Vegatopia Forum

Dingen die toch niet vegetarisch zijn

0 leden en 43 gasten bekijken dit topic.

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #340 Gepost op: 29 oktober 2009, 20:33:46 »
Wie gebruikt hier het woord 'onzin' nou?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #341 Gepost op: 29 oktober 2009, 20:37:40 »
Onzin. Kaas heeft een bepaalde smaak die ik zeer kan waarderen maar waar van mij geen enkel dier voor hoeft te lijden, laat staan te sterven.

Van mij hoef je ook geen veganist te worden, maar wellicht is http://www.zuiveloffline.nl/images/flyerbig.jpg interessante informatie voor jou.

En van mij mag je ook best autorijden en met het vliegtuig gaan, maar besef wel dat er heel wat insecten en vogels aan dood gaan.

Maar goed, als je zuivel gebruikt, autorijdt en met het vliegtuig gaat, is het wat hypocriet om anderen hypocritie te verwijten.

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #342 Gepost op: 29 oktober 2009, 21:01:39 »
en nóg ben ik beter voor het mileu dan een vleeseter op de fiets.

Ja?
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Aiko

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #343 Gepost op: 29 oktober 2009, 21:04:02 »
Misschien als je op de fiets ook nog je zelfverbouwde groenten van je volkstuintje haalt? Een beetje groente zal verder zo op het eerste van mijn gezicht niet erg veel minder logistieke vervuiling met zich meedragen.

Trouwens, een keur van producten worden júist geïmporteerd. Ik denk tenminste niet dat bananen, kokosnoten, dadels, suiker, sinasappel(sap)s en chocolade erg nabij worden gekweekt / geproduceerd.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #344 Gepost op: 29 oktober 2009, 21:14:15 »
Ik denk tenminste niet dat bananen, kokosnoten, dadels, suiker, sinasappel(sap)s en chocolade erg nabij worden gekweekt / geproduceerd.

Check hier.


Arthur

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #345 Gepost op: 29 oktober 2009, 21:38:48 »
Onzin. Kaas heeft een bepaalde smaak die ik zeer kan waarderen maar waar van mij geen enkel dier voor hoeft te lijden, laat staan te sterven.

Van mij hoef je ook geen veganist te worden, maar wellicht is http://www.zuiveloffline.nl/images/flyerbig.jpg interessante informatie voor jou.

En van mij mag je ook best autorijden en met het vliegtuig gaan, maar besef wel dat er heel wat insecten en vogels aan dood gaan.

Maar goed, als je zuivel gebruikt, autorijdt en met het vliegtuig gaat, is het wat hypocriet om anderen hypocritie te verwijten.

Hypocrisie is niet het juiste woord. Ik woon tussen de koeien en ik gebruik geen melkproducten met uitzondering van kaas en dat komt van de bioboer uit het dorp, dus niet van koeien die ieder half jaar hun nageslacht verliezen.

Als ik over het erf loop vertrap ik allerlei levende organismen. Als ik auto rijd loop ik de kans (tot nu toe gelukkig nog niet) dat ik een dier raak, hoe alert ik ook ben. En inderdaad, die keren dat ik per vliegtuig reis kan ook dat gebeuren. Maar het is niet met voorbedachte rade. Het vliegtuig was daar niet voor ontworpen. Nogmaals: hypocrisie is niet het juiste woord.


Arthur

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #346 Gepost op: 29 oktober 2009, 21:40:59 »
Wie gebruikt hier het woord 'onzin' nou?

Ik. Omdat ik dat vind. Is niet persoonlijk bedoeld maar puur op wat er verklaard of gevraagd wordt. Letterlijk. Geen interpretaties. Ik ben graag transparant en duidelijk. En zonder het gebruik van emoticons om te versoepelen wat ik werkelijk meen.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #347 Gepost op: 29 oktober 2009, 21:48:08 »
Weet je wat ik niet helemaal begrijp?

Dat mensen die zeggen vegetariër te zijn toch producten met dierlijke stoffen nuttigen. Vooral de mensen die kaas met dierlijk stremsel eten verbazen mij. Wat is dan je principe geweest?

Persoonlijk eet ik niets dat een dier niet vrijwillig afstaat. Dus ook geen dierlijk stremsel of gelatine.

Omdat de grenzen die je stelt niet heilig zijn.  Iemand die redelijk weinig zuivel consumeert, vooral lokale groenten en fruit eet of groenten en fruit met een lage ecologische voetafdruk, ... doet meer goed voor het milieu en beperking van het dierenleed dan iemand die 100% consequent vegetariër is (dus geen dierlijk stremsel, gelatine,...) gebruikt maar leeft op tropische fruit, regelmatig het vliegtuig neemt, ...

Onzin. Kaas heeft een bepaalde smaak die ik zeer kan waarderen maar waar van mij geen enkel dier voor hoeft te lijden, laat staan te sterven.

Ook bij de productie van biologische kaas zonder dierlijk stremsel zal het overschot aan de mannelijke kalfjes worden geslacht en de melkkoeien na hun productieve jaren worden gedood.  Dus die bewering klopt niet helemaal.

Ik ben een vegetariër met drie auto's voor de deur en reist met het vliegtuig en nóg ben ik beter voor het mileu dan een vleeseter op de fiets.

Wie probeer je iets wijs te maken?
Ik ken de uitspraak ook dat een vegetariër met een 4X4 minder erg is dan een vleeseter op de fiets.  Op zich een leuke uitspraak bedoeld om mensen te doen nadenken over de gevolgen van grootschalige vleesproductie, maar het is een uitspraak die zuiver op gemiddelden is gebaseerd.  Iemand die slechts af en toe wat vlees eet en verder ook milieubewust en diervriendelijk leeft veroorzaakt niet meer dierenleed of milieuvervuiling dan iemand die heel consequent vegetariër (of zelf veganist) is, maar er verder maar op los consumeert.  Bovendien sluit het vegetariër zijn niet uit om ook bewust te leven op andere gebieden.

M.a.w als je werkelijk (veel) met het vliegtuig reist, veel de wagen gebruikt, ... dan ben je 'slechter bezig' dan een vegetariër die dat niet doet maar wel (af en toe) niet-vegetarisch gestremde kaas eet.




Arthur

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #348 Gepost op: 29 oktober 2009, 22:07:55 »
Niet mee eens.

De grenzen die ik stel zijn ook niet heilig omdat ik ze niet stel. Ik snap wat je bedoelt maar zo kunnen we alle richtingen op. Hoeveel tropisch fruit wordt er gegeten en door wie? Zijn dat vegetariërs? Bewuste minder vlees-eters? Of de frequent barbequeënde modalist?

En ongetwijfeld worden dieren uit de kaasindustrie alsnog afgemaakt en verwerkt. Dat is ook de reden dat mijn kaas daar niet vandaan zal komen. De 'onzin' is dan ook het stellen van de wedervragen als reactie op mijn vragen.

Ik wil niemand iets wijsmaken, het is bewezen. Een gemiddelde vleeseter op de fiets draagt meer bij aan milieuvervuiling dan een vegetariër in de auto. En ook de 4x4 is vooruit gegaan wat betreft het belasten van het milieu (dan bedoel ik wel de 'echte' 4x4, en niet de Mitsubishi's of KIA's), maar dat terzijde.

Ik reis enkel met het vliegtuig wanneer dat nodig is. Een bezoek aan mijn schoonmoeder die een ruime maand op Bali verblijft vereist dat. Verder ga ik persoonlijk niet. De boot die ik nam naar Schotland of Malta was ook fijn maar heeft ook nadelen. Zo blijven we alles meten en ter discussie stellen (iets dat ik overigens erg kan waarderen - laten we elkaar scherp houden).


Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #349 Gepost op: 29 oktober 2009, 22:17:52 »
De boot die ik nam naar Schotland of Malta was ook fijn maar heeft ook nadelen.

Ik geloof ook niet dat de ferry erg milieuvriendelijk is. Ik heb wel eens een rekensommetje gemaakt (misschien zelfs nog hier ergens op het forum te vinden) en ben tot de conclusie gekomen dat je, qua brandstofverbruik, net zo goed dezelfde afstand met een stuk of twee brandstofslurpende SUV's kan afleggen, als een 'normale' auto op  de ferry zetten. Hoe dat zich verhoudt met brandstofverbruik per vliegtuigreizigerskilometer, geen idee eigenlijk.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Arthur

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #350 Gepost op: 29 oktober 2009, 22:23:52 »
Daar vreesde ik dus al voor...

Het was een slurpende BMW op de ferry. Ik moet naar de biecht...

Maar! Omdat ik nu bijzonder veel reis als gezinstherapeut naar diverse gezinnen in Noord-Holland en West-Friesland (naast mijn werk als styling producer tijdens fotoshoots in heel Nederland) heb ik een Smart ForTwo gekocht. En de volgende auto wordt hoe dan ook elektrisch - is mij beloofd!

In de hoop anderen te inspireren...

Aiko

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #351 Gepost op: 29 oktober 2009, 22:50:06 »
En de volgende auto wordt hoe dan ook elektrisch - is mij beloofd!

Ik zie eerlijk gezegd nog niet helemaal in hoe dat nu een verbetering kan zijn. Niet zolang er geen duurzame opwekking van electriciteit is. Nu zal waarschijnlijk gas worden verbrand om electriciteit te verkrijgen, waarbij je dus gegarandeerd een omzettingsverlies krijgt. Dat weegt niet op tegen een verbrandingsmotor van benzine of gas. Goed, de motor is wellicht een stukje stiller en je wordt minder bedwelmd met uitlaatdampen. Maar verder...?

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #352 Gepost op: 29 oktober 2009, 23:29:28 »
En de volgende auto wordt hoe dan ook elektrisch - is mij beloofd!

Ik zie eerlijk gezegd nog niet helemaal in hoe dat nu een verbetering kan zijn. Niet zolang er geen duurzame opwekking van electriciteit is. Nu zal waarschijnlijk gas worden verbrand om electriciteit te verkrijgen, waarbij je dus gegarandeerd een omzettingsverlies krijgt. Dat weegt niet op tegen een verbrandingsmotor van benzine of gas. Goed, de motor is wellicht een stukje stiller en je wordt minder bedwelmd met uitlaatdampen. Maar verder...?

Het enige voordeel is inderdaad het mindere geluid (al komt dat de verkeersveiligheid niet ten goede) en de vermindering van de uitstoot van vervuilende stoffen in steden.  Maar veel mensen maken zichzelf graag wijs dat ze 'goed bezig zijn' door te kiezen voor een elektrische wagen.

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #353 Gepost op: 29 oktober 2009, 23:38:00 »
Ach ja, dan heb je een extra dure auto met een enorm extra gewicht door de accu's, die maar een paar jaar meegaan en dan tegen hoge kosten vervangen moeten worden. En dan nog het afvalprobleem van die dingen. Ja en dan nog blij zijn dat je geen wegenbelasting hoeft te betalen. En hoe de elektriciteitsmaatschappijen aan de capaciteitsvraag kunnen voldoen als iedereen 's nachts zijn auto wil opladen, is me ook nog steeds een raadsel.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #354 Gepost op: 29 oktober 2009, 23:52:12 »
Persoonlijk eet ik niets dat een dier niet vrijwillig afstaat.

Dus de koeien hebben ons officieel toestemming gegeven om ze te melken en die melk vervolgens zelf te houden?

Weet je wat ik niet begrijp? Dat je hier een beetje mensen van een tikkeltje hypocrisie gaat zitten beschuldigen, terwijl het er sterk op lijkt dat je zelf behoorlijk hypocriet bezig bent. "Hypocrisie is een gedragsvorm die erop gericht is beter voor de dag te treden dan strikt genomen verdedigbaar is, zowel gezien vanuit oprechtheid als vanuit noodzaak door omstandigheden." En dan ga je hier een beetje raar zitten doen over stemsel, met je 3 auto's voor de deur.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #355 Gepost op: 29 oktober 2009, 23:57:09 »
De grenzen die ik stel zijn ook niet heilig omdat ik ze niet stel.

Que?

De grenzen die ìk stel aan wat ik eet, zijn de grenzen die ìk stel en de enige aan wie ik hiervoor verantwoording af hoef te leggen ben ik zelf.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #356 Gepost op: 30 oktober 2009, 00:00:19 »
En hoe de elektriciteitsmaatschappijen aan de capaciteitsvraag kunnen voldoen als iedereen 's nachts zijn auto wil opladen, is me ook nog steeds een raadsel.

Op zich is dat een van de weinig 'voordelen'.  Het is met de huidige energiecentrales nu eenmaal zo dat er 's nachts eerder een overaanbod is aan elektriciteit.  Dus zolang we niet massaal overstappen op de elektrische wagen is er op dat gebied geen probleem.  Als we dat wel doen (dat massaal overstappen), dan duiken er plots allerlei problemen op: http://www.lowtechmagazine.be/2009/03/elektrische-auto-snelle-oplaadtijden-elektriciteitsnetwerk.html

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #357 Gepost op: 30 oktober 2009, 00:01:54 »
Persoonlijk eet ik niets dat een dier niet vrijwillig afstaat.

Dus de koeien hebben ons officieel toestemming gegeven om ze te melken en die melk vervolgens zelf te houden?

Weet je wat ik niet begrijp? Dat je hier een beetje mensen van een tikkeltje hypocrisie gaat zitten beschuldigen, terwijl het er sterk op lijkt dat je zelf behoorlijk hypocriet bezig bent. "Hypocrisie is een gedragsvorm die erop gericht is beter voor de dag te treden dan strikt genomen verdedigbaar is, zowel gezien vanuit oprechtheid als vanuit noodzaak door omstandigheden." En dan ga je hier een beetje raar zitten doen over stemsel, met je 3 auto's voor de deur.

Inderdaad!

Aiko

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #358 Gepost op: 30 oktober 2009, 00:18:25 »
En hoe de elektriciteitsmaatschappijen aan de capaciteitsvraag kunnen voldoen als iedereen 's nachts zijn auto wil opladen, is me ook nog steeds een raadsel.

Die elektriciteit kunnen ze niet ergens opslaan en bewaren tot druktepieken (bedoelde tautologie voor toegevoegde drama). Maar er moet toch wat geproduceerd worden in de nacht voor alarmklokken. Alles dat overtollig is wordt doorverkocht aan elektriciteitscentrales in voor dat moment gunstigere tijdzones (hoe doen Ierland en Portugal dat, als er westwaarts van ze niet zo erg veel potentiële afname voor ze is dankzij de oceaan...?). Mocht de piek toenemen tot drukte, dan koopt men wellicht wat in vanuit Azië. Mits de Russen geen ongegeneerde hoge doorvoertarieven rekenen...

Arthur

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #359 Gepost op: 30 oktober 2009, 01:04:33 »
Persoonlijk eet ik niets dat een dier niet vrijwillig afstaat.

Dus de koeien hebben ons officieel toestemming gegeven om ze te melken en die melk vervolgens zelf te houden?

Weet je wat ik niet begrijp? Dat je hier een beetje mensen van een tikkeltje hypocrisie gaat zitten beschuldigen, terwijl het er sterk op lijkt dat je zelf behoorlijk hypocriet bezig bent. "Hypocrisie is een gedragsvorm die erop gericht is beter voor de dag te treden dan strikt genomen verdedigbaar is, zowel gezien vanuit oprechtheid als vanuit noodzaak door omstandigheden." En dan ga je hier een beetje raar zitten doen over stemsel, met je 3 auto's voor de deur.



Jammer dat je je zo laat gaan en enkel ingaat op wat een ander vindt zonder enkele fundering. Niks 'een beetje raar', enkel iets dat ik mij afvraag. Je mag je van alles afvragen maar om je beoordeling kan ik jeniet serieus nemen.

Neem het niet persoonlijk, draag bij aan de discussie of ga op tijd naar bed.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2009, 01:09:19 door Arthur »