Vegatopia Forum

Skinny bitch

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Re:Skinny bitch
« Reactie #20 Gepost op: 08 juli 2008, 07:41:57 »
Ik zou het toch eens moeten gaan bekijken, want het lijkt me een wel lekker annorexia-bevorderend boekje. Misschien moet ik het eens aanvragen en het laten bespreken door iemand met een eetstoornis. Wat is de uitgever ook alweer?

Gwennepen

« Reactie #21 Gepost op: 08 juli 2008, 09:12:19 »
Truth and dare, heet die uitgever. Ik heb helemaal niet het gevoel dat het boek anorexia teweeg brengt. In hoofdstuk 10 staat bijvoorbeeld.

Citaat
We weten dat mensen die op dieet zijn altijd 'instorten' als hun favoriete voedingsmiddelen verboden worden. Dus hebben we het skinny bitch-plan zo opgezet dat koekjes, cake, chocolade, hamburgers, ijs enzovoort gewoon mogen. Het zijn alleen niet dezelfde soorten als waar je aan gewend bent. Je geeft helemaal niks op: je ruilt alleen je oude walgelijke eten in. Big deal. Het nieuwe is net zo goed.

Ja dat je hier en daar voor bijvoorbeeld 'doos' wordt uitgemaakt, vind ik eigenlijk het enige waar je over zou kunnen vallen. En voor sommige hoofdstukken moet je een beetje stevige maag hebben.

Gwennepen

« Reactie #22 Gepost op: 08 juli 2008, 09:16:27 »
Oh ja, en verder heb ik echt niet de behoefte op echt zo dun á la Victoria B. te worden. Maar ik vindt het wel fijn om een beetje bewust te zijn van wat ik in m'n mond stop. :)

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #23 Gepost op: 08 juli 2008, 13:34:48 »
Truth and dare, heet die uitgever. Ik heb helemaal niet het gevoel dat het boek anorexia teweeg brengt. In hoofdstuk 10 staat bijvoorbeeld.

Citaat
We weten dat mensen die op dieet zijn altijd 'instorten' als hun favoriete voedingsmiddelen verboden worden. Dus hebben we het skinny bitch-plan zo opgezet dat koekjes, cake, chocolade, hamburgers, ijs enzovoort gewoon mogen. Het zijn alleen niet dezelfde soorten als waar je aan gewend bent. Je geeft helemaal niks op: je ruilt alleen je oude walgelijke eten in. Big deal. Het nieuwe is net zo goed.

Ik weet het niet, hoor, want ik heb dat boek niet bij de hand, maar 'skinny' presenteren als nastrevenswaardig en gezond vind ik persoonlijk bloedjelink. En termen als 'je oude, walgelijke eten' gebruiken is ook precies wat mensen nodig hebben als zetje in de verkeerde richting.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #24 Gepost op: 08 juli 2008, 14:30:12 »
Ik geloof niet zo in dat risico. Maar tegelijk vind ik ergens dat je dat soort dingen toch niet kan willen zeggen. Ik bedoel. Serieus. Je bent 20 geweest, toch?

Voor de rest komt het me een beetje over als lekker trendy vormgegeven hype-bullshit. Who cares? Over drie maanden is het Sylvia Blokker waar iedereen naar luistert. Dit boek lijkt me amper blijvende waarde te hebben. En sowieso zou ik me als kokenenzo afvragen of je wel dieetboeken wil "doen", wetende dat dieten toch niet werken.

Jan, speelt er bij jouw oordeel trouwens ook niet een beetje mee dat veganisten in jouw ogen niks goeds kunnen doen?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #25 Gepost op: 08 juli 2008, 15:36:58 »
Ik geloof niet zo in dat risico. Maar tegelijk vind ik ergens dat je dat soort dingen toch niet kan willen zeggen. Ik bedoel. Serieus. Je bent 20 geweest, toch?

Voor de rest komt het me een beetje over als lekker trendy vormgegeven hype-bullshit. Who cares? Over drie maanden is het Sylvia Blokker waar iedereen naar luistert. Dit boek lijkt me amper blijvende waarde te hebben. En sowieso zou ik me als kokenenzo afvragen of je wel dieetboeken wil "doen", wetende dat dieten toch niet werken.

Jan, speelt er bij jouw oordeel trouwens ook niet een beetje mee dat veganisten in jouw ogen niks goeds kunnen doen?
Ik geloof wel in dat risico: het kan best (weer) gezonde mensen wel weer over een grens duwen hoor.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #26 Gepost op: 08 juli 2008, 15:45:10 »
Ik geloof er ook wel in. Zeker omdat het ook wel zal werken.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #27 Gepost op: 08 juli 2008, 16:05:18 »
Ik geloof wel in dat risico: het kan best (weer) gezonde mensen wel weer over een grens duwen hoor.
Ik weet dat het bij iemand die een eetstoornis heeft gehad een vrij instabiele balans kan zijn die door zo'n opmerking verstoord kan worden. Maar ik denk niet dat je eetstoornissen op dit soort opmerkingen moet gooien; dat ligt allemaal toch wat subtieler?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #28 Gepost op: 08 juli 2008, 16:35:42 »
Ik weet dat het bij iemand die een eetstoornis heeft gehad een vrij instabiele balans kan zijn die door zo'n opmerking verstoord kan worden. Maar ik denk niet dat je eetstoornissen op dit soort opmerkingen moet gooien; dat ligt allemaal toch wat subtieler?

Ja, maar het gaat toch om het hele boek. Niet alleen een opmerking. Als je er helemaal induikt en na gaat leven en als je ziet dat het werkt, kan ik me best voorstellen dat dit in het proces naar een eetstoornis iets verkeerds doet.

Maar ja, dat zou ook heel andere dingen kunnen zijn natuurlijk, bij mensen die er gevoelig voor zijn.

En hoe vaak moeten we het nog zeggen: dit is geen dieetboek :P
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2008, 16:36:34 door LL de Ling »

Gwennepen

« Reactie #29 Gepost op: 09 juli 2008, 08:30:14 »
Hm, ik denk dat het het handigst is om te oordelen als je het boek hebt gelezen. Ik vind dat de nadruk meer ligt op wat je allemaal ongemerkt binnenkrijgt aan troep dan op afvallen. :)

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #30 Gepost op: 09 juli 2008, 08:40:03 »
Tuurlijk, daarom wil ik het ook lezen, als de bieb het een keer in huis haalt, want betalen om op mijn kop te krijgen. Nee...  :P
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2008, 08:46:45 door LL de Ling »

Gwennepen

« Reactie #31 Gepost op: 09 juli 2008, 10:52:59 »
 ;D

Ik voel het gewoon niet zo. :P

Gwennepen

« Reactie #32 Gepost op: 10 juli 2008, 08:28:48 »
En in hoofdstuk 13 komt dan alles helemaal goed! ;D
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2008, 08:29:01 door Gwen »

Offline IneN

• 873
« Reactie #33 Gepost op: 10 juli 2008, 11:28:14 »
:)
Ik vind alleen hoofdstuk 6 heel eng (en natuurlijk heb ik dat weer liggen lezen :-X )

Het is echt een goed boek.

Gwennepen

« Reactie #34 Gepost op: 10 juli 2008, 12:14:31 »
Bah ja, hoofdstuk 6 is walgelijk. Dat mensen zo sadistisch kunnen zijn. :(

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #35 Gepost op: 10 juli 2008, 12:51:57 »

Nee, dat speelt niet mee. Wat wel meespeelt, is dat tijdschriften om de haverklap worden aangevallen zodra er een iets te mager model in staat. Dan wordt er meteen van alles geroepen over maatschappelijke verantwoordelijkheid, terwijl de makers van dit soort dieetboekjes er zonder ook maar een kritisch woord mee wegkomen. Dat steekt.

Het is overigens ook niet waar dat veganisten in mijn ogen niks goeds kunnen doen. Ik verwonder mij over de capriolen van hun vereniging, maar verder zijn het allemaal geweldig lieve mensen.

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
  • Geslacht: Man
« Reactie #36 Gepost op: 10 juli 2008, 13:11:36 »
, maar verder zijn het allemaal geweldig lieve mensen.
:-*
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #37 Gepost op: 10 juli 2008, 13:41:43 »
Ik verwonder mij over de capriolen van hun vereniging,

Ja maar dat is niet meer dan logisch, zelfs veganisten verwonderen zich over de capriolen van 'hun' vereniging.

Gwennepen

« Reactie #38 Gepost op: 10 juli 2008, 14:39:35 »
...tijdschriften om de haverklap worden aangevallen zodra er een iets te mager model in staat. Dan wordt er meteen van alles geroepen over maatschappelijke verantwoordelijkheid, terwijl de makers van dit soort dieetboekjes er zonder ook maar een kritisch woord mee wegkomen. Dat steekt.
Citaat

Ik vind dat eigenlijk geen vergelijking. Op het grove taalgebruik, en nou ja dat weet je van te voren, staat er mi niets stuitends in wat mensen op slechte ideeën kan brengen. Maar ja, kan het hele boek hier natuurlijk wel gaan overschrijven op het forum. Zullen we maar niet doen eej. ;)
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2008, 14:39:58 door Gwen »

Offline V

« Reactie #39 Gepost op: 14 juli 2008, 22:01:20 »
Ik heb 'm inmiddels, net als Skinny Bitch in the Kitch (het kookboek ervan).

Ik vind het persoonlijk een heel leuk boek dat gewoon de nadruk legt op wat je allemaal wel niet binnen krijgt als je zooi eet. En het boek legt dan nadrukkelijk de keuze bij jou; als je wilt werken aan een goede, gezonde levensstijl, dan kies je dus natuurlijk voor gezond eten. Het legt ook de nadruk op dat je lekkere dingen moet blijven eten (veganistische chocoladekoekjes en taarten).  Ik vind het een dikke vette aanrader, leest supermakkelijk weg (op hoofdstuk 6 na dan). Binnenkort begin ik eens een weekje met het Skinny-Bitch dieet. Als het bevalt ga ik door.