Vegatopia Forum

Dingen die toch niet vegetarisch zijn

0 leden en 20 gasten bekijken dit topic.

Offline Hega

  • ***
  • 131
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #520 Gepost op: 28 december 2010, 19:19:54 »
Christien Meindertsma heeft onderzocht waar een varken voor gebruikt wordt, afgezien voor vlees. Dat blijkt best veel te zijn, onder andere:

zeep
shampoo
tandpasta
brood
beton
treinremmen
kwarktaart
Chinees porselein
verf
schuurpapier
kwasten
bier
wijn
fruitsap
sigaretten
kogels

http://www.ted.com/talks/christien_meindertsma_on_pig_05049.html


Daar verbaas ik me behoorlijk over.
Wat zit er dan verwerkt in fruitsap en in wijn en bier?
En in brood?
En hoe kun je dit achterhalen?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #521 Gepost op: 28 december 2010, 19:24:45 »
Gelatine zit soms in dranken, varkenshaar soms in brood.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #522 Gepost op: 28 december 2010, 20:53:13 »
Wat zit er dan verwerkt in fruitsap en in wijn en bier?
En in brood?
En hoe kun je dit achterhalen?
Fruitsap en drank worden vaak geklaard, waardoor het niet meer troebel uitziet maar mooi helder. Dit kan gebeuren met dierlijke producten, ik geloof uit vis of botten. Die dierlijke producten zitten dus niet in het uiteindelijke product, dus hoeven niet vermeld te worden op de verpakking. Naast betrouwbare vegetarische of veganistische logo's kom je er denk ik alleen achter door het aan de fabrikant te vragen.
Dan moet je alleen wel specifiek ernaar vragen waarmee het geklaard is, als je alleen vraagt of het vegetarisch is, krijg je makkelijk een verkeerd antwoord.
Ook kunnen dierlijke producten gebruikt worden als drager om vitamines mee toe te voegen aan sap, of dat in Nederland ook zo is, weet ik niet.
In brood kunnen dierlijke e-nummers zitten. Er zijn maar weinig e-nummers die altijd dierlijk zijn, veel e-nummers kunnen van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn (en ook veel alleen van plantaardige), de fabrikant vragen is dan ook weer de manier om erachter te komen.

Wat je ook kan doen is op dit of andere vegetarische/veganistische fora kijken wat anderen als antwoord hebben gekregen van fabrikanten. Niet iedereen hoeft alles opnieuw uit te gaan zoeken natuurlijk. 

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #523 Gepost op: 29 december 2010, 00:37:19 »
Mijn ervaring is dat fabrikanten niet graag de oorsprong van hun E-nummers prijsgeven. Ze geven in ieder geval vaak een ontwijkend antwoord terwijl ze het m.i. wel weten.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #524 Gepost op: 29 december 2010, 00:46:13 »
Ik denk dat dat er aan ligt dat ze zich niet willen verplichten. Misschien dat hun grondstoffenleverancier al jaren vegetarisch verantwoorde E-nummers levert, maar als ze morgen een andere producent vinden die 10% goedkoper levert willen ze die overstap gisteren nog kunnen maken. Die vrijheid is ze waarschijnlijk waardevoller dan de sympathie/klandizie van dat handjevol vegetariërs dat echt die garantie wil. Dus moeten de lastpakken diplomatiek worden afgewimpeld, ook al gebruiken ze vegetarische E-nummers.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #525 Gepost op: 02 januari 2011, 00:32:43 »
In veel sambal, met name degene die je in toko's haalt, zit trassi. Dat is een pasta van vis/garnalen. Zit ook in de smeerkaas met sambal.
 

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #526 Gepost op: 02 januari 2011, 10:45:06 »
Weet er iemand een tandpasta die wel vegetarisch is maar ook goed wekt voor gevoelige tanden? Ik gebruik nu sensodyne. Ik weet niet of deze vega is of niet. Ik had eigenlijk geen idee dat er varken in mijn tandpasta zit. Ik vind het een vies idee dat ik nu toch iedere dag dat een paar keer in m'n mond heb. Ook al slik ik het niet door.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #527 Gepost op: 02 januari 2011, 10:49:13 »
Weet er iemand een tandpasta die wel vegetarisch is maar ook goed wekt voor gevoelige tanden? Ik gebruik nu sensodyne. Ik weet niet of deze vega is of niet. Ik had eigenlijk geen idee dat er varken in mijn tandpasta zit. Ik vind het een vies idee dat ik nu toch iedere dag dat een paar keer in m'n mond heb. Ook al slik ik het niet door.

Ratantinetandpasta van Weleda proberen? Ik neem tenminste aan dat ie Vega is, wel handig dat nog ff na te vragen als je hem wil gaan gebruiken.
,,,,فلافل

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #528 Gepost op: 02 januari 2011, 10:57:51 »
Ik zal binnenkort eens kijken of de natuurwinkel me verder kan helpen, of de tuinen misschien. Maar bedankt. Nu heb ik iig een idee waar ik de zoektocht kan beginnen.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #529 Gepost op: 02 januari 2011, 12:32:30 »
Als welk ingrediënt kan ik het onderdeel varken terugvinden in mijn tandpasta?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #530 Gepost op: 02 januari 2011, 12:33:41 »
Tandpastaverbeteraar. :shiny:
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2011, 12:36:15 door @ñt@ñ@ñarivo »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #531 Gepost op: 02 januari 2011, 12:44:13 »
Vega-tandpasta is dus inferieur?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #532 Gepost op: 02 januari 2011, 13:57:12 »
Ik zal binnenkort eens kijken of de natuurwinkel me verder kan helpen, of de tuinen misschien. Maar bedankt. Nu heb ik iig een idee waar ik de zoektocht kan beginnen.

We hebben trouwens ook een tandpastadraad, Misschien is Paradontax ook vega en gewoon in de super te krijgen. http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,16590.0.html
,,,,فلافل

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #533 Gepost op: 02 januari 2011, 21:46:00 »
Ik heb van mijn vegetarische neefje gehoord dat vega tandpasta heel vies in de mond ligt. Dat je dan een of andere korrelige boter pasta krijgt. Nu weet ik natuurlijk niet welk merk hij geprobeerd heeft, maar dit klinkt toch ook niet heel aanlokkelijk, haha.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #534 Gepost op: 02 januari 2011, 22:00:33 »
Sowieso hoor je als vegetarier Paradontax te gebruiken, anders hoor je er niet bij ;)

(ik ben ook over!)

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #535 Gepost op: 02 januari 2011, 22:02:42 »
(ik ben ook over!)

HOERA!
Welkom bij de club.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #536 Gepost op: 02 januari 2011, 22:16:50 »
Dat heb ik 1 keer gedaan maar vond het zooo vies! (maar ik heb net in het tandpastadraadje gelezen dat je het nog een paar keer moet proberen en dat je dan niks anders meer wilt ;)) Ik weet nog niet of ik dat advies ga opvolgen haha. Maar ik vind mint tandpasta ook vies. Ik vond alleen die peutertandpasta lekker die naar kersen smaakt ;)

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #537 Gepost op: 02 januari 2011, 22:50:29 »
Ohw nu heb ik weer zin in mijn naar appeltjes ruikende tandpasta uit Marokko... (smaakt er trouwens niet naar)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #538 Gepost op: 02 januari 2011, 23:09:14 »
Parodontax en Sensodyne worden toch gemaakt door bedrijven die op dieren testen?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #539 Gepost op: 03 januari 2011, 11:08:28 »
Parodontax en Sensodyne worden toch gemaakt door bedrijven die op dieren testen?

Klopt ja, daarom gebruik ik de Hema variant van Paradontax. Is wel iets minder lekker maar ook goedkoper, en dierproefvrij.