Vegatopia Forum

Vleeseters te gast - reacties?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Vleeseters te gast - reacties?
« Gepost op: 14 april 2008, 02:06:27 »
De afgelopen dagen hebben we regelmatig niet-vegetariërs te gast gehad. Ik ben me ervan bewust dat ik/wij nogal uitgebreid/lekker/goed kook/koken - tja, als koken je hobby is, dan is dat logisch. Inderdaad, onze gasten hebben genoten - gelukkig maar, dat was de bedoeling.

Het leuke is dat - zonder uitzondering - iedereen verbaasd was hoe gevarieerd en lekker je vegetarisch kunt eten. Maar op een of andere manier was er een dubbel schuldgevoel: 'ik zou vaker vleesloos kunnen/moeten eten' en 'zo lekker koken we thuis niet, hebben jullie dat alles speciaal voor ons gemaakt?'.  Natuurlijk, als we gasten verwachten, wordt er uitgebreider gekookt (dat is leuk), maar dat is toch niets bijzonders... en vegetarisch koken, dat is niet meer dan logisch. Ik voelde me haast schuldig dat ik met plezier dingen heb gekookt die ik zelf gewoon lekker vind.

Hoe is dat bij jullie? Accepteren jullie gasten jullie 'afwijking' of vinden ze het leuk/interessant/geinig? Missen ze het vlees? Zijn ze ronduit positief of negatief, of laten ze dat in het midden? Doen jullie ook wat extra moeite in de keuken als er gasten komen?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2008, 08:57:46 »
Extra moeite zeker. En de reacties zijn altijd positief!  :D

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2008, 10:32:11 »
Als er mensen komen eten doe ik zeker ook extra moeite, dat vind ik leuk! Reacties zijn altijd positief en de vl33seters zijn altijd blij verrast dat je zo lekker kunt eten zonder vl33s.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2008, 10:56:50 »
Ik krijg meestal ook wel goed commentaar op mn kooksels, het is meestal wel te eten. Als ik eters krijg, probeer ik altijd wel extra mn best te doen. Het is hier eten wat de pot schaft, en dieetwensen vraag ik van te voren naar, zodat ik er rekening mee kan houden.
Het gaat niet altijd goed, zo heb ik eens een schaamtelijk moment gehad dat ik mn gast een half zwartgeblakerde pizza voorschotelde  :-[ Gelukkig weet ik inmiddels hoe mn pizzabakker werkt, maar diezelfde gast heeft het nog geen tweede keer aangedurft om te blijven eten.

Meneer koekje vindt ook altijd wel dat ik lekker kook. Soms roep hij dat er iets meer vl33s in had gemogen eventueel, maar dat het wel lekker is. Als ik dan zeg dat er helemaal geen vl33s inzit, kijk hij soms verbaasd op.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2008, 11:26:30 »
Als ik dan zeg dat er helemaal geen vl33s inzit, kijk hij soms verbaasd op.

Hij weet intussen toch wel dat je vegetariër bent he? ;)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2008, 11:32:19 »
Hij weet intussen toch wel dat je vegetariër bent he? ;)

 :gossip: Psst, niet iedereen die op Vegatopia post is vegetarier!
« Laatst bewerkt op: 14 april 2008, 11:32:35 door Poek »

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #6 Gepost op: 14 april 2008, 11:35:16 »
Hij weet intussen toch wel dat je vegetariër bent he? ;)

 :gossip: Psst, niet iedereen die op Vegatopia post is vegetarier!

??

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #7 Gepost op: 14 april 2008, 11:39:14 »
??

ik ben niet helemaal vega, maar vlees is erg duur, dus wil ik me meer verdiepen in vegetarisch eten.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2008, 11:51:39 »
??

ik ben niet helemaal vega, maar vlees is erg duur, dus wil ik me meer verdiepen in vegetarisch eten.

Kijk eens aan.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2008, 13:01:08 »
Ja, ik eet soms een kroket of paté op een broodje. Ik ben begonnen als halve portemonnee-vega, maar inmiddels zit ik er financieel niet meer zo heel dramatisch bij, maar het vega eten is me bevallen. Ik ben geen vegetariër, maar eet wel meestal vegetarisch. Ik voel me er goed bij, en het zorgt voor meer creativiteit in de keuken.
Meneer koekje is trouwens tot nu toe wel de enige geweest die iets te klagen had. Ik merk wel overigens dat meneer koekje heel langzaam meegaat in een meer kritische blik richting (overmatig) vl33seten. Zo eet hij soms dus al liever geen vl33s dan kiloknallers oid. Hij krijgt ook al soms gewetensbezwaren over de bio-industrie.
Dus stug volhouden je eters vegetarisch eten voor te zetten helpt zeker wel.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2008, 14:23:24 »
Natuurlijk doe ik meer moeite als er mensen komen eten, maar dan maakt het me niet uit of het vleeseters, vegetariers, veganisten of mensen met een allergie zijn.

Alle vleeseters zijn enthousiast. De meest overtuigde vleeseter die ooit eens komen eten is mijn vriend. Door mij is hij er wel van overtuigd geraakt dat het lekker, gezond en gevarieerd kan zijn. Dat vind ik wel leuk. En hij vertelt het aan zijn familie en vrienden, dat is nog leuker. :)
« Laatst bewerkt op: 14 april 2008, 14:24:29 door LL de Ling »

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #11 Gepost op: 14 april 2008, 18:50:27 »
Ik krijg geen klachten van omnivoren, en ze blijven terugkomen.

Maar met mij weten ze al lang hoe het er voor staat. Dus ook geen opmerkingen of discussies.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #12 Gepost op: 15 april 2008, 15:13:12 »
sommige vrienden van mij vragen zelfs 'seg, wanneer gaan we nog eens lekker samen vegetarisch koken'?
dat komt omdat we dat al een paar keer samen gedaan hebben, en het elke keer weer lekker was :)
en omdat koken met mij automatisch vegetarisch is.
bij hen thuis eten ze bijna altijd aarappelen-vlees-groenten, en nu zit ergens in hun hoofd de link lekker-origineel-vegetarisch, en daar ben ik eigenlijk best trots op! :D


en het is geweldig om voor mensen te koken! veel leuker dan voor alleen jezelf, en dan heb je een excuus om eens volledig ervoor te gaan!
« Laatst bewerkt op: 15 april 2008, 15:14:29 door greet »

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #13 Gepost op: 16 april 2008, 21:52:16 »
Meeste mensen die ik tot nu toe op bezoek heb gehad maakte er niet echt een probleem van. Echter krijg ik volgende week iemand te eten die geen groente lust, geen vega burgers en ook amper rijst/aardappelen.... (Bij de Mac eet ze enkel de burger met saus op en laat ze broodje liggen)

Dat wordt wat  :confused:

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #14 Gepost op: 17 april 2008, 09:44:24 »
Meeste mensen die ik tot nu toe op bezoek heb gehad maakte er niet echt een probleem van. Echter krijg ik volgende week iemand te eten die geen groente lust, geen vega burgers en ook amper rijst/aardappelen.... (Bij de Mac eet ze enkel de burger met saus op en laat ze broodje liggen)

Dat wordt wat  :confused:

Vraag hem/haar waaruit zijn/haar dagelijkse maaltijden dan bestaan? Krijg je toch al een idee van wat-ie wèl lust. (ik hou overigens niet van mensen met zo veel complimenten ;) )

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #15 Gepost op: 17 april 2008, 09:53:29 »
Zoals IneN schreef, inderdaad vragen wat hij/zij dan wèl eet. Dat soort moeilijke eters (jeugdtraumaatje?) heeft het vaak ook niet begrepen op kindvriendelijke maaltijden, zoals spaghetti met tomatensaus ('niet mijn merk') of patat ('die lust ik alleen van die-en-die snackbar'). Tip: koop een grote pot appelmoes  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Jippia

Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #16 Gepost op: 03 december 2008, 15:39:52 »
De meeste gasten die ik te eten krijg, zijn vleeseters. Tot nu toe vond iedereen het lekker behalve het neefje dat geen groente lustte. Ik maak dan dingen als pasta met saus en tofugehakt, mie met groenten, tofugehakt en saus, enzovoort. Dingen die veel mensen sowieso al lekker vinden, maar dan veganistisch. Of ik koop vegaworstjes of - burgers, bijvoorbeeld van Viana. Die worden over het algemeen erg lekker gevonden, zelfs door mijn vader en dat zegt wat  ;D!



Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #17 Gepost op: 03 december 2008, 15:45:09 »
De meeste vrienden die hier eens blijven eten zijn ook vleeseters. Op het begin vroeg ik nog wel eens of ze vlees moesten hebben. Iedereen weet dat ik het vrnl. uit beleefdheid vraag dus zeiden ze van niet. Maar niemand mist het eigenlijk, ze vinden het zo 'ook' erg lekker.
En ik moet ze wel geloven, want ze komen allemaal terug :p

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #18 Gepost op: 05 december 2008, 18:27:48 »

Als ik veel eters krijg (bijvoorbeeld op verjaardagen) maak ik meestal drie verschillende menu's.
Eén menu met aardappelen, één met macaroni en één met rijst.
De mensen kunnen dan zelf kiezen wat ze lekker vinden (sommigen houden bijvoorbeeld niet van rijst).

In het algemeen neemt men van alles wat en het gaat schoon op.


Helaas zijn de meeste meeëters al vegetiel.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

1906

Re:Vleeseters te gast - reacties?
« Reactie #19 Gepost op: 07 december 2008, 09:31:12 »
Wij maken meestal roti. Nog nooit veganisten over de vloer gehad, maar gekookte eieren die er doorheen zitten kunnen weggelaten worden. Ik gooi er meestal gewoon blokjes gemarineerde tahoe of quorn doorheen. De roti's zelf haal ik gewoon in de winkel, die liggen in de diepvries bij indische of surinaamse winkels. Alles past verder gewoon in één pan, staat een uur op het gas, dus geen omkijken naar verder. Kinderen zijn er gek op (maar dan laat ik wat pepers weg; kunnen er achteraf ook op het bord doorheen gegooid worden).

Gado-gado is ook makkelijk en niemand klaagt over gebrek aan vlees. Groentetaarten in de oven, zelfgemaakte pizza's, indiase curry's met spinazie, aubergine, aardappel, of wat je nog hebt liggen. Papadums erbij (uit de supermarkt) met een of andere chutney en het ziet er zo heel interessant uit.

Je hebt van die lui die zeggen "ik lust geen vegetarisch eten", maar dat is natuurlijk onzin. Zij eten waarschijnlijk dagelijks vegetarisch eten en doen er dan sojavervanger bij. Wat zij meestal bedoelen is dat zij geen tahoe lusten (is ook niet smaakvol uit zo'n bakje van de albert heijn) en niet van die rare "vleesverangers" (die meuren vaak zelfs naar slagerij).

Ohja, ovenschotels zijn ook handig, want je hebt uiteindelijk een soort bak gloeiend heet, niet te herkennen spul en dan kun je ook geen klachten krijgen. In de lasagna gooi ik altijd zo'n bak gehakte quorn. Daar hoor je niemand over.