Vegatopia Forum

Dingen die toch niet vegetarisch zijn

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #120 Gepost op: 22 december 2006, 10:00:18 »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Veppie

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #121 Gepost op: 22 december 2006, 11:43:29 »
Weet hier iemand welke cup-a-soep varianten wel en niet vegetarisch zijn. Lijkt een domme vraag, want dat die met kip niet vega is, is nogal wiedes.
De varianten die wel vegetarisch lijken en waar ook geen onvega dingen op de ingrediënten lijst staan hebben niet allemaal een V'tje op de verpakking. Bij sommigen dus wel en dat vind ik verdacht.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #122 Gepost op: 22 december 2006, 13:41:21 »
Weet hier iemand welke cup-a-soep varianten wel en niet vegetarisch zijn. Lijkt een domme vraag, want dat die met kip niet vega is, is nogal wiedes.
De varianten die wel vegetarisch lijken en waar ook geen onvega dingen op de ingrediënten lijst staan hebben niet allemaal een V'tje op de verpakking. Bij sommigen dus wel en dat vind ik verdacht.

Ja, inderdaad!! Op de website van de vegetariërsbond staan ook soepen op de 'veilige lijst' die geen vegetariërskeurmerk hebben (en anderen dus wél), dus ik snap het ook niet meer ???
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #123 Gepost op: 22 december 2006, 14:31:52 »
Weet hier iemand welke cup-a-soep varianten wel en niet vegetarisch zijn. Lijkt een domme vraag, want dat die met kip niet vega is, is nogal wiedes.
De varianten die wel vegetarisch lijken en waar ook geen onvega dingen op de ingrediënten lijst staan hebben niet allemaal een V'tje op de verpakking. Bij sommigen dus wel en dat vind ik verdacht.

De soepen met een V-tje zijn vegetarisch. De soepen zonder V-tje niet. Dat zal met aroma's en enummers te maken hebben dat die niet vegetarisch zijn. Niks verdachts aan, juist prettig dat ze er een V-tje op gooien.
,,,,فلافل

Veppie

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #124 Gepost op: 23 december 2006, 14:48:42 »
Nou ja, er staan vaak genoeg V'tjes op dingen die toch stiekem niet veg zijn (zie dit forum)
Daarnaast staan bij de verschillende varianten van sandwichspread ook niet overal een V'tje op hoewel er een aantal zijn waar geen V'tje op zit maar die wél veg zijn. Daar had ik ze over gemaild en ze deden het V'tje er niet op omdat er geen gebruik was gemaakt van scharreleieren, dus niet omdat er iets vlees of vissigs inzit.

Strikt gezien is een niet scharrelei net zo veg als een scharrelei. Een ei is een ei. Hoewel natuurlijk de meeste vega's scharreleieren eten, de sandwichspread mensen volgden dan ook de richtlijnen van de NVB.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #125 Gepost op: 23 december 2006, 15:07:56 »
Hoewel natuurlijk de meeste vega's scharreleieren eten

ik eet géén scharreleieren... ik eet bio-eieren!

Veppie

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #126 Gepost op: 23 december 2006, 15:08:26 »
Nog beter

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #127 Gepost op: 23 december 2006, 16:19:30 »
Nou ja, er staan vaak genoeg V'tjes op dingen die toch stiekem niet veg zijn (zie dit forum)

Maar dan is er vaak sprake van fouten in de productie, niet van het consequent niet vegetarisch zijn van die producten, uitzondering zijn wellicht producten met gewoon gestremde kaas, maar dat wordt dan ook door veel veggie's gewoon gegeten, en kaas zit weer niet in die soep.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2006, 16:19:44 door Selly »
,,,,فلافل

Mloes

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #128 Gepost op: 27 december 2006, 14:19:43 »
Weet hier iemand welke cup-a-soep varianten wel en niet vegetarisch zijn. Lijkt een domme vraag, want dat die met kip niet vega is, is nogal wiedes.
De varianten die wel vegetarisch lijken en waar ook geen onvega dingen op de ingrediënten lijst staan hebben niet allemaal een V'tje op de verpakking. Bij sommigen dus wel en dat vind ik verdacht.

een mailtje van een tijd terug die ik ontving op een gelijke vraag :

Geachte mevrouw *******

Graag komen wij terug op uw vraag aan Unox. De volgende Unox-producten zijn geschikt voor vegetariërs.

- Unox Stevige Uiensoep (blik 30 cl en 80 cl)
- Unox Stevige Tomatencrèmesoep (blik 30 cl en 80 cl)

- Unox Romige Tomatensoep met zongedroogde tomaat en mascarpone (zak 570 ml)
- Unox Pittige Tomatensoep met paprika en cayennepeper (zak 570 ml)
- Unox Bospaddestoelensoep met cantharellen en kervel (zak 570 ml)
- Unox Aspergesoep met groene asperges en rozemarijn (zak 570 ml)

- Unox Champignonragout met kruidenroomkaas en rozemarijn (zak 400 ml)

- Unox Good Noodles Kerrie (cup 65 g)
- Unox Good Noodles Groente (cup 65 g)
- Unox Good Noodles Kerrie ( zakje 70 g)
- Unox Good Noodles Groente (zakje 70 g)
- Unox Good Noodles Saté (zakje 70 g)

Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,
Consumenten Service/Unox

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #129 Gepost op: 27 december 2006, 16:03:05 »
Ik heb drie weken geleden een vraag gesteld over die noodles van Unox, omdat er vroeger wél een vegetariërslogo op zat en nu niet meer, maar ik heb nog steeds geen antwoord terug. Ze zeiden dat ze mijn vraag zouden doorsturen naar 'de betreffende afdeling'. In die noodles zit de smaakversterker E635 en er staat ook op dat er ei in het aroma zit, terwijl er in de allergenenlijst staat dat er geen ei in zit...
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Raven

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #130 Gepost op: 02 januari 2007, 13:45:09 »
op http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm kan je nakijken welke E-Nummers van dierlijke oorsprong zijn...heel handig vind ik.

Jippia

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #131 Gepost op: 21 januari 2007, 15:15:23 »
Kun je uitprinten en meenemen als je boodschappen gaat doen. De Nederlandse Vereniging voor Veganisme geeft kaartjes uit met ingrediënten van dierlijke oorsprong en wat vegetariërs en veganisten wel en niet eten. Omdat op dit forum vooral vegetariërs zitten, denk ik, zullen dingen als eieren en kaaspoeder geen probleem opleveren, maar er staan ook heel veel andere dingen op. Hun site heet www.veganisme.org.

Misschien een tip?

Mirjam

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #132 Gepost op: 22 januari 2007, 21:49:57 »
Croky-dhips, geribbelde Milanese, zit kippenvleespoeder in of iets. Zag ik vandaag, was een aanbieding bij Deen. In de andere 2 smaken van de aanbieding stond dat niet bij ingredienten.
de tuin: dat ben ik

Raven

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #133 Gepost op: 22 januari 2007, 22:26:30 »
ja zoiets heb ik laatst ook gezien....in de cheese&onion chips van lays (de potato heads) zit kaaspoeder met dierlijk stremsel....wel goed dat ze het erbij zetten vindt ik, veel producten geven er niet om om erbij te schrijven dat er dierlijk stremsel of, als in het vorige berichtje, kippenpoeder inzit..

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #134 Gepost op: 23 januari 2007, 15:27:11 »
En deze week kwam ik erachter dat er gelatine zit in fruittella. Vlees laten staan vind ik absoluut geen probleem, maar al die vruchtenyoghurts, M&M's en fruittella's maken het me wel lastig. (vooral als het alternatief keiharde zonnatura-winegums zijn - blegh!)
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Gwennepen

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #135 Gepost op: 23 januari 2007, 18:22:13 »
En deze week kwam ik erachter dat er gelatine zit in fruittella.

Oh ja, dat was het. Waar ik dacht mentossnoepjes. :bonk:

mjets

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #136 Gepost op: 03 februari 2007, 16:55:21 »
Was een tijdje geleden bij Daily Wok, staat kroepoek op de menukaart alszijnde vegetarisch?? Vegetarische garnalen wellicht? Heb ze een mailtje gestuurd maar nooit wat op gehoord.  >:(
Verder overigens wel okay hap voor de snel te stillen honger. Vers gewokt. En goedkoop.
http://www.dailywok.nl/food.php

Offline Jacqueline

  • ***
  • 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #137 Gepost op: 03 februari 2007, 17:07:28 »
Niet alle kroepoek wordt van garnalen gemaakt. Er bestaat ook kroepoek dat van tapiocameel gemaakt is, dat is wel vegetarisch. Casavekroepoek bijvoorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2007, 17:08:20 door Jacqueline »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #138 Gepost op: 03 februari 2007, 17:22:40 »
Niet alle kroepoek wordt van garnalen gemaakt. Er bestaat ook kroepoek dat van tapiocameel gemaakt is, dat is wel vegetarisch. Casavekroepoek bijvoorbeeld.

'Echte' kroepoek wordt van garnalen gemaakt, maar ook de andere kroepoek (van meel) wordt meestal op smaak gebracht met garnaal of vis.  Ik ben in ieder geval nog nooit kroepoek tegen gekomen die 100% vegetarisch is.

Offline Jacqueline

  • ***
  • 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #139 Gepost op: 03 februari 2007, 17:31:27 »
Is dat zo? Ik zie het op de ingredientenlijst nooit staan. Zal eens extra opletten dan  ???