Vegatopia Forum

Dingen die toch niet vegetarisch zijn

0 leden en 49 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #300 Gepost op: 02 juli 2009, 12:20:12 »
Melkzuur kan ook plantaardig zijn. Wil je het zeker weten, dan moet je Alpro even emeelen of hun site checken.

Aiko

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #301 Gepost op: 02 juli 2009, 21:06:54 »
Melkzuur kan ook plantaardig zijn. Wil je het zeker weten, dan moet je Alpro even emeelen of hun site checken.

Of je kunt het nakijken op hun site...

Nectarine

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #302 Gepost op: 19 juli 2009, 22:48:58 »
Prodent Natural Fresh Whitener tandpasta. Een tandpasta met natuurlijke ingredienten...waaronder gelatine. Yummie.

Zo ongeveer alle maaltijdmixjes van Honig, Knorr e.d., net als veel soepen en sauzen.

Brood

Veel dingen die rood of roze gekleurd zijn, waaronder gesuikerde pinda's.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #303 Gepost op: 19 juli 2009, 23:57:25 »
Veel dingen die rood of roze gekleurd zijn, waaronder gesuikerde pinda's.
Schildluisjes was het toch?

Wil degene die bedacht heeft schildluisjes uitwerpselen te verzamelen en deze te gaan gebruiken als kleurstof aub opstaan en zeggen waar hij in vredesnaam mee bezig dacht te zijn!?

Nectarine

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #304 Gepost op: 19 juli 2009, 23:59:54 »
Heten ze zo? In elk geval zijn het gestampte luizen haha. Blegh! ;)

Kieketok

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #305 Gepost op: 20 juli 2009, 09:46:23 »
Veel dingen die rood of roze gekleurd zijn, waaronder gesuikerde pinda's.
Schildluisjes was het toch?

Wil degene die bedacht heeft schildluisjes uitwerpselen te verzamelen en deze te gaan gebruiken als kleurstof aub opstaan en zeggen waar hij in vredesnaam mee bezig dacht te zijn!?

  :P
Evenals degene die als eerste een pasgeboren kalf slachtte, en de inhoud van de maag in de melk gooide (die hij had verkregen door in de uier van een koe te knijpen  :-X), dat liet staan en zo uiteindelijk kaas maakte... Wat dacht die dat ie aan het doen was??  ???

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #306 Gepost op: 20 juli 2009, 13:00:06 »
Nou, het ging iets anders.
Vroeger bewaarden ze de melk in magen en ontdekten dat het dan ging schiften/curdlen.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #307 Gepost op: 20 juli 2009, 13:30:37 »
Wil degene die bedacht heeft schildluisjes uitwerpselen te verzamelen en deze te gaan gebruiken als kleurstof aub opstaan en zeggen waar hij in vredesnaam mee bezig dacht te zijn!?

Geen uitwerpselen maar een extract van de luis zelf.  En gezien de grote meerderheid van de mensen vlees eten en gezien de meerderheid van de mensen op deze aardbol ook insecten eten en gezien de grote meerderheid van de mensen er geen bezwaar in zien om dieren te doden en gezien vroeger alle kleurstoffen, bewaarmiddelen, ... uit de natuur kwamen vind ik het helemaal niet verwonderlijk dat iemand op een bepaald moment besluit dat zo'n luizen uitstekend dienst doen als kleurstof.

Evenals degene die als eerste een pasgeboren kalf slachtte, en de inhoud van de maag in de melk gooide (die hij had verkregen door in de uier van een koe te knijpen  :-X), dat liet staan en zo uiteindelijk kaas maakte... Wat dacht die dat ie aan het doen was??  ???

Evenals degene die bedacht dat je graan kon mixen en zeven, daar water bij doen, dat bij het vuur leggen.  Wat dacht die dat ie aan het doen was?
Of degene die druiven perste met zijn voeten en dat maanden liet staan tot er een drank ontstond waar je serieus ziek van kon worden als je er teveel van dronk.

Zolang iemand dieren moet doden om te overleven (de keuze die we nu hebben om dat niet te doen is trouwens redelijk recent) of er geen morele bezwaren in ziet om dieren te doden is het niet meer dan logisch dat daar ook de creativiteit en het experimenteergedrag van de mens op wordt losgelaten.  Neem daar nog bij dat veel van die zaken geleidelijk aan ontwikkeld zijn en/of door toeval ontdekt zijn en het is prima te verklaren :)  (Of het leuk is, is weer een andere  zaak.)

Kieketok

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #308 Gepost op: 21 juli 2009, 08:49:03 »
Nou, het ging iets anders.
Vroeger bewaarden ze de melk in magen en ontdekten dat het dan ging schiften/curdlen.
:laugh: Aaaah, dus ok, dat heb ik me dus echt lang afgevraagd he, hoe iemand op zo'n idee komt! Zo dus! Weet je dan ook of het stremsel een rol speelt in de spijsvertering van het kalf? Als je het kalf de melk laat drinken, ontstaat er dan ook een soort van kaas in zijn maag? Mij lijkt van wel namelijk, dat die stof daar niet voor niks zit.
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2009, 08:53:59 door Kieketok »

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #309 Gepost op: 21 juli 2009, 23:05:38 »
Als je het kalf de melk laat drinken, ontstaat er dan ook een soort van kaas in zijn maag? Mij lijkt van wel namelijk, dat die stof daar niet voor niks zit.
:worshippy:
Hihi.
Laat ik er nou geen verstand van hebben, maar toch zeker denken te weten dat het niet zo in zn werk gaat..

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #310 Gepost op: 22 juli 2009, 21:09:37 »
Ik denk van wel.. Als baby-mensjes melk teruggeven na het drinken is het ook een beetje lobbig.. Dat zal wel functioneel zijn omdat het anders meteen terugloopt of zo.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #311 Gepost op: 22 juli 2009, 21:59:21 »
 :nopompom:
Owh.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #312 Gepost op: 22 juli 2009, 22:04:29 »
Citaat
The first step in the digestion of milk is that of coagulating or curding. Milk may be made to curdle by adding an acid to it, such as lemon juice or some other acid fruit juice or by the hydrochloric acid of the stomach. Normally, the coagulation of milk in the stomach of a young mammal is done by an enzyme secreted by glands in the stomach and known as rennin. This enzyme is especially abundant in the mucous lining of the stomach of young mammals and is extracted to be used in the manufacture of cheese.
http://www.rawfoodexplained.com/why-we-should-not-eat-animal-products/the-digestion-of-milk.html

Melk moet klonteren (zeker voor babies die alleen maar melk krijgen) omdat het anders door je darmen heenloopt en er weer uitkomt voor dat het verteerd kan worden.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #313 Gepost op: 22 juli 2009, 22:06:52 »
Maar kaas is toch heel iets anders dan geklonterde melk, vraagt Lelle zich dan weer af terwijl zi niet probeert te denken aan het overjarige pak melk dat ze laatst door de gootsteen spoelde.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #314 Gepost op: 22 juli 2009, 22:12:08 »
Maar kaas is toch heel iets anders dan geklonterde melk, vraagt Lelle zich dan weer af terwijl zi niet probeert te denken aan het overjarige pak melk dat ze laatst door de gootsteen spoelde.
Denk eens aan ricotta of huttenkase? Dat is niets anders dan warme melk met wat zuur zodat het gaat coaguleren klonteren. Ouwe melk wordt zuur... Maagzuur...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #315 Gepost op: 22 juli 2009, 22:16:26 »
Vegan klinkt steeds aantrekkelijker dan vegetariër.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #316 Gepost op: 23 juli 2009, 09:54:23 »
Euhm, hoe denk je dat tofu gemaakt wordt?
This is between me and the vegetable!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #317 Gepost op: 23 juli 2009, 17:36:09 »
Onwetendheid is een groot goed.
Dus: Shhhhh

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #318 Gepost op: 23 juli 2009, 23:38:25 »
Vegan klinkt steeds aantrekkelijker dan vegetariër.

The light side is calling you... :devil:
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Jazzz

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #319 Gepost op: 16 augustus 2009, 18:27:56 »
Ik dacht dat alleen het biologische ijs van AH vegetarisch was ? Op de andere roomijsvarianten van AH kwam ik niet-vegetarische ingrediënten tegen. Over Hertog Jan las ik dat een ander lid hier, zei dat er waarschijnlijk wei gebruikt wordt. Mono digliceriden kunnen ook een dierlijk product zijn. Alleen de fabrikant kan zeggen of het op plantaardige of dierlijke basis is. Ik weet ook niet of het in Hertog Jan ijs zit. Ik hoop echt nog ergens vaker lekker romig vegetarisch ijs tegen te komen, mjammie. Sommige smaken van Ben & Jerry's zijn wel vegetarisch, voor zover ik weet dan ...
Weet niet of ik je hier een plezier mee doe, want hoe meer je weet, hoe meer je lekkere dingen laat vallen, tenminste in mijn geval ... want iedereen moet zelf weten wat hij/zij wil eten.