Vegatopia Forum

Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Gepost op: 25 april 2008, 16:35:50 »
Ik heb zojuist een afspraak met een natuurgeneeskundige gemaakt in de hoop dat deze mij kan helpen bij het tegengaan van allerlei nare ontstekingen. Het lijkt namelijk alsof ik hier gevoelig voor ben (8 jaar geleden een gesprongen blindedarmontsteking, ontstekingen in de vorm van huidprobemen, recent een ontsteking in baarmoeder en eierstok en nu weer een blaasontsteking). Het zou fijn zijn als er manieren zijn om dit risico te verkleinen.
Hij past bioresonantie toe, homeopathie, Bach Bloesems en Iriscopie.
Hebben jullie hier ervaring mee en zo ja, hoe is dit bevallen? Zo nee, waarom niet?
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Helen

Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2008, 21:55:56 »
Hey Laurita, klinkt allemaal niet zo mooi zeg. Allereerst maar even sterkte van mij gewenst.

Mijn zeer persoonlijke mening: voor alle alternatieve behandelingen geldt "trial and error".
Aan de ene kant ben ik van mening dat een behandeling grotere kans van slagen heeft als je er alle vertrouwen in hebt, maar ja, aan de andere kant hoor je zat verhalen van mensen die iets eigenlijk als laatste strohalm proberen en bijna van hun stoel vallen van verbazing omdat het echt werkt.
Geloof zelf wel in de reiki-benadering, misschien duiden ontstekingen wel op iets mentaals (wijze van denken ofzo, ik noem maar wat*). Maar ben zelf ook erg benieuwd naar bioresonantie omdat collega van mijn partner zwaar allergisch voor van alles zo goed als allergie vrij is door zo'n behandeling. Dus: kijk vooral waar jij je goed bij voelt. Ben je met een behandeling bezig en heb je gewoon heel erg je twijfels: niet doormodderen, maar na 3x proberen gewoon stopzetten hoor.
Houd je ons op de hoogte?

* Heb hier wel een boekje over: wil ik wel iets in opzoeken als je wilt?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2008, 15:55:36 »
Wat Helen zegt.
Iriscopie lijkt me geinig om ook een keer te doen.
Bach bloesems gebruik ik zef, maar we gebruikten het voor een van de paarden. Crab apple zou een reinigende werking hebben en wordt aangeraden bij bepaalde huidklachten. Bij mij had het geen enorm meetbare effecten, maar het paard bloeide wel op. Die kreeg overigens andere dingen dan Crab apple.
Bioresonantie, is dat met zo'n apparaat dat ze je meridianen testen of dat ze met voedingsmiddelen je overgevoeligheid gaan testen? Die laatste heb ik een keer laten doen en daar kwamen zowel bevestigende dingen uit, als nieuwe en sommige beetje twijfelachtige. Paddestoelen wist ik bijvoorbeeld wel (ding ging af alsof ik de jackpot had gewonnen uit zo'n gokkast), maar dat ik beter van citrusvruchten af kon blijven niet. Als ik die toch wilde eten kon ik beter citroen en limoen nemen. Nooit uitgezocht waarom dat beter zou zijn eigenlijk, maar goed. Het aanpassen van mijn eetpatroon heeft me wel goed geholpen en ik heb minder last van ontstekingen.
Het is geen gezellig iets, maar is Bircher-Benner dieet een tijdje misschien niet iets voor je?
Naast het je vast wel bekende ongezoete cranberrysap, is het slijm van lijnzaad ook goed tegen blaasontsteking. Je kookt het met water 1:1 tot er een dikke slijmlaag opkomt en daarvan dan een eetlepel per dag. Het ruikt naar aangebrande popcorn, maar een kennis die heel lang rondliep met blaasontstekingen zweert erbij. En het is goed voor je huid en je haar.
Mocht je reiki een kans willen geven, dan heb ik nog een adres voor je in Zwolle.

Hoop dat de natuurgeneeskundige je kan helpen.
In ieder geval sterkte en beterschap!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2008, 20:00:25 »
Ha, kijk, super dat jullie gereageerd hebben! :D Daar kan ik wat mee. Ik denk idd dat het ook wel belangrijk is dat ik er zelf open voor sta. Dat doe ik zeker wel. Het grappige is, ik legde aan die man aan de telefoon de situatie uit en noemde de vele ontstekingen. Hij reageerde met:"ontstekingen kunnen ook iets ander belichamen, zoals het in een situatie zitten die niet bij je past. Dat je een tijd iets hebt moeten doen, terwijl je hier niet achter staat". En dat klopt als een bus. Ik heb het gevoel dat mijn hele leven op het moment (nou ja, al bijna 1,5 jaar) "on hold"staat. Ik heb een baan aangenomen terwijl ik daar eigenlijk helemaal niet wil werken. En het soort werk is eigenlijk na 4 jaar studie toch ook net niet helemaal wat ik wil. We willen zo graag verhuizen, maar doordat ik geen vaste baan/intentieverklaring heb kunnen we geen hypotheek vinden. Ik wil zo graag kinderen, maar doordat ik geen vaste baan heb én we geen ander huis kunnen krijgen moet dat ook al wachten. Dus toen hij dat zei, kreeg ik wel een heel goed gevoel bij hem. Alsof het direct klikt ofzo ???
Ik ga idd niet eindeloos met behandelingen door als het niet lijkt te helpen. Ik krijg 300 euro per jaar vergoed, dus kan zowieso wel een behandeling of 5 doen. Als het aan lijkt te slaan wil ik daarna best zelf nog wat erin investeren.
Bioresonatie is idd zo'n apparaat waarmee je wordt door gemeten. Ik ben wel benieuwd en verwacht dat er een hele lijst met voedingsmiddelen uit zal gaan komen die niet goed voor mij zijn ;) Als het maar geen 72% cacao chocolade, avocado, zuivel, tarwe, tomaat en peper is. Dat zijn dingen waar ik niet zonder kan hoor!! :o
Tja, Bast, het Bircher dieet heb ik in een ver verleden 2 dagen gevolgd en toen.....werd ik gek! Misschien zou ik het nu wel kunnen, maar ik wacht het 1e consult maar even af. Het is ook helemaal niet zeker dat ik nu blaasontsteking heb, omdat er wel veel erytrocyten (bloed) in de urine zaten, maar geen leucocyten (ontsteking). A.s maandag ga ik weer naar de poli gyneacologie, dus dan hoop ik te horen of het iets in die regio weer is of helemaal niet. Ik heb besloten de kuur maar gewoon te starten (kan er ook nog wel bij...) want stel je voor dat het stiekem wel een blaasinfectie is. Dan zou het zonder behandeling goed mis kunnen gaan. Wil je me het adres van de Reiki-persoon in Zwolle PB-en? Ik kan het altijd nog proberen. Ik zal het lijnzaadkwijl ook gaan proberen! ;D
Nou, bedankt voor jullie mening en tips! Nog meer mensen??
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2008, 23:23:43 »
Als het maar geen 72% cacao chocolade, avocado, zuivel, tarwe, tomaat en peper is. Dat zijn dingen waar ik niet zonder kan hoor!! :o

Grote kans dat je het voorlopig zonder zuivel en tomaat zal moeten doen, maar misschien pakt het bij jou wel anders uit. :)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #5 Gepost op: 29 april 2008, 10:17:08 »
Hij reageerde met:"ontstekingen kunnen ook iets ander belichamen, zoals het in een situatie zitten die niet bij je past. Dat je een tijd iets hebt moeten doen, terwijl je hier niet achter staat". En dat klopt als een bus.
Dat geldt zo ongeveer voor iedereen, lieverd. Zo werken zulke mensen doorgaans m.i., als de waarzegger op de kermis. Ik zou het al helemaal gehad hebben met zo'n uitspraak. Maar ik ga zo'n man niet eens bellen. Als het voor jou goed voelt, wie weet werkt het dan wel. Laat je iig niet flessen.
Je zou iig kamillethee kunnen drinken. Is ongeveer wetenschappelijk bewezen dat het enigszins werkt bij ontstekingen overal in het lichaam. Kost weinig. Wat kost die man eigenlijk? Kijk uit, kijk uit.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2008, 10:19:33 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #6 Gepost op: 29 april 2008, 10:21:47 »
Laurita, kijk eens op www.dezweefmolen.nl

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2008, 12:18:38 »
Mijn mening is: we hebben het over geloof en niet over wetenschap. Geloof is absoluut niet hetzelfde als onzin en je mag geloven wat je wilt. Veel van die mensen geloven ook in zichzelf en zijn in die zin geen oplichters.
En als in andere draad opgemerkt: in de reguliere zorg gaat ook heel veel mis en ook daar is o.a. werking van veel medicijnen vaak dubieus. Helaas moet je altijd zelf heel alert blijven.
En nu blijf ik verder maar uit deze draad, ik heb al een schurfthekel aan dat jargon als meneer gebruikt, ook veel gebruikt in de reguliere hulpverlening.
Soms ook - dat hoop in natuurlijk niet - zijn kwalen een gegeven die hooguit te verlichten zijn.
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #8 Gepost op: 29 april 2008, 12:30:54 »

En nu blijf ik verder maar uit deze draad, ik heb al een schurfthekel aan dat jargon als meneer gebruikt, ook veel gebruikt in de reguliere hulpverlening.

Mijn nekharen gaan daar ook altijd van overeind staan ;D.



Met bioresonantie heb ik niks, maar wat er uit komt (geen gluten eten of geen zuivel) kan soms wel helpen. M.i. hoef je daarvoor helemaal niet door de meridianenlezer, maar kan je uit de klachten van een patient al veel opmaken.


Wat je ook kan doen is een dieetdagboek bijhouden. Schrijf alles op wat je eet en wanneer en welke klachten je hebt. Als je dit lange tijd doet, is er vaak een patroon te ontdekken.

Een andere mogelijkheid is een rotatiedieet. Je onthoudt je dan gedurende enkele weken van een groep bekende allergenen (bv. gluten, zuivel en soya) en dan kijk je hoe je je voelt. Vervolgens kun je dan enkele weken andere allergenen mijden (ei, mais, noten, pinda's).
Je moet je hier wel goed op voorbereiden zodat je voldoende binnenkrijgt en weet wat je niet mag eten. Je wilt niet weten hoeveel speciale producten je moet kopen als je geen gluten, lactose en soya mag.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #9 Gepost op: 29 april 2008, 12:47:55 »
stress is een geweldig grote invloed in je lichaam... het is echt fascinerend hoe dit allemaal in mekaar zit, we hebben in de les al enkele van die biofysischchemische paden gezien.(psychiatrie, echt heeeel boeiend  :))

het is dus volledig normaal dat stress op bepaalde organen of systemen 'zich vastzet' zoals soms gezegt wordt. alleen denk ik persoonlijk dat dat meer dan door de vrijgekomen stressfactoren (dit is geen zweef-woord, maar een verzamelnaam voor allerlei hormonen, eiwitten, regelstoffen...) komt, als daar lichamelijke energiebanen die verstropt zitten.  
wist je dat je van stress bv. acute diarree kan krijgen? soms hebben studenten dit voor een examen ofzo. dat is een voorbeeld dat we bij communicatie aan patienten kunnen geven als zij zeggen dat stress niets lichamelijk teweegbrengt, en dat hun hoofdpijn dus uberhaupt niet van stress kán afhangen. bij sommige mensen zit pijn niet in hun hoofd maar ontstaat daar wel een reactie. en die reactie kan soms heel erge gevolgen hebben.

wat ik met dit epistel dus wil zeggen is dat alternatieve geneeskunde mss wel degelijk een effect kan hebben. op je volledig natuurlijke stressregelsystemen, die niet te maken hebben met iets zweverigs. (hoeveel mensen gaan een uur bewust liggen ontspannen? dat is iets wat bij reiki bv gedaan wordt)
en ook een beetje om de zweverige dokters te verdedigen die zeggen dat spanningen te vermijden zijn. op langere termijn hebben die wel degelijk erge gevolgen (denk alleen maar aan bloeddruk)

ach ja, als het helpt, maakt het dan uit waardoor? als het maar werkt!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #10 Gepost op: 29 april 2008, 13:29:44 »
Stress kan absoluut een grote invloed hebben, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Helaas wordt dat door artsen dan weer niet geloofd. De meeste mensen weten heus wel wanneer ze last hebben van stress en wanneer niet.

Bovendien is stress in een leven onvermijdelijk, maar het ene lichaam kan er beter tegen dan het andere. Hoe beter de conditie van het lichaam is, hoe beter men tegen stressoren kan.

Artsen mogen het graag hebben over hoe geest en lichaam met elkaar verweven zijn, maar ze hebben het dan altijd over hoe de geest het lichaam beïnvloed, zelden hoe het lichaam de geest beïnvloedt. Zo kunnen ontstekingen in het lichaam die veroorzaakt worden door ziektes, schade aanbrengen in de hersenen waardoor depressies ontstaan.

Er is meer in het leven dan stress, vergeet genetische invloeden, milieu-factoren, voeding etc. niet.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #11 Gepost op: 29 april 2008, 13:45:32 »
dat is waar, er is inderdaad nog veeeeel meer... ik dacht er enkel aan omdat we dat juist gezien hebben, en ik het persoonlijk heel interessant vind :D

het is inderdaad ook een wisselwerking tussen geest en lichaam, in beide richtingen is ook mijn mening. veel geestes'ziekten' zijn trouwens familiaal en dan is het ook omgeving er nog bij buiten de genetica.

maar nu gaan we off-topic, mss  :)

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #12 Gepost op: 06 mei 2008, 22:59:03 »
Hij reageerde met:"ontstekingen kunnen ook iets ander belichamen, zoals het in een situatie zitten die niet bij je past. Dat je een tijd iets hebt moeten doen, terwijl je hier niet achter staat". En dat klopt als een bus.
Dat geldt zo ongeveer voor iedereen, lieverd. Zo werken zulke mensen doorgaans m.i., als de waarzegger op de kermis. Ik zou het al helemaal gehad hebben met zo'n uitspraak. Maar ik ga zo'n man niet eens bellen. Als het voor jou goed voelt, wie weet werkt het dan wel. Laat je iig niet flessen.
Je zou iig kamillethee kunnen drinken. Is ongeveer wetenschappelijk bewezen dat het enigszins werkt bij ontstekingen overal in het lichaam. Kost weinig. Wat kost die man eigenlijk? Kijk uit, kijk uit.

Hmmm, ja...dank je wel voor je waarschuwing. Ik vrees dat ik nu één van de kwetsbare gevallen ben die makkelijk in een kwakzalver tuimelt. Maar goed, ik heb een aanvullende verzekering (waar ik vorige jaar helemaal geen gebruik van heb gemaakt) en ik krijg 100% van alternatieve geneeswijze vergoedt (tot 300,-)) Dus echt slechter zal ik er niet van worden ;) Ik voel over het algemeen wel vrij snel aan of ik iemand vertrouw en of diegene goede intenties heeft, dus ik zal het wel merken a.s donderdag.
Ondertussen ben ik weer bij de gyn. geweest. De ontsteking die in één eierstok zat leek weg te zijn, maar nu zit er een cyste. Die moet goed in de gaten gehouden worden dus heb ik over 2 weken weer een echo om te bekijken of dat ding groter of kleiner is geworden. En het bloed in de urine zit er na de antibioticakuur ook nog steeds in, dus over 1,5 week mag ik voor een echo van de urinewegen naar het ziekenhuis. Vreemde toestanden allemaal..... Ik ben stiekem wel benieuwd of die natuurgeneeskundige meneer er iets mee kan. De reguliere medische wereld is idd ook niet alles, ik werk er zelf in en ken ondertussen uit ervaring ook wel praktijken die niet voor een schoonheidsprijs in aanmerking komen.
Ik laat het jullie weten wat er a.s donderdag uit is gekomen!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #13 Gepost op: 08 mei 2008, 22:01:54 »
Ok, ik ben vanavond bij deze meneer geweest:
We begonnen met een glaasje water (gezuiverd met Brita filters) en een gesprekje. Gewoon standaard vragen:" medische voorgeschiedenis, psyche bladiebla"
Toen volgde de Iriscopie. Dat vond ik wel boeiend want meneer zag een aantal van mijn klachten in mijn zeer donkerbruine irissen terug. Ook was mijn donkere iris een bepaald type waarbij bepaalde karaktertrekken en kwetsbaarheden horen. Verrassend genoeg klopte dit wel! Het stond in een boek beschreven, dus hij verzon het niet ter plekke.
Toen ging hij voor mijn klachten behandel methodes kiezen. Dit ging op een wat...eigenaardige manier. Meneer had een hele doos vol met homeopathische middeltjes, Bach Bloesems, Fytotherapie en nog wat. In zijn hand had hij een soort wichel (ja ja, nu wordt het spannend) en bij elke flesje probeerde hij te voelen of er tussen mij en het middeltje een bepaalde "aantrekkingskracht"was. Nou ja, daar kwamen een aantal middeltjes uit (2 Bloesems en 3 korreltjes homeopathie) Die blijkbaar wat voor mij zouden moeten gaan doen.
Hierna ging ik aan het vreemde apparaat wat bio resonatie heet. Ik werd aan een soort van elektroden geplugd en de bedoeling is dat de "vibes" die ik in mij heb in een andere concentratie door het apparaat worden uitgestoten in een flesje met alcohol. Hiervan moet ik 2x daags wat druppels nemen.
Ok, ik geef toe....ik ben er niet weg van. Het is dat de verzekering het vergoedt, anders had ik het niet gedaan. Ik vind het nogal weird en dat terwijl ik best spiritueel ben. Maar van de 95,- euro die ik hiervoor heb betaald had ik veel betere vibes met shoppen kunnen opdoen!
Uit de voeding kwam dat ik moet oppassen met aubergine, grapefruit, nootmuskaat, (zalm)forel en smaakversterkers. Maar dat ging ook op zo'n vreemde wichel methode. Ik hoe toch van wat meer concreets en tastbaarders.
Wat vinden jullie evan??
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #14 Gepost op: 08 mei 2008, 22:10:25 »
Moest je niet ontzettend lachen met die wichel?

Over waar je mee moet oppassen: je zou het kunnen proberen. Het zijn op zich geen belangrijke voedingsmiddelen, dus je kan het schrappen zonder tekorten op te lopen (of je moet veel zalm eten). Of het helpt is een tweede.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #15 Gepost op: 08 mei 2008, 22:44:06 »
Nou, ik moest eigenlijk nog meer lachen om dat vage apparaat wat bio resonatie heet! Mijn energie die via een apparaat in een flesje komt??!! :O :O :O

De voeding probeer ik wel, kan ik makkelijk weg laten en eet ik eigenlijk bijna nooit.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #16 Gepost op: 08 mei 2008, 22:47:35 »
Wat vinden jullie evan??

Ik zou me voorzichtig kunnen uitdrukken of mijn mening kunnen onderbouwen, maar daar heb ik nu even geen tijd voor en zin in.

Dus in twee woorden: dure onzin!
 en een schande dat ziekenfondsen (of hoe jullie dat in Nederland ook noemen) hun geld besteden aan zulke zaken.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #17 Gepost op: 08 mei 2008, 22:52:33 »
Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst bij een huisarts ben geweest voor onduidelijke klachten. (Een verzwikte voet hoeft niet alternatief genezen te worden).

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan homoeopathisch/antroposofisch.

Maar voor alles geldt, dat je je hersens er bij houdt. Geneesmiddelen werken meestal alleen als je er zelf in gelooft.

Ik zal nooit vlees of vis als gezondheidsadvies accepteren.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #18 Gepost op: 08 mei 2008, 23:05:40 »
Ben het met Hiziki eens dat je best die producten kunt laten staan omdat je ze toch niet nodig hebt. Ik ken wel iemand die met dezelfde methode een heleboel producten moest laten staan, als student geen geld had voor de nodige alternatieven en elke avond heel veel chips at (dat mocht wel ;)) maar na een tijdje een b12-tekort had.

Ik ben dus behoorlijk sceptisch, maar dat ben ik over de meeste alternatieve geneeswijzen. Wel denk ik dat sommig voedsel bij sommige mensen klachten geeft, maar dat je daar niet met bioresontie achter komt.
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2008, 23:15:09 door LL de Ling »

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Alternatieve geneeswijzen, jullie mening en ervaringen?
« Reactie #19 Gepost op: 09 mei 2008, 23:13:45 »
Alternatieve geneeswijze.
Persoonlijke ervaringen heb ik niet. Ik heb wel gezien dat het kan werken, o.a.bij mijn oma en opa. Voor mijn zelf ben ik heel kritisch en geloof er niet snel in, zo ook homeopatisch en antroposofisch. dat zal bij mij niet werken, maar geloof wel dat er mensen die er wel in geloven en het wel kan helpen.
Volgens mij is 95% gelul en 5% echt.

Toch heb ik wel een eigen ervaring. ooit als klein kind had ik wratten en door het "lezen" (ik weet ook niet hoe ik het anders moet noemen) met een cent of een stuiver verdwenen de wratten binnen, ik denk een week. Dit deed weer een andere oma van mij bij mij en zij had dit in haar vroegere leeftijd ook meegemaakt bij haar zelf.

Het is jammer dat er zoveel kaf onder het koren is, maar zolang er mensen zijn die er in geloven daardoor alleen al kan helpen moeten ze het vooral doen.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.