Vegatopia Forum

Vertrouwen we de restaurants?

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #20 Gepost op: 18 juli 2011, 20:28:02 »
Ja, die van mij deed het al eeuwen, maar het went nooit.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #21 Gepost op: 18 juli 2011, 22:58:10 »
Ik herken dat, met koken voor anderen die veel pakjes en blikjes ed gebruiken, verse groeten en verse tofu bijvoorbeeld zijn echt heel anders! als je het niet kent, dan smaakt dat al snel 'vreemd'. een vriendin heeft laatst bij mij voor het eerst 'blaadjes' in d'r eten gehad. dwz basilicum. meerdere mensen die ik ken gebruiken zout als enige smaakmaker. ik gebruik liever weinig zout en veel kruiden (kunnen ook wel zoutig zijn). ik vind het eten in restaurants vaak ook erg zout (of is dat zodat je extra drankjes besteld?). Uit eten gaan kan soms echt een 'moeten' zijn. je weet dat je veel geld kwijt zal zijn aan iets waarvan de kans groot is dat het gewoon niet lekker is. en ik wil ook niet de zeurende vegetarier zijn, dus hanteer ik meestal 't motto 'als er maar iets vegetarisch op de kaart staat en t de sfeer is goed, ben ik tevreden!' Maar eigenlijk zie ik er vaak tegenop, omdat je gewoon niet lekker gaat eten (ik kan zelf best behoorlijk koken, en ben kies keurig in wat ik in de pan gooi en hoe ik dat bereid, dus dan kan t al sneller tegenvallen en stel je je verwachtingen al naar beneden toe bij) en je weet dat je daarnaast op z'n best scharreleieren krijgt en kaas met stremsel.
Herkennen jullie dat?

Offline Dennis23

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Man
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #22 Gepost op: 24 juli 2011, 19:47:33 »
van het vis en kaas ben ik heel vaak tegen gekomen bij restaurants en andere mensen.

Veel mensen vragen mij of ik wel vis eet. Ik zeg dan Nee,
Voor de volgende keer voeg ik dit toe: wacht ik wil wel vegetarische vis eten. en ja dit bestaat.
http://www.devegetarischeslager.nl/shop/frys-en-soyes/soyes-visfilet
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, misschien ooit nog.


Vegetariërs eten NOOIT vis, waarom. Er zijn verschillende soorten:
-Vegetariërs eten NIETS van een gedood dier........
-Pescotariërs eten GEEN zoogdieren en GEEN vogels, maar WEL vis.

Er zijn meerdere varianten, maar er is altijd maar 1 betekenis per variant.

In het woordenboek staat:
Vegetarïer = Iemand die niet iets eet van een gedood dier.
Ook de Nederlandse Vegetariersbond definiëert dat iemand die vis eet, niet vegetarisch genoemd kan worden.

Dus dit betekent dat restaurants bezig zijn met misleiding. MIsleiding is eigenlijk bij wet verboden. Niet weten is geen excuus, als je mij vraagt. Je hoort je producten en klanten te kennen als bedrijf. Ik hoop in de toekomst op een betere wereld.

Ik vertrouw restaurants niet meer. Ik heb ze vaak genoeg betrapt met de kaas.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #23 Gepost op: 28 juli 2011, 12:17:22 »
Dus dit betekent dat restaurants bezig zijn met misleiding. MIsleiding is eigenlijk bij wet verboden. Niet weten is geen excuus, als je mij vraagt. Je hoort je producten en klanten te kennen als bedrijf.
Vaak wordt als definitie genoemd dat vegetariërs geen vlees eten, misschien is dat niet de officiële, maar wel een heel erg gebruikelijke en sociaal geaccepteerde definitie. En het woord 'vlees' heeft nou eenmaal meerdere definities, en sommige gebruiken dan helaas de culinaire definitie (die vis uitsluit, en soms ook gevogelte, insekten ed.).
Dat dat stom is, vind ik ook hoor, absoluut. Razend irritant ook, ik hoop dat het snel verandert.
Maar ik vind echt niet dat een restaurant dan dus bezig is met misleiding. Een restaurant heeft toch niet de plicht om van elke term die ze gebruiken na te gaan wat de officiële definitie is? En zeker als je bedenkt dat er een groep mensen pescotariërs is die zichzelf vegetariërs noemen, vind ik het logisch dat sommige restaurants concluderen dat dat je vis blijkbaar vegetarisch mag noemen.

Voor de volgende keer voeg ik dit toe: wacht ik wil wel vegetarische vis eten. en ja dit bestaat.
http://www.devegetarischeslager.nl/shop/frys-en-soyes/soyes-visfilet
Ik weet niet of dat handig is, ik zou het vegetarische namaakvis noemen, om te voorkomen dat het nóg meer verwarring veroorzaakt. Je wil immers niet de indruk geven dat vis vegetarisch is, want dat is misschien wat in mensen hun hoofd blijft hangen, dat er een vegetariër kwam die wel vis at. De ober en mensen aan het tafeltje naast je horen dan bijvoorbeeld 'nee ik eet geen vis want ik ben vegetariër, nou ja, ik eet wel als het vegetarische vis is', dan kunnen ze dat makkelijk interpreteren als 'vegetariërs eten alleen sómmige vissoorten' en dan denken dat het gaat om 'visvriendelijke' vangst ofzo. Niet iedereen weet immers dat er vegetarische "vis" bestaat.
En vis is niet vegetarisch (ja misschien een vis die zelf vegetariër is). Vegetarische "vis" is geen vis, maar een namaakproduct dat líjkt op vis. 'Vegetariërs eten geen vis' is een veel duidelijkere boodschap naar de wereld toe dan 'vegetariërs eten geen vis, maar wel als ....'
(... = het vegetarische vis is). Voor veel vleeseters is het allemaal al ingewikkeld genoeg.

Net zoals de term veganistische kaas, als je met veganisten bent kan je die best gebruiken, maar tussen niet-veganisten zou ik het toch echt veganistische namaak-kaas noemen.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #24 Gepost op: 28 juli 2011, 13:21:42 »
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #25 Gepost op: 28 juli 2011, 13:24:12 »
 ;D

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #26 Gepost op: 28 juli 2011, 15:32:10 »
 ;D

Ik vind het vreselijk stom dat in De Pers (waarin ook een bladzijde van De Speld staat) die bladzijde niet visueel herkenbaar is als onzin, als je alleen de titels leest heb je niet altijd meteen door dat het allemaal nep is, en mensen die De Speld niet kennen kunnen dan nogal een verkeerde indruk krijgen. Maar los daarvan vind ik het wel heel leuk om tegen te komen, ik moet er vaak wel om lachen, sommige dingen zijn echt zo leuk bedacht.

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #27 Gepost op: 01 augustus 2011, 19:13:26 »
Ik zag op de restaurant-site van vegatopia dat Heer Karl V en anderen restaurant Villa Augustus in Dordrecht maar zo zo vonden. Te weinig veggiekeus. Ja, maar het is geen enkel probleem om zelf te mixen. Er was bijvoorbeeld artisjok met ansjovis.Mijn vrouw bestelde die zonder ansjovis. Of stel je wilt frites eten en dat staat niet bij de veggie gerechten. Geen probleem, je krijgt prima frites, in olie gebakken. Er is van alles mogelijk en de kwaliteit groenten is prima.
De dranken zijn goed, het restaurant is leuk.. ik vind het een van de betere in Nederland.En nu heb ik het over doorsnee-restaurants en niet over sterren.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #28 Gepost op: 01 augustus 2011, 20:46:25 »
Heer niewied, u merkt in de commentaren dat ik toch de meest gematigde ben in de zo-zo-vinders.
Ik vond het geheel, met de uitgestrekte groentetuin, de tot hotel verbouwde watertoren, de winkel, het ruime toegankelijke restaurant, bepaald indrukwekkend.
Omdat dit geheel mij zo verblufte, had ik inderdaad op een wat meer verbluffende vegetarische keuken op gastronomisch niveau gehoopt.
Gegrillde verse groenten kunnen zeer smakelijk en eerlijk zijn, maar culinair gesproken zijn het geen echte hoogstandjes.
Ik verwachtte wat meer virtuose creativiteit.
Maar ik wil er best nog eens naar toe, want ik vind Dordrecht één van de heerlijkste Nederlandse steden, met de vele grachten en haventjes, het Groothoofd dat voor mij één van de meest typische Nederlandse uitzichten is, de vele leuke boekenwinkels en mooie musea...
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2011, 21:06:15 door karl »

Uit eten
« Reactie #29 Gepost op: 28 september 2011, 20:02:51 »
Graag hoor ik van mijn mede-vegetariers of ik nu echt de enige ben die pertinent weiger in restaurants gerechten met dierlijk gestremde kaas als zijnde vegetarisch te accepteren. In 99% van de restaurants waar wij willen eten staan er op het menu alleen 'vegetarische' gerechten met kaas. Als ik dan doorvraag wat hier vegetarisch aan is en of deze kaas dan vegetarisch stremsel bevat, beweert men altijd die vraag nooit eerder te hebben gehad en bovendien weet men meestal helemaal niet hoe kaas gemaakt wordt en wat stremsel is. Ricotta rekenen ze voor het gemaak ook maar niet tot kaas. Bovendien beweert men dan meestal ook nog pertinent: 'Oh, maar wat u vraagt is niet vegetarisch, maar veganistisch'. Nu vraag ik je toch... De kennis bij koks, restauranthouders en bedienend personeel is bedroevend. Graag hoor ik dus of jullie, zoals men beweert, wel gewoon de dieronvriendelijke kaas accepteren. Als dat het geval is, zal er natuurlijk nooit iets veranderen.Zelf weiger ik ook altijd eieren tenzij ik zeker weet dat ze biologisch zijn. Het valt niet altijd mee principieel te zijn, maar ik weiger iets als vegetarisch te accepteren wat dat helemaal niet is. Ben benieuwd naar jullie reacties.
« Laatst bewerkt op: 28 september 2011, 20:07:36 door suzangel »

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Uit eten
« Reactie #30 Gepost op: 28 september 2011, 21:47:06 »
Persoonlijk eet ik op restaurant (en thuis...) alle kazen, zelfs de niet vegetarische. Dit omdat ik niet denk dat dit het dierenleed erg vergroot. Ik doe met periodes aan zuivelvermindering, dat wel, (soyayoghurtjes en zo eten), maar eerllijk gezegd is zo naar kaas kijken me een brug te ver. Ik doe wel een keertje lastig door naar de bouillon in soep te vragen, en soms naar de gelatine in kaaskroketten.

Re:Uit eten
« Reactie #31 Gepost op: 28 september 2011, 22:02:05 »
Heb je dan wel enig idee wat stremsel is en weet je dat o.a. hiervoor kalfjes geslacht worden? De moederkoe moet ten eerste steeds kalveren om melk te geven, vervolgens wordt haar kalfje haar direct afgenomen... Hoezo geen dierenleed? Wat is in jouw optiek het verschil met gelatine en/of dierlijke bouillon? Waarschijnlijk ben je een vleesverminderaar maar geen vegetariër?

Re:Uit eten
« Reactie #32 Gepost op: 28 september 2011, 22:20:49 »
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al - als je toch al niet zo principieel bent dat je melk (of kaas, gemaakt van 10  liter melk per kilo of zo) niet laat staan, dan hoef je je over dat (bijna homeopatische) beetje stremsel ook niet druk te gaan maken.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #33 Gepost op: 28 september 2011, 23:15:34 »
De een is daar makkelijker in dan de ander en we beslissen natuurlijk zelf hoe we onze leefstijl, of eetstijl, willen vormgeven. Ik heb ook de indruk dat redelijk wat vegetariërs in een restaurant iets flexibeler eten dan thuis. Zelf ga ik er meestal vanuit dat het niet vegetarisch of biologisch is (op sommige plekken denk ik dat van te voren al te weten) en dan vraag ik of de kaas of eieren eruit/ -af gelaten kan worden, want ik vind het gewoon niet prettig. Sommige restaurants gebruiken veel bio ingrediënten, dan zal ik ook vragen of de kaas dat ook is en of die ook nog 's vega is. Ik heb ook weleens vooraf telefonisch geïnformeerd en gevraagd of er rekening mee gehouden kon worden dat ik een vega gerecht zonder zuivel of ei wilde.
En er zijn natuurlijk ook keukens waarin sowieso heel beperkt met zuivel gewerkt wordt, dat kan erg makkelijk zijn en ben je ook nog redelijk makkelijk als je 'moeilijk' doet: als er staat "met zure room", dan is dat vrij eenvoudig van je bord te laten, of anders onaangeraakt te laten, bijvoorbeeld.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #34 Gepost op: 28 september 2011, 23:17:05 »
Mij maakt stremsel in kaas niet zoveel uit, dat is voor mij geen reden om een gerecht te weigeren. De hoeveelheid dierenleed die veroorzaakt wordt door dat beetje stremsel valt denk ik volkomen in het niet bij de hoeveelheid dierenleed die veroorzaakt wordt de melk die voor die kaas gebruikt is. Dus kaas weigeren vanwege de stremsel en niet vanwege de melk, daar snap ik de logica niet zo van. Ja, om 100% technisch correct te zijn qua het labeltje 'vegetarisme', maar dat vind ik een heel slechte reden.
Niet dat ik er iets op tegen heb als anderen kaas weigeren vanwege de stremsel hoor, iedereen heeft zijn eigen manier en dat is prima, maar zelf kijk ik liever naar het effect dan naar het labeltje.
Wel kies ik bijna altijd een gerecht zonder kaas, of vraag of ze de kaas weg willen laten, maar dat is niet vanwege de stremsel.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #35 Gepost op: 28 september 2011, 23:20:47 »
Als ik moest kiezen, zou ik ook liever biologische kaas eten waar dierlijk stremsel in zit, dan niet-biologische met vegetarisch stremsel. Maar eigenlijk wil ik 't gewoon bio + vega en dat is een makkelijk te vinden combinatie, gelukkig!
« Laatst bewerkt op: 29 september 2011, 18:53:58 door Temari »

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #36 Gepost op: 29 september 2011, 10:20:47 »
Nederlandse restaurants zijn totaal niet te vertrouwen. In veel gerechten zit ook kip of rund bouillon als smaakmaker.
Wat me dan wel opvalt is dat als ik veganistisch en ruim van tevoren bestel dat ze dan vaak wel echt hun best doen. Misschien een tip voor de vega's. Mijn manager is vegetariër en als ik zie wat ze haar dan voorzetten is het vaak niet eens vegetarisch. Maar goed, ze doen heel erg hun best vaak, maar dan nog zal het vast niet altijd 100% veganistisch zijn.

Ik ga veel liever naar de Surinamer oid, omdat ze daar vaak veel beter rekening houden, vanwege de strenge gelovigen die daar ook komen. Bij de Surinamer hier op de hoek betekent vegetarisch ook zonder (bio-industrie) ei etc.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #37 Gepost op: 29 september 2011, 11:23:28 »
Ik ga veel liever naar de Surinamer oid, omdat ze daar vaak veel beter rekening houden, vanwege de strenge gelovigen die daar ook komen. Bij de Surinamer hier op de hoek betekent vegetarisch ook zonder (bio-industrie) ei etc.

je weet dat Surinamers zowat echt overal kippenbouillonblokjes doormikken he?
Maar goed, wel tof dat je er een hebt zonder bioindustrie ei!
,,,,فلافل

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #38 Gepost op: 29 september 2011, 12:14:47 »
Nee ze gooien hier overal van die old-school Maggi bouillon blokjes door, en die zijn veganistisch.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vertrouwen we de restaurants?
« Reactie #39 Gepost op: 29 september 2011, 16:05:31 »
Nee ze gooien hier overal van die old-school Maggi bouillon blokjes door, en die zijn veganistisch.

Ow da's cool.
,,,,فلافل