Vegatopia Forum

Dingen die toch niet vegetarisch zijn

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

melanie22

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #180 Gepost op: 01 januari 2008, 21:28:30 »
is glycerol vegetarisch? Ik vind het nergens ???

Veppie

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #181 Gepost op: 01 januari 2008, 23:44:25 »
Vroeger niet, maar tegenwoordig vooral synthetisch geproduceerd of met behulp van bacterien.

Bovenste link na zoeken in google op: glycerol vegetarisch. Ik wist het ook niet zo ;)

melanie22

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #182 Gepost op: 02 januari 2008, 12:35:19 »
Oke Bedankt :D

melanie22

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #183 Gepost op: 03 januari 2008, 19:44:31 »
Zijn boose bolle vegetarisch van de makro?

melanie22

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #184 Gepost op: 03 januari 2008, 19:45:19 »
ik bedoel bosse bollen :P

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #185 Gepost op: 03 januari 2008, 20:47:20 »
Bossche Bollen heten ze. Daarvoor moet je de Makro even emailen of de ingrediënten hier neertypen. Ik gok dat er gelatine in de slagroom zit.


melanie22

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #186 Gepost op: 04 januari 2008, 13:52:34 »
Oh oke Goed dat ik dat weet

Palawas

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #187 Gepost op: 04 februari 2008, 15:38:30 »
Hee, nu vroeg ik me vannacht opeens af (jaaa ik lig daar wakker van :D) of er in de blauwe, groene, gele en bruine M&M's ook schildluis zit.
Zoniet, kan ik de rode gewoon door mijn vriend laten opeten ;D
Weet iemand hier een anwtoord op ?

Daar zou je M&M even voor moeten emailen, maar ik denk dat de andere kleurtjes wel ok zijn. Daar hebben ze weer andere kleurstoffen voor. Hoewel in de bruine misschien ook wat rood kan zitten?

Mailtje is verstuurd!

Toevallig al een antwoord op je mailtje? Ben erg benieuwd want zonder de rode kan ik nog wel leven zonder M&M's is een stuk moeilijker.

Offline Laura

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #188 Gepost op: 05 februari 2008, 09:33:43 »
Vandaag kwam ik erachter dat vruchtenhagel van De Ruyter misschien niet vegetarisch is. Er zat 5% appelsap in en ik geloof hier ergens gelezen te hebben dat het klaren van appelsap niet vegetarisch gebeurd.

Niet te ver gezocht?

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #189 Gepost op: 05 februari 2008, 10:13:45 »

Ik zou niet begrijpen wat het voor zin heeft om de moeite te doen om appelsap te klaren, als je het vervolgens toch weer door de vruchtenhagel roert.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #190 Gepost op: 05 februari 2008, 12:42:37 »
En zou appelsap niet eerder niet-vegan geklaard worden? Volgens mij wordt er op vegatopia-uitjes best wel appelsap gedronken.

Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #191 Gepost op: 05 februari 2008, 13:01:03 »
Volgens mij is het klaren van appelsap oke, niet het klaren van appelsap maar het klaren van wijn gebeurt soms dmv een gelatinefilter.
Overigens, zo'n filter laat niks in t product achter, dus het geklaarde product is wel veggie.
Wat er met vruchtensappen soms was, is dat dat ze er vitaminen aantoevoege en dat kan dmv visgelatine. Maar aan de appelsap in vruchtenhagel zal wel geen vitamine toegevoegd zijn.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2008, 13:01:12 door Selly »
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #192 Gepost op: 05 februari 2008, 17:30:31 »
Volgens mij wordt ook appelsap helaas met gelatine geklaard. Ik had begrepen dat bijv. van appelsientje er ook maar een paar drankjes gemaakt zijn zonder dat er dierlijke ingredienten aan te pas zijn gekomen.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #193 Gepost op: 05 februari 2008, 17:38:47 »
Volgens mij wordt ook appelsap helaas met gelatine geklaard.

Isinglas toch ook? Of is dat echt alleen voor wijn?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #194 Gepost op: 05 februari 2008, 17:48:00 »
Volgens mij wordt ook appelsap helaas met gelatine geklaard.

Isinglas toch ook? Of is dat echt alleen voor wijn?

Klaren kan met (vis)gelatine zijn. Bij wijnen idd, maar ook bij appelsap kan het geklaard zijn.
Kan ook met ei-eiwit geklaard zijn. Of met andere manieren die wel ok zijn. Dat is iets wat je zou moeten navragen.
Wat betreft die vruchtensappen. Daar zat dan vis in om betacaroteen te stabiliseren. Deze stop e160a zit ook veel in sauzen, mayo's en margarines. Ik zit nu navraag te doen of het idd normaal is dat het overal gebruikt wordt.

In ieder geval is de 100% plantaardige gouda's glorie achteraf toch niet zo vegetarisch/veganistisch als gedacht is. Er was dus visgelatine gebruikt.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #195 Gepost op: 05 februari 2008, 18:42:42 »
Maar ja, in principe hoort er dus niks van het filter achter te blijven na te klaren.
,,,,فلافل

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #196 Gepost op: 05 februari 2008, 19:53:47 »
Maar ja, in principe hoort er dus niks van het filter achter te blijven na te klaren.

Ik weet niet hoe het precies zit. Ik denk dat ze de stof toevoegen, waardoor het zich vastklemt aan deeltjes en dat die verzwaarde deeltjes naar de bodem zakken ofzo en dan er op die manier uit gaan. Denk ik iig.
Dan kan er toch wel wat achter blijven. Miniscuul.

En met die gelatine als stabilisator voor 160a gaat het er om dat er iets bij zit juist. Ook heel weinig, maar het zit er in.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Laura

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #197 Gepost op: 06 februari 2008, 18:45:46 »

En met die gelatine als stabilisator voor 160a gaat het er om dat er iets bij zit juist. Ook heel weinig, maar het zit er in.

Begrijp ik het nu goed? Is E160a ook niet in orde, omdat het tijdens het verwerkingsproces in aanraking komt met gelatine?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #198 Gepost op: 06 februari 2008, 18:48:39 »
Nee in principe is e160a vegetarisch en veganistisch.

Alleen gebruiken ze vaak een stabilsator erbij wanneer het ergens in gestopt wordt. En die stabilisator kan visgelatine zijn (weet niet of er ook niet-dierlijke stabilisatoren zijn).

In ieder geval blijkt bij de gouda's glorie mayo light de stabilisator dus visgelatine te zijn. Was ook het geval toen met roosvicee dranken.

Dus ik zat daarna te kijken waar e160a nog meer in zat en het zit in heel veel producten als sauzen, margarines e.d.
Ik vermoed dat die dus ook visgelatine bevat als stabilisator.

En die stabilisator hoeft niet op de verpakking te staan omdat het om zeer miniscule dingen gaat en niet als ingredient beschouwd word.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2008, 18:49:02 door Draek »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Laura

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #199 Gepost op: 07 februari 2008, 07:27:37 »
Hmm dan vraag ik me af welke producten allemaal met zo'n stabilisator bereid zijn.

Wikipedia:
"Een stabilisator is een stof die een chemische reactie vertraagt of opheft. Ze wordt vaak aan licht ontbindende stoffen toegevoegd om ze beter houdbaar of vervoerbaar te maken.

Voorbeeld: chocolademelk uit de supermarkt bevat vaak carrageen als stabilisator."


We wikipedia-en even verder op 'carrageen':
"Carrageen is een gecompliceerd mengsel van polysacchariden.

Het is een natuurlijk product en wordt gewonnen uit bepaalde soorten zeewier afkomstig uit Europa, Amerika en Azië.

Carrageen wordt toegepast in zeer veel voedingsmiddelen als verdikkingsmiddel en stabilisator. Carrageen moet als ingrediënt gedeclareerd worden met E-nummer 407 of 407a. Een bekende toepassing is bijvoorbeeld Chocomel."


Er is dus wel een plantaardige stabilisator, maar zoals hierboven al vermeld staat is die gekoppeld aan E407 en/of 407a. Zou E160a dan 'standaard' met visgelatine geproduceerd worden?

Oh, en nog iets als ik op Wikipedia kijk bij 'additief':
"De Nederlandse Warenwet definieert additieven als volgt:
Alle stoffen, met of zonder voedingswaarde, die op zichzelf gewoonlijk niet als voedsel worden geconsumeerd en gewoonlijk niet als kenmerkend voedselingrediënt worden gebruikt en die om technische redenen bij het vervaardigen, verwerken, bereiden, behandelen, verpakken, vervoeren of opslaan van eet- of drinkwaren opzettelijk daaraan worden toegevoegd met als gevolg, of redelijkerwijs te verwachten gevolg, dat de stoffen zelf, dan wel de derivaten (afgeleiden) ervan, direct of indirect een bestanddeel van die eet- of drinkwaren worden."


In principe is de visgelatine in Roosvicee Multivit (en alle overige E-nummers) een bestanddeel van het eindproduct, volgens de Nederlandse Warenwet
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2008, 07:31:34 door Laura »