meer dat de informatie op food-info.net niet actueel zou zijn. Zou kunnen. Waar is Christiaan als je hem eens een keertje nodig hebt?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #594 Gepost op: 09 januari 2013, 12:58:25 »
Ik weet niet of die er al bij staat, maar ik ben er achter gekomen dat Lays paprika chips niet vegetarisch is:
Het bevat namelijk dinatrium-5’-ribonucleotiden (E635).
Als je wil weten wat het precies is, hier een link: http://www.food-info.net/nl/e/e635.htm


 :'( Ik wil dit negeren.
Want a sugarcube?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #595 Gepost op: 09 januari 2013, 13:40:45 »
:'( Ik wil dit negeren.
Dan doe je dat toch?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #596 Gepost op: 23 januari 2013, 13:28:57 »
inderdaad,

Het is jou leven en je moet niet te streng zijn voor jezelf ;) het zijn je eigen regels en je hoeft je aan niemand te verantwoorden over de keuzes die jij maakt in je wel en niet eten.

Zo eet ik 3 tot 4 x per jaar een roze koek. Ik vind die heerlijk, en eigenlijk is t tegen mijn gevoel in... normaal als ik die eet krijg ik een enorm schuldgevoel. Dus ik mag van mezelf als ik bloed gedoneerd heb er eentje eten. Zo voel ik me er niet schuldig over, want ik heb iets goeds gedaan en dat heft elkaar voor mijn gevoel op ;) kromme logica maar ik geniet er wel van zo. Er zijn gradaties in hoe streng je voor jezelf kan/moet/wil zijn.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #597 Gepost op: 23 januari 2013, 18:15:47 »
Hmmm. Dat gaat er bij mij toch niet in; ik at oprecht Wokkels in onwetendheid. Ook niet zoveel, maar toch. Ik sta nu in de supermarkt op elke zak chips te kijken. Het nadeel daarvan is dat ik, als ik dan ook een vegetarische variant gevonden heb, ik die meeneem. Nu hebben we drie zakken chips thuis liggen, een unicum. Tot nu toe zagen we vega chips bij Hema, AH een paar zakjes naturel (maar de meeste zijn niet vega) en bij de Marcq was het merendeel vega.
Groetjes, Antje

Hawx

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #598 Gepost op: 15 februari 2013, 18:12:18 »
Alle Milka chocolades bevatten dierlijk stremsel.

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #599 Gepost op: 15 februari 2013, 18:18:28 »
Ik neem aan dat je weipoeder bedoelt.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner