Vegatopia Forum

Hoe verwerk je NOTEN in je eten?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Laatst bewerkt op: 10 april 2008, 12:25:53 door Hizikigrrrl »

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #21 Gepost op: 10 april 2008, 18:56:56 »
Oh, die walnoot-paprikaspread lijkt me heel erg lekker! Moet ik maar eens gaan proberen te maken.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #22 Gepost op: 12 april 2008, 23:28:03 »
Pinda's of cashewnoten meekoken met de rijst vind ik wel lekker meestal, maakt ze wat zachter.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #23 Gepost op: 13 april 2008, 08:59:19 »
Als ik noten gebruik, maal ik ze vaak helemaal fijn. Voor bijv. door de groene saus van de lasagna. Of door de groentenburgers e.d.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #24 Gepost op: 13 april 2008, 13:24:35 »
Oh, die walnoot-paprikaspread lijkt me heel erg lekker! Moet ik maar eens gaan proberen te maken.

In het Arabisch is het ook wel bekend als muhamarra.

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #25 Gepost op: 13 april 2008, 13:45:28 »
Oh, die walnoot-paprikaspread lijkt me heel erg lekker! Moet ik maar eens gaan proberen te maken.

In het Arabisch is het ook wel bekend als muhamarra.

Volgens mij zag ik dat laatst in de winkel liggen. Had toen geen zin om uit te vogelen wat het precies was.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Helen

Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #26 Gepost op: 14 april 2008, 20:12:29 »
Heb van 't weekend uit een 'veguhtaries' kookboek courgette-wortelmuffins gemaakt met gehakte pecannoten.
Was een beetje zonde van de pecannoten  :(, het recept klopte helemaal niet waardoor ik heeeeeeele natte keekjes kreeg  :'(. Heb het nog geprobeerd te redden met extra bakken en halveren, maar nee, ze waren echt mislukt.
Nou ja, ruikt de groencontainer voor de verandering ook eens lekker naar koekejs  :D (<- krampachtige poging om er de lol van in te zien).

Máár, ik ga komende week gewoon wéér wat lekkers maken. Mét pecannoten, want ik had een heleboel gekocht. (2 noten voor in het beslag, 1 voor mij, 2 in het beslag, 1 voor mij  ;D)

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #27 Gepost op: 15 april 2008, 06:17:22 »
Noten (en abrikozen) door de gewelde couscous en deze dan 20 min. stomen. Lekker.

Helen

Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #28 Gepost op: 08 september 2008, 22:39:39 »
Nou, heb inmiddels al wat meer met noten gedaan, zij het nog niet echt in uitgebreide versie. Maar het snaaien is goed bevallen hoor  :thumbsup:  ;D.
Verder heb ik ook inmiddels gekruimelde pecannoten, samen met kleingesneden gedroogde tomaten, als strooisel over een ovenschotel gedaan --> was ook errug lekker.
O ja, en dat meekoken van de cashews met de rijst is me heel goed bevallen!

Ik haal nu de noten vers van de markt, maar eerlijk gezegd vind ik dat wel een tikkie aan de prijzige kant (gemiddeld € 2,50 per 100 gr.). Weet iemand algemene adresjes waar 't misschien iets goedkoper kan?

Aiko

Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #29 Gepost op: 08 september 2008, 23:11:18 »
Toko's kunnen goedkoper zijn. Maar dan specifiek voor reguliere pinda's, relatief gezien voor pijnpoompitten en hoehetendienoten (zo groot en eenzelfde vorm als een gepelde eetbare kastanje).

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #30 Gepost op: 09 september 2008, 06:40:50 »
lidl is goedkoop met cashewnoten en amandelen. de cashews zijn wel gezouten.

Helen

Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #31 Gepost op: 13 september 2008, 22:50:41 »
Citaat
hoehetendienoten
Macadamia's?

Ik zal ook eens bij de toko gaan neuzen. Maar op de markt heb ik natuurlijk wel de meeste keuze denk ik. Nou heb ik net afgelopen week de hele week met 2 zakjes walnoten en pecannoten kunnen doen, dus zal het wel niet zo in de 'papieren' gaan lopen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.440
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #32 Gepost op: 14 september 2008, 02:05:14 »
Je kunt natuurlijk ook 's avonds wat nootjes eten bij een glas wijn. Pistachenoten of de ongelooflijk verslavend lekkere pepita-mix van de Aldi (zakje kost 79 cent, geloof ik). Borrelhapjes zijn gezellig, en als ze dan ook nog gezond zijn: des te beter.

Een recept voor een pompoencurry met pinda's. Neem ongezouten, hele pinda's en rooster ze. Kook ze een half uur, zodat ze opzwellen en minder hard worden. Rooster komijnzaad, mosterdzaad en sesamzaad en maal ze fijn in de vijzel (ongemalen kan overigens ook, als je wilt). Fruit knoflook en gember in een wok, voeg pompoen toe, beetje zout, kurkuma en het komijn-/mosterd-/sesammengsel. Na een paar minuten flink bakken kokosmelk, eetlepel pindakaas en chilikruiden erbij. De pinda's kun je er nu ook wel bij gooien. Op laag vuur koken tot de saus is ingedikt en de pompoen zacht is geworden. Serveer met basmatirijst en pappadums.
Gemüse ist mein Fleisch

Helen

Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #33 Gepost op: 15 september 2008, 21:33:33 »
uhm   :bloos:   hoe 'rooster' jij? Ik heb geen grill in mijn oven.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.440
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #34 Gepost op: 15 september 2008, 21:59:59 »
uhm   :bloos:   hoe 'rooster' jij? Ik heb geen grill in mijn oven.
In een koekenpannetje zonder olie. Goed verhitten, noten er in en wachten tot ze een kleurtje krijgen. Zo af en toe het pannetje even schudden, zodat de nootjes ook aan de binnenkant van de armen bruin worden  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #35 Gepost op: 18 september 2008, 16:48:01 »
champignon-noten-paté: noten hakken, champignons in schijfjes en even aanbakken, uitje snipperen en in pan bakken, alles bij elkaar, kruiden, enkele eieren erin. Mengsel in cakevorm en in oven bakken. In schijfjes opdienen met brood en salade. Beetje chutney erbij....

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #36 Gepost op: 18 september 2008, 17:17:18 »
:gossip: Hee Joske, is dit niet iets voor je?
This is between me and the vegetable!

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe verwerk je NOTEN in je eten?
« Reactie #37 Gepost op: 19 september 2008, 13:12:24 »
Nee, want het komt oorspronkelijk niet van mij. Maar na enkele keren let ik niet meer zo op hoeveelheden en gooi zomaar wat bij elkaar, en het smaakt altijd goed.