Vegatopia Forum

Dingen die toch niet vegetarisch zijn

0 leden en 26 gasten bekijken dit topic.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #540 Gepost op: 03 januari 2011, 21:35:24 »
Parodontax is me heilig, heb ik me bedacht toen ik proefdiervrije shit uitprobeerde.
Hoop dat ze ooit het licht zien, maar ik blijf het gebruiken.

Sowieso gebruik ik wel vaker producten die op dieren getest worden, al probeer ik ze te bannen.
Als er nou dier in zat zou ik het een ander verhaal vinden.


Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #541 Gepost op: 04 januari 2011, 20:28:31 »
In veel sambal, met name degene die je in toko's haalt, zit trassi. Dat is een pasta van vis/garnalen.
Ik geloof dat er ook nog rundvleesbouillon in kan zitten, ik hoor althans mijn lief daar altijd naar vragen in restaurants (ik lust zelf geen sambal, dus ik heb er zelf nooit naar gevraagd).

KittyCatbone

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #542 Gepost op: 04 januari 2011, 21:13:44 »
Dat zou apart zijn, want rundvleesbouillon is niet nodig om sambal te maken.
Bovendien smaakt het vies met de suiker in de sambal.
Maar goed, het kan aan het merk leggen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #543 Gepost op: 04 januari 2011, 21:19:58 »
Dat zou apart zijn, want rundvleesbouillon is niet nodig om sambal te maken.

Het zit in bijna alle soorten van het merk Koningsvogel (vroeger was dat niet). Die met groen etiket zijn wel oke.
Als in een restaurant zelf sambal wordt gemaakt, dan tref je niet zo vlug rundvleesbouillon aan nee, eerder trassi, maar als ze in dat restaurant sambal uit pot gebruiken is het een reeël 'gevaar'.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #544 Gepost op: 04 januari 2011, 23:13:20 »
Waar koop je de potjes met groen etiket? Ik zie bij de toko's alleen verschillende smaken Koningsvogel met gewoon etiket. Ik vind het wel lekkere sambal. Voor mij is een beetje koeienkooknat geen ramp, maar ik kan het dan niet aan vegetarische visite voorschotelen. Dan is het net zo makkelijk om vega-sambal in huis te hebben. Zelf maken is niet zo heel praktisch wegens dan verminderde houdbaarheidsdatum en zoveel sambal eet ik nou ook weer niet. De sambals van Hottie zijn wel vega (dacht ik), maar daar zitten wat obscuurdere smaakjes tussen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

KittyCatbone

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #545 Gepost op: 05 januari 2011, 01:06:05 »
In de Surinaamse sambal van dat merk zit in ieder geval enkel trassi.
Ik ben het eigenlijk nooit eerder tegenkomen dat er rundernat word gebruikt.

veda22

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #546 Gepost op: 05 januari 2011, 08:59:33 »
rundernat klinkt wel erg vies :o

de gele variant van hottie is erg lekker,maar ook erg heet,je hebt maar weinig nodig m in de fik te staan zeg maar ;D

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #547 Gepost op: 06 januari 2011, 15:11:12 »
Afgezien van het feit dat ik leren schoenen blijk te bezitten, blijkt het ook dat ik een andere niet zo 'vegetarische hobbie' heb; percussie.
Onlangs ben ik erachter gekomen dat er dierenvellen op mijn djembe, conga en tambourijn zitten.
Zelf dacht ik eerst dat dit synthetische stoffen waren oid.
Voortaan ga ik er toch wel wat meer op letten.
Zo heb je conga's met synthetisch vel; is wel qua klank iets anders dan dierenhuiden, maar goed te doen.
Ondanks dat ik percussie een zeer leuke hobbie vind, heb ik er wel beetje een tweeslachtig gevoel bij gekregen.
Wellicht ga ik ook wat meer over op electronische percussie; is in ieder geval een stuk diervriendelijker  ;)  (maar weer minder voor het milieu).
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2011, 20:21:45 door Hega »

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #548 Gepost op: 06 maart 2011, 18:24:24 »
Het nieuwe kantoor van mijn bedrijf heeft niet-vegetarische energie. Het verhaal is te smerig om over na te denken. Ik weet niet precies hoe het werkt want ik lette niet heel goed op nadat het woord "dierlijk afval" viel. Het komt erop neer dat als de warmte gewonnen uit de bodem niet volstaat, er slachtafval wordt gebruikt om de boel op te stoken. Gatverdegatver  :Thumbsdown:
Ik wou dat ik nooit had gevraagd wat ze bedoelden met dierlijk afval. Dan had ik mezelf nog voor kunnen houden dat het mest was.

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #549 Gepost op: 07 maart 2011, 23:16:03 »
Yep, dat kun je zo hebben met groene stroom... Maar aan de andere kant: het is echt een afval product van de vlees/leer industrie, het is niet rendabel om dieren op te stoken om daarmee stroom op te wekken. Krijgen de vleesverwerkers hierdoor meer geld binnen? Hopelijk niet, maar ben ik wel benieuwd naar. Krijg je minder dierenleed als je de energie die vrijkomt bij het opstoken van de resten, niet gebruikt? Nee, dat opstoken moet toch gebeuren, je kan die resten moeilijk laten liggen. Zolang de vleesproducent geen cent krijgt van het verbranden van dit afval, kan ik er wel mee leven.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #550 Gepost op: 28 maart 2012, 16:27:20 »

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #551 Gepost op: 28 maart 2012, 17:01:09 »
Maar als het milieuvriendelijk is dan is het ook weer goed voor dieren, oke niet zozeer voor dieren die opgesloten zitten maar zeker wel voor wilde dieren op den duur.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #552 Gepost op: 28 maart 2012, 17:17:01 »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #553 Gepost op: 29 maart 2012, 11:35:00 »
Yep, dat kun je zo hebben met groene stroom... Maar aan de andere kant: het is echt een afval product van de vlees/leer industrie, het is niet rendabel om dieren op te stoken om daarmee stroom op te wekken. Krijgen de vleesverwerkers hierdoor meer geld binnen? Hopelijk niet, maar ben ik wel benieuwd naar. Krijg je minder dierenleed als je de energie die vrijkomt bij het opstoken van de resten, niet gebruikt? Nee, dat opstoken moet toch gebeuren, je kan die resten moeilijk laten liggen. Zolang de vleesproducent geen cent krijgt van het verbranden van dit afval, kan ik er wel mee leven. 

Als ze het kwijt kunnen hoeft het niet vernietigd te worden. En dat scheelt geld. Het kwijt kunnen danwel verkopen voor grijze stroom is efficienter voor de industrie. Dat zijn de dingen waarom vlees goedkoop gehouden kan worden. Jammer dat het onder groene stroom mag vallen, want het is gewoonweg niet groen. Elk deel dat je gebruikt uit die veehouderij heeft een impact.. het is raar om het als afval te bestempelen en dan de impact vergeten van waar het vandaan komt.
Stem op de Partij voor de Dieren


Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #556 Gepost op: 17 augustus 2012, 21:17:00 »
Christien Meindertsma heeft onderzocht waar een varken voor gebruikt wordt, afgezien voor vlees. Dat blijkt best veel te zijn, onder andere:

zeep
shampoo
tandpasta
brood
beton
treinremmen
kwarktaart
Chinees porselein
verf
schuurpapier
kwasten
bier
wijn
fruitsap
sigaretten
kogels

http://www.ted.com/talks/christien_meindertsma_on_pig_05049.html


Ik had al eerder verhalen gehoord over dat er varkens producten in sigaretten zouden zitten, maar iedereen in mijn omgeving beweerde dat het onzin is. Maar nu ik dat filmpje heb gezien, weet ik dat het dus geen onzin is.
Weet iemand misschien ook welk varkens product er precies in zit? Ik hoorde er wel iets over in het filmpje, maar mijn Engels is nog niet zo goed. :bloos:

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #557 Gepost op: 18 augustus 2012, 10:46:55 »
Ik had al eerder verhalen gehoord over dat er varkens producten in sigaretten zouden zitten, maar iedereen in mijn omgeving beweerde dat het onzin is. Maar nu ik dat filmpje heb gezien, weet ik dat het dus geen onzin is.
Weet iemand misschien ook welk varkens product er precies in zit? Ik hoorde er wel iets over in het filmpje, maar mijn Engels is nog niet zo goed. :bloos:

Als ik google kom ik eigenlijk alleen bronnen tegen die het over bloed hebben, dus grote kans dat dat het is.
,,,,فلافل

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #558 Gepost op: 19 augustus 2012, 15:07:00 »
Ja, dat had ik ook gelezen, maar dat vind ik toch een beetje vreemd: dan zou je toch iets roodachtig is zo'n sigarettenfilter moeten zien? Toch?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #559 Gepost op: 19 augustus 2012, 17:10:43 »
Het lijkt varkenshemaglobine te zijn, een eiwit, ik weet niet of dat rood is, of misschien kunnen ze het ontkleuren, geen idee.
Je zou het een producent moeten vragen of het er in zit, of misschien dat je op Marok-forum oid merken vindt die zonder varken zijn, of niet roken kan natuurlijk ook  ;)
,,,,فلافل