Vegatopia Forum

Dingen die toch niet vegetarisch zijn

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #320 Gepost op: 03 september 2009, 16:43:18 »
Dronk laatst een flesje Strongbow Cider en zag toen dat er cochenille inzit.


Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #321 Gepost op: 03 september 2009, 17:45:23 »
Dronk laatst een flesje Strongbow Cider en zag toen dat er cochenille inzit.



Huh, maar dat is toch helemaal niet rood?
Volgens mij heb ik dat laatst ook eens gedronken, ik kijk bij dat soort dingen niet eens op het etiket.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #322 Gepost op: 03 september 2009, 17:46:39 »
Dronk laatst een flesje Strongbow Cider en zag toen dat er cochenille inzit.



Huh, maar dat is toch helemaal niet rood?
Volgens mij heb ik dat laatst ook eens gedronken, ik kijk bij dat soort dingen niet eens op het etiket.

Het was de Strongbow gold. Die is wel een beetje oranje. Het was ook toevallig dat ik erop keek. Beetje prutsen aan het etiket enzo.

(nu begin ik wel te twijfelen, maar heb er zo geen bij de hand...)
« Laatst bewerkt op: 03 september 2009, 17:59:07 door LL de Ling »

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #323 Gepost op: 03 september 2009, 18:11:55 »
Ik geloof je wel hoor ;)
Heb je nog andere soorten? Ik weet niet welke ik heb gedronken, was bij iemand op bezoek en kreeg dat voor mijn neus.
Nou ja, die rode luizen zijn wel het minste waar ik me druk om maak qua 'zondigen'. Het drankje zelf zal ook wel niet op een vegan manier geklaard zijn vermoed ik.

Edi: ik vind het alleen wel altijd zo suf dat ze zoiets toevoegen, is toch nergens voor nodig?
« Laatst bewerkt op: 03 september 2009, 18:20:08 door Marla »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #324 Gepost op: 04 september 2009, 10:21:42 »
Nou ja, die rode luizen zijn wel het minste waar ik me druk om maak qua 'zondigen'. Het drankje zelf zal ook wel niet op een vegan manier geklaard zijn vermoed ik.


Wordt het geklaard dan?

Tsja, ikzelf maak me er ook niet zo druk om, en degene die het bracht dronk het ook op. Vind het niet zo lekker, dus ik koop het toch niet denk ik.

Tagine

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #325 Gepost op: 05 september 2009, 13:15:50 »
Ben er vanmiddag achter gekomen dat de vegetarische Siam (Thaise wokschotel) bij La Place toch niet vegetarisch is. Een medewerker vertelde dat ze kip in de bouilloun doen voor de noodles. Gelukkig was ze zo vriendelijk om voor mij wat noodles in water te koken. Ze zei dat heel veel moslims en vegetariërs die wokschotel nemen. Zo zie je maar dat je niet altijd kunt vertrouwen op etiketten als 'vegetarisch'.

Denise

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #326 Gepost op: 12 september 2009, 10:57:18 »
Hé! Ik ben pas net begonnen als vegetarier, dus ik moet nog een hoop leren. Ik eet geen vlees, maar ik eet/drink wel zuivelproducten. Nou heb ik op een site een hele lijst gevonden met producten ''die mogelijk niet geschikt zijn voor vegetariers''. Nou ben ik absoluut een dierenliefhebber, maar ik schrok wel een beetje van deze lijst. Mijn vraag: welke producten kunnen wel gewoon door vegetariers worden gegeten? Zijn sommige E-nummers niet te ver gezocht? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt. x
Hier is de lijst:

E 120: Cochenille
E 153: Carbo medicinalis vegetalis
          Canthaxanthine
E 251: Natriumnitraat
E 252: Kaliumnitraat
E 270: Melkzuur
E 322: Lecithinen
E 270: Melkzuur
E 325: Natriumlactaat
E 326: Kaliumlactaat
E 327: Calciumlactaat
E 422: Glycerol
E 470: Natrium-, kalium- en calciumzouten van vetzuren
E 471: Mono- en diglyceriden van vetzuren
E 472a: Idem, met azijnzuur
E 472b: Idem, met melkzuur
E 472c: Idem, met citroenzuur
E 472d: Idem, met wijnsteenzuur
E 472e: Idem, met mono-acetylwijnsteenzuur en diacetylwijnsteenzuur
E 472f: Idem, met een mengsel van azijnzuur en wijnsteenzuur
E 473: Suiker-esters
E 474: Suikerglyceriden
E 475: Polyglycerolesters van vetzuren
E 476: ?
E 477: Esters van propyleenglycol met vetzuren
E 478: ?
E 479: ?
E 481: Natriumstearoyllactylaat
E 482: Calciumstearoyllactylaat
E 483: Stearoyltartraat
E 491: ?
E 492: ?
E 493: ?
E 494: ?
E 495: ?
   631: Natriuminosinaat
   635: ?
   542: ?
E 430: ?
E 431: ?
E 432: ?
E 433: ?
E 434: ?
E 435: ?
E 436: ?
E 570: ?
E 572: ?
E 585: ?
   920: L-cysteïne en het hydrochloride ervan
   640: Gluconzuur
   901: Bijenwas
   904: Shellac

Bron: animalfrontline.nl

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #327 Gepost op: 12 september 2009, 11:01:01 »
Dat is meer een afweging die je zelf moet maken denk ik.
Ik heb maanden met zo'n e nummers lijstje in mn portemonnee rondgelopen, maar werd er op een gegeven moment dol van. Heb het opgegeven en een vaste keus gemaakt wat ik wel/ niet eet.

Heeft alles te maken met waar je zelf mee kunt leven, niet wat een ander je oplegt lijkt me.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #328 Gepost op: 12 september 2009, 11:05:45 »
Een vegetarier is iemand die geen vlees en geen vis eet, en voor de rest bepaal je zelf hoe streng je bent. Er is geen vegetarierspolitie die je komt oppakken als je iets eet wat 0,01% dierlijk product bevat. Nou kun je daar zelf natuurlijk wel voor kiezen, maar dan is het waarschijnlijk logischer om veganist te worden?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #329 Gepost op: 12 september 2009, 11:17:31 »
De e-nummer lijst brengt een beetje verwarring. Er staan op de lijsten een hoop e-nummers die wel van dierlijke oorsprong kunnen zijn, maar in de praktijk vrijwel altijd plantaardig zijn.
sommige zijn zeker weten van dierlijke afkomst. deze zijn gewoon makkelijk te mijden natuurlijk. Bij de rest zou je kunnen gokken of toch voor zekerheid na kunnen vragen. Het is inderdaad welke keuzes je maakt daarin. Zo groot is de e-nummerlijst trouwens niet als je de lijst er naast zet die wel geschikt zijn.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #330 Gepost op: 12 september 2009, 12:03:23 »
E 120: Cochenille
Uit schildluizen, daarom soms ook wel botweg aangeduid als "geplette luizen".

Citaat
E 153: Carbo medicinalis vegetalis
Actieve koolstof? Vegetalis zou duiden op plantaardige oorsprong, maar ik geloof dat het ook van verkoolde beenderen gemaakt zou kunnen worden. Dat was geloof ik een probleem met (amerikaanse) rietsuiker. M.i. zoals Draek zegt een geval waar je de gok kan wagen.

Citaat
          Canthaxanthine
Ken ik niet, wikipedia beweert dat het een verwant van beta-caroteen is. Plantaardig, maar wordt kennelijk aan vlees toegevoegd voor een mooie rode kleur. Zou daarom wel eens op deze lijst kunnen staan.

Citaat
E 251: Natriumnitraat
E 252: Kaliumnitraat
Chemisch.

Citaat
E 270: Melkzuur
E 325: Natriumlactaat
E 326: Kaliumlactaat
E 327: Calciumlactaat
Melkzuur kan ook bacterieel geproduceerd worden. Winning uit melk of wei lijkt mij economisch niet aantrekkelijk. Voor vegetariers geen punt, veganisten zouden de gok kunnen nemen.

Citaat
Lecithine
Kan uit melk, kan uit soja. Wordt vaak wel aangeduid. Wederom vooral een punt voor veganisten.

Citaat
E 422: Glycerol
E 470: Natrium-, kalium- en calciumzouten van vetzuren
E 471: Mono- en diglyceriden van vetzuren
E 472a: Idem, met azijnzuur
E 472b: Idem, met melkzuur
E 472c: Idem, met citroenzuur
E 472d: Idem, met wijnsteenzuur
E 472e: Idem, met mono-acetylwijnsteenzuur en diacetylwijnsteenzuur
E 472f: Idem, met een mengsel van azijnzuur en wijnsteenzuur
E 473: Suiker-esters
E 474: Suikerglyceriden
E 475: Polyglycerolesters van vetzuren
E 476: ?
E 477: Esters van propyleenglycol met vetzuren
E 478: ?
E 479: ?
E 481: Natriumstearoyllactylaat
E 482: Calciumstearoyllactylaat
E 483: Stearoyltartraat
E 491: ?
E 492: ?
E 493: ?
E 494: ?
E 495: ?
Allemaal van vetten. Dat zou van slachtafval kunnen zijn, maar plantaardig lijkt me goedkoper. Een gokje valt hier ook wel te nemen.

Citaat
   631: Natriuminosinaat
Net als glutamaat een smaakversterker. Kan dierlijk zijn (uit vis), maar ook bacterieel geproduceerd.

Citaat
   920: L-cysteïne en het hydrochloride ervan
De infameuze varkensharen in brood, meen ik. L-cysteine is een aminozuur en dat wordt ook gewonnen uit varkenshaar. Grotere gok dan een aantal van de andere gokjes.

Citaat
   640: Gluconzuur
Synthetisch/schimmelcultuur. Maar, zie ik op wikipedia, het komt voor in honing. Dus ik denk dat men van animalfrontline alles wat ook maar zijdelings geassocieerd kan worden met beesten op de lijst heeft gezet. Niet eens een gok.

Citaat
   901: Bijenwas
   904: Shellac
Bijenwas: vooral een punt voor veganisten.

Schellak: dat zijn weer geplette insekten.

Conclusie: grootste deel van deze lijst is een probleem voor veganisten die roomser dan de paus willen zijn.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #331 Gepost op: 12 september 2009, 12:16:34 »
Ik heb maanden met zo'n e nummers lijstje in mn portemonnee rondgelopen, maar werd er op een gegeven moment dol van.
En als je dan kijkt naar mijn commentaar op de lijst (het is natuurlijk mijn commentaar, daar zit mijn mening al in) dan zijn er eigenlijk maar drie of vier dingen waar je (zelfs als veganist) op zou willen letten om jezelf terecht principieel te kunnen noemen.

Zeker:
E120 Cochenile
E904 Schellak

En die zitten vooral in snoepgoed, want het zijn een kleurstof en een glansmiddel.

Gokje:
E631 Natriuminosinaat

Zoek daarnaar in hartige zaken (chips, instantsoep)

Alleen veganisten:
E901 Bijenwas

Weet een glansmiddel voor snoepgoed vooral, denk ik.

Als je naast dat je op gelatine, vlees/kip/visboullion/extract, en natuurlijk vlees daarop scant, dek je het dierlijke in je eten voor 95% af.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #332 Gepost op: 12 september 2009, 14:01:00 »
Hmm, ik heb altijd gedacht dat schellak niet vegan maar wel vega was.
Wikipedia zegt dit:
"De grondstof wordt gewonnen als het harsachtige afscheidingsproduct van de kleine lakschildluis (Coccus lacca of de commercieel gekweekte soort Laccifer lacca), een boomluis die voornamelijk voorkomt op diverse boomsoorten in India en omringende landen. De schellak wordt van de boomtakken geschraapt en gedroogd."

E120 (behalve als cochenille ook bekend als karmijn, let ook op de roze muisjes en sommige soorten drank) en gelatine eet ik niet want daar moest iemand voor dood.

(Di-)Natriuminosinaat, schellak en bijenwas hangen een beetje van m'n bui af en van hoeveel trek ik in het bewuste product heb vs wat de alternatieven voor ingredienten bevatten. Ik dacht trouwens dat in het hele groepje E631-E635 (ofzo) er nog een paar andere misschien-niet-vegaë stoffen zaten, die een naam hebben die ongeveer hetzelfde klinkt. Kaliuminosinaat?

Vreemd genoeg ben ik sinds ik weer zo af en toe kaas eet, helemaal niet meer zo kritisch over het soort stremsel dat daarin zit. Da's denk ik omdat op de momenten waarop ik dat doe (bedrijfslunches en andere niet-strict-vega omgeving die je niet zelf hebt bedacht maar waar je toch wilt mee-eten en dat er dan meestal iets met kaas is als vega ding) de kaas bijna per definitie niet-vega gestremd is.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #333 Gepost op: 12 september 2009, 14:24:32 »
Ik mag geen smaakversterkers en moet daarom het hele groepje 621 t/m 63nog iets, ik houdt voor de zekerheid 9 aan, maar ik kom eigenlijk nooit 63nogwatten tegen, de 620 serie zal wel veel goedkoper zijn.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #334 Gepost op: 12 september 2009, 17:44:20 »

Zeker:
E120 Cochenile
E904 Schellak

En die zitten vooral in snoepgoed, want het zijn een kleurstof en een glansmiddel.

Ook vaak in vitamine supplementen. Zoals wederom bij mij het geval is. Stomme etos die stomme antidiefstalstickertjes bovenop de ingrediëntenlijst plakt.
En stomme Lelle die zo blij is met resultaat van de pillen dat ze ze nog blijft slikken ook. :(

Arthur

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #335 Gepost op: 29 oktober 2009, 19:51:16 »
Weet je wat ik niet helemaal begrijp?

Dat mensen die zeggen vegetariër te zijn toch producten met dierlijke stoffen nuttigen. Vooral de mensen die kaas met dierlijk stremsel eten verbazen mij. Wat is dan je principe geweest?

Persoonlijk eet ik niets dat een dier niet vrijwillig afstaat. Dus ook geen dierlijk stremsel of gelatine.

Geen veroordeling, enkel iets dat ik mij afvraag...

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #336 Gepost op: 29 oktober 2009, 20:09:04 »
Weet je wat ik niet helemaal begrijp?

Dat mensen die zeggen vegetariër te zijn toch producten met dierlijke stoffen nuttigen. Vooral de mensen die kaas met dierlijk stremsel eten verbazen mij. Wat is dan je principe geweest?

Ik denk dat je je beter druk kan maken om de kaasconsumptie op zich, dan om het kleine beetje stremsel dat door de kaas geroerd wordt.
Verder staat dit forum barstensvol leesvoer over dit soort vragen, met name in het subforum 'mensen' .
Dit topic bijvoorbeeld.

En ja, het ligt er maar net aan hoever je principes wil doorvoeren (als je al om principiële redenen vegetarier bent geworden); voor mij is het het belangrijkste dat ik vind dat de bio-industrie wel een tandje lager mag (ik ben nog  niet eens zozeer tegen het doden van dieren op zich, al vind ik dat het niet nodig is om mij van volwaardig voer te voorzien). Ik zal er daarom eerder op letten dat ik biologische kaas koop, dan dat het vegetarisch gestremd is. Maar liefst allebei tegelijk natuurlijk.
Plus dat het niet altijd even praktisch is om je aan strenge principes te houden als je in omstandigheden raakt waar niet veel te kiezen is.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2009, 20:12:23 door @ñ Droid »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #337 Gepost op: 29 oktober 2009, 20:19:37 »
Weet je wat ik niet helemaal begrijp?

Dat mensen die zeggen vegetariër te zijn toch producten met dierlijke stoffen nuttigen. Vooral de mensen die kaas met dierlijk stremsel eten verbazen mij. Wat is dan je principe geweest?

Maar ik vraag me dan af waarom je je dat afvraagt, maar niet onderstaande vragen?

Waarom eten mensen geen kaas met dierlijk stremsel willen nuttigen, uberhaupt kaas?
Waarom zijn er veganisten die autorijden en met een vliegtuig gaan? Dat kost beiden toch veel dierenlevens?

Arthur

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #338 Gepost op: 29 oktober 2009, 20:21:14 »
Okay, dat begrijp ik. Als je het doden van dieren voor eigen genot geen probleem vindt, enkel de frequentie en omstandigheden daarvan. Tikkeltje hypocriet aangezien jij dat kunt vinden en dus iedereen met jou en daardoor hoe dan ook een bio-industrie blijft bestaan.

Begrijp mij niet verkeerd, ik houd van discussie - neem alles vooral letterlijk!

Arthur

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #339 Gepost op: 29 oktober 2009, 20:25:37 »
Weet je wat ik niet helemaal begrijp?

Dat mensen die zeggen vegetariër te zijn toch producten met dierlijke stoffen nuttigen. Vooral de mensen die kaas met dierlijk stremsel eten verbazen mij. Wat is dan je principe geweest?

Maar ik vraag me dan af waarom je je dat afvraagt, maar niet onderstaande vragen?

Waarom eten mensen geen kaas met dierlijk stremsel willen nuttigen, uberhaupt kaas?
Waarom zijn er veganisten die autorijden en met een vliegtuig gaan? Dat kost beiden toch veel dierenlevens?


Onzin. Kaas heeft een bepaalde smaak die ik zeer kan waarderen maar waar van mij geen enkel dier voor hoeft te lijden, laat staan te sterven. Ik ben een vegetariër met drie auto's voor de deur en reist met het vliegtuig en nóg ben ik beter voor het mileu dan een vleeseter op de fiets.